Sileäksi tasoittuvia niittejä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja freetime-cruiser, 15.6.2019.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Mistä löytyisi niittejä, joista ei jäisi taakse sellaista töröä kuin normi popniiteissä jää?

    Ei varsinaisesti liity autoihin, vaan pitäisi talon nurkilla syöksyputket niitata ränneihin kiinni.
    Ammattimiehet teki ulkoverhouksen uusiks, rännit jäi vanhat ja vetivät poraruuveilla syöksyt ränneihin kiinni. Rännit tukkeutuu viikon välein kun ne poraruuvin päät kerää kaiken p*skan siihen syöksyn yläpäähän...

    Eli 2 peltiä tarttis naittaa kiinni niin, että kestää ja kummallekaan puolelle ei jää suurta kantaa.

    Sellaisilla ne alunperin oli niitattu kiinni mutta en tiedä mistä löysivät 60 vuotta sitten sellaisia niittejä.
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    PT-niitit ( pull-through rivets) jättää takapuolelle paljon pienemmän "stagan".
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Laittaa ne popparit sieltä roskapuolelta...
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Ottaa sen poraruuvin irti, ja katkasee, ainakin siittä tukoksen kohdalta.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Sisältä ulospäin niittaaminen olis yks vaihtoehto, mutta sitten niitit jäis ulkopuolelle töröttämään. Toki jos vetäis valkosta maalia niskaan ni ei ne ehkä häiritsis.

    Ruuvin lyhennys olisi myös yksi vaihtoehto, mutta liitoksen kestävyys kärsii jos tarkalle katkaisee ja jos sinne sisäpuollele jää vähänkin kärkeä niin kerää kaikki risut siihen silti.

    PT niittejä googlasin mutta en ainakaan suomesta löytänyt, onko Inlineellä tietoa mistä niitä voisi löytyä?
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei oo tietoa mistä noita saa, töissä joskus noita on ollu, oisko ollu stanley-merkkisiä muistaakseni.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niitä on muuten sellaisia valkoisia popniittiä myytävänä joka jesuksen rautakaupassa. Jos niiku helpolla haluaa päästä.....
     
    Muokattu: 16.6.2019
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Parempi, että ne roskat jää rännin reikään eikä juutu syösytorven mutkaan. Helpompi siitä putsata. Pitää ne rännit muutenkin säännöllisesti puhdistaa.
    Niitähän on oikein ritilöitä, mitkä estää roskien pääsyn syösytorveen.
    Käytännössä ei pikku pop-niitit juurikaan haittaa toimintaa.
    Suomessa on miljoonia rännejä pop-niitillä tehty.
     
    Rotten tykkää tästä.
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Paa liimaten!
    Siten ruuvi pois kokonaan, kun liima on kuivunu.
     
    240163 tykkää tästä.
  10. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Joo ääni sisäpuolelta (tai ulkopuolelta) laitettaviin pop niitteihin, ei niitä kukaan myöhemmin tuomitse talon arvoa alentavana ratkaisuna.
     
  11. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Onhan näitä "perinteisiä" kupariniittejä varmaan vielä saatavilla, jollei muulta, niin nippelit.fi Tepolta.
    Isäukko opetti näillä niittaamaan, jos piti saada katseenkestävä niittisauma.
    Pellit pitää puristaa yhteen ja sitten vasaroidaan niitti tyssäämällä kiinni.
    Yhdellä vasaralla pidetään niitti paikallaan ja toisella tyssätään kanta pyöreäksi.
    Tulee siisti, mutta he-le-vetin paljon hitaampaa hommaa kuin pop-niiteillä.
    Voihan pop-niittiäkin varovasti vasaroida matalammaksi, kun sen on ensin pihdeillä napsauttanut paikalleen. Pitää olla vain varovainen, ettei alumiini murru, eikä se pintapuolen kanta liiskaannu liian ohueksi (jolloin sekin murtuu).
    [​IMG]
    p.s.
    Samantapaisilla pronssiniiteillä oli ennen jarruhihnat jarrukengissä kiinni.
    Niitä niitattaessa tosin käytettiin muistaakseni tuurnaa, joka levitti niitin juuri siten, kuten insinööri oli tarkoittanut...
     
    240163 tykkää tästä.
  12. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Jollain tuollaisilla ne alunperin oli niitattu, toivoin että nykyään olisi jo pihdeille keksitty sellainen tasoittuva niitti.

    Pitänee vetää väliaikaisesti Pop niiteillä sisältä ulospäin ja unohtaa ni sitten sellaiseksi.
    Syöksyputket on sitä kokoluokkaa että sieltä tulee kyllä vaikka varis läpi, mutta takapihan koivuista kun irtoaa tavaraa niin ovat tukkeessa heti kun on vähän tuullut ja en kerta viikkoon rupea kiipeilemään ja putsaamaan.
     

Kerro tästä muillekin!