Simca Ariane

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Anonymous, 6.4.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onkos kellään tuommosesta kokemuksia? Miten vaikea saada osia esim. niveliä, jarruosia jne.
     
  2. Jonimac

    Jonimac Gearhead

  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eikös suomessa ole aktiivinen Simca -kerho? Tom Fabricius (tai sinnepäin) tais olla pj. Varmaan löytyy Mobilististä tai googlettamalla.

    Niillä oli muistaakseni osiakin ihan pirusti.
     
  4. Otto

    Otto Gearhead

    Työkaverilla on joskus kauan sitten ollut moinen Simca, ja hän minua aikoinaan valisti että tämä Fabricius olisi joutunut tsunamin uhriksi. :cry:
     
  5. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    EIHÄN?!?! :eek: :eek: :eek: Maailma menettänyt taas yhden hienon ihmisen ja Ford-sivuventtiilitietäjän. Tomin autotallssa tuli juteltua ja ihmeteltyä silmät lautasen kokosina sitä sivuventtiilikoneosien määrää... R.I.P :cry: :cry: :cry:
     
  6. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

    Eräällä tutulla on 3 täydellistä arianea...
    yks kunnostetaan kun keretään ja loput on varaosa autoja...
     
  7. Trasselijussi

    Trasselijussi 3rd gear

    Osia Arianeen

    Mulla olisi pihassa Versailles V-8 raato (sama kori kuin Arianessa) , jossa on vielä runsaasti käyttökelpoista pikkuosaa . Tekniikka on muuten paikoillaan , mutta moottori on osina ja vaihdelaatikko puuttuu .
    Tarvitsevalle aihio nimelliseen hintaan ..
     
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kaverin appiukolla on uutena ostettu, nyt MR-kilvitetty Ariane. Lie maan parhaiten säilynyt. Yllättävän paljon noita on tullut, ne jotka tulivat uutena olivat Rush-nelosella paitsi että joitain Perkins-dieselöitiin. Sellaisesta on jopa koeajo vanhassa Tekniikan Maailmassa! Tehtaalta Arianea sai myös 8-mallina mutta olenpa aika yllättynyt jos yhtään olisi uutena Suomeen tullut. Ainakin kaksi on tehty jälkeenpäin, mattamustalla olen itsekin ajanut jonkun verran mutta se taitaa olla nyt tallien suojissa. Toinenhan (punamusta) oli tuolla edellämainitulla edesmenneelle Fabriciuksella. Suurin osa Arianeista ovat aika tehokkaasti ruostuneita. Kuten myös kalliimmista (aina) V8-moottorisista Beaulieu(/Chambord/Presidence) -malleista.

    Mikäli Aquilon-kasiswappi kiinnostaa niin kannattaa yrittää etsiä käsiin Vedette Versailles -raato, vaikka Ariane ja Versailles ovatkin samannäköisiä niin esimerkiksi rengaskoko & perävälitys ovat erilaisia.

    Autona Ariane on oikein kiva vaikka moottori onkin vähän heikkotehoinen. Uskomatonta että sitä(kin) käytettiin hyvinkin yleisesti taksina ennenmuinoin, sekä Suomessa että Ranskassa. Mutta muotoilu on kaunis (omasta mielestäni kauniimpi kuin Beaulieu) ja auto on kunnossa olleessaan mukava ja hyvä ajaa.
     
  9. signet

    signet Gearhead

    Mullakin olis yks arianne ilman konetta,mutta paljon hyvää osaa.100e sis. kyytiin noston.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tänään tuli kehä kolmosella 3 vanhaa simcaa hinaus- ja kuorma-autojen kyydissä vastaan. Liekö olleet Tomin entisiä. Pahaa teki. :cry:
     
  11. AquilonV8

    AquilonV8 1st gear

    Eipä noihin taida uusia osia kovin helpolla löytyä - Ranskasta ehkä..?

    Itsellä on kaksi Arianea taltioituna ja useamman rovin palikat jemmassa.

    Niin tuo Arianehan on periaatteessa Ford Vedette, johon on ympätty pikkuisen Aronden 1300cc nelonen. Näin on saatu aikaan kuuden hengen auto joka kulkee 9l / 100km :p Olikos tässä nyt osasyynä Suezin kriisi..
     
  12. mie

    mie Gearhead

    ...

    Ukillani oli aikanaan 60-luvun alussa taksissa peräkkäin kaksi Arianea, toinen oli rush-moottorilla ja toinen flashilla, (en tiedä, kumminpäin menevät ikänsä puolesta), kovaa prässätessä vapaiden nopeuksien aikaan poltti kuulemma venttiililit helpolla. Simca vaihtui sitten valtteriin 1965.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Rupes kiinnostamaan, et onko Arianea kuitenkin saanu V8:lla? Eli onko mahdollista saada se vertailumoottoriksi? Ku jos toi 1300cc on suurin, niin sillonhan siihen sais laittaa vaan 1625cc:n...
     
