Sikkikone hakusassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja robin, 13.5.2013.

  1. BBC

    BBC Guest

    Ostakaa heti kunnon kone niin ei tarvi tuskastella ja toimii aina.
    Katsoin vasta halpaa sikkikonetta tutun luona ja olihan se semmonen, mutta ei sillä oikeasti tee mitään jos pitää tarkempaa ja parempaa tehdä.

    Samoin on english wheelin kanssa. Ihmeellisen mallisia on rullat halppis "toravorsseissa" ja muissa.

    js tools ainakin näyttäs hyvältä kamat. saman näköinen on sikkikone kuin itselläni, joka on Lazzen kamaa, mutta luulen että sama metallifirma hitsaa rungot,...
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Kyllähän tuommosen rungon äkkiä itsekkin tekee.
    Suorakaideputkesta, tai levystä. Lujaa tavaraa ei tarvi olla, koska jäykkyys on merkitsevä.
    Akselit vaan sopivan paksua, ettei taivu paineessa, jos laakereita ei ihan rullien viereen laita. Laakerit vois olla vaikka sellaisia kantavia, mutta mahdollisimman pienellä ulkohalkaisijalla olevia.
    Jäykkyyttä ei niin paljoa tarvi, kuin Englannin pyörässä. Toki ei siittä jäykkyydestä haittaakaan ole.
    Itsellä on sellanen sikkikone, jossa on noin 80mm:n rullat. Pienempi halkaisija saattaisi olla parempi? urien päättyminen olisi silloin jyrkempi. Jos pelkkää reunataivuttelua, tai silottelua tekee, niin silloin halkaisija voisi olla isompikin?
    Silottelussa tahtoo sikkikoneella tulla ongelmaksi, varsinkin suurella paineella, että rullat eivät ole ihan samassa linjassa. Toinen sivu puristaa enempi, kuin toinen. Toiseen silottelupyörään tein kevennykset reikään, jotta se kääntyisi toisen pyörän pinnan mukaisesti. Pallomainen laakeri ajais saman asian. Näyttäisi siltä, että välttämättä molempien akseleiden ei tarvi vetää?
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Mikähän siittä tulis, jos tekis erikokoset pyörät, ja veto vain toiseen? Pystyis välillä käyttämään pientä, tai isoa pyörää sen mukaan, kuinka jyrkän uran päättymisen haluaa. Nyt on joutunut jyrkemmän uran päättymisen tekeen tapilla, ja sopivan muotoisella alasimella.
    Pellin reunasta lähtö ei varmaan enää onnistuisi. Pitäis lähteä pellin päältä puristamalla, ja syvä ura vaiheittain?
    Rullien päissä pitäisi olla upotetut ruuvien päät, jotta vois taivutella ihan 90 asteen taitoksia.
     
