Seosmittari

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 3964, 27.3.2020.

  1. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Itsellä parikin Innovatea hyllyssä. LC-1 tai jotain sinne päin. Toinen kävi USA:ssa takuukorjauksessa kun väitti jatkuvasti sensorivikaa. Yllättäen se tuli korjaamatta takaisin koska siinä ei ollut mitään vikaa. Kyllästyin sensorien vaihtoon ja vaihdoin merkkiä. Ei ole tarvinnut vaihtaa yhtään lambdaan sen jälkeen. Yhdessä autossa on Innovaten eri tuote (MTX ? missä kaikki järki on mittarissa, ei erillistä controlleria), se taas on pelannut ongelmitta.
     
  2. rallikuski

    rallikuski 3rd gear

    Mulla on innovate pelannu autossa jo 5vuotta ilman vikoja...

    Kelkassa on apsx merkkinen ja mittari ihan suoraan katteessa vaan kiinni, on kestänyt ennakkoluuloista poiketen lumet ja vedet yms mitä tossa harrastuksessa nyt roiskuu ja makaa mittarin päällä taivasalla...
    https://www.wide-band.com/category-s/100.htm
     
  3. plagu

    plagu 3rd gear


    näyttää noi olevan kaikki lsu 4.2:lle jota ei nykypäivänä kannata kyllä enää laittaa imho.
     
  4. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ihan yhtä huonosti mulla on kestänyt PLXn ja Innovaten anturit. Johtuiskohan siitä, että molemmat käyttää samaa Boschin lsu 4.2 anturia. Anturi ei pitemmän päälle taida kamalasti tykätä rikkaasta seoksesta, eikä sen tarvikaan kestää sen alkuperäisessä käyttötarkoituksessa. Monesti se kertaalleen pimentynyt anturi onkin herännyt pitemmän tasakaasulla ajelun jälkeen.
    Sen säätäjävelhon haluaisin nähdä, joka kapeakaistaisen lambdan perusteella kertoo onko AFR 10 vai 13 :)
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ei kai tartte passikuvaa lähettää? Ei ole mitenkään ylivoimainen tehtävä. Ajelee sen täyskaasualueen (tai muun haluamansa kohdan) lambda ykkösen säätöihin, siihen missä kapeakaista-anturi on tarkimmillaan. Varovasti, pienillä ennakoilla, ettei kilahda. Samalla mittaa tuosta ajosuorituksesta suuttimien aukioloajat, laskee mitatuista ajoista edelleen polttoaineen määrän ja sitten suorittaa korjaustoimet haluttuun päästäkseen haluttuun afr arvoon. Jos suuttimet olivat lambda ykkösellä auki 13 millisekuntia, niin poistaa siitä sen todennäköisen 1ms avautumisajan ja lisää noin 17% ja sitten palauttaa sen poistetun millisekunnin, niin aika likelle on suorittanut hyppäyksen 14,7 arvosta 12,5 arvoon, joka aika monesti on sopiva voima-alueelle. 15,05ms. Eikä se ole noin tarkkaa. 13ms=>15ms.

    Tarkemman jos haluaa, niin sitten pitää penkittää suuttimista vähän useampi piste kuin mitä esim Finjectorilta niistä mukaan saa. Mä tein sitä varten virtauspenkin tapaisen itselleni.
     
  6. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Kuulostipa helpolta :)
    Omakohtainen kokemus vuosien takaa kapeakaistasta ahdetussa ruiskuautossa on, että joskus mittari näyttikin kaasu pohjassa laihan seoksen ääripäätä, vaikka mustaa pöllähti putkesta. Laajakaistalla sai mukavasti mielenrauhaa.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Kapeakaistaisen saa jotenkin pyörähtämään ympäri. Todella rikkaalla sieltä lakkaa tulemasta jännitettä ja sehän on niin kuin seos olisi älyttömän laihalla. Voi liittyä siihen, että anturi jäähtyy tosi rikkaan seoksen savukaasuissa. Jonkin verran rauhallisempaa signaalia olen saanut kun olen pitänyt lämmityssähköt aina päällä.

