Shelbyjen omistajat Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Neon, 22.4.2002.

  1. Cuda

    Cuda 1st gear

    Sitten on olemassa vielä se Suomen hienoin survivor-tasoinen "julkinen salaisuus". 1967 (tai 1968) Shelby 500 convertible 428 Police Interceptor moottorilla. Auton osti uutena jenkeissä vaihto-oppilasvuottaan viettävä rikkaan(?) perheen poika.

    Ajoi opinahjossaankin huomiota herattäneellä autollaan minimaalisen vähän jenkeissä, turhan tiukan nokan, tiukan kytkimen ja sitämyötä hankalan ajettavuuden vuoksi. Toi auton kotiin palatessaan mukanaan Suomeen (jonnekin Kokkolan suunnalle). Autolla ei sittemmin ajettu suomessa käytännöllisesti katsottuna ollenkaan.

    Ainoastaan Mustalaisten "Kuninkaan" Allan Hagertin mennessä kovan kohun saattelemana valkolaistytön kanssa naimisiin, auto otettiin vielä kerran ajoon. Vuosikymmenen seurapiirihäiden hääautoksi piti ilmeisesti saada Suomen hienoin auto. Mediaa oli paikalla riitämiin sekä Shelbyn että tapahtumankin dokumentoimiseksi. Sen jälkeen autoa ei ole julkisuudessä nähty. Tämä tapahtui noin vuonna 1972. Kiinnostuneet löytänevät auton kuvan Hymy-lehden artikkelista. Vanhemmat harrastajakaverini kertoivat halunneensa ostaa auton. Auto ei ollut myytävänä. Ei silloin eikä nyt.

    Shelbya on kosiskeltu sekä Japanilaisten että Amerikkalaisten Money-Is-No-Object Shelby collectoreiden toimesta moniotteeseen ulkomaille SUURILLA rahasummilla. Ilmeisesti ko. vermes on maailman vähiten ajetuimpien Shelbyjen joukossa yksi kaikkein arvokkaimmista. Tehdasviritetty isolohko yhdessä kovan laatikon ja riepukaton ohella eivät suinkaan tätä seikkaa vähennä. Mutta tämänhän te jo kaikki varmaan tiesittekin... :smile:
     
  2. S.A

    S.A 1st gear

    Joo, mitä tulee niihin 65-66 vuoden GT350 SHelbyihin, niin tosiaan kyseessä oli aika suoraan kisalaite kadulle. Käsityönä tehty laite ja ei oikeen mitään ylinmäääräistä sisältänyt tuo laitos.

    Ja mitä tulee tohon ylempään tekstiin, niin leuka loksahti auki aivan täysin.
    VOIKO SUOMESSA OLLA TOLLANEN HARVINAISUUS todellakin vai oonko mä vaan lukenut satukirjoja?
    HUH HUH...kovaa tekstiä tuo.....

    Ei voi kun ihmetellä, että SUomesta taitaa sittenkin löytyä harvinaisia autoja, vaikka ollaankin peräkylämaa vähän...heh. :smile:
     
  3. S.A

    S.A 1st gear

    Kuinkas monta noita on muuten tehty noita 67 ja 68 Shelvy 428 Police Interceptor paketilla ollutta Mustangia, avona ja kovalla laatikolla?
    Ja paljon arvelette, että hintaa on nykyään???
     
  4. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    On kyllä uskomaton tarina.
    Onkohan tuo nyt se sama oranssi(vaiko sittenkin punainen?) `68 avo-Shelby,josta oli pari vanhaa kuvaa Mobilistissa aiemmin tänävuonna?
    Kuvatekstissä sanotaan ainakin,että tuota autoa ei koskaan rekisteröity Suomeen,mutta että se olisi edelleen huhun mukaan tallessa jossain Kokkolan suunnalla. =sama auto?
    Toisaalta siinä sen sanotaan olevan GT-350.
    `68 sen on ainakin oltava,koska `67 avo-Shelbyjä ei(ainakaan mun tietääkseni)tehty.
     
