Silverado polttaa parkkien sulaketta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja audiq, 29.10.2014.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Otteessa ei lukenut oikein muuta kuin merkki, mutta tällaiset tiedot löytyi VIN-koodilla.
    Ongelmana siis parkkien sulakkeen palaminen ja samasta vaivasta aiheutunut valokatkaisimen savuaminen/hajoaminen.

    Tutkittu sen verran, että valokatkaisimelle tulee punainen johto 12V, ruskea menee ajovaloille ja sitten on kaksi kysymysmerkkiä, musta ja olisikohan se oranssi viimeinen. Valokatkaisimen vieressä on työvaloja varten katkaisin, jossa näyttäisi olevan samaa oranssia johtoa.

    Kysymysmerkkinä myöskin himmentimen yhteys valokatkaisimeen.Himmennin ei ainakaan haissut palaneelta.

    Autossa on helmoissa jälkiasenteiset äärivalot. Kojetaulun alla näytti olevan jälkikäteen asenneltuja sulakkeita ja johtoja. Jostain pitäisi vian paikallistaminen aloittaa. Ajatuksena oli selvittää, että mistä äärivalojen virrat on rosvottu.
    Lisäksi kiinnostaisi, että missähän on takajohtosarjalle liitos. - Siihen varmaan joku täällä osaa vastata? Tai yleensäkin, mistä kannattaisi vetää liittimiä auki vikaa rajatakseen.

    Virranrajoittimen kanssa tökin virtaa valokatkaisimelle tuleviin johtoihin ja ajovalot sain näin palamaan ja ne paloi katkaisimenkin kanssa. Mustaa johtoa epäilin parkkivalojohdoksi, mutta se on tukevasti maissa. Oranssiin johtoon tulee jännite liitin irti, niin oikeastaan siitä syystä musta oli ainoa vaihtoehto parkkijohdoksi.

    Onko hyviä ideoita, vinkkejä? Kaavioita olen koittanut löytää, jossa olisi valokatkaisimella johdot pun, rus, musta ja oranssi, mutta en vielä löytänyt.
     
  2. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Takajohtosarjan tökkeli(suorakulmion mallinen) on ainakin 96 mallissa jarrutehostimen alla rintapellissä. Saman vian takia edelliskesänä taistelin ja syynä oli juurikin etuparkkien johto joka veti maihin jossain kuskinpuolen lokarin etupuolen sokkeloissa. Vedin töpseliltä uuden. Se etupään töpseli oli lokarin päällä (pyöreä).
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Kiitos hyvistä tiedoista! Muistatko yhtään, että oliko se valokatkaisimelta parkeille lähtevä johto musta?
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    onko autoon asennettu soitin parkkien katoamisen yhteydessä.

    aika herkästi soittimen miinus virheellisesti kytketään parkkien plussan haaraan (eli siihen piuhaan jonka tarkoitus on ohjata soittimen taustavalaistusta) ja oikkari syntyy antennijohdon vaipan kautta,
    soitin toimii normaalisti.
     
  5. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Tuota... Ettei olis ollu juu musta. Lokkarin päältä töpseli irti ja koittaa että pysyykö sulake ehjänä. Mulla oli tuohon kuvatkin mutta oon näköjään siivonnu ne roskiin. Kirjaudu tonne Autozone.com sivustolle, sieltä saa kuvat.
     
  6. tabs

    tabs Gearhead

    http://search.ebscohost.com/

    username: rrcc
    password: rebsco
    Kirjaudu sisään ja valitse: Auto Repair Reference Center

    Siellä olevien kuvien mukaan YEL menis himmentimille ja sieltä ajovaloille.
    BRN menis parkeille
    ORG on tuleva jatkuva virta katkaisimelle.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mites se muuten ohjaa sitä tausta valaistusta?
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Auto on kaverini ja hän on vasta sen hankkinut. Mielestäni autossa oli korkeintaan alkuperäinen radio, mutta täytyypä kysellä, että onko jotain kytkentöjä tehty äskettäin. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että sulake paloi alunperin satunnaisesti, ennen kuin vika on hiillostettu pysyvämpään tilaan isomman sulakkeen avulla ja valokatkaisin kärventäen.

    Sumuvalon katkaisin kiinnitti huomiota kojetaulussa. Se oli aika keskeisellä paikalla lämmityslaitteen vipujen alapuolella ja siellä päin taitaa olla radionkin johtoja tyrkyllä. Tosin katkaisimen jouduin irrottamaan ajovalokatkaisinta irroittaessani, eikä oikosulku kadonnut, mutta täytyy silti mitata, että mistä virta on rosvottu.

