Sikkikone!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 348, 20.2.2006.

  1. 348

    348 1st gear

    Laitetaanpa tällekkin oma topicci kun en semmosta löytänyt. Joku korjatkoon jos olen väärässä.
    Eli olen suunnittelemassa omaa sikkikonetta. n.18"-> kidalla. Akselit ja rattaat saa kyllä tehtyä mutta minkäs kokosia on tehdas tekosten rullien sisä reijän halkasijat on ja miten ne on kiinnitetty akseliin? pultilla päästä mutta miten estettään rullan pyöriminen akseliin nähden? www.metalmeet.com tuolta olen katellu ohjeita ja malleja löytyy monenlaista. Mutta huonosti oikein kunnon mittoja. Jos jollain olis mittoja tehdäs rakenteisista ja hyviä kuvia vaikka rullien kiinnityksistä niin ois hyvä.
    Pistääkäs tänne omia ideoitanne..
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    On tästäkin oma aihe jossain... kuka kaivais...

    On niitä akselikokoja varmaan 18, 20, 22 ja 25 mm akseleilla.
    Mulla on 20 mm sekä kiilakiinnitys mutta järkevin lienee lukitusruuvityyppinen (rullan kyljestä) .... ainakin ne on nopeampia vaihtaa rullaa.

    - Jani -
     
  3. 348

    348 1st gear

    Joo jotain juttuja löysin kaikkia oli ympätty EW juttujen sekaan.
    Tuumasta akseli kokoa suosittelivat metalmeetin kaverit..
     
  4. Kine

    Kine 3rd gear

    Minullakin on aikeissa kyhäillä tuommoista jos joskus vaikka ehtisikin. Vielä on joitakin kysymyksiä avoinna. Esimerkiksi tarviiko akselit laakerointia? Pronssiholkit ehkä? Riittäisikö tuommoinen 60x100x3 profiili rungoksi jos tekisi samaan tyyliin kuin lazzen kone:

    http://www.lazze.us/beadroller.php

    Tuossa kyllä näyttää profiili paksummalta, no sitä saa kaupasta.

    25mm akselit meinasin vähintään laittaa. Mistäpä rattaat tuohon? Auton vaihdelaatikko olis pullollaan noita, saakohan työstettyä sopiviksi. Ja mikä olisi sopiva halkaisija rullille? Joku 50mm ehkä?

    Sitten tuo ylemmän akselin nosto ja puristus peltiä vasten, riittäkö että etupäässä on vai tartteisko rattaan puoleiseen päähänkin pienen säädön? Muutenhan akseli joutuu joustamaan kun rattaat pohjaa. Ymmärsiköhän kukaan mitä haen takaa.

    Mitäpä muuta huomioon otettava?
     
  5. 348

    348 1st gear

    Ite oon suunnitellut vähän tämmöstä:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tämmösessähän ei ole laakereita eikä holkkeja noissa akselin kannatus palikoissa. Ja jos hammas välyksen laittaa sopivaksi niin säätöä takana ei tarvi. Vaan pyörä liikahtaa vain niin vähän että toimii kun korekutta säätelee. Kunhan ei laita liian pieni hampaisia pyöriä. Ite meinasin laittaa jotkut pronssi tahi kupari holkit noihin palikoihin ja vaikka rasva nipan niin kestää ainakin pitempään. Mutta jos sopivat neulalaakerit löytyy vois semmosenkin ehkä laittaa. Tai muun laakerin niin ois ainakin käsi käyttösenä helpompi pyöritellä.
     
  6. hugo

    hugo 1st gear

    Tässä on ainakin yks aikasempi aihe.
     
  7. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä ostin sikkikoneen Mathysiltä. Sellasen halvimman, missä on kunnon kitasyvyys. (Maksoi parisataa euroo ja tuotiin kotipihalle) Sitähän voi tarvittaessa vahvistaa, jos haluaa. Millinen pelti menee ihan vahvistamattomanakin. Ajattelin pistää omaan koneeseen vielä sähkömoottorin, ni on kivempaa käytellä, ku ei tartte veivata ja voi ohjailla kaksin käsin. Rullia oli 6 paria.
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuossa kuvan laitteessa ei ole akselin pitkittäis-siirtoa ollenkaan vaan rullia voi siirrellä akselilla siirtämällä laippoja. :eek: Hyvä idea!!!
    :p
    - Jani -
     
  9. hot wheels

    hot wheels 1st gear

    Toihan on yksinkertasen nerokas systeemi... :eek:
     
  10. Kine

    Kine 3rd gear

    Oho, enpä olis älynny tuotakaan. Pitääkin jättää akseleihin riittävästi pituutta. Tarviikohan noiden rullien olla karkaistu tai jotain tavallista kovempaa? Ei varmaan harrastekäytössä kulu liiemmin. Ja kannattaako hankkia valmiita rullia vai teetänkö sorvarilla? Mistähän saisi valmiita rullia, vaikka 25mm akselille? Tai lähinnä kiinnostaa mitä ne maksaa.
     