  5. ajk81

    ajk81 1st gear

    Se moblan kuvassa ollut gt-350 varastettiin joskus 70-luvulla ruotsissa ja purettiin osiksi. Auto on kadonnut siis kokonaan. Siitä oli seuraavassa moblassa juttua. Mustangclubin keskustelupalstalla oli samasta autosta vääntöä, tuli luettua että monikaan ei usko että autoa on olemassakaan, kuva olisi aika hyvä todiste että suomessa on yksi ehjä shelby lisää.
     
  6. Cuda

    Cuda 1st gear

    Se mobilistin kuvassa ollut punainen/oranssi Shelby on käsitykseni mukaan eri auto. Tämän toisen, todella low mileage-yksilön, pitäisi olla aikalaisten kertoman mukaan valkoinen.

    Ymmärrettävästi autot sotketaan keskenään ja sijoitetaan samana mystery-Shelbynä kummatkin(?) Kokkolan liepeille. Joku voisi vaivautua sinne, olikos se nyt Helsingin Yliopiston kirjastoon, vai minne ne kaikkien Suomessa ilmestyvien lahtien vapaakappaleet nyt toimitetaankaan arkistoitavaksi, ja tsekata kaikki late 60's, early 70´'s Hymy-lehdet ja skannais tänne sen Shelbyn kuvan asap?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Legendaa tai ei...
    Alla lainaus Helsingin Sanomista tiistaina 14.9.1999.
    Pisti silmään vaan nuo vuosiluvut.

    Kun Allan Hagert avioitui 1959 17-vuotiaan valkolaistytön Tuula Saarron kanssa, häät herättivät suurta huomiota. Kirjailija Tuula Saarto kirjoitti myöhemmin myös romanikulttuurista. Saarron teos Suljetut ovet kertoi valkolaisen ja romanin avioliitosta. Saarto on kirjoittanut myös appensa Kalle Hagertin elämäkerran. Hagert ja Saarto erosivat 1967.
     
  8. ajk81

    ajk81 1st gear

    Siis taitaakin toi kohu musti ollakin vain kuvitelmaa tai pienoismalli, jos autosta on kerran tarjottu ulkomaita myöten rahaa niin miten suomessa autosta ei tiedetä muita kuin kuulopuheita? Ei näköhavaintoja tai kuviakaan. Oliskohan joku muistellu autoa väärin ja jossain tallissa on vanha avo kutosmusse odottamassa parempaa huomista.
     
  9. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    No niinpäs olikin.Yleensä olen lukenut noi Mobilistit kannesta kanteen(tai no,viimeaikoina on kyllä lentsikka-,laiva- ja junajutut jääneet vähemmälle...ei kerkee...),mutta tosta oli näköjään noi lukijoiden kirjeet jääneet lukematta.
    Selvisipähän sitten senkin auton tarina.

    Mitä tohon toiseen autoon tulee,niin onkos se Hagertti mennyt sitten uudestaan naimisiin?Tai tommoset jututhan tapaa aina aikojen saatossa muuttua aina vain paremmiksi ja paremmiksi,eli ehkä se oli joku toinen mustalainen...tai valkolainen...tai eri auto...mist näist tietää.... :smile:

    Vois kyllä joskus käydä ihan ajan kanssa muutenkin siellä Yliopistolla tutkimassa niitä vanhoja lehtiä.Saako sinne mennä ihan kuka tahansa?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Motorhead 2002-12-19 02:05 ]</font>
     
  10. KTM

    KTM Gearhead

    Kyselin asiaa yhdeltä kaveriltani, joka on aika Mustang guru. Hän kommentoi asian olevan kietotunut lähinnä tuon Mobilistissa esitellyn Ruotsissa varastetun auton ympärille. Naureskeli, että hänkin oli yhdessä vaiheessa omistanut tämän auton huhun mukaan ja ajanut sen seinään ja myynyt sitten Shelbyn jollekkin salaperäiselle tutulleen. Ei kuulemma ole näkynyt Shelby Mustangeja tontilla ehjänä tai keula lytyssä :grin:

    Samaan hengenvetoon keverini kysäisi: "Oletkos kuullut vastaavaa värikästä legendaa Suomessa taloon muuratusta
    1966-67 isolohko Vetestä?" :-o

    Tätä se kaamos teettää, legendat kiertelee huimina. Toisaalta nämä ovat harrastuksen suola.
     
