Simppeli kysymys, GM:n 305:sta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Skoll, 30.11.2017.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Runkopalkit ruostuu siitä taka-akselin etupuolelta ja myös takaa. Kannattaa vilkaista.
     
    Skoll tykkää tästä.
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mulla on n.335tkm ajettu suomi-Caprice alkuperäsellä 305cid koneella. Uskoakseni tuota konetta ei ole sen enempää koskaan avattu kuin että on käytetty toinen kansi pois katkenneen sytytystulpan vuoksi. Kone vuoti vähän öljyä (öljypohjan tiiviste ja kampiakselin takastefa ainakin) ja pölläytteli sinistä käynnistettäessä. Lisäksi alipaineletkuista löytyi yksi vuoto joka selitti huonon käynnin kylmänä ja korkean tyhjäkäynnin lämpimänä. Muutoin pelasi aivan OK eikä mainittavammin syönyt öljyä, 6000km ajelin viime kesänä.

    Koneen otin pois ja aloin sitä vähän tutkimaan niin huomasin että jakopää oli aivan finaalissa. Lisäksi nostajat oli jo aika kuopalla ja nokassa oli sellaista omituista kulumaa, että nokkien reunoilta näytti murentuvan pienen pieniä palasia. Pytyt oli vielä sellaiset että ainakin itse kelpuutin ne kun ajoin ridge reamerilla yläpäästä rapun pois ja hoonasin porakoneella. Koska nokka-akseli nostajineen meni vaihtoon eikä noin munatonta saastenokkaa enää edes saa mistään niin siinä tuli päädyttyä lievän viritysnokan puoleen, samoin kun männänrenkaat ajattelin uusia niin ostin sitten korkeampipuristeiset männät renkaineen ebaystä kun ei ne juuri mitään maksaneet (n.200 euroa). Kampiakselin ja kiertokankien laakerit hommasin uudet "ku ne ei maksa mitään" vaikkei alkuperäsetkään kovin huonot vielä olleet.

    Imusarjan alapuolella oleva peltilevy oli täynnä karstaa ja kyllähän ton verran ajettu kone muutenkin oli sen verran törkyinen että purin sen kokonaan, poistin lommit ja öljyproput ja koko lohko kävi pesukoneessa.

    Eli yhteenvetona:
    - Yli 300tkm ajettua konetta kun alkaa purkamaan niin voi varautua, että siellä on ns. kaikki loppu
    - Silti tällainen kone voi pelata päivittäisessä käytössä aivan OK vaikka siellä on nokat pyöreinä, jakoketju venynyt, venttiilivarrenkumet paskana jne.
    - SBC:n perusremppa on ehkä maailman halvimpia moottoriremontteja autoon
     
    Muokattu: 1.12.2017
    Skoll ja rb tykkäävät tästä.
  3. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Joo......

    Vanhoissa tai vielä vanhemmissa letukoissa moottori on se pienin murhe.

    Kaikkea osaa on saatavilla jokaisen budjetin ja mieltymyksen mukaan ja jos remonttiin ei halua ryhtyä, niin käytettyjä pikkulohkoja on myynnissä huru mykke.

    Ja ylipäätään kaikkea tekniikkaan liittyvää osaa löytyy jos vaikka kuinka, mutta jo 80 lukuisetkin suht ruosteettomat / ehjät korit alkaakin sitten olemaan jo kiven alla....
     
    Skoll tykkää tästä.
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Korista sen verran, että vinyylikatto on paha ruostuttamaan peltiä sen alla (tippalistat, ikkunapilarit, takalasin ympärys...) ja toinen on nuo jo mainitut ovien alareunat. Leveät kylkilistathan ei ole kiinni oikein millään joten niitä voi käyttää irti ilman työkaluja jolloin näkee ovien alareunojen kunnon ulkopinnankin osalta. Lattiapeltejä on mun autoon vaihdettu pariin jalkatilaan, niitä löytyy huonosti uutena. Ruostuminen on varmaan johtunut siitä että autoon pääsi ennen vesi sisälle ruostuneen tuulilasin ympärystän kautta, joka myös korjattiin.

    Alustasta ruostuu edestä tukivarret, omassani on ylätukivarret jo vaihdettu ja alatukivarret on vaihtolistalla. Ne on tyyliin 2-4 kertaa halvempia Rockautosta kuin Suomesta ostettuna. Taka-akseliin laitettiin korjauslaakerit, nekin kannattaa Rockautosta ottaa mutta tarkkana saa olla näiden suomiautojen hd-alustan kanssa että tulee varmasti oikeat. Runko oli ruostunut mun autossa etuvakaajan kiinnikkeiden alta mutta se on helppo paikka korjata.

    Tuossa ilmoituksen autossa pelkkien kuvien perusteella itse jännittäisin tuota kattoa. Auto näyttää olevan räpeltämätön (no konehuoneesta ei ollu kuvaa), parhaimman värisellä sisustalla ja tuolla hyvällä 1986-only keulalla :) Jos löytyy oikeasti helmikuntoinen 80-luvun Suomi-Caprice niin sen hintapyynti on aivan eri luokassa, nää pelastuskelpoiset yksilöt vaihtaa omistajaa tuolla hinnalla :)

    Toimivalle ilmastoinnille lasken arvoa, omaani olen joutunu hankkimaan lähes kaikki uudet osat purettujen ja/tai käyttämättömänä pilalle menneiden tilalle ja myös kompressorin kiinnitysraudat joita ei meinannut löytyä kertakaikkiaan mistään.
     
    Skoll tykkää tästä.
  5. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Kiitoksia kaikille vastanneille, paljon hyvää infoa!
     
    Karpov tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!