1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

SccH:n urheiluautolista

Ketju osiossa 'Sports Car Club of Helsinki ry (SccH)', aloittaja Glasfan, 10.12.2013.

  1. JnZm

    JnZm 3rd gear

    Saatan vääntää turhaan mutta kaipaan tarkempaa selvennystä. Miksi Nissan 180/200SX on urheiluauto mutta Camaro/Firebird/Mustang ei? Neljä paikkaa, oma pohjalevy, moottoritkaan eivät ole olleet "dedicated" eli myös muita merkin malleja saanut samoilla padoilla... F-bodyt niittäneet menestystä mm. IROC-sarjassa, myös Mustangeilla kilpahistoriaa. GM:llä pohjalevy perustuu alun perin Chevy II:n, Fordilla Falconiin, Nissanilla Sunnyyn (B210). Mikä antaa Nissanille urheiluautostatuksen?
     
  2. Glasfan

    Glasfan 1st gear

    Vastaan ensin Peke78:lle: Jos Audi TT:tä ei olisi listaamme kelpuutettu niin ei olisi myöskään sen RS versiota. Ts. Auton on SccH:n listalle päästäkseen oltava vähintäänkin korin muotoilulta urheilu-/GT-autoksi suunniteltu. "Perus- yms. auton" tehoversio ei tee autosta (SccH:n silmin) urheilu- tai GT-autoa. Tästä syystä mm. BMW M3 on jäänyt listan ulkopuolelle. Ja ties monennenko kerran täytyy muistuttaa: SccH:n lista käsittää sekä GT että urheiluautot niitä erittelemättä. Eli jos Peke78:n mielestä normi TT ei ole urheiluauto niin luettaakoon se GT:ksi:)

    JNZM heittää pahemman kyssärin: Miksi autoa A kelpaa listalle, mutta B ei?
    Tuohon ei löydy yksiselitteistä vastausta. Viimekädessä kyse on raadin äänestyksen tuloksesta johon vaikuttavat monet seikat: Mielikuva, imago, merkki, mutta ehkä vain viimeisinä meriitteinä kilpailuhistoria. Sillä ei Citroen DS:kään saa urheiluautoa vaikka kuinka olisi Monte Carlo menestystä takana. Pohjalevyjä ei kannattane tarkastella sillä suurin osa autotehtaista käyttänee samaa pohjalevyä kaikissa malleissa joissa se on mahdollista/järkevää.
     
  3. sportcardriver

    sportcardriver 1st gear

    Niille, jotka ymmärtävät ja ovat "luontaisesti" sisäistäneet urheiluautoilun ja urh.autot, ei asiassa ole suurempaa epäselvyyttä. Suurin osa (toivottavasti) ymmärtää ilman ylivoimaisia ongelmia, mikä on urheiluauto - ja silloin mitään väkinäisiä listoja ei edes tarvittaisi.
    Tähän väliin hymiö. :)
    Muistutuksena taas kerran, että urheiluautottomuus ei ole välttämättä este SccH-kerhojäsenyydelle.

    Jokainen voi tietenkin laatia omia autokohtaisia listojaan, jos niin haluaa.
     
  4. Arttu T.

    Arttu T. 1st gear

    Olin itse mukana siinä työryhmässä, ja oman näkemykseni mukaan Camaro/Firebird/Mustang eivät ole urheiluautoja, sillä ne on filosofisesti alunperin suunniteltu muskeli- tai ponyautoiksi. Asiakassegmentti ei ole ollut autoilusta tai mutkateistä A-B -välillä nauttiva asiakas, tai niitä ei ole rakennettu voittamaan kilpailuja. Ponyautot tehtiin alunperin nuorisolle halvoiksi ensiautoiksi, joita pystyi personoimaan halutessaan lähes loputtomasti. Jotenkin näkisin ettei urheiluautoja ole alunperin suunniteltu edulliseksi nuorisoautoksi - poikkeuksena ehkä Mazda MX-5, mutta se nyt on kaksipaikkaisena lähes osoittelevan urheiluautomainen.

    Nissan 180/200SX:llä ei muuten varmasti tarkoitettu tässä yhteydessä B210-pohjalevyyn perustuvaa '75-'79 tehtyä sportcoupea, vaan selvästi tuoreempaa S13 (tai jopa S14/S15)-korisarjan autoa. Erittäin hyvä ja aiheellinen huomio, työryhmältä on jäänyt tarkennus tässä kohdin tekemättä. Silvia on ollut alunperin Sunnyn coupé-versio, mutta jalostunut myöhemmin paljon selvemmin urheiluautoksi kuin edeltäjänsä, siinä vaiheessa kun Sunny itse on muuttunut etuvedoksi mutta Silvia säilynyt takavetoisena. Itse pitäisin S12-sukupolvea ehdottomana vedenjakajana tässä tapauksessa - hyvänä päivänä sanon sitä sportcoupeksi, huonona ehkä urheiluautoksi. ;)
     

Kerro tästä muillekin!