Seville STS '94 ei starttaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jrasi, 3.3.2016.

  1. jrasi

    jrasi Gearhead

    Ruvennut tuo rouvan kauppakassi kiukuttelemaan, ei halua avaimesta lähteä käyntiin...

    Oireet:
    - Virrat päälle, system checkissä kaikki OK
    - Avaimesta kääntää, mittaristo sammuu, vain öljynpainevalo ja airbagin valo jäävät palamaan
    - Välillä antaa vikakoodin I052, eli mittariston puolella olis ollut virtakatkos, samalla nollautuu ajotietokoneen kulutusnäyttämät
    - Ei lähde toisella avaimellakaan, ei lähde P:llä, ei lähde N:llä.
    - Startin herätteen kun vetää hyppylangalla suoraan akkuun, lähtee tulille.
    - Välillä kun on hetken aikaa ajellut, toimii taas ihan OK.

    Omat epäilyt kohdistuu virtalukkoon, Neutral Safety Switch tuossa taitaa olla samassa paketissa, kuin se laatikon Manifold Pressure Switch, johon vaihdesolenoiditkin kiinnittyvät.

    Pakkovaihteet toimivat normaalisti ja kun auto käy P päällä, ilmoittaa mittaristo "Apply brake to switch gear" tms. Eli kai se sen P:n sitten tunnistaa.

    Koneena siis 4.6 32V Northstar ja laatikkona on 4T80E
     
  2. north

    north Gearhead

    Kokeite putsata akun kengät ja maapiuhat jotka menee koriin ja moottoriin.
    Kikä akku sul on?
    Varmaan tiedätkin et startille menee oma kaapeli akusta mul oli hapettumu se akun liitoksesta oireet oli samallaiset.
     
  3. jrasi

    jrasi Gearhead

    Startti siis pyörittää hyvin, kun vaan irrottaa sen herätteen johtosarjasta ja kytkee suoraan akun plussaan.
    Akku on muistaakseni Exiden joku, mikä tuonne sopi, vaihdettu loppukesästä, startti on vaihdettu hiljattain, kun oireet alkoivat, ei vaikutusta.

    Releitä vaihtelin myös päikseen, ei silläkään vaikutusta.
     
    Muokattu: 3.3.2016
  4. north

    north Gearhead

    Onko alkuperäinen ajonesto toiminnassa vai onko asennettu uusi?
     
  5. jrasi

    jrasi Gearhead

    On tuolla jotain hälyjä, mutta eivät ole käytössä. Uskoisin alkuperäisen olevan käytössä. Sehän tosin antaisi ilmoituksen, jos ei tunnista avainta.

    Eilen se teki niin, että illalla koeajon päätteeksi, kun sammutin ja yritin uudestaan, ei lähtenyt heti mutta hetken kun piti avainta starttiasennossa, lähti.

    Vaikuttaisi omaan järkeen joltain sähköhäikältä.

    Autohan tosiaan tuli ajoon viime kesänä, oltuaan sitä ennen sen 5-7v pihakuusen alla homehtumassa, eli kosteutta ja hapettumaa saattaa olla aivan missä vain.

    Jenkkifoorumilla neuvottiin kokeilemaan starttauksen aikana ratin tilttiä eestaas, jos tuo auttaa, niin sitten lie joku kaapeli poikki.
     
  6. jrasi

    jrasi Gearhead

    Hmm...
    Aamulla taas sama homma, töihin pääsin, niin ei mitään ongelmia.
    Auto on ollut sisällä hallissa ja joka kerta kun kokeilee, niin lähtee. Tämä vika on muutenkin tuntunut tulevan vähän kelejen mukaan.

    Hetken tutkin ja sain vian toistettua poistamalla sulakkeen "Crank", lamppu käteen ja tutkimaan...

    ...tuon em. sulakkeen koskettimet olivat takaluukun sulakeboksissa aivan valkoisen hapettuman peitossa, täytyy kotona putsata ne kunnolla ja pitää sormet ristissä, josko vika olisi ollut siinä.

    Hyvinkin saattaa olla, sillä takaluukun tiiviste vuotaa kuin seula ja tuo sulake on rasiassa ylimpänä.
     
  7. jrasi

    jrasi Gearhead

    Ja niinhän tuo oli, että varmaan ensimmäisen kerran tämän auton historiassa tuli vika korjattua ilman miljoonapanostuksia. Eli vika oli tuossa hapettuneessa herätteen sulakepohjassa.

    Takaluukun tiivistekin tuli uusittua, metritavarasta 16,90e.
     

Kerro tästä muillekin!