    Joku jälkikäteen asennettu viritys sulakkeen palamisen varmaankin aiheuttaa. Vaikea vaan lähteä paikallistamaan, kun vieras auto ja on hankaluuksia löytää kaavioita, kun ei ole tuo amerikka niin hyvin hallussa. Nyt kun selvisi liittimien paikkoja, niin helpottaa kyllä paljon. Olisin ensin etsinyt lavan alta takavalojen liitintä.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toisaalta se vika löytyy rautanaulallakin, korjailee sitä mukaa kun savuaa :poff:

    Jos se sulake poksahtaa niin silloin on jotain vialla sulake harvemmin on liian pieni.
     
  10. audiq

    audiq Gearhead


    Kiitos! Mittasin punaisesta akkujännitteen ja oranssi se toinen mielestäni on (ei kyllä kannata uskoa värisokeaa), niin siitä myös. Se oranssi "keltainen" voisi kyllä mennä himmentimelle, koska jonkunhan sinnekin täytyy mennä. Ruskeaan kun tökkäsi virranrajoittimen läpi virtaa punaisesta, niin syttyi ajovalot. Että se ruskea ei mielestäni oikein voi mennä parkeille.

    Mutta miksi ihmeessä himmentimen kautta menisi virta ajovaloille?

    Tässä oli vielä sellainen homma, että kun laittoi ajovalot katkaisimesta päälle, niin hetken päästä alkoi savu nousemaan katkaisimesta. Vaikka parkkien piiri oli jo yhteydetön. Ajovalot toimivat normaalisti. Kaveri kertoi myös, että valokatkaisin oli ollut normaalia jäykempi muutaman kerran. Eli ilmeisesti valokatkaisin käy kuumana edelleen, vaikka parkeille ei enää edes mene virtaa. Vai voisikohan se savuaja ollakin se himmennin vieressä, joka polttaisi myös sulakkeen? Nythän sulake ei ole enää palanut, kun valokatkaisimesta on parkkien piiri kärvennetty.
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Juu. Tässä oli jo toiset kokit aloittaneet vikadiagnoosin teon ja isomman sulakkeen asentaneet.Ehkä ajatus on ollut, että jälkikäteen asennettujen äärivalojen takia voi alkuperäinen sulakekoko olla liian pieni kestääkseen kasvaneen kuormituksen. Vaikka eihän sitä silti voi sulakekokoa mennä kasvattamaan tuosta vaan.
    Ja kun olen maininnut jälkikäteen asennetuista äärivaloista, niin tarkennetaan, että asennus on jo vanha, että nyt ei ole lisäilty valoja.


    EDIT: Siitä piti vielä mainita, että johtojen paksuuksista oli jo mielestäni pääteltävissä, että missä on virta ja missä ajovalot. Punainen ja ruskea ovat muita paksumpia johtoja.
     
  12. audiq

    audiq Gearhead


    Eikös tuo "headlamp dimmer witch" ole valonvaihdin? Eli keltainen pitäisi mennä siihen ja siihen se ei kyllä voi kyseisessä ajoneuvossa mennä, kun ruskea sytytti ajovalot. Onpa kinkkinen homma. :-?
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    Mietin että katkaisimellehan täytyisi tulla kaksi virtaa, kun parkeille on oma sulake. Eikö? Tämä toinen jännitteellinen, väriltään oranssi tai keltainen, niin sen täytyisi olla se toinen tuleva virtajohto. Ja onhan noissa kaavioissakin kaksi tulevaa virtaa.

    Tarkistin vielä toista kautta auton tiedot ja edelleen se on vuosimallia -94.
     
  14. palontie

    palontie Double Gearhead

    Vaihtakaa suosiolla se katkaisija,se on useasti syy valongelmiin.
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllä, katkaisin on vaihtolistalla ja saatavuuttakin nurkilta koitin jo selvittää. Vaihtoa ennen täytyy kuitenkin etsiä se oikosulku, joka on katkaisimen rikkonut.
     
  16. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Jos katkaisija on yhtään sukua Dodgen vastaavalle, niin ne päästää savut ilman oikosulkuakin.
     
