Sevillen sähköongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jrasi, 25.1.2015.

  1. jrasi

    jrasi Gearhead

    Piti tuota relesarjaa ruveta koeponnistamaan, mutta Seville on päättänyt tuolla tallissa ollessaan lopettaa yhteistyön valojensa suhteen.

    Katkaisijasta kun vetää valot päälle, joku rele naksahtaa konehuoneen releboksissa. Takavalot, äärivalot ja parkit syttyvät, mutta lyhyille ei tule virtaa.
    -Nämä toimii nykyään

    Pitkiä voi väläyttää, mutta eivät jää päälle.-Nämä toimii nykyään-

    Kaikki minisulakkeet, mitä konehuoneesta ja takaluukusta löytyy, on vaihdettu, sulakerasioista on hapettumat putsattu ja konehuoneen isot sulakkeet on kaikki mitattu ja todettu toimiviksi, sekä kontaktit on putsattu.

    Auto on siis '93 Cadillac Seville STS.
     
  2. jrasi

    jrasi Gearhead

    Re: Sevillen valot kateissa

    Miten en löytänyt omasta Chiltonista tätä kuvaa, vaikka kuinka etsin.

    Oliskohan siellä tuo DRL -rele, joka vetää, täytyy koittaa vaikka vaihtaa ilmastoinnin rele tuohon ajovaloreleen tilalle.
     
  3. jrasi

    jrasi Gearhead

    Re: Sevillen valot kateissa

    HMM... Headlight -rele vetää, mutta DLR -rele ei puhu mitään. Ei auta vaikka vaihtelee releitä päikseen.
     
  4. jrasi

    jrasi Gearhead

    Re: Sevillen valot kateissa

    Miten tuo lähtee irti, Chiltonin mukaan vetämällä, mutta en uskaltanut lujempaa kiskoa...

    EDIT: Vähän ruuvarilla kun avitti, tuli vetämällä pihalle.
     
  5. jrasi

    jrasi Gearhead

    Re: Sevillen valot kateissa

    Onkohan jotain näppärää tapaa testata tuon katkaisijan toimintaa? Siellähän oli elektroniikkaa sisällä vallan hirveä määrä.

    Löytyisköhän joltain testiin varmasti toimiva valokatkaisija, ettei turhaan tarvi vaihtaa. Uusi näytti maksavan pari sataa...
     
  6. jrasi

    jrasi Gearhead

    Sitten tuo valo-/avainmuistutin... Se helkkarin kello kilkattaa jatkuvasti, sitä hitaampaa kilinää "ding---ding---ding---ding", ei sitä valoista muistuttavaa "ding-ding-ding-ding".

    Ainoa tapa saada se hiljaiseksi, on laittaa ovet kiinni, avain virtalukkoon ja virrat pois päältä. Jos vedät avaimen pois, alkaa kilkatus. Jos käännät virrat päälle, alkaa kilkatus. Jos avaat oven, alkaa kilkatus.

    Keskuslukko ei myöskään pelaa, mutta tätä puntaroin lisää, kunhan olen purkanut nuo tuhannet ryöstäjä-rele-sulake-patentit tuolta johtosarjasta. Jo kaksi erimerkkistä hälytinboksia on löytynyt tuolta kojelaudan uumenista. Toimii näköjään muuten, mutta ei lukkopesistä.

    Takaluukun sulkijalih... moottori ei puhu mitään. Moottori itsessään toimii ja virta tulee liittimelle, mutta siihen se sitten jääkin. Omat epäilykset on siinä katkaisijassa moottorin päällä. Katkaisijan purin ja hinkkasin sisältä kaikki kosketuspinnat kirkkaaksi

    Kuskin puolen vilkku tikkaa huomattavasti nopeammin, kuin repsikan, kaikki polttimot kuitenkin toimivat. Vilkkupolttimon kannassa oli jotain mätää, vilkutti sitä 5W parkkilankaa polttimosta.

    Näistä oli tuolla projektiosastollakin jo jotain juttua, mutta laittelin nyt tännekin.
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ootkos tarkistanu polttimot? Niin vilkuista kuin lyhkäsistäkin... Vilkkupiirissä jossain väärän tehoinen polttimo ja lyhkäsistä langat palaneet 8)
     
  8. jrasi

    jrasi Gearhead

    Etuvilkuissa on uudet polttimot. Täytyy vielä sivuvilkut ja takavilkut tsekata.
    Lyhyitä mittasin liittimeltä suoraan, ei tule sähkövä.
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Eikös DRL ole ns. päiväajovalot? Ei ole kytketty kaiketi tai ei saa ohjausta.
     
  10. jrasi

    jrasi Gearhead

    Ajovalot sain toimimaan, olin jumiutunutta käsijarrupedaalia irroittaessani kolauttanut rattiputken alta johtosarjaliittimen irti...
     
  11. jrasi

    jrasi Gearhead

    Sulkijamoottorin katkaisin tuli kuntoon, kun avasin sen (porasin ne messinkiniitit pois) ja putsasin kaikki pinnat. Sitten pienillä nippusiteillä, noh, nippuun.
     
  12. jrasi

    jrasi Gearhead

    Jälleen uusi murhe...

    Noin 14 starttia viidestätoista ja mittaristoon kilahtaa "TRACTION DISABLED", vikakoodiksi antaa "T061 - MOTOR PUMP CIRCUIT FAULT" ja näinollen luistonesto ei toimi.

    Jos tuon vikakoodin nollaa ajon aikana, toimii luistonesto aivan normaalisti. Kerran jätin nollaamatta ja hetken matkaa ajeltuani, ilmoitti mittaristo "TRACTION ENABLED".

    Pari kertaa osaamaton kuski, joka on startannut auton about yhdellä liikkeellä, eli avain virtalukkoon ja kääntö starttiin, sekä tämän jälkeen samantien vaihde pakille ja menoksi, saanut ABS-valon palamaan. Mitään vikakoodia ei kylläkään ABS-puolelta löytynyt.

    Saattaisiko olla, että tuossa 8-vuotiaassa akusta, joka on eliniästään 7 vuotta ollut tyhjänä ulkona, putoaa startatessa jännite niin alas, että PCM luulee virran katkenneen ABS-pumpulta?
     

Kerro tästä muillekin!