Sebring/ Stratus avon osto mielessä...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Citycamo, 8.11.2006.

  1. Citycamo

    Citycamo 1st gear

    Joo, elikkäs Hyrlserin avoa olis hakusessa. Lähinnä malleja Sebring ja Stratus. Rehellisesti sanottuna ei ole kummastakaan mitään kokemuksia, mutta onko täällä kellään kokemuksia moisista laitteista avomalleina ? Ja mitä tulisi huomioida ennen ostoa/ oston yhteydessä ? Kiitos jo etukäteen avusta :D
     
  2. Citycamo

    Citycamo 1st gear

    Uppista.
     
  3. Geloso

    Geloso 1st gear

    Ei kellään mistään, CHR
     
  4. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Hyvää: Molemmat on rakennettu vartavasten avokeiksi. Ei siis sedaneiksi, joista on sahattu katto irti ja hitsailtu sitten runkoon lisäjäykistyksiä. Siis avokeiksi ihan hyviä pelejä sarjassaan.

    Stratus ja Sebring (sedan) ovat sukulaisuudestaan huolimatta aivan erilaisia autoja. Sebringistä on sanottu mm. että se on "ensimmäinen USAlainen mid-sized auto, josta kehtaa olla ylpeä" (Fortune). Stratuksesta ei tällaisia kehuja ole kai kuultu...

    Nuo avokit taisivat elää omaa elämäänsä sedaneihin verrattuna. Olisi ehkä oikeampaa sanoa, että avo-Status "muistuttaa" Stratuksen sedania, avo-Sebring taas on lähempänä Sebring sedania, tietenkin. Mutta suoraa on-merkkiä ei voi vetää sedanien ja avokkien väliin.

    Jos haluat vain kruisailla autollasi kesän molempina aurinkoisina päivinä, niin osta se joka miellyttää silmää ja johon rahat riittävät. Jos aikomuksesi on ihan oikeasti ajaa sillä enemmänkin, osta se Sebring. Avokkinakin Sebring on huomattavan vääntöjäykkä Stratukseen verrattuna, huomaat sen kyllä heti ensimmäiseen kaarteeseen ajaessasi.

    Onnittelut sinulle, jos pääset oiken valitsemaan kumman otat. Ei noita usein tule vastaan näillä leveysasteilla.

    cartman
     
  5. hotit

    hotit Gearhead

    avo

    Kokemuksia
    Nyt olen ajanut muutaman kuukauden 96 Stratuksen avolla, ja ajatuksena on jatkaa aina koko talven yli. Auto on tullut Saksasta viime keväänä.

    Kommentit tähän asti:
    - lämmintä piisaa sisällä
    - Penkinlämmittimiä alkaa jo kaipaamaan
    - kulutus jää alle 10l satasella omassa ajossa (2,5l V6)
    - toimii mukavasti perheelliselläkin, sillä takapenkillä on tilaa, Tuli aikanaan vertailua Mustangiin.
    - ajovalot kertakaikkiaan surkeat, alkuperäiset sumuvalot auttavat hieman. Ne pyöreät on ihan OK.
    - Käynnistykseneston kanssa pientä harmia ja huolta. Patterin vaihto auttoi osaan huolia, mutta vei juuri merkkiliikkeeseen tarkastettavaksi
    - Käsittämättömän hieno fiilis ajaa rätti alhaalla tämän oloisella autolla
    - Turvavyön kiinnitys edessä on ehkä ruma , mutta toimii hyvin kun ajaa katto alhaalla, sillä vyö ei lepata.
    - vauhdin mennessä toiselle sadalle rupeaa tiivisteet suhisemaan, mutta näyttäisi simppeliltä(?) lasien säätöjutulta.
    - hiekkatiellä ajettaessa kori ja katto nitisee aika reilusti, muuten kyllä hiljainen. Nämä äänet häviää oikeastaan kaikki, kun laskee katon alas.
    - ei ole kaduttanut, vaikka vaihdossa meni kohtalaisen hyvä euroauto.

    Tässä päälimmäiset
     
  6. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Ai-niin, unohtui aiemmin:

    Stratus-avokin koneena on Mitsun 2,5 V6, Sebringissä on Chrysyn oma 2,7 V6, sama mikä sedanissa. Heppoja tuli 30 lisää, mutta ennen muuta 2,7 vääntää aivan eri tavalla. Eipä sitä Mitsun konetta muutenkaan ole hirveästi kehuttu.