  11. Cuda

    Cuda 1st gear

    Hups! Tais käydä meikäläiseltä pieni moka tuon seurapiiritilaisuuden ja oikean aikakausilehden muistamisen suhteen! Täytyis tietenkin aina tarkastaa faktat ensin. Eli tuosta Shelbystä oli juttua netin uutisryhmässä nimeltä: sfnet.harrastus.autovanhukset ja minä juttusäikeen luettuani olin yhtä puulla päähän lyöty kuin valtaosa tämän palstan lukijoistakin. Tommonen rariteetti Suomessa? Ja vielä tunnin ajomatkan päässä himasta. Ei voi pitää paikkaansa! Asia kiinnosti kuitenkin sen verran että kyselin tallilla vanhemmilta (noin viiskymppisiltä) harrastajilta asian mahdollista todenperäisyyttä. He vastasivat auton olevan tosiasia. Ja jos kaveri on ostanut vuodesta 1968 eteenpäin Ruotsista Hot Rodit sun muut läpyskät (työskenteli tuolloin Vaasanlaivoilla), osti ekan 1966 Chryslerinsä vuonna 1972, ja ajaa nykyään mm. avo-Cudalla ym. ei-ihan-teinikinnereillä niin en katsonut tarpeelliseksi kyseenalaistaa hänen asiantuntemustaan tai puheitaan. Hän tunsi Shelbyn taatusti jo 30 vuotta sitten, ja erotti sen Mustangista paremmin kuin monet sitä nykyäänkään mussesta erottavat. Eräänlainen huippuasijantuntija siis.

    Anyway, kaveri mainitsi Shelbyn nähdyn viimeksi jonkun mannen seurapiirihäissä ja minä tällaisena huonomuistisena jurpona ynnäsin yks-plus-yks, summa-summarum; ei kai muut hevosmiehet oo menneet kohulla naimisiin ku se mikäsenytoli Haakertti. Ja lehti jossa auto on dokumentoituna pitäisikin nyt sitten olla Hymyn sijasta Tekniikan Maailma. Eli my bad. My mistake. Pahoittelen erehdystäni. Tarkastan (hatarat) muistinvaraiset faktat paremmin ensi kerralla…

    Omistaja on sitten ilmeisesti se sama maasturi-Lamborghini-kuski josta Riztoreipas kirjoitti täällä säikeessä: Overdrive >> Yleistä harrastuksessa >> Vanhat Hemi-autot, missä lienee? Eli jossain Pietarsaaren-Kokkolan akselilla vaikuttava hemmo, jonka pitää tyytyä Lambon maasturilla ajelemiseen. Eikös 200 vanhaa pajeroa olisi rouhevampaa kuin se yks lambo-maasturi. Eli ei taida olla Shelbyn myynti välttämätöntä laskujen maksamiseksi.



    Epäileville Tuomaksille; Shelby-omistajan kanssa jutelleen Kenne Sundströmin tekstiä sfnetistä.

    Lähettäjä:Kenne Sundstrom (kenne@hemma.fi)
    Aihe:Re: Shelby GT-500 Suomessa?
    Uutisryhmät:sfnet.harrastus.autovanhukset
    Päivämäärä:2001-01-28 11:18:03 PST

