Silmäniloa vuoden ympäri....

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja MadMike, 7.4.2012.

1. MadMike

MadMike Gearhead

Irroitin tuolta E-Body ketjusta tämän aiheen kun menisi sivuraiteelle...

Elikkä kuinka paljon sitä ihminen käyttistä tarvii ja voiko se jopa hoitua vanhalla jenkillä....

"Great Minds Think Alike".... mulla oli 80 luvulla 61 mallinen vette yhden talven näin...
    Sitten ollut käyttiksenä GTAta, avo GSää, SS Caminoa niin G-Body kuin SS396, Yms yms mutta olen herkutellut tuolla E-Body ajatuksella talvellakin.. en vittuillakseni että olen GM mies kun toi merkkiskollisuus on kutakuinkin kadonnut vaan olen harkinnut moista kuten Viperia etc tilalle noitten mitä on.
    Nyt vielä kun asuu ydinkeskustassa ja jopa jokin lakiehdoitus että isoissa (?) kaupungeissa joukkoliikenne tulisi ilmaiseksai niin mihin sitä talviautoa 24/7 edes tarvii...tutut on myös ajelleet eräällä tunnetulla kullanvärisellä 427 GTA Faikulla talvella pimeässä. *Keltaiset jenkin valot halkoo paksua lumisadetta kauniisti. Todella hienoa.
    Mainitaan tässä vielä että tuttavapiirissä on ollut ympärivuotsena peleinä 65 Musse sedania, 390 GT Faikkua, 55 Coupe De Villeä, 426 Chargeria, 460 Rancheroa, etc etc kaikki siistejä pelejä ja joillain ajeltu ihan kelissä kuin kelissä mutta yleensä näitä liikuteltu vain kovina pakkaspäivinä kun kuivaa....

Mitä muilla talvikokemuksia?

2. Aako

Aako 1st gear

Tämä talvi on menty-78 Thunderbirdillä Hiukan reippaastihan tuo lörsää kulutteli pakkasilla, mutta pumpusta tuli aina lisää :)

3. nixon

nixon 3rd gear

Mulla menee elämästä ainakin tunti enemmän hukkaan päivässä jos kuljen julkisilla duuniin, eli busseilu ei oo vaihtoehto.
    Ja jälkikasvun tarhapäivästä tulisi myös liian pitkä ja koiratkin pitää viedä jne.

Ai niin. Matkaa on vähän reilu 40 kilsaa päivässä, mistä osa on väkisinkin ruuhkassa jumittamista, että erillinen käyttövehje tulee kulutuksenkin puolesta halvemmaksi.

4. impala1968

impala1968 Gearhead

Impalalla tuli ajettua yks talvi heti ostamisen jälkeen ja edellinen omistaja oli ajanut useammankin talven. Hyvin pelas mitä nyt piristetyllä 454:lla ja 275 m+s renkalla sai kaasun kanssa olla huolellinen.
    Lämpöäkin riitti hyvin mutta takaikkuna oli huurussa kaiken aikaa.
    Ja tolla ajettiin kaikki ajot, täällä ei ole juurikaan mitään julkista liikennettä millä pääsisi :)

5. popniitti pete

popniitti pete 1st gear

Köyhänä joutuu tyytymään "maksalaatikkoon" talvisin että riittää rahat kesän jenkki ruisailuun.

6. MadMike

MadMike Gearhead

Noh mulla on nykyään 2 melkeen aikuista likkaa.... ja kun olivat nuoria asuttiin keskustassa ja koulut liki, alakoulut 2 korttelin päässä, toisella ylä-aste myös, lastentarhat pidempänä mutta ei sinnekkään 3 kilsaa enempää. Ikinä ei ole koulut ole olleet 10tä kilometria kauempana paitti nyt nuorimmaisella kun exä oli pakotettu muuttamaan landelle mutta minä en.

Elämä on täynnä vaihtoehtoja...

Mutta nixon sulla oli esimerkki vastauksesta jolla ei ole mitään asiaa täällä vaikka ois kuin perusteltua toimia toisin. Toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa.

7. nixon

nixon 3rd gear

Kyllä mä mielestäni tajusin. :p

8. palotila

palotila 3rd gear

Minä olen hoitanut kahden viime talven käyttöautoilut 86 Camarolla. Ei nyt tosin kovin paljon ole tullut kilometrejä mutta pari kertaa ollut liikenteessä tosi huonollakin kelillä. Ei ole tullut montaa samanlaista vastaan.

