Sealed beam vs "normaali" umpiot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Petri R., 28.12.2019.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tässä kun keräilen Rockauton tilaukseen tavaraa, niin pisti silmään että siellä on kohtalaisen halpoja nuo orkkistyyliset 4x6" umpiot joita on mm. 80-luvun Capriceissa ja vastaavissa. Täkäläisistä poiketen ovat sealed beam -tyyppisiä, kun suomiautoon on maahantuonnin yhteydessä vaihdettu H4 ja H1 -umpiot. Olen autosta muokannut vilkut ja parkit takaisin alkuperäistyyppisiksi kun siihen laki antaa nykyään mahdollisuuden, mutta onko ruosteisten umpioiden vaihtamisella alkuperäistyyppisiksi sealed beameiksi järkeä? Lähinnä, onko nuissa eroa esim. valotehossa.

    Linkki josta muutkin voi ihailla edullisia hintoja: https://www.rockauto.com/en/catalog...,electrical-bulb+&+socket,headlamp+bulb,11701
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Eikö nuo, varsinkin kaksilankaiset, ole melko vaatimattomia teholtaan, jotain 35-40 W?
     
  3. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    En oo huomannut muuta eroa kuin että Sealed beam tuottaa hajavaloa enemmän. Näkyy siis tienpenkat ja katsastaja valittaa joka kerta että häikäisee vastaantulijaa varmaan. H4 valokuvio on selkeästi suunnatumpi. Ainakin Imperialin sealed beameilla näkee pidemmälle kun saman ajan Taunuksen H nelkuilla. :D
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Niitä oli prätkissäkin, valokuvio hajosi niin paljon että se valaisi liikennemerkit tien yläpuolella.

    Vaihdoin hoonelosen kun lähivalo pimeni.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minustako ja myös wikipedian mielestä sealed beam tarkoittaa vain ja ainoastaan suljettua rakennetta joissa polttimo ei ole vaihdettavissa. Sealed beamit taitaa vaan tosin olla dot-merkittyjä joka sen valokuvioeron eron tekee. Dot umpioita on tietysti myös vaihdettavalla polttimolla.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei ole järkeä. Pidä vaan ne neloset ja ykköset siellä, jos niiden asennus on siisti.
     
  7. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Harleyssa Sealed Beam on hyvä, kestää tärinää huomattavasti irtopolttimoa enemmän
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Oliskohan tohon joku edes teoreettinen selitys?
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    On vaan isokokoinen jos pitää varalla toista mukana, huoltiksilta ei löydä.

    Hoonelosta ei ole tarvinnut vaihdella edes joka vuosi.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Surkeita ovat sealed beamien valotehot ja kuviot. Ei ole epäsymmetrisiä lähivaloja ja se hajavalo on poissa tien valaisusta. Lähi ja kaukovalo ovat kumpikin ”valoläiskä tiessä”. Kaukovaloilla vähän edempänä.

    Surkeita ovat myös vanhojen autojen ajovalojen johdotukset jännitehäviöineen;

    Asensin Darttiin Bilteman releistyssarjan. Tuli +60% valotehoa mittarilla mitaten. Silminnähden kellertävä valo muuttui valkoiseksi, syystä että jännite lampunkannalla nousi puolitoista volttia isommaksi. Viimeistelyksi hain liikkeestä iäkkäiden vakio H4-polttimoiden tilalle jotkut erityisen kirkkaiksi kehutut H4:t plus hinkkasin umpioiden lasit ja peilit puhtaiksi. +10%.

    Sähköt siis kuntoon ja H4 umpiot ja jos tuplavaloinen on vanhempi kuin -77, niin kahdentaa ne H4:t. Jo näkee.
     
    xarper tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eikö se kahdennuskielto tullut joskus -80 luvulla, alkupuolella.
    Mulla -79 ja tuplat.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu taisi tulla vasta 80 tuplausrajoitus.

    Umpioissakin on eroja. Jos onnistuu löytämään Hella, Bosch, Valeo (Cibie), Marchal -umpioita vs nuo kaikkein halvimmat, niin saa ehkä vielä hieman paremmat valot aikaiseksi. Valokuviota lähinnä. Omat suosikit olivat Cibie Z-beam umpiot, mutta niitä ei ole enää uusina löytynyt. Oli erityisen raju se lähivalon epäsymmetria.