    Ilmeisest tarkoitat samaa autoa joka oli ajettu muitaakseni TM toimesta
    joskus 60 luvun lopussa. Sen omistaja osti sen poikana jenkeistä (oli
    kuulema isä-ukko vän ihmetelly mikä ihmeen Voortti maksaa 3 kertaa enemmän
    ku hänen Caddy) ja toi sen 17 vuotiaana muuttoautona, mutta kun ei kortti
    riittänny niin auto laitettiin pukeille kuormaautokuljetuksen (Hki-
    Pohjanmaa?) jälkeen. Milloin TM on ajannu sitä en tiedä, ennen vai jälkeen
    kuljetuksen. Otti omistaja itteensä kun ne revitteli sillä ja sen jälkeen ei
    tartte kuulema lehtien vaivautua kuvaamaan. Joku V-8 hemmo oli ollu
    kuvaamassa hänen isänsä Caddyä, mutta oli saannu kyytiä kun oli erehtynny
    ehdottamaan että olis kiva mitata suorituskykyä Foordista.:smile:
    Joku Japanilainen oli tullu kyselemään että han oli kuullu että siellä olis
    myytävänä, johon omistaja oli korjannut että EI OLE, Tarjous oli ollut
    jotain aivan huimaa monta milj. Jenkkien Ford kin oli kiinnostunut ostaa
    ko.pelin olivat tarjonneet jotain tähtitieteellistä Tyyliin 10 milj. + mikä
    tahansa uusi Ford auto tuotantolinjalta, mutta ei kauppoja! Ei taida olla
    rahantarvetta herralla. :smile: Samisella herralla oli joskus 5-10 vuotta sitten
    sellanen Lambo maasturi (vähän Hummerin näkönen), näkyi usein
    pääkaupunkiseudulla.
    Aikoo kuulema ottaa sen eläkepäivinä liikenteeseen ja mamman kans pyörähtää
    Kaivariin.
    Tapasin Herran joskus 4-5 v sitten joten suokaa anteex jos tiedot
    epämääräsiä.

    Kare Pietilä wrote in message <3A7299D7.18D0607@cc.hut.fi>...
    >Pitäneekö paikkansa väite, jonka mukaan Suomessa olisi tänne lähes
    >uutena ja vähän ajettuna tuotu Shelby GT-500, joka on seisonut
    >pukeilla noin koko ikänsä?
    >
    >Jotenkin minusta tuntuu, että moinen juttu olisi ainkin mainittu,
    >ellei peräti esiteltykin V8-Magazinessa joskus aikojen alussa, mutta
    >mielikuva on vähintäänkin hatara...
    Lähettäjä:Kare Pietilä (kpietila@cc.hut.fi)
    Aihe:Re: Shelby GT-500 Suomessa?
    Uutisryhmät:sfnet.harrastus.autovanhukset
    Päivämäärä:2001-01-28 11:31:08 PST

    Kenne Sundstrom wrote:
    > Ilmeisest tarkoitat samaa autoa joka oli ajettu muitaakseni TM toimesta
    > joskus 60 luvun lopussa. Sen omistaja osti sen poikana jenkeistä (oli
    > kuulema isä-ukko vän ihmetelly mikä ihmeen Voortti maksaa 3 kertaa enemmän
    > ku hänen Caddy) ja toi sen 17 vuotiaana muuttoautona, mutta kun ei kortti
    > riittänny niin auto laitettiin pukeille kuormaautokuljetuksen (Hki-
    > Pohjanmaa?) jälkeen. Milloin TM on ajannu sitä en tiedä, ennen vai jälkeen
    > kuljetuksen. Otti omistaja itteensä kun ne revitteli sillä ja sen jälkeen ei
    > tartte kuulema lehtien vaivautua kuvaamaan. Joku V-8 hemmo oli ollu
    > kuvaamassa hänen isänsä Caddyä, mutta oli saannu kyytiä kun oli erehtynny
    > ehdottamaan että olis kiva mitata suorituskykyä Foordista.:smile:

    Detaljeja myöten sama tapaus, kiitos vahvistuksesta.

    Lähettäjä:Kare Pietilä (kpietila@cc.hut.fi)
    Aihe:Re: Shelby GT-500 Suomessa?
    Uutisryhmät:sfnet.harrastus.autovanhukset
    Päivämäärä:2001-01-31 22:06:22 PST

    Mika Tamminen wrote:
    > mielenkiintoine ja fiktiivinen stoory onkos joku oikein nähnyt sen auton
    > esim suiomen kilvissää tai missä TMssä se on esitelty....

    Auto ei ole koskaan ollut Suomen kilvissä.

    > jos tuollaoine tarjous Fordilta on tosi niin on pakko olla joko Shelbyn
    > Gt-350R taikka GT-500 427:lla vähintään...