  4. 1300TI

    1300TI 2nd gear

  5. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt on tullut moottorivetosella sikkikoneella touhuttua miltei joka päivä, ja alkaa tulla käsitys, minkälainen se omiin tekemisiin pitäs olla.
    Osti aikoinaan itse tehdyn sikkikoneen.........
    Päällimmäisenä puutteena on tullut vastaan erihalkaisijoilla olevien rullien käyttö, jolloin veto saisi olla vain toisella akselilla.
    Toinen on helppo päittäis-siirto rullille. Onnistuu helposti, jos vain alempi akseli vetää.
    Rullien pääty pitäisi olla tasainen eli upotetut ruuvit. Vaatii rulliin pohjallisen reiän. Akselin pää pitäisi olla pikkusen kovera, ettei tarvis kiilauraa. Pysyy sitten ruuvivoiman kitkalla vetävässäkin akselissa.
    Kitasyvyyttä oltava enempi, kuin nykyisessä. Eli ainakin 0,6m.
    Taajuusmuuttajaa en tarvi, kunhan nopeus on riittävän pieni. Nyt on sopiva. Tasainen, aina vakio nopeus on paras minun silmälleni hallita kaikki tilanteet. Jalkapolkimeen on/off ilman vapaaliikettä, eli liikkuu heti, kun koskee (ei ehkä työturvallinen?). Suunnanvaihto toisella polkimella. Olis kiva pakittaa heti, jos ei menny ihan niin, kuin olis ollu tarve ilman, että ote pellistä muuttuu.
    Akseliväli pitäisi olla aika iso, jotta taivutettukin reuna menee isoa kappaletta keskeltä sikatessa väliin. Nyt on noin 80mm rullat, jolloin uran päätteen joutuu tekeen tapilla (siksi pitäisi saada edes toiseksi rullaksi pienihalkaisijainen koiraspuoli, ja silloin veto vain toiseen akseliin).
    Ammattimiehet sikkaa uria vähän kerrassaan. Pienentää vetelyä. Vetelyä olen saanut pieneksi kerralla uran tekemällä, kun koiraspuoli ei osu naaraaspuolen pohjaan, vaan molemmat sivut kantaa. Silloin venyy vain uraan osuus. Pienet jäljet tulee pyöristä uran sivuille, mutta ei juuri haittaa (se ei toimi, jos molemmat sivut ei kanna yhtä paljon).
    Uretaani rulla pitää hankkia, jotta ei muokkaudu, kun ristiin tekee uria.
    Nyt rutisee laakeri sikkikoneestani, eli jotain on tehtävä. Varmaan teen uuden rungon, ja pyörat, jotka sopii tuohon mun moottoripakettiini. Kaks nappia jalkapolkimeen.
    Sikkikone on tullut miltei tärkeimmäksi koneeksi peltitöissä minun tekemisiini.
    Yks kone on jäänyt käyttämättä. Planishin hammer. Varmaan otan siittä sen paineilmavasaran käsin käytettäväksi. Sille löytyy tekemistä.
     
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on sikkikoneessa taajuusmuuttaja joka toimii 3-100hz. Kiihdytys ja hidastus rampit ja jalkapoljin. Helpottaa aika paljon elämää kun käsivaralla tekee tiukkoja kurveja.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Varmasti monessa hommassa on taajuusmuuttaja hyvä, mutta minä tykkään, että nopeus on vakio, ja tosi hidas, eikä jalkapolkimella säädettävä. Nappulasta vakio nopeudelle säädettävä taajuusmuuttaja kävis minulle kyllä.
    Taajuusmuuttaja jalalla on monesti herkkä pitää nopeus vakiona, kun tasasta kaarta tekee.
    Mutta se on aina, mihin tottuu. Tykkään, että molemmat jalat on tukevasti lattiassa, kun peltiä kääntelee. Tärkeintä on, että kone käynnistyy, ja pysähtyy just silloin, kun haluaa. Mulla on nyt sellainen jalkapoljin, jossa on ensin tyhjää, ja sitten jossain vaiheessa käynnistyy. Pitää olla nopee jalka, ettei tule paljo viivettä.
    Tää menee jo kyllä hifistelyksi, kun kädestä, ja silmästä se on sitten lopulta kiinni se työn jälki.
    Youtubessa yks vanha kaveri teki hienoa jälkeä käsikäyttösillä vehkeillä
    Kaikesta tiedosta uskoisin olevan apuja, jos joku tekee laitetta.
     
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Nappulalla mullakin se säätö on ja jalalla käynnistyy. Ite ku en oo mikään lazze niin pitää mennä hitaasti ku teen käännöksiä mut ku teen suoraa niin en jaksa ajaa hitaasti.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Ok. Sulla toimii sitten just, kuten minun mielestäni pitäskin.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Olen katsellut noita Lazzen videoita. Pelaavat tosi pehmosella pellillä. Minun käyttämissäni takaisinjousto on varmasti kolminkertanen. Saatto ainakin muutamassa olla alumiinia?
    Molemmat akselit vetää ainakin tuossa, jota useimmin käyttävät.
    Videossa vilahtaa se takana oleva konekkin, jossa on alarulla vissiin jollain vaihteella, että saa väliin tilaa?

    Noilla vdeoilla selviää kyllä, mitä sikkikoneella englanninpyörällä, ja kutistimella saa aikaan. Venytysleukoja tarvii harvoin.
    https://www.youtube.com/user/lazzemetalshaping/videos
    Ainakin tuo Ferrarin alummiinikoppa on hieno!
     
