Sekasikiön vaihteensiirto-ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ValiantMan, 24.11.2009.

  1. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Miten olette tehneet vaihteensiirron GM-rattivalitsimelta automaatille, jossa vaiheensiirto on hanttarin puolella? Epätoivoinen yritys jollain Hyundai-pakun vaijerilla ja kaavion käännöllä johti lähinnä naurettavan väkinäiseen vaijeriviritykseen öljypohjan alla - ja aukinaisiin rystysiin :(

    Jep ja kyse on siis sekasikiöstä, jossa on Nissanin laatikko. Lattiavalitsinkin löytyisi, mutta en tahtoisi sellaista laittaa (ainakaan sitä nisunasun omaa).
     
  2. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Eikö näitä ole kukaan viritellyt vai onko syysväsymys päällä?
    Onko esim. missään rattikarahkaisessa vivustoa, joka menisi laatikkoon hanttarin puolelle? Öljypohjan ali ei ainakaan voi viedä mitään, joten puoli pitäisi kai vaihtaa koneen päältä.

    Onko kukaan laittanut esim. Cedricin automaattia lankkukylkeen muuten kuin lattiashifterillä?
     
  3. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    vaihteensiirto

    Mahtuisko koneen taakse poikittainen kytkinkopan pulteista kiinnitetty kiertyvä akseli, jonka molempiin päihin laittaisit vivut ja tangot? Siten toimii ainakin A-Fordin kaasupoljin.
    Tein aikoinaan myös etuvetoiseen pikkufiiattiin Englannin version manuaalilaatikolle vääränpuoleisen vivuston jotenkin siihen tyyliin, mutta vipujen pituuksia jouduin kokeilemaan muutaman erilaisen ennen kuin keppiin tuli järjelliset liikeradat
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    80-90 corollat ja camryt ja carinat on vaijereilla... eikös nillä sen sais helpolla?? ne on suunnilleen 80cm pitkät!!
     
  5. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Kiitokset ekoille vastaajille. Vaijerilla on jo alustavasti kokeiltu, mutta sen jäykkä kuori rajoittaa aika tehokkaasti jouhevaa viemistä vaihteistolle. Myös vaijerin kuoren kannake vaatii vaihteiston suunnalla aika järeätä tukirautaa. Muuten kyllä vivustoja lyhentämällä saisi jonkinlaisen viritelmän aikaan.

    Tuo poikittaisakseli koneen yli on käynyt mielessä. Koneen takaa ei onnistu, kun ei ole tilaa. Poikittaisakseli pitäisi myös tehdä nopeasti irrotettavaksi, jotta venakopan saisi tarvittaessa pois.

    Aika sössimistähän tämä on, eikä muutenkaan mitenkään älykästä. Mutta pitääkö harrastamisen sellaista ollakaan.

    Lisää ehdotuksia ja kokemuksia!
     

Kerro tästä muillekin!