    Vitsi onkin siinä, että autolla on ajettu muistaakseni 838 mailia ja se
    on varastoitu kuivassa ja pimeässä paikassa niin, ettei autossa ole edes
    juuri kokoonapanon jälkeen tulleita sormenjälkiä. Lisäksi auton mukana on
    kattava kokoelma vaikeita varaosia, joista mm. Ford on jo yksinään on tar-
    jonnut veretseisauttavia summia.

    > tuo 10 miljoonaa kuitenkin olisi todellinen enkka Shelbystä jopa olisi
    > kallis FIA289/sc 427 Cobraksikin.

    Oletan, että "tyyliin 10 miljoonaa" on kielikuva, joka kuvaa sitä, että
    autosta on heitelty isoja tarjouksia. Sen tiedän itsekin, että yli
    miljoonan on menty jo suomalaisten tarjoamana...

    Lähettäjä:Kenne Sundstrom (kenne@hemma.fi)
    Aihe:Re: Shelby GT-500 Suomessa?
    Uutisryhmät:sfnet.harrastus.autovanhukset
    Päivämäärä:2001-02-01 09:14:01 PST

    Niin ja autohan on ISOLOHKO AVO manuaaliaskilla (sellainen kisa eli suoraan
    vaihdettava malli)


    jne. jne. jne. jne. lukekaa itse sfnetistä sitten lisää. Itse en siis ole Shelby-omistajaa tavannut mutta tämä Kenne Sundström (itse en häntäkään tunne) väittää tavanneensa. Ja jos mies tällaista väittää suoraselkäisesti omalla nimellään, ilman nimimerkkejä, niin en aio sitä heti kyllä kyseenalaistaa.
     
  12. KTM

    KTM Gearhead

    Tätä Shelby asiaa kun tässä käsitellään, niin hiukan off topic:

    Carol Shelbyn tuote 60-luvulta:

    "Pit Stop deodorant for Real Man"

    Kyllä aivan oiken dödöä Shelbyn logolla. Purkki on ison spraypullon kokoinen. Näitä omatäyttöpulloja ja etiketissä ko. teksti, Mr Shelbyn kuva ja nimmari + GT40:nen kuva.

    Kyseinen purkki löytyy tältä keräilijältä:

    http://www.shelbyamericancollection.com

    http://www.autotrend.com/museumlist.html

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: KTM 2002-12-20 11:40 ]</font>
     
  13. S.A

    S.A 1st gear

    Mikä helvetin sfnet?
    Miten tonne pääsee?
    TAHTOO.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuosta haamu-shelbystä kysymys: Antaisitko sinä kalliin autosi mustalaisille lainaan? Jos omistaja ei suostu autoa näyttämään mutta mustalaisille lainaa kyllä niin ihmettelen omistajaa suuresti.
     
  15. Cuda

    Cuda 1st gear

    > Mikä helvetin sfnet?
    > Miten tonne pääsee?
    > TAHTOO.

    Sfnet on yksi maailmanlaajuisista "uutis"- eli keskusteluryhmistä. Niitä on tällä hetkellä yli 40 000 kpl. Pornoa ja pomminteko-ohjeita ja kaikkea muutakin skeidaa. Roskan seassa on onneksi muutamia suhteelisen hyviäkin keskusteluryhmiä. Itse "tilaan" mm. seuraavia:

    sfnet.harrastus.autot
    sfnet.harrastus.autot.tee-itse
    sfnet.harrastus.autovanhukset
    sfnet.harrastus.mp (moottoripyöräily)
    sfnet.keskustelu.rakentaminen
    ja
    ulkomaisista
    alt.hi-po.mopars

    joka on itselleni tärkein ja josta
    "amerikan-gurujen" bullshittin jauhannan
    lomasta löytyy välillä todellisia helmiä.
    Tärkeitä teknisiä tietoja, ideoita ja
    vinkkejä joita on aivan turha ajatellakaan löytävänsä kotimaan lehdistöstä tai oikeastaan mistään muualtakaan täällä euroopassa(?). Eikä löydy parhaimpia tietoja edes MoparMusclesta ym. sangen asijantuntevista julkaisuista. Osa noista amerikan-ukoista on vääntäny noita hemejä ja sixpäkkejä jo silloin kun ne ovat olleet '60-luvulla uusia. Tosin itselleen tärkeiden teknisten tietojen bongaamiseksi saattaa joutua lukemaan sivukaupalla uskomatonta amerikan-potaskaa.

