Seka(la)ista rakentelua ja konservointia tjn.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja DX, 26.1.2016.

  1. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    on muuten kova juttu yhdistettynä "vasenkätisiin" työstöteriin. saa oikeasti tehtyä paremmin toisiaan vastaavia muotoja.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ny ku astialla kökitään, mistä sellaisia teriä vinkuun joilla tekee muutakin kuin näyttää tekevän?

    Ja sama poranteriin onko olemassakaan poranteriä jotka ei säikähtäisi pellin nähdessään tylsäksi
     
  3. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    enemmän terän käyttäjä vaikuttaa lopputulokseen kuin terä
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Poran terien välillä on valtavia eroja, jopa samassa satsissa
    Sama pelti tai rauta joku terä menee ensin kuin veitsi voihin ja lakkaa menemästä vaikka ois leikkuöljyäkin käytetty, joku terä tylsyy jo ensimmäisellä kierroksella kun pellin kohtaa
    Ja nopeudesta riippumatta joko hitaasti tai nopeasti pyörittämällä

    Tosin liian nopeilla kierroksilla terä kuin terä tylsyy

    Oon miettiny, et pitäis ostaa sellainen kahva pora, niin ei ainakaan kierroksista ois kiinni

    Pulttia irti poratessa huomasin sellaisen, et jossain kohtaa vuoli kaunista lastua ja sit lopetti menemisen kierroksia kun lisäsi murusti peltiä ja taas lopetti menemisen, siihen kun pikkasen hölläsi ei uponnut, mutta murustamisen päälle lisäämisellä alko taas vuolemaan
    Ja kaikki tää yhdessä porauksessa ensimmäiseen reikään kierroksia pumppaamalla sai uppomaan, kunnes tylsyi ja sitten autto enää raakavoima, eli niin paljon kuin jakso painaa, niin taas lähti uppoamaan, mutta sama kaasun pumppaileminen piti tehdä koko ajan

    joskus tullut mieleen (ajatukseen), et pitäis kokeilla karkaista marketin halpisteriä
     
  5. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    terän karkaiseminen ei oo ihan tuosta noin vain juttu..
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Miksei?

    Jos tulee liian kova, se ei tylsy jos tulee pehmeä ei se ny hyvä ollu alkuaankaan

    Punahehku ja käytetty öljy sit uuniin 260 astetta tunniksi, tosin ei siihen emännän ruuanlaitto uuniin, vaan siihen pihalla tönöttävään kaatikselta roudattuun
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Osta kunnon teriä dormer esim. 10kpl laatikko ei hirveästi maksa. Heitä vanhat paska aholle.
     
  8. palontie

    palontie Double Gearhead

    ei mitään puuilon poria.
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mulla taas oli sillain että sitten kun raaskin ostaa cobolttina ne muutamat tarvitsemani, niin kyllä meni kuin veitsi voihin 3mm rautaan. Hhs teriä sai vaihdella kokoajan.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mulla oli kovametalli palalla oleva terä ja meinasin poraavani sillä kaiken, paskan marjat se pala kulu ensimmäiseen reikään ja ei ollut kiviporan terä, vaan teränmuotoinen se kovametalli pala
    Luulin et se oli irronnut, mutta tarkempi katsominen paljasti, että kaljuksihan se kulahti

    Onko noissa coboltti terissä kaikki samaa vai onko niissäkin eroa, esim. tokmannilla taitaa olla jotain missä lukee cobolt

    Ainakaan wurth;in kiviporissa ei saa laatua hinnalla, ei jaksa muistaa miten hinnat meni, mutta puuilon kiviterillä samalla hinnalla teki liki 3 reikää enemmän kuin wurthin terillä
     
  11. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    :eek:
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    käyttääköhä joku vähä reilusti kierroksia ja kitka sulattaa terät?
    ite kyl porailen esmes 6mm ropunreikiä jokseenkin halvimmalla kiviporalla siihen asti kunnes se menee hukkaan, nojoo kuluu ne paskimmat melko nopeesti, mutta piankos siinä kauan menee ku vähä mirkelissä käyttää ennen masennushommiin lähtöä.

    parin kolmenkympin tuplakulmaan terotettu (10 millinenkin keskittää nätisti) pikateräs-porasetti on mulla vähintään vuosiksi eteenpäin investointi,
    ylkeensä terät menee joko hukkaan tai katkeaa käsivaralta lipsauttaessa.

    mutta se on pointti, etten niin paskaan terään muista törmänneeni etteikö sillä tekis kymmeniä reikiä.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Yks semmonen oikein halpis bläkkendekkerin teräsarja oli mistä oikes kierteet ku poras :rotfl:
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Graniitti on kovaa, kun pronssiselle oravalle tai nimitaululle porataan 4mm reikää, muistelisin et se musta kivi on vielä kovempaa ja siihen piti reikään olla pari halpista kun wurttilaisella teki yhen reiän
     
  15. stana

    stana 3rd gear

    Ripulirantein kovilla kierroksilla kun kairaa niin ei semmoista poraa olekaan mikä kestäis. Kovametallipora on kyllä niin paljon painavampi normaaliin verrattuna että sen kyllä jo huomaa kädessä ja lompakossa. En muista mitä hss poria meillä töissä on mutta 3900kpl 3.5mm läpireikiä haponkestävään on kairattu eikä mennyt miksikään.. Mutta minun mielestä hutera pora tai poraaja on suurin poran surma. Enkä kyllä poria osta puuilosta, Tokmannilta tai muusta marketista, työkalut työkalukaupasta.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Outo ongelma jos ei porat kestä, Biltemat ja Motonetistä ostetut Alpenit menee ihan iän kaiken. Porissahan on kulutuspintaa niin kauan kun suora osuus alkaa.
    Käsiporaamiseen kannattaa teroittaa porat ottavaksi, niin ettei tarvitse juuri edes painaa, varsinkin vähän isommat terät.
    Just oli sellanen homma jossa täyty tehdä useampia 22mm reikiä 15mm levyyn, eikä mitään ongelmaa 800w käsikoneella. Alkureikä vaan 8mm terällä ja sit painoi perään tolla isommalla....
    22mm terä tehty sellasesta josta lehti poikki kartion jälkeen, sorvilla vaan kovametallilla sihauttaa sen halkasijan 13mm että menee käsikoneeseen.
    Vaatii siis vaan oikeanlaisen teroituksen toi käsikoneella poraaminen, ja kierroksia maltillisesti.
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nyt onkin vissiin oikea aika kysyä että osaako koku yksityiskohtaisesti neuvoa tahi laittaa linkkiä aiheesta että kuinka ne poranterät teroitetaan? o_O

    Ite teroitellu kaikkea mahdollista puukoista kirveiden kautta saksiin jne. Mutta ikänä en oo vielä onnistunu mielestäni teroittamaan poranterää niin että vois kehua teroituksen olleen parempi kuin kaupasta ostettuna... että jotain mä en vissiin oo niiden kulmien kanssa hiffannu? :D
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Smirgelillä terota mutta muista laittaa virta päälle.
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ai sattana! Siinäkö se onkelma onkin ollu :poff:
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eipä äkkiseltään löytynyt hyvää videoo youtubesta missä käsitellään tota poran ottavuutta. Täytyy laittaa kuva kun kerkee tallille, että mitä meinaan tolla erilaisella teroituksella käsikoneelle.

    Perusteroituksesta tossa kuitenkin juttua:



    (Ja pahoitteluni DX:lle topikin pilaamisesta tälläsellä höpinöillä)
     

Kerro tästä muillekin!