    Mutta eiköhän hintasuhde ole se, millä ratkaiset valinnan noiden kahden välillä. Ja tällaisten harvinaisten mallien saatavuus toisena rajoitteena tietenkin. Aivan vapaassa tilanteessa ottaisit tottakai sen Sebringin...

    cartman
     
  7. Citycamo

    Citycamo 1st gear

    Kiitokset kokemuksista/neuvoista :D Ostopäätöstä en ole tehnyt, mutta onhan noita molempia, Stratuksia ja Sebringejä tarjolla nettiautossakin aikas hyvin. Käytettävissä oleva budjettini avon ostoon n. 15t. (max) Mutta ensisijaisesti kannattaisi siis hakea hyvää Sebringiä... :odroll:
     
  8. AVOAUTO2

    AVOAUTO2 3rd gear

    On ehkä syytä tarkentaa, 1996-2000 myytiin nimellä stratus euroopassa ja sebring usassa . Siis vanhempi malli 2,5 V6 mitsu kone,(malli merkinnästä riippumatta.) Jos haluat 2.7 V6 mallin ,yli 200hv, joudut valitseman 2001 tai uudemman, koko auto täysin eri malli, vaikkakin samannäköinen. Ajoin 2001 mallin avolla 2002-2004 vuoden ympäri, toimi loistavasti. Olen ajanut myös vanhemmalla mallilla ja kyllä kehitystä on tapahtunut, toki hintaakin uudemmalla tuplasti.
     
  9. Citycamo

    Citycamo 1st gear

    Jaahans... Elikkäs tuolla minun budjetillani auton vm. osuu haarukkaan 96-00. Ja senikäiset mallit ovat siis tuolla 2,5ltr:sella Mitsun koneella ? Ja ei siis ole seksualista merkitystä lukeeko kyljessä Stratus vai Sebring ? Näinkö on tilanne ? :odroll:
     
  10. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Vuosimallit 96-00 (Euroopassa Stratus) perustuvat Stratuksen tekniikkaan. 01-05 (Euroopassa Sebring) perustuvat Sebringin tekniikkaan. Kuten AVOAUTO2 kertoi, samannäköisiä ovat, mutta aivan eri autoja. On kovin suuri merkitys sillä, kummasta on kyse!

    Se, että Chrysy nimikoi autojaan USAssa miten sattuu, sotkee tietysti asiaa. 96-00 vuosimalleissa lukee Sebring, jos ovat omaa tuontia, virallinen kanava myi niitä Stratuksen nimisinä. Mutta tarkista vuosimalli, 2001:stä eteenpäin ovat "oikeita" Sebringejä.

    cartman
     
  11. werneri

    werneri 1st gear

    iteekin joskus tullu tollasta uudempaa sebringiä avona mietittyä... millaiseksi tuo rätti mahtaa mennä jos ulkona pakkasissa joutuu seisomaan...?
     
  12. AVOAUTO2

    AVOAUTO2 3rd gear

    Rättikatto kestää hyvin, suojaaine syksyllä pintaan, ei vesi imeydy, vaikkakin mulla oli limited-mallissa Canvasta(Ei vinyyliä). Pikkusen katto "venyi" talven käytön jälkeen, mutta pieni kiristys/säätö auttoi. Katon etureuna vaati pesua viikonvälein, tiesuola oli pahinta. Avo on sedania lämpöisempi, sama lämppäri, sisältä avo pienempi.
     
  13. Citycamo

    Citycamo 1st gear

    :-? Elikkäs nyt rupee jo polla sekoamaan... Jos mulla on rahnaa n.15t. niin eihän sillä näitä uudempia "voima"patoja hankita. Vaan on tyydyttävä tohon mitsun 2.5ltr:seen... Ja auton vuosimalli on jossain -96-00. Niin onkos sitten vieläkin jotakin eroja Sebringin ja Stratuksen välillä ? Ja miten varaosien saanti molempiin tyyppeihin ? Ja korin jäykkyys ym. ym. ?
     
  14. roope

    roope Gearhead

    Tervehdys !