9. 7ups

7ups 1st gear

Itsellä ei mielenterveys kestä "käyttöautoja", kuten ne yleensä mielletään kasarikaaroiksi tai uudemmiksi. Näin ollen mulla ei ikinä ole ollut erillistä käyttö- ja harrasteautoa, rahankaan puolesta. Nyt on saanu talven skujaa julkisilla kun ei viitti pientä Fiiattia raiskata Stadin suolakylvyissä. Mut tuli silläkin ajettua lokakuun loppupuolelle ja 1.3 takas ajoon.. Ennen on talvet ajettu Amazoneilla ja '62 Thunderbirdillä. Myös pitkiäkin reissuja 600 kilsaa yhteen suuntaan, kuten Amalla toissatalvena Helsinki-Kajaani-Helsinki. Menomatkalla Mikkelin jonku kaupan mainostornin mittari näytti -32 ja Kuopion vastaava -35 enkä nähny mitään ongelmaa siinä, että reissun suoritti '69 Amazonilla.. Samat reissut Linnullakin heitetty.. Lähes ainoa asia, mikä talviautoilussa täällä etelässä riepoo, on toi vitun tiesuola...

10. Mutku

Mutku 3rd gear

No minä en ihan ymmärtänyt hullumikan pointtia, entisen pressan pointin kyllä erittäin hyvin.

Ainakin mulla tuo nimenomainen elämän vaihtoehto on kyllä pätäkästä kiinni. Eli jos olis rahhoo niinku on mieli, niin ajaisin talvetkin Challengerilla. Vaan sittenpä noita Challengereja pitäisi olla kaksi: toista säälisin, toista en.

Eli jos yritän yhtään pitää tuonkin skenaarion omalta kohdaltani mahdollisena, niin se "loska- ja talvikäyttis" olisi todennäköisesti sellainen kampe, ettei tarvitsisi sääliä. Eli minulla pitäisi olla siis kaksi "harrasteautoa", toinen pressun alla talvet kuten nytkin, ja toisella mentäisiin kylki edellä tiesuolaruuhkassa ilman huolen häivää.

Niin paljon rahaa en saisi edes kahdesta loton päävoitosta, että vetäisin ympäri vuoden ainoalla Challengerillani. Bensakuluista tms. muustakaan rahanmenosta ei tuossa "lottovoittoskenaariossa" olisi huolta, lähinnä yhä säälistä vanhaa rautaa kohtaan?

Hullua? Joo, olen kyllä.

11. cuda69

cuda69 Gearhead

Mutkun challe on kyllä niin hieno etten minäkään raaskis ajaa talvella

12. chauffer

chauffer 1st gear

Cadillac Fleetwood -83 nyt ollut 2 talvea käyttiksenä...

13. manha

manha Gearhead

Pari talveakin käyttiksen virkaa hoitanut -55...

14. fordgranada

fordgranada 2nd gear

tuollain minäkin oon miettinyt niinkui mutku!

jos olis lottovoittaja niin en raaskisi ajaa silti entisöidyllä challella,,se vain jotenkin,,ei tulis edes mielee,,,sen verran sitä kunnioittaa!

vaan ostais,,jos nyt sellaisell haluais talvet ajaa,,niin jo jonkun valmiiksi huonon,,hitsaus,massaus,,ja huolettomaan ajoon :lol:

mulla ajossa 90 ford sierra,,sitä en kauheasti sääli mutta silti mieless käynyt,,että jos tämän pitäis ,,ja joskus entisöis,,olisiha se pala omaa historiaa,,tällä ajelin nuorena miehenä tyyliin 8)

valkoinen on sierrakin,,hieno entisöitynä kowalski värillä :poff:
    ihan tosissani olen vieläpä,,ja selvinpäin,, 8)

15. Muki

Muki Gearhead

Maitotölkki (Ford Aerostar XLT 4wd) ollut toistaiseksi paras talvisena käyttöautona. Aivan kelpo pelejä olleet muutkin, kaksivetoisista ehkä Park Avenue kahdeksankymmenluvun puolivälistä.

Pickup ei ollut kovin hyvä mutta kyllä silläkin jotenkin pärjäsi. Ensi talven ajan jollakin muulla, full size konventionaalisena olisi aika tapetilla mutta riippuu siitä miten investointikapeikko kehittyy (en viitsi tehdä liiaksi töitä nykyisin, se kun on rahvaanomaista).

Joku sedan mikä on hiljainen sisältä ja vetelä alustaltaan. Upottavat sohvapenkit, groteski muotoilu kuten seiskytluvun linkolat tai sitten New Yorker. Ajoa tulee niin vähän että se kannattaa tehdä mukavasti (logiikka se on tuossakin).

