Shell v-power???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 944676, 10.7.2006.

  1. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Pakosta otin viime sunnuntaina, kun tuli epähuomiossa kurvattua Shellin pihaan enkä muistanut, ettei siellä ole 98:a ollenkaa. Matkalla Ahvenistolla tai siellä en huomannut mitään eroa käynnissä tai kulussa, kun en koskenut ennakoihin tms. säätöihin.
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mitäs se leveys siihen vaikuttaa? Kitkan laskukaavasta löytyy vain kitkakerroin, tukivoima (paino) ja voima...
     
  3. garagektc

    garagektc Gearhead

    TÄH!!!
    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Täh itelles. Jäi vissiin fysiikantunnit aikoinaan käymättä?

    Otetaan vaikka esimerkki jarrutusmatkan laskemisesta. Missä kohtaa näet tuolla pinta-alan? (renkaan leveys kun ei vaikuta kitkakertoimeen sitten pätkääkään).

    "Kohteen lopettaessa etenemiseen tarkoitetun työn tekemisen, kohteeseen varastoitunut liike-energia kuluu kitkavoiman tekemään työhön, eli pysähtymiseen kuluva matka s saadaan ratkaistua kaavasta"
    [​IMG]

    "missä m on kohteen massa, v kohteen nopeus, g maan vetovoiman kiihtyvyys ja kitkakerroin."
     
  5. Jasca

    Jasca 1st gear

    Kyl mäkin sanoisin et TÄH?!? Miks ihmeessä esim. kiihdytysautoissa tai vaikkapa formuloissa käytetään sit leveitä kumeja, jos kerta sama lopputulos saadaan 155 leveillä "sirkkelinterillä"?!? Pelkän sivuttaispidon takia, vai? Ei hirveesti taida olla välii kiihdyttelyssä...

    Mä kyl olin läsnä fysiikantunneilla, mut iso osa oppia meni toisesta korvasta sisään ja toisen ulos. Myönnän.

    - Jasca -
     
  6. garagektc

    garagektc Gearhead

    joo kaavoja tulkittaessa pitää tietää mihin kaavaa käyttää niin ei mene liian tieteelliseksi. tuli joskus tekuaikoina havaittua miten proffat tajuaa jotain ja sitten jotain ei, ei sitten millään.
    ehkä toi renkaan leveys sitten tarvii jotenkin sijoittaa tohon kitkakertoimeen.
    tai sitten meikäpoika säästää kummasti rahaa kun meinasin jotta ens kesälle pitäis hiukka tassuja leventää kun piirtelee vaan...

    tästä voipi tulla muuten aika kiva keskustelu vielä :D
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Olisko siks, että ne 155 sirkkelinterät eivät kestäisi ykkösissä kuin kaksi mutkaa ja sitten ovat tuusan riekaleina. Meinaavat nykyisilläkin pinta-aloilla loppua kulutuspinnat kesken, niin mitäs sitten kun se pienennettäisiin kymmenesosaan?
    Se voima ikäänkuin jakaantuu turhan pienelle alueelle. Todennäköisesti myös niitä olis pirun vaikea tehdä niin jäykikisi ettei se rengas sortuisi alle.

    Mopeman on esmes muistaakseni suddaillut aikasen kovia aikoja jollain 205 talvigummeilla?!?

    Jotain marginaalista eroa varmaan voi olla pinnankarkeuksien ja sen sellaisten ansiosta, mutta kyllä mä väitän, että suunnilleen sama aika vartilla tulee, on sitten alla 205:set tai 305:set, mikäli renkaiden kitkakerroin ja materiaali on sama.
     
  8. rrauta

    rrauta 3rd gear

    kyllä varmaan niin .... määritelkää se kitkaKERROIN ensin.
    eli olisko se kahden pinnan välisen kitkan arvo, johon vaikuttaa materiaalien pinnan muoto (vrt. lasi/hiekkapaperi).
    koska kumi on joustavaa materiaalia pinnanmuoto muuttuu vastapinnan mukaan, josta seuraa että pinta-ala vaikuttaa kitkakertoimen suuruuteen.

    eli kyllä se renkaan leveys vaikuttaa, pitää vaan tutkia asiaa mikroskooppisella tasolla, ja unohtaa perusfysiikka.
     
  9. swedu

    swedu 1st gear

    eikös kitkakerroin ole kahen kappaleen vastakkain hankauksesta tuleva vakio??eikö :rotfl:

    jos lyöpi levveemmät vastakkain niin eikö kitkakerroin ole toista kuin lyöpi ohuemmat vastakkain.
     
  10. HEMI

    HEMI 1st gear

    Tästäkin on väännetty kättä OD:lla monet kerrat.... :odroll:
     
  11. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ja tämähän kuuluu ihan vitusti tohon "Shell V-Power" topicciin?!!!
    Vai onko tullut siellä koulun fyssantunnilla laskettua bensaputkiston kitkakerroin?
     