    Puhuttaessa vm -96-00 malleista Stratus on euroopan versio ja Seebring Amerikan herkku. Omani oli stratus joka oli vin koodin mukaan seebring :eek: Autoissa ei ole muuta kuin varustelu eroja .Korit ja tekniikka ovat samoja.Yleensä euroopan versiot ovat paremmin varusteltuja mm. lämmitettävä takalasi sekä peilit. Kangas katto kestää tuulet ja tuiskut kun kyllästät sen esim Autoglymiltä löytyvällä tavaralla. Varaosia löytyy maahantuojalta sekä vauhtikaupoista varsin hyvin.Kalleimmat huoltokohteet ovat jakohihnan vaihto sekä tulpat. Etupyörän laakerit ovat kulutustavaraa. Vm 97 alkaen tuli käyttöön autostic vaihteisto mikä on hyvä parannus. Kori on varsin jäykkä eikä mikään sedanista tehty versio.
    Oikein kun muistelen niin Sebringissä saattaa olla takana rumpujarrut ,Stratuksessa levyt ympäri.

    Terveisn Roope
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead


    Mihin sä noin paljon rahaa meinaat saada menemään? Saksan maalta noita cabrioita saa 3000-5000€ hintaan ihan kiitettävästi ja hiluineen kuluineen moisen pitäisi kaiken järjen mukaan olla leimattuna täällä alta kympin.

    Ota 2.5 LX malli, niin on varusteita ja vähän tehontapaistakin mukana :wink: Hyvä peli se on. Kauppaan vaan...
     
  16. Citycamo

    Citycamo 1st gear

    Olen tossa nettiautossa kuolannut tollasta Stratusta. Rekisteri nro: XNF-256. Vuosimalli -97 ja suht vähän työnnetty menemään :) Mitäs mieltä tollasesta vaihtoehdosta ?
     
  17. Citycamo

    Citycamo 1st gear

    ??? Mitä mieltä ? :odroll:
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Vähän kallis on, mutta jos olis ylimääräistä fyrkkaa, niin hakisin itte pois...
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    kotikylän Karilla on tai ainakin oli avo-sebring kaupan!! ja vissiin joskus nettiautossakin myytävänä!! mun muistaakseen se oli metalli vihree, ruskeella rätillä!! aikast metkan näkönen!!
     
  20. jot

    jot 1st gear

    Jep. Roope kirjoitti tuossa juuri niinkuin asia on. -96-00 Chrysler Sebring ja Chrysler Stratus ovat aivan samat autot eikä eri, niinkuin täällä on väitetty. Autot myytiin USA:ssa Sebringeinä ja vientiin ne lähtivät Stratuksina. Dodge Stratus on sitten taas ihan eri auto eikä sitä ole virallisesti tuotu Eurooppaan. Eurooppaan tuoduissa Chrysler Stratuksissa on joko 2L Crysyn neloskone (131hp) tai 2.5L Mitsun V6 (163hp). Vaihteisto on manuali tai nelipykäläinen automaatti, jossa -97 eteenpäin oli autostick-toiminto. USA:n Sebringeissä oli -96-00 myös 2.4L neloskonetta.
    Itselläni on tuollainen 2.5L koneella oleva. Ostin sen 70tkm ajettuna ja olen nyt ajellut sillä 40tkm eli mittarissa on 113tkm. Täytyy kyllä sanoa, että kone ja vaihteisto ovat molemmat toimineet aivan moitteettomasti. Kone käy edelleen tosi tasaisesti ja 'kuin kuiskaus'. Eli esim. Neonin tai PT Cruisesrin karmeaäänisiin nelosiin verrattuna tämä Mitsun pata kuulostaa tosi sivistyneeltä. Roopen mainitsemat tulppien ja jakopään hihnan vaihto tapahtuvat muuten huolto-ohjelman mukaan 1. kerran vasta 160tkm kohdalla. Ajelin ennen tätä avo-Stratusta avo-LeBaronilla ja Stratus on koriltaan kyllä oleellisesti jäykempi ja kovemmissa vauhdeissa suhinattomampi, kuin Paroni oli. Epäilemättä -00 tullut uusi Sebring on taas mennyt näissäkin asioissa eteenpäin.

    Joo, ja tää mun avo-Stratus on siis kaupan. Katso nettiauto (h. 12800eur)
    jot@jippii.fi
     

Kerro tästä muillekin!