    Projektorilinssiset LED-umpiot ovat parhaimmillaan tosi tehokkaita, mutteivät ehken parhaan näköiset muuten originaalissa vanhassa autossa.
     
  14. spinout

    spinout Gearhead

    Ennen 1.1.1980 rekisteröityyn saa kahdentaa lähivalot. Laitoin -72:n releistettyyn (mol. puolet erikseen) Cibie H4-tuplavaloiseen DRL-systeemin niin, että vain ulommaiset syttyy virta-avaimesta automaattisesti 70% teholla ja pimeän tullen lähivalokatkaisimesta kääntää kaikki neljä 100% päälle
     
    Inlinee tykkää tästä.
  15. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Kyllä amerikan joe osaa. Tuota "jumalan ruoskaa" katsastuskuntoon laitellessani törmäsin kokolailla outoihin polttimoihin . ...vanhan kansan miehenä melkein pelästyin mokomia.
    Liekö sellaisia edes joka huol.....kahvilasta edes saa jos vaikka matkalla menee rikki. H13 taisi olla tyyppi ja hintaakin senverran että laatikollisen normi h4 olisi saanut :)
     
  16. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Kokemusperäistä tietoa on. SB:llä ajettu vuodesta 2008 ja kerran on tarvinnut vaihtaa. H4:sia paloi väh 1 kesässä. Varmaan irtopolttimo tärisee enemmän ja SBssa on ymmärtääkseni tyhjiö sisällä.
     
  17. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Jeepin vakio dotti lamput kans valaisee vähä minne sattuu, kaikki liikennemerkit loistaa ympärillä. Pitkät niissä on ihan hyvät vaan lyhyistä tulee mieleen lähinnä surkeat sumuvalot, semmosen vaakakeilan vaan valaisee. Ompa noilla kuitenkin selvinny. 30v vanhat mitkälie hellat lisäpitkinä, semmoset mitkä oli joka tojotan keulilla -90 luvun alulla. Siitä vanhasta Camrystä mä nuoki nyysin ennen ku möin sen veks..

    Eka kertaa lamppua vaihtaessa hieman ihmetystä aiheutti se polttimo ku se on joku 9004 tms malliltaan. Sitte ku siinä ei ole mitään nystyä mikää määräis sen polttimon asennon umpiossa. Aikani niitä valokeiloja seinää vasten pyörittelin ja annoin olla sitten siinä. Enkä ole sen koommin niihin koskenu. Katsastusukot välillä nauraa niille valoille vaan aivan sama..
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ramin dot-umpiot ei oikein kans näyttäny mitään lyhyillä. Pitkät olikin sitten hoidettu lisävaloilla ok kuntoon. Laitoin sitte valokeilaltaan säädettävät 9004 led-polttimot tilalle. Säädin kuviota tallin seinää vasten kohlilleen ja vähän vielä alaspäin lisää suuntausta. Nyt näkee kyllä lyhyilläkin. Muutaman viikon ollu ja on pari kolme vilkutellu valoja mutta prosentuaalisesti siis olematon määrä. Loppuu se vilkuttelu kyllä ku vilautan pitkiä. Rekatkin vaihtelee hyvissä ajoin lyhyille kun tulen pitkillä pimiällä niitä vastaan. Kyllä niistä doteista hajavaloa tulee mutta onko se led syynä kun keila on kerta säädettävä? Enemmän pidän umpiota syyllisenä joka sitä hajavaloa antaa mutta halogeenilla se määrä oli niin pieni ettei häirinnyt ikinä ketään.
     
  19. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mistäs tuommoisia saa? Kalliitakin? o_O
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on valaisimesta (umpioista) kiinni, toimiiko ”H4 led” tyydyttävästi tai huonosti varsinaisen H4 polttimon tilalla. Lampun peili ja lasi ovat suunniteltu hehkulangan (ja sen alla olevan peilin) kanssa pariksi. Ledipolttimossa on kompromisseja tuon sijainnin suhteen ja on ihan sattumaa, mikä on yhdistelmän työkunto.

    Sama ongelma on ledeille suunnitelluissa valaisimissakin. Ledille tulee ennemmin tai myöhemmin komponenttina viimeinen valmistuspäivä ja hyvin usein valaisin menee ledin takia kokonaan uusiksi, sillä on harvinaista löytää juuri samoilla ominaisuuksilla oleva ”chip” korvaajaksi. Siis ajovaloa vastaavalla tavalla suuntaavien valaisimien.
     

Kerro tästä muillekin!