  12. garagektc

    garagektc Gearhead

    mistähän täällä ei ole väitelty??

    mutta eikös tämmöisten sivujen yksi suola ole juuri siinä että yhtäkkiä voidaan parilla lauseella vaihtaa puheenaihetta ihan kuin kossivuosina kun tuli puhetta siitä että "enkös mää jättänyt auton keula edellä talliin"...?
    :odroll:
     
  13. HEMI

    HEMI 1st gear

    Jeps näin on

    Ja mitä tulee offtopiciin niin meikä on sen kruunaamaton kuningas :rotfl:
     
  14. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Juu ! Tästähän päästään vaikkapa polkupyörä vs. moottorisaha-vertailuun!!
     
  15. RB-440

    RB-440 1st gear

    Onpas tullut paljon puhetta... No, jatketaan sitten puhumattakaan siitä, että koko kitka- ja rengasväitös taisi lähteä liikkeelle siitä kieliposkessa heitetystä möläyksestä, että pidon parantamisella saisi Shellin 99 bensalla tankatun Capricen jo keulimaankin... Eipä taida nuissa perheautoissa etupyörät irrota asvaltista oikein muulla konstilla kuin hallitunkilla 8)
     
  16. swedu

    swedu 1st gear

    tai paljonko sitä vmakxia pitäis laittaa takakonttiin että caprice keulii :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    tartteis olla joku insinäööri senkin selvittämiseen jos ei ydinfyysikko

    jäi tuo moottorisaha osuus väliin :p

    että monta oksaa enemmän kerkii sahata 95:lla kuin v poverilla :rotfl:

    anteeksi, että vähän lipesi tuo, mutta kuin ei voinut millään...
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead


    joopajoo... Teepä testi vaikka CD-levyn koteloilla (tai millä tahansa tasalaatuisella kamalla, kirjoilla, tulitikku-askeilla...) ja pöydällä. Enste 10 levyä pinoon päällekkäin ja kallistus (kapea rengas ja pieni pinta-ala). Tämän jälkeen 10 levyä tasaisesti levitellen pitkin pöytää ja kallistus (leveä rengas, enempi pinta-alaa mutta pintapaine pienempi). Kummassako ne lähtivät aikaisemmin luistamaan? :rotfl: Ja ihan voi mikroskoopin kanssa taas etsiä rosoja...

    On se muuten kumma että esmes nittispyörät pystyvät ajamaan yhdellä takapyörällä pirusti kovempaa, kuin yksikään katuauto vaikka pirsseillä olisi viisitoista kertaa enempi leveyttä läskeissä. Perustuuko tämä nyt sitten arvoisan raadin mielestä siihen, että tässä takapyörässä ei ole niin paljoa pitoa, kuin niissä makkarapötköissä auton alla?

    Moottorikelkalla pitäisi tuon teorian mukaan pystyä ajamaan vaikka kattoa pitkin... Nooh, antaa mututiedon jyllätä jos siltä tuntuu.
     
  18. garagektc

    garagektc Gearhead

    mikä on nittispyörä??
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead


    Joo, no kyllä se on niin kuin rrauta sanoi. Ei sliksiä ja cd-levyn koteloa voi verrata mitenkään keskenään. Slikseissä kitkakerroin on jopa 7-8, koska sliksin ja asfaltin välille syntyy muotosulkeinen liitos (kumi pureutuu asfaltin epätasaisuuksiin). Mitä suurempi pinta-ala sitä pitävämpi toi liitos on.
     
  20. RB-440

    RB-440 1st gear

    Pitää erottaa toisistaan asvaltti ja hiekka ja lumi sun muut mahdolliset ajoalustat. Muualla kuin asvaltilla leveä rengas ei välttämättä pidäkään kapeaa paremmin, mutta ihan puhtaasti demokraattisesti ottaen tällä mutulla, että asvaltilla levee rengas tarjoaa kapeaa paremmin pitoa, on aika hyvin kannatusta. Pikaisesti googlaamalla viesti on jokseenkin aina tämä:

    "Renkaan pito on yleensä parempi mitä leveämpi se on. Tämä ei kuitenkaan päde lumella, soralla tai sateella. Renkaita hankittaessa on muistettava että niiden on mahduttava pyörimään pyöräkotelossa"

    Kukapas sitä koittaisi keulia edes Capricella ruohikolla tai hiekkatiellä, asvaltillahan sitä näyttää pitää, miten Shellin bensalla voi tykittää 8)

    Jos jää kysyttävää, niin vaikkapa noilta sivuilta voisi etsiä lisää juttuja, mähän vaan luen valmista tekstiä ja uskon, mitä sanotaan, kunhan sanoma vaan sattuu sopimaan mun maailman kuvaan...

    http://fiat-abarth.net/tekniikka3.html
    http://www.ffp-motorsport.com/tuning/alusta.php
     

Kerro tästä muillekin!