    Muokattu: 19.3.2017
  11. Buick55

    Buick55 Gearhead

    [​IMG] Viimein sain tuon oman köyhänmiehen hökötyksen lähes valmiiksi,pääasiassa taas kierrätys kamasta tehty,paitsi nuo rullastot tuli Toraforsilta.
    Tiedossa on pieniä juttuja mitä vielä pitää tehdä mutta en nyt malttanut olla maalaamatta
    tuota,kerkeää niitä pikku juttuja tehdä myöhemminkin,kone kuitenkin toimii hienosti.
    Kaapin sisällä on taajuusmuuttaja ym kontaktoria ja rekkuletta,max kierrokset n.25-30 jaksaa pyörittää vaikka 1 kierrosta
    minuutissa jos hermo kestää,mitä nyt millin pellille kokeiltiin.
    Suuntaa voi vaihtaa vauhdissa jos on tarvis.
    Tuota Toraforsin ylärunkoa vahvistin toisella 10mm:n pellillä niin on hieman jäykempi,kita syvyys n.47cm.
    Tuossa on vara tuota kitasyvyyttä lisätä noin kymmenellä sentillä kun tuo vaihteen akseli on liukuva,rattaat pitää vaan siirtää pukkien sisäpuolelle siinä tapauksessa.
    Ylätelan kiristysruuviin tulee vielä kunnon vääntiö ja noita rullia pitää sorvata noista lukitusruuvien kohdilta ohuemmiksi,tietysti pitää sitten tehdä myös uusia rullia tarpeen mukaan.
    Myös vinkkejä otetaan vastaan jos jotain on jäänyt huomaamatta tai on parannusehdotuksia?

    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 9.5.2017
    Roberto ja karhu01 tykkäävät tästä.
  12. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Hieno on! Mulla on HBM:n samanlainen sikkikone nyt vahvikehitsailtu, vielä pitäisi sopiva ratti löytää ja maalata. Moottoriksi meinasin dyykkaamaani 12V liukuoven moottoria, pitäisi siihen vain hakea sopiva hihnapyörä ja remmi kaveriksi sekä tehdä poljin. Treenataan nyt ensin veivaamalla kuitenkin. Otanpa kuvia myös jahka saan väriä pintaan.

    Yritin siis tilata suoraan Hollannista mutta sain vienolla alennuksella hakea koneeni Rautajätin yrittäjän kotoa, ero koneiden hinnassa oli suurin piirtein sen mitä rahti olisi maksanut, joten oli ihan hyvä meininki. Suosittelen!
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Olen rakentamassa sikkikonetta (sen kutistimen lisäks), kun alkaa tietämään, minkälainen sen ei pitäis olla.......
    Taaskin tulee tehtyä ilman piirustuksia, paitsi ne osat, jotka joudun teettämään.
    120x60 putket, 4mm:n seinämällä. Limittäisellä laippa/pulttiliitoksella putket toisiinsa kiinni. Metrin pituset 25mm;n karkaistut akselit, joihin rullien päihin 20mm:n päät. Tiivistetyt neulalaakerit suoraan akseleille. Molemmat akselit neulalaakeripesistä ruuvilla säädettävät. En käytä jousta, kun teen säätöruuvin sellaseks, että se laskee ja nostaa. Vetopäähän pystylaakeripesät kyljelleen, ja vetävään, alempaan akseliin säätö vain ylös, ja alas. Ylempään akseliin lisäksi myös akselinsuuntainen säätö. Kulmavaihde suoraan alempaan akseliin, ilman hammaspyöriä. Kulmavaihde/moottoripaketti ei tarvi mitään telinettä, ainoastaan momenttituen, ettei pyörähdä. Sittenkin taajuus muuttaja, koska välitys tiuhenee 50% (kun jättää hammasvälityksen pois). Jalkapoljin (potikalla), ja suunnanvaihto on edullinen tehdä siihen (TIG-polkimen tapanen).
    Semmonen metrin pitunen sorvi tuli hankittua, ja sillä teen tarvittavat pyörät.
    Keskenerästä en viitti näytellä. Voin laitella kuvia sitten joskus, kun saan valmiiksi.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Sikkikoneeseen tein ne kiristysruuvisysteemin.
    Teen neulalaakeripesään kolon pyöristetylle M16 pultin kannalle, ja hitsaan siihen kolon päälle matalan M24 mutterin. M16 täyskierteisen pultinkannan pyöristän niin, että se menee sen matalan mutterin sisään, ja läpi. Sitten perään lyhyt M24 pultti, jossa on keskellä 16 reikä (sillä pysyy se pultti siinä laakeripesässä). Ei tarvi palautusjousta. Samanlainen systeemi molempiin akseleihin, kun en tiedä, mitä tuolla sikkikoneella joskus pitää tehdä.....
    Alkaa oleen kohta koekäyttöö, ja maalausta vaille.
     
