Siirtokilvet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 12.4.2005.

  1. VRC

    VRC 1st gear

    Papereita ei tarvita, mutta ajoneuvon tiedot pitää löytyä ajoneuvorekisteristä. Eli kun marssii lähimmälle katsastusasemalle ja tietää esim. rekisteritunnuksen millä se on aikoinaan ollut kilvissä niin löytävät oitis tiedot ja jos asiat muuten on kunnossa niin tarrat saa mukaan.

    Lupaa hakiessa täytyy matkareitti aika tarkasti kirjoittaa lupahakemukseen, siirtoluvan saa pisteestä A pisteeseen B kohtuullisen suoraa reittiä myöten.

    Ajoneuvon kunto jää kuljettajan vastuulle, sitä ei luvassa kysytä, mutta auton edellytetään olevan liikenneturvallinen. Poliisihan voi aina keskeyttää matkanteon jos niin haluaa. Parempi pitää matalaa profiilia.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest


    Ensin pitää olla voimassa oleva, pakollinen liikennevakuutus. Seuraavaksi käyt hakemassa katsastuskonttorilta pirssiin siirtoluvan ja -kilvet. Täyttelet vaan konttorissa paperit, juot ilmasen kahvin ja maksat kilpimaksun. Rekisteriotteella homma sujuu näppäristi, vakuutuksen kerberokset näkee ilmeisesti omilta koneiltaan.

    Jos kerran on tarkoitus siirtää autoa 300km, sitä sitten siirretään se 300km, ei sitä siirtomatkaa ole luvassa rajattu, kunhan ei kovin paljon rundaa sivureiteillä, eli ei kannata hakea Jyväskylä Tampere Mikkeli Turku Helsinki siirrolle lupaa, ellei ole jotain tekistä noissa kylissä. Jos on, sen kun vaan. Torin kiertäminen ja harrastus ei kyllä riitä syyksi, mieluitin suorin reitti.

    Ja jotta ei kuulosta liian ruusuiselta, Reinikaiset voi aina pysäyttää liikenneturvallisuutta mielestään vaarantavan ajopelin ja siirtokilvet voi "mennä" siinä missä oikeetkin laput.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei tarvii ennakkoon vakuutusta olla,se tulee siirtolappujen mukana
     
  4. Mopar

    Mopar Gearhead

    Viimekesä eivät antaneet kuin kahdeksipäiväksi siirtotarrat. Soitin vielä AKE:een ja siellä sanoivat ettei saa kuin kolmeksi päiväksi tarrat. Ilmeisesti olisi pitänyt siihen keksiä parin päivän välein siirto, niin silloin ehkä olisi ollut eri juttu. Ihmettelin sitä AKE:en kotisivuilta luettu, että 7-päiväksi max sille AKE;en virkailijalle, mutta väitti kolmenpäivän olevan max.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis siirtokilpiä varten pitää olla pakollinen liikennevakuutus, useimmillahan se kuitenkin on autossa, mutta seisontavakuutus ei kelpaa.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitäs varten se pitää Helsinkiin ajaa korjattavaksi. Korjauta Keski-SUomessa ja aja leimatulla autolla Helsinkiin :wink:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Varmin konsti on siirtää vähänkin epäilyttävä auto trailerilla tai vaikkapa kuorma-auton siirtolavalla. Näillä bensanhinnoilla voi rahti tulla halvemmaksikin :D
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    no ei tarte olla,koska monestihan siirrettävä auto on ollut ilman kilpiä pitkään,ja ei sillon oo vakuutusta,vakuutus sisältyy niihin siirtotarroihin,siis ne on tarrat nykyään,eikä mitkään kilvet.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    No nyt on päästy demokraattisesti jo siihen tulokseen, että vakuutus pitää olla...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin mut ennakkoon ei tarte olla,sen saat konttorilta ku haet laput... :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Niin... edelleenkään ne ei ole kilvet, vaan tarrat. Suomessa vain Ahvenanamaalla on kilvet.... edelleenkin!
    Ja aina autossa jota siirretään ihan omin voimin tulee olla liikennevakuutus. Sen vakuutuksen voi tehdä tarroja hakiessa, mut rahaa ajatteleva tekee sen ensin tai sit tekee samalla konttorilla tarroja hakiessa jatkuvan vakutuksen jonka päättää sit kun siirtotarve loppuu. Näin säästää euron jos toisenkin ja silti kaikki menee ihan pykälien mukaisesti.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites sitten jos auto niin vanha ettei löydy ajoneuvorekisteristä?
    Onko kellään kokemuksia?
     
  14. Ventura389

    Ventura389 1st gear

    Onko mitään dokumenttiä?

    Siinätapauksessa valmistenumeron ja kaikkien mahdollisten tietojen kanssa katsastuskonttorille (mukaan todenne, mistä auto on tullut (metsälöytö, maanomistajan lupa/luovutustodistus/perunkirja missä ko kulkine mainitaan) ja kaivelemaan. Arkistojen kätköjä löytyy pitkälle historiaan, kaikki vaan ei ole koneella. Katsastuskonttori käsittääkseni laittaa tutkimuspyyntöä eteenpäin.

    Ja sit jos mitään ei löydy, niin jotenkin se kyllä varmaan saadaan rekisteriin, mutta jotain omistajanvaihdostodenteita pitäisi olla.
     
  15. Niko_001

    Niko_001 1st gear

    Jos autossa on mennyt katsastus ajankohta umpeen, saako autoon siirtokilvet? Verot ja vakuutukset on
     
  16. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Saa...Mutta jos olet viemässä autoa katsastukseen,niin sen takia et tarvitse siirtokilpiä,koska auton saa ajaa katsastukseen laillisesti,jos on varattuna aika katsastukseen.
     
  17. Niko_001

    Niko_001 1st gear

    Mutta kun ei mennyt leimasta läpi ja tarttis autoa viikonloppuna
     
  18. M

    M Gearhead

    Virallisesti tuolla selityksellä et saa.
     
  19. Niko_001

    Niko_001 1st gear

    Jos keksii jonkun muun selityksen. Mutta näkeekö ne koneelta jos ei ole mennyt läpi?
     
  20. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Re:


    Olen hakenut siirtolaput ihan vaan runkonumerolla tollaseen autoon.
    Ei ollut muuta dokumenttia kuin kauppakirja ja sitäkään ei muistaakseni tarvinnut näyttää.
     

Kerro tästä muillekin!