  14. AquilonV8

    AquilonV8 1st gear

    On. Ariane 8 on ollut tuolla Aquilon 2351cc lättäpäällä, eli samalla kuin Vedettet. Suomesta yleisemmin tuollainen vinkkeli löytynee Beaulieun pellin alta. Arianea ei vissiin kuitenkaan ole maahantuojan toimesta tuotu kasilla Suomeen, kuten heikkisj kirjoitti, mutta kun tuollaista on tehty ja myyty Euroopan alueella, niin ei siinä mitään ongelmia pitäis olla. Suomeen tuotuja Arianeja on ollut ainakin karvamalli Ariane 4 ja hieman paremmin varustettu (listat ym.) Ariane SL.

    Muistaakseni vanhempi Vedetten lättis on 60hp, mutta 2,6 litran ja tämä uudempi 84hp (4800rpm /1958->) (vuosina 55-57 75hp/4600rpm) ja 2,351l. Fordin jenkkikoneisiin ei taida olla mitään yhteistä, kuin lähtökohta mitä ranskalaiset on aikoinaan parannelleet..? Tuosta 2,6 litran versiosta en tiedä, onko saanut uudempaan Arianen koriseen Vedetteen (vm-55->) (todennäköisesti ei) vai ainoastaan niihin 50-luvun alun sämpylä-malleihin.

    Vertailukoneena tuo Vedetten kasi on vain aika kevyt, tehoton ja pienehkö millekään muulle kasille. Tietty sinne vois heittää jonkun kutosen..

    On muuten tuo Rush tehty varmanpäälle alakertansa puolesta. 5 runkolaakeria - vrt. 1300cc ja 62hp viiskytluvulla, toisaalta ikänsä puolesta kohtuu korkeaviritteinen :) Näitä samoja koneitahan on käytetty joissain traktoreissa, olikohan joku Harris Pony tms.. Mulla olis tuollainen Rushin kone joutilaana, käy ja kukkui mutta savutti pirusti jos joku entisöintiin tarttee.

    Mutta kertokaahan mistä löytyis Vedette Marly 8)
     
  15. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Marlyt ovat aikas harvinaisia, Simca-kerhon lehdessä olen nähnyt monenmonta vuotta sitten kuvia aika lohduttomasta Suomi-raadosta jota uhottiin kunnostettavaksi. Harvinaisuusastetta ihan muuallakin kuvaa että olen käynyt viitenä vuotena Pariisin Retromobilessa (ja yhdessä jumalattoman kokoisessa ranskalaisessa automuseossa) enkä ole nähnyt kuin yhden Marlyn. Isäukko muuten kertoi että Kuopion tienoilla oli yksi Marly jopa taksina...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Parivuode

    - Minulla on kivoja muistoja Ariannesta; Sen penkit kaantyivat mukavaksi PARIVUOTEEKSI ! Ja sita nuorena kaytettiin useasti hyvaksi tanssien jalkeen.... Kone oli 1300cc ja vei autoa huimat 85-90km/t - tuulesta riippuen. Myin auton Ruotsiin jossa siita tehtiin Drag auto Letukan V8:lla (rekisteroitiin kadulle).

    - Kaverilla oli V8 Versailles (Vai oliko Beaulieu? Isot siivet, paljon kromia) jolla ajettiin kaasu pohjassa ('70 luku) Kauhavalta Hesaan lomille intissa. Kova peli, renkaita meni monta per matka (vanhoja, ESSOn takaa dyykattyja rahapulan vuoksi...) mutta kone kesti moisen raakin hienosti taydella kuormalla monen monta kertaa. Sit se kuulemma lahosi pelleiltaan taysin ja paatyi Ruskeasuolle. Saali.
     
  17. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Kaveri tartteisi vesipumpun Simcan V8:iin löytyykö keltään?
     
  18. Rodman

    Rodman Gearhead

    Olis tarjolla tarvitsevalle Beaulieun osia

    Mittaristo, kojelauta takavalojenlasit.kromilistat,maski, äänimerkit, astinlaudat yms. jäi omasta -59 Beaulieu:sta. ostaisin projektikuntoisen lättäpään ja vaihteiston (Harrastehintaan tai vaihdetaan osiin). osat Nivalassa.
     
  19. Sepi

    Sepi 3rd gear

  20. E.P.

    E.P. 1st gear

Kerro tästä muillekin!