Pohjimmiltaan se millä ajaa ei ole niin tärkeää kuin se minne ja kenen kanssa. Mutta mitä tulee aiheeseen niin ajettiinhan noilla autovanhuksilla silloin kun ei vielä tiedetty että ne ovat autovanhuksia. Moni sämpylä toimii jouheine toosineen ja olemattomine jarruineen ihan hyvin sohjossa.

16. sämpy

sämpy Gearhead

15 vuotta tuli ajettua pelkästään harrasteautoilla, siinä seassa myös raaputeltua rättiChallengerin ikkunaa jäästä että pääsi töihin puolivyörenkailla.

Ramchargerin vaihteet alkoi olla hukassa kun pakkanen laski -35 asteeseen. Nykyään olis varmaan parempia öljyjä? Mutta silti lähti käymään ilman mitään lämmittimiä.

Nyt olen häpeällinen pullamössö luuseri enkä luopuisi käyttöautosta. Vaikka myös talveksi on 1-2 harrasteautoa niin ei se ole sama asia.

Tosin kunnon öljymassavahacoktailit niin kyllä se talven kestää. Se on vaan se varaosien saatavuus noihin omiin laitoksiin mikä pistää ajamaan jollain helpommalla se 80km työmatka päivässä.

Tuossa suhteessa Challenger olis kyl järkivalinta, kaikkea on saatavilla eikä tuo yksilökään ole mikään museopeli. Kun nyt sais edes kesällä liikenteeseen niin harkitaan.

Järjestääkö FMA jäärata-ajoja? Tosin kyllähän tuolla pitäis nyt periaatteessa päästä myös Fiat-kerhon tapahtumiin :poff:

17. B 50

B 50 3rd gear

Nykyisin ei varsinaisesti juurikaan absoluuttisen pakollista säännöllistä ajoa, mutta silloin tällöin tarpeellista siirtymää. Eli päivittäin autoillaan, mutta maailma ei kaadu jos iskee odottamaton remontti. Pari vuotta menny talvetkin vanhoilla. Viime talvi `64 Country squirella ja kuluva talvi `73 Mussella ja `60 Chevy pickupilla. Ei välttämättä se vaivattomin tapa mutta fiilikseltään verraton. Jos on kykeneväinen pitämään romunsa itse ajokunnossa, on valinta perusteltavissa jopa taloudellisilla ja ekologisilla järkiperusteilla huomioiden nykyinen uudehkojen autojen kiihtyvä arvonaleneminen ja ylläpidon kallistuminen. Ymmärrän hyvin ettei harvinaista tai hyvin säilynyttä alkuperäistä altista ankarammalle vuodenajalle, mutta nämä autot mihin saa kaupasta kaikkea, vanhat Chevy/Ford pikupit, Musset, Camarot, muskeliMopsit, jne, mitä on tullut liukuhihnalta kymmeniä tuhansia, ovat aina korjattavissa. Noissa omissa tämän talvisissa huomannut että osat jopa halvempia kuin uudehkoihin autoihin. Ainakin näillä kulmin on normi kadunmies totutettu siihen että kesäisin vanhoja autoja vilisee arkiliikenteessä. Talvella kelin ja ajoneuvon kontrasti on vahvempi ja siksi erityisen wiehättäwää. 8) Autosta joka on niin hieno ettei sitä voi käyttää ajamiseen tulee väkisinkin mieleen tilanne järjettömän seksikkäästä :pinup: neitsyestä jota säästää lasikaapissa siihen päivään kun ei pysty enää p... Eläkeläisiä siteeraten:"paras olis takoa vielä kun on vasara". Elämä on liian lyhyt ajettavaksi tylsillä autoilla. :wink:

18. MadMike

MadMike Gearhead

Mies ymmärsi pointin.
    Itse samassa tilanteessa en tarvitse edes käyttistä ollenkaan eli se "käyttis saa olla esim joku vanha äveriäämpi laite tai jopa vanha ponteva jenkki.

Mutkulle;
    Jos täysin vahaliiduin merkattu entisöintipeli niin sen kuuluu jonkun mielestä olla pelkästään "lasikaapissa", joku voi ajella pikkaisen kesäisi ja taas joku jopa ottaa talvipakkasella ulos selektiivisesti.