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    Ei varmaankaan tartte ettiä vikaakaan,se katkaisimen kuumeneminen on ihan perusvika tuon ikäisessä chevyssä,aika monta tummunttua katkaisiaa näkee,joten kuumana käy.Kannattaa muuten ajovalot päivittää paksummilla piuhoilla ja vaikka niin että lyhkäset palaa yhtäaikaa pitkien kanssa ja releistys.Harmi vaan kun ei enää fsd sivut enää toimi siellä oli seikkaperäiset ohjeet noihin valo hommiin.
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    Katkaisija näyttää äskettäin uusitulta, kun ei näy kulumaa lainkaan.

    Etsin pistokkeita konehuoneesta ja ainoat irroitettavat kuljettajan puolella oli tulipellissä. Valokatkaisinta oli käytetty vuosimalliin -94 asti, että ehkä johdotuskin on muuttunut samassa yhteydessä.

    Lähdin sitten etsimään pistoketta, jonka voisi irroittaa ja ensimmäisenä pisti silmään rekisterikilvenvalojen pistoke takapuskurin tienoilla. Havaitsin että pistokkeen jälkeen oli rosvous äärivaloille. Kun otin pistokkeen irti, niin oikosulku parkkivalopiiristä hävisi ja kaikki muut parkit paloivat, paitsi irroittamani kilven valot ja äärivalot.

    Sen jälkeen kytkin liittimen takaisin ja katkaisin toiselta puolelta äärivalojen johdon. - Edelleenkään ei ollut oikosulkua.
    Mittasin molemmilta puolilta äärivalot ja kummallakaan puolella ei ollut enää oikosulkua. Todennäköisyysarvailuni perusteella kaivoin esiin vasemmalta puolelta pitemmän äärivalojohdon ja pyyhkäistessäni johdon puhtaaksi huomasin kuoren kuluneen puhki. Kuori oli hiertynyt puhki siitä kohtaa, josta johto kääntyi runkoaisan päältä rekisterikilvenvaloille.

    Vaikka ei ihan oikeita kaavioita löytynyt, eikä pistokkeita oletetuista paikoista, niin lopulta vika löytyi vartissa, kun alkoi tosissaan etsimään vikaa. Tuuria oli mukana, kun satuin kaivamaan esille juuri sen oikean 30 cm pätkän neljän metrin johdosta, jossa vaurio oli.

    Valokatkaisimen purkasin ja taittelin liuskoja, niin sain katkaisimen toimimaan. Katkaisin on kuitenkin edelleen vaihtolistalla, mutta kaveri pärjää muutaman päivän nyt patenttikatkaisimella.

    Valojen releistys olisi varmasti ihan fiksu juttu tehdä autoon. Kaupallisissa sarjoissa ja monessa harrastekytkennässä on se ongelma, että yksittäinen vika voi pimentää koko keulan. Omassa autossani kytkentä on tehty niin, että mikään yksittäinen vika releistyksessä ei voi pimentää kuin puolet valoista.

    Kiitokset kaikille osallistuneille!
     
  19. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Oliko rosvous suoritettu vääräoppisesti rosvoliittimellä, vaiko katkaisemalla alkuperäinen johto ja kutistejatkolla liittämällä?

    On nimittäin tuo rosvoliitin vihoviimeinen keksintö :mad: Omasta autosta joutui kaikki suomikytkennät tekemään uusiksi kun oli rosvoliittimellä pilattu johdot, ja homma oli tehty vielä mutuna, eli kokeillaan toimiiko tosta johdosta, lopputuloksena kaksi rosvoliitintä tyhjänpanttina, yksi oli maajohdossa kun plussaa oli haettu, ja sivuvalo oli otettu pakkivalon piuhasta. Takasumarikin oli otettu lähivalon johdosta, eli kaukovaloilla sumari sammui :poff:
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Oli rosvottu rosvoliittimellä. Nyt testimielessä tein yhden liitoksen niin, että en poikkassut johtoja, vaan poistin ainoastaan kuorta ja tinasin siihen johdon kiinni. Tinauskohdan päälle laitoin vulkanoivan teipin. Teippi on aika pehmeä, mutta liitos ei pääse hiertymään mihinkään, niin pitäisi olla toimiva. Vedenpitävä liitoksen pitäisi nyt olla.

    Muut rosvoliittimen paikat ja liitokset, jotka remontissa avasin, niin tinasin johdot kiinni ja laitoin kaksi kerrosta kutistesukkaa päälle.

    Rosvoliittimessä näyttää olevan sekin huono puoli, että se mahdollistaa kosteuden imeytymisen johdon kuoren alle ja sisus tummenee, eikä siihen pilaantuneeseen sisukseen tartu enää tina kunnolla kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!