    Rikkaassa päässä anturin signaali on muutenkin lämpötilan ja seoksen "tulo", joten ei sillä voi suoraan mitata yli lambda ykkösen signaaleita. Indikaattoriksi kelpaa silloinkin ettei seokset ole menossa syystä tai toisesta älyttömän laihalle kaasu pohjassa -moodissa. Siis jos ei mene ihan mustalle asti.

    Kapeakaista-anturit eivät tunnu olevan kovin herkkiä hajoamaan. Merkkitavarana ainakaan.
     
  8. 930BiT

    930BiT 2nd gear

    Kyllä jo yli 20 vuotta takaperin ajettiin turboauto maantiellä säätöihin Hestecin tiedonkeruulla ja kapeakaista lambdalla. Dynossa ei tarvinnu kuin pientä hienosäätöä.
     
  9. JarmoY

    JarmoY 1st gear

    Eiku niinpäin että rullilla ensin ja ajossa viimeset hienosäädöt. Pitää olla hemmetin hieno dynon ohjausjärjestelmä että saat sen vastaamaan juuri sun auton ajotyyliä kadulla.
    Siksi oma mittari.
    PLX on toiminut mulla dynossa vuosikausia virheettömästi. Anturi on hajonnut jos seos on ollut tolkuttoman rikkaalla aloitettaessa, mittarissa ei mitään vikaa satojen penkityksien jälkeen.

    Nyt on Vems seosmittari jolla pystyt myös huijaamaan auton (vakioauton) ohjainboksia muuttamalla lambran signaalia boksille. En oo käyttänyt sitä toimintoa mutta papereissa luki että sellainen onnistuisi.

    http://www.vems.hu/
     
  10. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Itse vaihdoin välillä toimivan Innovate MTX-L lambdan Innovate MTX-L Plus malliin ja ostin HBX-1 holkki parin. Toivotaan, että nyt kestää mikä lie tuossa on vikana.

    Jos joku haluaa reilulla alehinnalla tuon välillä toimivan MTX-L lambdan + mittarin + johtosarjan voi kysellä minulta, joku väitti että sais toimivaan firmaware päivityksellä, toinen väitti että vika vaan lambdassa ja itsellä kutina että mittarissa jotain hämärää... noh ei kiinnosta enään kokeilla, uusi on paikallaan.

    PLX ois varmaan muuten ihan ok mutta vaatii sen hemmetin purkin itsellä ei ole mitään järkevää paikkaa noin isolle purkille, joten hylkäsin sen takia. Muutenkin PLX ja AEM yms. käyttää omia lambdojaan kuulemma boschin tekemiä mutta ei kuitenkaan samoja. Innovatella on puhdas boschin lambda jonka saa motonetistä. (Korjatkaan jos olen väärässä)
     
  11. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Sitä en tiedä onko sama kuin bosch mutta AEM lambdassa ei ainakaan ole minkäänlaista merkintää.
     
  12. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Soitin tohon yhteen suomalaiseen virityspuljuun ne väitti että AEM, PLX ois boschin lambdoja jotka valmistajat vähän modannu. Tiedä sitten. Innovateen käy kuitenkin motonetista ostettu Bosch Lsu 4.2 tai 4.9 bolt-on:ina.

    https://www.innovatemotorsports.com/xcart/heat-sink-bung-extender-hbx-1-p-n-3729.html
    Itse asennsin pari tollasta, toivotaan että lambdat kestää ja näyttää oikein tuon kanssa.
    Jännä tuote, noita ei ollut koko euroopassa kuin 1kpl, kellään ei ole siis asennettuna lambda liian lähelle ahdinta.....
     
  13. t800

    t800 1st gear

    Itsellä on plx dm-6, pätevä laite, mutta seosanturi (bosch) kestää 2kk ja sitten näy mitään. Mietin kummassahan tuo vika on.
     

Kerro tästä muillekin!