Simpukan kiristys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja arskax, 10.9.2011.

  1. arskax

    arskax 1st gear

    Voiko ohjaussimpukoita kiristää millään tavalla vai onko hankittava suoraan uusi?
    Välitanko jo uusittiin mutta näkyy olevan vielä ohjaus välystä vähän simpukassakin.
    Auto on Buick Le Sabre '68 ohjaustehostimella
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    onhan siinä simpukassa säätöruuvi, mutta ei kannata välyksettömäksi säätää, menee ajo aika surkeeks..
     
  3. ido59

    ido59 Gearhead

    En tunne tuon vuosimallin Buickia, mutta monissa gm:n simpukoissa on päällä kuusiokantainen pultti ja sen ympärillä lukkomutteri. Lukkomutteria löysäämällä kiristys ja kokeilemaan. Liikaa kiristäessä menee ohjaus jäykäksi, mutta usein kiristys auttaa.
     
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Simpukka kuluu keskeltä enemmän joten jos sen säätää siinä niin on laidoilla liian jäykkä ja kuluu äkkiä. Myös ohjauksen palautuvuus heikkenee jos simpukka on jäykkä.

    Tehostajan suuntaventtiili alkaa toimia jo välysalueella (ohjaa tehostuksen suunnan ennen kuin kääntö alkaa) ja pieni välys saattaa rauhoittaa ohjausta. EDIT tarkoitan sitä että olen itse tottunut siihen että jokainen rattiin hipaisu ei näy auton suunnan muutoksena, joku voi olla toista mieltä

    Ajettavuuden kannalta simpukan välyksellä ei ehkä ole samanlaista merkitystä kuin siitä "alempana" olevilla nivelillä, joiden kunto yhdessä etupään säätöjen kanssa vaikuttaa esim. suuntavakavuuteen. Joku nopea race-ajo tietysti asia erikseen.

    Simpukka on helppo rikkoa lopullisesti yrittämällä saada sen täysin välyksettömäksi.
     
  5. arskax

    arskax 1st gear

    Kiitos vastauksista!

    Käänsin simpukkaa kireämmälle ja osa välyksestä lähtikin pois mutta ratti liikkuu vielä tyhjää noin 2cm mitattuna ratin ja mittariston välissä olevasta putkesta. Kokeilin kireämpääkin asentoa mutta sama jatkui ja ratin kääntö meni jäykäksi välyksen jälkeen.
    Olisiko mahdollista että jokin lukkomutteri tms. olisi löystynyt ohjaustehostimesta ennen simpukkaa.
     
  6. iikka-

    iikka- 3rd gear

    2cm on ihan normaali.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    alle kaks sataa tulee uusi maksamaan.(usasta)
     
  8. ford59

    ford59 1st gear

    Kuinka paljon löysää on ratin kehältä mitattuna, mittaa välys auton käydessä, ja katso kuinka paljon ratti kääntyy puolelta toiselle ennen kuin renkaissa näkyy liikettä. Simpukka ohjaus ei koskaan ole välyksetön, ja simpukan kiristyksen jälkeen pitää aina kokeille maantiellä että ohjaus palauttaa kunnolla (ei vedä sinne suuntaan mihin viimeksi käännetty), eikä ohjaus ole "kulmikas" isommissa käännöksissä.
     
  9. arskax

    arskax 1st gear

    Ratin ulkokaaressa välystä on jo paljon enemmän.
    Olisiko mitään itua kokeilla ensin jollain rebuild kitillä korjata ojaustehostinta?
    22,85€ näkyisi olevan hintaa Rockautossa.
     
  10. ford59

    ford59 1st gear

    Rebuild kit taitaa olla ihan tiivistesarja vain, eli ei poista kulumaa. Itsellä oli joskus hinurin simpukasta päittäisvälys prikka murtunut ja ratissa oli yli 1/4 kierrosta löysää, oli hurja ajaa mutkateillä!
    Onko Buick:kisi levoton ajaa vai mikä saa epäilemään simpukkaa?
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ohjausakselin rättinivel perstunut?
     
  12. arskax

    arskax 1st gear

    Siinä välystä ei ole.

    Joutuu vähän enemmän kääntämään rattia ennenkuin ottaa ohjausta vastaan, se parisenttiä on siis ihan vapaasti ilman mitään vastusta olipa auto käynnissä tai ei. Joutuu melkein kokoajan vähän korjailemaan jos ajaa suoralla tiellä.

    Varmaankaan ei ole muuta keinoa kuin uutta kehiin ...
     
  13. Aako

    Aako 1st gear

    Jos joutuu koko ajan korjailemmaan, niin pyöränsuuntaus taitaa olla se oikea korjaus, ei tuo välys kovin vähällä tee sitä mutkittelua...
     
  14. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Auton pitäisi kulkea suoraan jos suuntaus ja nivelet on kunnossa, rattiakseli (ja välys siinä) on tavallaan käyttäjäliittymä kuskille.. jos ajattelet sitä toisinpäin niin jos ajatellaan että simpukassa nyt ei olisi lainkaan välystä niin miksi silloin et joutuisi korjailemaan ohjausta?
     
  15. heinähattu

    heinähattu 1st gear

    Tuossa aiemmin nimimerkki ford59 mainitsi " kulmikkaasta " ohjaustuntumasta jyrkässä käänöksessä, tekeekö sitä liian tiukka vai löysä säätö ?
     
  16. juko7

    juko7 Double Gearhead

    luulisin että foordi tarkoitti sitä että jos on kireä päätyalueilla se tuntuu sellaisena kanituksena.. voinee tarkentaa itse tarvittaessa
     
  17. arskax

    arskax 1st gear

    Auto menee kyllä suoraan kun sen laittaa menemään eikä silloin tarvitse korjailla ohjausta mutta kun käännät vähän liikaa toiseen suuntaan ja korjaat taas toiseen suuntaan niin siinä se oravanpyörä on valmiina :lol: On Rockautossa aika monta erivaihtoehtoa jos nyt osais vaan valita oikein :eek: .
    On näemmä 3 ja 4 pulttisia.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ohjaussimpukassa on muitakin paikkoja mitkä kuluu kuin toi kuularuuvin ja sektoriakselin päässä oleva hammastus, ja ruuvista kiristely käytännössä poistaa vaan tota välystä.
    Lisäksi muita vikakohteita on sektorikaselin holkin ja ohjaúsakselin laakerit, jotka neki tulis olla oikeeseen preloadiin säädettynä.

    Meinasin vaan että muitakin muuttujia on kuin sen päällä esiintyvän ruuvin asento.
     
  19. arskax

    arskax 1st gear

    Onko laakerit säädettävissä akselin päästä vai onko säädöt sisuksissa?
    Jotain holkkeja tulee myös kitissä mutta onko samoja?
    http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=622
     
  20. juko7

    juko7 Double Gearhead

    toi on ihan totta että välyksiä voi olla muuallakin, en tiedä gm:n tota versiota miten on tehty, moparissa rattiakselin laakerin preload säädetään simpukan sisällä kuularuuvin kaulalla olevaa mutteria kiristimällä.. oisko se jotain samantapaista tossakin vai? :eek: EDIT holkki ... eikös tuo ole neulalaakeri.. :oops:
     

Kerro tästä muillekin!