    Uutisryhmiin pääsee esim. sähköpostiohjelman kautta. Vaikka MicroSoftin Outlook Expressin kautta. Työkalut-valikosta Uutisryhmät, sieltä joutuu ensimmäistä kertaa jotain valitessaan lataamaan koko 40 000 ryhmää sisältävän pläjäyksen. Sitten voi hakea jollain hakusanalla (sfnet, auto, mopar, corvette, mustang, jne.) toivomiansa keskusteluryhmiä näkysälle, valita toivomansa "tilattaviksi", jne. Ilman sopivaa hakusanaa saattaa 40 tuhannen ryhmän joukosta valinta olla hieman työlästä, eikä kaikille mielenkiinnon kohteille (vaikka AMC-tuotteet) välttämättä löydy mistään päin planeettaa sopivaa olemassaolevaa keskusteluryhmää. Mutta paljon siellä on jo joka tapauksessa.

    Netin kautta Googlatessa Google Groups jne. Mielestäni hankalampaa seurata ryhmän vietejä, mutta helpompaa löytää esim. vaikka joku 10 vuoden takainen Hemi-artikkeli.
     
  16. S.A

    S.A 1st gear

    Jaahas..että tollanen juttu tuo.
    Kiitoksia tiedoista!!!! :smile:
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Katselin sieltä tuota shelby juttua mutta en löytänyt. Onko se jo hävinnyt liian vanhana juttuna vai enkö vain osannut hakea?
     
  18. Cuda

    Cuda 1st gear

    Se on varmasti poistettu jo näkyvien artikkeleiden joukosta, koska se on jo niin vanha artikkeli. Kannattaa hakea uutisryhmien sijasta uutisryhmäarkistoista joita löytyy vaikka esim. Google Groupsin kautta. DejaNews oli ennen paras uutisryhmäarkisto mutta en ole varma onko sitä enää olemassa.
     
  19. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mikä on suoraan vaihdettava eli kisa-manuaali?
     
  20. Cuda

    Cuda 1st gear

    > Mikä on suoraan vaihdettava
    > eli kisa-manuaali?

    Tuo yllä oleva pätkä ei ole minun kirjoittamaani vaan Shelby-omistajan tavanneen Kenne Sundsrömin tekstiä. Oma osuuteni tuossa pitkässä lainauksessa jatkuu siitä jne. jne. jne. pätkästä.

    Arvailen tässä nyt kuitenkin aiheesta, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Arvelen Kenne Sundsrömin tarkoittaneen Fordin vahvinta(?) nelilovista Top Loader-mallia. Sitä on kait ilmeisesti saanut myös kovaäänisempänä, suorahampaisena, "väkisinvaihdettavana" (=suorakytkentälaatikko?), jossa vaihteet voidaan (haluttaessa) repiä sisään raakana, ilman kytkimen käyttöä, vaihteiston siitä heti hajoamatta. Taitaa olla englannista ruotsin kautta suomennettu termi, jonka sisältö aukenee parhaiten kääntäen sen mielessään alkuperäiselle kielelle ja verraten sitten kovinpiin sen ajan Foordin manuaalivaihteistoihin.

    "Suoraan vaihdettavat" sopinevat parhaiten kilpa-autoihin, varsinkin drag raceen. Moparin New Process 833-lootasta ukot viilailivat ennenmuinoin joka toisen hampaan pois, että saisivat vaihtaa stripillä vaihteet raakana sisään. Nykyisellä Lenco & Jerico aikakaudella vastaaviin kotkauksiin en ole juurikaan enää törmännyt. GM:llä Muncie 22 - Rock crucher, taitaa sietää samanlaista käsittelyä. Tuskin tuossa nyt kuitenkaan mitään Vertigal Gate-shifterillä varustettua, suoralla, edes-takas vaihdekaaviolla, varustettua kilpa-kaavio-manuaalia on ajettua takaa.
     

Kerro tästä muillekin!