    Muokattu: 20.6.2017
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Vääntelin millisestä sinkitystä jalkapolkimen kotelon, johon saa hammashihnan pätkän, ja potikan kiinni.
    Samanlainen, kuin minulla on TIG:ssä. Helppo siittä oli kopioida.
    Sitten viereen jalalla poljettava keinukytkin suunnan vaihtoon, ettei tartte käsiä irrottaa pellistä.
     
  16. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kiva seurata tätä keskustelua, itseä aina välissä nostattanut motivaatiota pieni työstökoneiden rakentelu ajoneuvon rakentelun lomassa.
    Toteutin itse vain vinssin moottorilla tuon sikkikoneen pyörityksen, onhan siinä oma äänensä mut ei haittaa mua käyttö niin satunnaista ja kummiskin aina kuulosuojaimet päässä.
    Vinssillä helppo toteuttaa, on hidas kierrroksinen kun vielä hiukan alentaa ketjuvedolla ja lisäksi on potikat valmiina molempiin suuntiin.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Tossa se nyt on mun tekele.
    [​IMG]
    Taajuusmuuttaja on tuossa alemmassa laatikossa. Polkimen kotelo on jo, mutta potikka, ja hammashihnan palanen on vielä siihen asentamatta. Samoin suunnanvaihto jalkapoljin on vielä vaiheessa.
    Rulliin pitää tehdä vielä upotukset, että ruuvin pää menee tasalle.
    Toimii toistaiseksi tuolla jalkapolkimella.
    Kun ylärulla ei oo vetävä, niin pikkusen joutuu levystä pukkaamaan, että menee reunasta väliin. Tekee sen, että tulee painettua urat vähän kerrallaan, kuten pitääkin. Runko ei juurikaan jousta, vaikka kita on reilun 650mm.
    Nyt voi käyttää tosisena rullana pientä, ja toisena isoo. Saa jyrkemmät päätteet uriin.
    Katsotaan, haittaako tuo orsi jalkapolkimen painelua.Toivotaan, ettei oo tiellä liiaksi, kun tukevuuden suhteen se on välttämätön.
    [​IMG]
    Painaa vaan tosi paljon. Yli 100kg.
    Muistin vielä, miten Googlesta liitetään kuvia tänne. Kutistinkin on jo maalattu, siittä sitten toisaalla.
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    On se komiaa kun itte teköö ;)
     
  19. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    No tuo on kyllä hieno!

    [​IMG]

    Kattoremonttia tauottaa viikon pituinen sade, mutta kun jotain pitää tehdä, ryhdyin harjoittelemaan sikkikoneen käyttöä ja värkkäämään syöksytorvien suppiloita. Vielä on koneessa ja tekijässä paranneltavaa, mutta hyvin jo alkaa homma sujua. Onneksi on tuo satavuotias malli, kun en ole ikinä kattopeltejä saumannut ja kunnollisia ohjeita en ole löytänyt mistään! Samalla on tullut liian pitkästä aikaa treenattua lusikoiden ja vasteiden käyttöä. 100 mm kauluksen meinasin seuraavaksi venyttää valurautaisen kuusenjalan yllä pallopäällä, kun ei nyt oikein sopivia rissoja vielä löydy.