Ihan yleistä havaintoa:
    Ruostuminenkin esim "pysähtyy" noin -5 kohdalla...eikä todellakaan +5 asteessa mutta rappeutiminen ei ikinä eri materiaalit viihtyy eri lämpötiloissa ja mitään yhteistä hyvää ei ole lämmöissä eikä kosteuksissa, joten kelle sitä säästää?
    Lapsille joita ei vittuakaan laite kiinnosta tai vähäisesti eikä omaa ylläpitomahdollisuuksia vai toiselle omistajalle ?
    Mikä takaa että hän saa pidettyä laitteen kunnossa ja mitä se edes haudassa/sairaalassa/vanhana enään kiinnostaa ?
    Tallikin voi palaa alta kun et siellä käy ja huomaa jotain puutetta, silloin vasta vituttaakin !
    Kun taas juuri se päivä kun halli paloi pakkanen oli lujimmillaan ja sähköt kovimmillaan laite olisikin katoksessa/pressun alla pihalla ja vaikka öljypohjaan liimattava vastuslämppäri päällä ?
    Noh jokainen tyylillään en moiti vaan kyseenalaistan kenelle laite eniten tuo fibaa ja miten ?
    Ajaessa ne kotelot ja helmatkin tuulettuu paremmin kuin tallissa vaikka ois hyvä ilmanvaihtokin.
    Tiesittekö että 5kk seisottaminen jo syövyttä/kuluttaa laakereita enemmän kuin käyttö vaikka olisi uudet öljyt koneessa...ihan vaan puollustusvoimain tekemää tutkimusta.

Ja ihan omaa kokemusta ;
    20v lasikaapissa tai vähässä käytössä entisöity peli alkaa sekin kaivata helvetisti jumppaa jos sillä meinaa liikkua edes kesällä on sitten kyseessä mikä vaan.
    Meillä on perheessä toistakymmentä harrastepeliä, MR-kilpisiäkin, lähinnä isän mieltymyksiä, kun hänestä aika jättää jätän itselleni "pari" ja loput saa lähteä. Seassa on autoja joilla ei ole ajettu vuosikymmeniin kunnolla ja pelkkiä rasitteita kaikkien mielestä. Isällä ei riitä aika ja mulla ei mielenkiinto kaikkiin laitteisiin joten siellä "ryytyvät" hallissa. Vieraan silmissä hienoja kuin mikä.. erään toimittajan mielestä arvo-autoja.. kun ei tiedä mitä kokoelman Seisottamiseen pelkästään palaa rahaa.
    Imuroida saa kuivuneita penkinpehnmikkeitä enemmän kuin auto jota käytettäisiin vanhimmissa tapauksissa.

Ajan takaa sitä että se auto kun juuri entisöity niin se on juuri silloin hieno mutta kestääkö itse sitä että se rapistuu seuraavan 20v aikana kun itsekkin vanhenet esim. ja joudut ronkkimaan sitä jotta olisi edes operoitavissa sen sijaan että käyttäisi sitä suht. säännöllisesti jolloin paikat pysyy kunnossa huomioiden tietenkin normaali kuluman.. pätee myös ihmisiin.
    Ja kannattaakos se rakentaa kuin tehtaalta tullessaan kaikkine puutteineen vai sellaiseksi että kestää käyttöä, nyt mennään jo sivuraiteille mutta ideani on että harrastuspeleistä saa ja pitää nauttia...
    Ja mikäs sitä kaamosta piristäisi paremmin kuin ajoittainen ulkoilu sillä harrastepelillä ?
    Veikkaan että voittaa monen lomamatkan jopa jonka joutuu tekemään pahimmillaan sillä Audilla Volvolla tai muulla sossuroskiksella kaamokseen, keskelle ei mitään, tai lomahelvettiin palmun alla. Niitten reissujen rinnalla isolohkolla bensanpoltto nurkissa talvella on jopa ekoteko vaikka vähän kumiakin maahan jäisi...

19. MadMike

MadMike Gearhead

Lisää tällasia!

Ole sinäkin Kova Luu ;)

http://www.youtube.com/watch?v=-iFbEo9nJRM

Tom of Finlandkin ajaa ympäri vuoden 61 mallisella Corvetella ( identtinen omaan väriä myöden ja ajettiin paljon ennen tätä klippiä ympäri vuoden )
    Mutta Kuinka paljon Tom ajaa vuodessa... siinäpä se pointti..taitaa kuitenkin kävellä ja käyttää fillariakin paljon ihan kuntoilun takia itse ainakin varsinkin nyt kun ei ole ideaa muuttaa maalle.

*Bachelor asuu keskustassa, on sinkku, naisia tulee ja menee ;)

Tai sitten ei...

20. MadMike

MadMike Gearhead

Ei pelkästään Challe.. erityisesti Camarot,Classic Chevyt, Vanhat pickupit, T-Birdit, Musset, Vettet jopa ja Rodit....

Valinnanvaraa on... ja varmasti unohtui monikin.

Kerro tästä muillekin!