Seoksen muuttuminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Toitsu, 16.10.2003.

  1. aapo

    aapo Gearhead

    Lambda anturi mittaa polttoaineen ja ilman suhdetta. Jos sitä ei ole kytketty, siirtyy moottorin ohjainyksikkö varatoiminnolle. Mikä tarkoittaa tässä tapauksessa rikkaalle, jottei tulisi moottori rikkoa laihan seoksen takia. Itselläni on 82´impala stw josta olen tarpeen tullen kytkenyt irti turhia/suorituskykyä haittaavia saaste laitteita, ja aina vaan toimii paremmin. Se korkea O2 arvo johtuu pakoputken vuodoista. Max. arvo on 5%.
     
  2. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    http://www.co.jyu.fi/~rax/lambda.htm
    http://www.edu.fi/oppimateriaalit/ympar ... ttori.html

    lainausta tuolta "Moottorin ja katalysaattorin välissä sijaitsee polttoaineen ja ilman oikeaa seossuhdessa mittaava Lambda-anturi." Kun lambda=0.95 on pakokaasussa 0.2-0.3 painoprosesnttia happea"

    Onpas muuten paljon kirjoitusvirheitä noilla sivuilla..

    ja täällä http://www.cc.jyu.fi/~sojoka/autoymp/3b.htm

    sanotaan"Polttoaineen ja ilman seossuhteen tarkkailuun on kehitetty ns. happianturi, joka mittaa pakokaasujen happipitoisuutta. Happi- l. lambda-anturi on sijoitettu pakoputkeen moottorin ja katalysaattorin välille." eli kaipa se lambda taitaa olla sama kuin happianturi

    Täällä on muuten aika hyvä sanasto
    http://www.cc.jyu.fi/~sojoka/autoymp/sanasto.htm
     
  3. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Pitkän puurtamisen tulos palkittiin.. Leima tuli ja taas saa vuoden ajella(tai jopa korjata :grin:).

    Pakopuolelta löytyi ikäviä vuotoja ja siksi syntyikin päätös vetää viimekesänä tehty putkisto kokonaan uusiksi, mutta pitääpä siirtää se aihe tonne pakari puolelle.

    Lambda meni eilen paikoilleen ja käynti meni tasasemmaksi ja hiljaisemmaksi, mutta co nousi 1.9:iin. Muuten kyllä arvot kohillaan, eikä tuokaan paha vielä ole. Kuitenkin, vanha auto hajoaa aina vierestä, eli nyt ilmennyt ongelma on, että kun kaasun löysää ja auto käy jonku 10 sekkaa tyhjäkäyntiä(ajossa), niin sitten "miettiin" pari sekkaa kaasua painettaessa ennenkuin kierrokset lähtee nousemaan. Oliskohan polttoainepumppu menossa, eli ei tuu tarpeeksi soppaa ennenkuin kierrokset vähän nousee, jolloin sopan tulo lisääntyy?

    Kiitos kaikille teille jotka olette jaksaneet näitä ongelmia pohtia ja neuvoa! :smile: Ehkä tässä vielä alkaa omatkin aivot toimimaan ja kokemus kasvamaan.. :grin:
     
  4. tomimk

    tomimk 1st gear

    Muistan joskus lukeneeni TM-lehdestä lambda-anturin ja happitunnistimen eroista. Ilmeisimmin olin hakoteillä kun en viitsinyt perehtyä asiaan. Anteeksi virheelliset kommenttini!
     

Kerro tästä muillekin!