  11. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    En ole missään törmännyt Suomalaisiin sikkikoneen rullien myyjiin, jenkeissä niitä näkyy olevan approx 55-85 $ pari hinnoilla.
    Kohta voi olla niitä saatavilla Suomestakin...

    Nuo parin satasen levymallin koneet on hieman hepposen olosia moottorikäyttöisiksi (?)
    Protomalli kunnon koneesta on tehty ja semmonenkin olis tarkoitus saattaa ihan myyntikuntoon asti. (Kitasyvyys 550 mm, moottorikäyttö ja taatusti tukeva runko).

    Noista rulla matskuista vielä Moc410 karkaistuna kestää isältä pojalle ja ilman karkaisuakin varmaan riittävästi harrastepuolella.
    Kiilauran teko yksittäiskappaleisiin suhteettoman kallista, mutta kaikkein paras.

    Onko tietoa sopivan hintaisista jalkapolkimista moottorin ohjaukseen? Luonnollisesti molemmat suunnat.
     
  12. silverado

    silverado 1st gear

    voisko niitä jalkapolkimia korvata taajuusmuuttajalla, ainaki toisen...onko tuollaisessa koneessa muuten tarvetta sellaiselle?
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Pärjäähän sitä ilmankin, mutta jos työstää vaikkapa 1m x 1m arkkia, on tuon käsipyörän käyttö aika vaikeata. Varsinkin kun se on yli puolen metrin päässä...
    Mutta kun on poljin saa molemmat kädet vapaaksi pellin käsittelyyn


    [​IMG]
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mä tein polkimet itse mikrokytkimillä ja käytin 24 volttia ohjaamiseen. (Eipähän tarvi koskaan viedä 240v samaan vesilätäkköön polkimen ja jalan kanssa! :lol: )

    Kun vertailin uusien moottorien hintoja niin 3 vaihe motori oli halvin. Tein ohjainboksin jonne laitoin konnektorit ja muuntajan. Joskus myöhemmin aion updeitata siihen taajuusmuuttajan ja potikan sikkikoneen päälle hätäseis:in viereen. Suorilla on liian hidas ja mutkissa tulee kiire!

    - Jani -
     
  15. hannux

    hannux 1st gear

    Keltainen sikkikone

    Niin, missä tuo olikaan olemassa tuo keltainen sikkikone?
    Aatteli tehdä CAD-vehkeillä piirustukset siitä. Mitä ainetta on paksut sivulevyt? Siis rullia voi siirtää akseleita pitkin vai? Akselien paksuus? Muita mittoja?
    Josko joku jaksaa ja haluaa kertoa, oon täällä:
    http://netti.nic.fi/~hannux/c/autot.htm
    hannu.vaisanen@seinajoki.fi
     
  16. 348

    348 1st gear

    www.metalmeet.com ja sieltä galleriasta haku: bead roller Pitäs löytyä tuo keltanen vaatii kyllä kirjautumisen että kuvat näkyy. Laitas mullekkin kuvia jos saat piirrettyä tuon. Sivu levyt ihan perus lootua vissiinki ja Akselien paksuus n.1"
     
  17. oml

    oml Gearhead

    Toimisikohan tuossa hommassa ompelukoneen poljin?
     
  18. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tuolla on vahvistuksia: http://www.metalshapers.org/101/bead-roller-mods/


    Promomalli/Cad-kuvat/suomirullat vois kiinnostaa jossain vaiheessa!
     
  19. Buddy

    Buddy 1st gear

    Joo. Tollasen näkönen kone mullakin on. Kyllä ton vahvistuksen jälkeen luulis olevan aikas jämäkkä. Kaveri meinas, et lasinpyyhkijän moottorista vois saada tehtyä moottorin sikkikoneeseen, mutta se suunnanvaihto?... Toimiiko sellanen molempiin suuntiin. En tiedä, ku olen aika tyhmä sähköasioissa(kin). :)
     
  20. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Heh....

    Niin siinä monesti käy, ostetaan halvalla härveli ja kun siihen satsataan vielä kaksi kertaa enemmän hilloa niin saadaan jo melkein hyvä...
    :rotfl:
    Ei vaan, kyllä se levymallin konekin ihan käypänen on, mutta ei kaikkiin hommiin.

    Taitaa vaan ton mun mallin myyntipuoli jäädä. Näyttäis, että moottoriversio tulisi maksamaan about 1500 - 1800 eur, eipä taida ostajia olla oven takana. No tehdäänpä ittelle perintökalu...

    Minä unohtaisin tuommoset pyyhkijänmoottorit jo alkuunsa, ei riitä voima.
     

Kerro tästä muillekin!