    Kyseessä on siis Rautajätin kautta kautta ostettu "aihio", hollantilaisen HBM:n pakkaama halpa kiinalainen sikki, sama malli kuin Eastwoodilla, Koneita.comissa ja niin edelleen, jota on paranneltu jo jonkin verran. Runkoon on hitsattu, öh, ojasta löytyneestä 50x50 kalusteputkesta vahvisteet, akseli nousee vapaaksi jousella (jota pitäisi vähän vielä lyhentää), säädöissä on vivut pulttien sijasta ja tärkeimpänä mukana tullut hankalan pieni kampi vaihtui metalliroskiksesta löytyneestä nojatuolin jalasta ja 25 mm hylsystä hitsattuun vanteeseen.

    Vielä pitäisi tehdä siihen pituus- ja ympyrävasteet sekä kolota ylemmän akselin kiinnitysreikää soikeaksi niin, että akselia ja siten toista rullaa saa liikuteltua lisää pituussuunnassa suhteessa alla olevaan rullaan. Jalkakin voisi olla parempi, muutokset tuli taannoin tehtyä aika kiireellä, että pääsen edes kokeilemaan. Rullille teen telineen paistinpannusta ja erilaisia profiileja pitäisi tehdä heti alkuun monia, ainakin kanttaus, leikkuu ja saumausrullia tarvitsisin jo nyt. Tässäkin on ollut koko projektin ajan periaatteena tehdä kaikki osat kierrätystavarasta sitä mukaa, kun niitä on löytynyt ja tarvetta keksii.

    Vanteen halkaisija on 60 cm ja se tulee sopivasti ulos, ettei ole pahasti tiellä. Kun käytin keskiönä hylsyä, voin vasteen kanssa ajaa vaikka pitkiä kouruja tai helmapeltien kanttauksia pulttipyssyllä. Ehdin jo dyykata liukuoven 12V askelmoottorin alennusvaihteella sikkikonetta varten, mutta isolla ratilla homma sujuu leikiten ja käsin tehdessä hommma on aina paremmin hallinnassa kuin pedaalilla ajellessa. Tai riippuu vähän kappaleesta.

    No nyt sitten kannattaa näyttää myös vaimoille, että kyllä, ainakin meillä sikkikonetta saa pitää olohuoneessa. On muuten todella hyvä, että tarvittaessa löytyy vielä pieniä apukäsiä veivaamaan!

    Seuraavaksi pitäisi hankkia tai tehdä mankeli ja isompi kanttikone, jahka taas sataa. Sopivia aihiota saa tarjota, tosin nurkkiin kertyi jo vesijohtoputkia, mopon rattaita, lakanamankelin raato, holkkeja laakereiksi ja jakohihnan rullia romulavoilta [​IMG]
     
    Muokattu: 9.10.2017
  20. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Sellaista vielä kyselisin, että oletteko ostaneet Eastwoodin lisärullasarjaa http://www.eastwood.com/bead-roller-forming-dies.html tai saako vastaavaa mieluiten Euroopasta, säästäisi vähän tulleissa? Entäs oletteko tilailleet Tinmantechin rullia?
    Huvittavaa, kun amerikan pojat vääntää mainosfilmillä peltiä sillä pikkukammella ja tekevät säädöt jakoavaimen kanssa, naama peruslukemilla. Kannattaisi rehellisesti myydä koko konetta "rakennussarjana".

    IKH:n traktoriosastolla on muuten monenlaisia 25 mm reiällä olevia karkaistuja pallomuotoja, jotain nostovarsien varaosia ne kai on, työntövarren pallo tms. joista voisi saada aika hyviä ylärullia esim. -32 Fordin leveän kylkisikkauksen tekoon, vink vink.

    Esimerkiksi tämä
    [​IMG]
    ja tuohon jo mahtuu poraaman kiristysruuville paikan. Mistä muuten saisi juuri niitä kuusiokoloruuveja, joilla rulla kiristetään akselille? Koneen mukana tuli vain kaksi kappaletta ja ihan varmasti hukkaan ne vielä. Nopeuttaisi sekin tekemistä, kun joka rullassa olisi oma ruuvinsa valmiiksi.
     
    Muokattu: 9.10.2017

Kerro tästä muillekin!