Sinetöinti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja poikelin, 27.2.2007.

  1. poikelin

    poikelin Gearhead

    Mulla poikkeusluvassa lukee että polttoaine ja sytytyslaitteisto yksilöidään ja sinetöidään. Mitähän toi sinetöinti käytännössä tarkoittaa? Katsurikaan ei suoraan osannut heittää mitään?
     
  2. nash

    nash 3rd gear

    Kun vähän tietäis, että mistä autosta ja tekniikasta on kyse? Mut näin äkkiseltään sanoisin, että et pysty lisäämään enää mitään viritysosia
     
  3. rrauta

    rrauta 3rd gear

    kyllä se sitä tarkoittaa mitä luvassa lukee, eli tulppiin poralla reiät ja rautalangalla kanteen kiinni ja sinetit konttorin leimalla päihin. :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    ps toimii samalla tehon rajoittimena :rotfl: :poff:

    ihan oikeesti toi sinetöinti kuulostaa aika erikoiselta, voisko se tarkoittaa esim. hukkaportin asetusta?
     
  4. poikelin

    poikelin Gearhead

    Fordin 302 kaasarikone ilman mitään erikoishimmeleitä tai turboja. Pitää dynottaa ja auton omamassa/moottorin nettoteho ei saa alittaa 7kg/kW.

    Teksti näin "Katsastuksessa on esitettävä tehomittaustodistus ja ennen tehon mittausta on moottori esitettävä katsastustoimipaikalle polttoaineensyöttö- ja sytytyslaitteiston yksilöintiä ja tarvittavaa sinetöintiä varten."
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Silloin kun vielä tehtiin kanta-autotarkastuksia, niin osiin laitettiin joko rautalanka ja sinettiblommi tai meistettiin tarkistusjäljet jotta niitä ei voida vaihtaa jälkeen päin. Voisin kuvitella tuossa olevan saman tarkoituksen.
     
  6. nash

    nash 3rd gear

    mikä auto?
     
  7. poikelin

    poikelin Gearhead

    Ford Capri

    Toinen juttu: Onko joku käyttänyt Eagle Racingin SuperFlown lappua konttorilla? Kelpasiko? Horto ei tiennyt ainakaan sanoa suoraan onko konttorille saakka menny.
     
  8. nash

    nash 3rd gear

    Ok, eli siis toi sinetöinti tarkottaa sitä, että se toimii tehonrajoittimena eli et voi lisätä kaasareita tai vaihtaa imusarjaa jos teho nousee. Eli sun täytyy sillon pitää toi 302 vakiokunnossa. Onnistuinko selittämään asian niin että kaikki tajus? :rotfl:
     
  9. Peltirumpu

    Peltirumpu 1st gear

    Kai ne haluaisi laittaa niihin ne samanlaiset sinetit kuin silloin ennen vahaan
    kanta-ajoneuvotarkastuksien yhteydessä. Nämä sinetit on niitä saman näköisiä kuin monissa talojen sähkömittareissa. Sitten ne vuosikatsastuksessa
    mukamas tiirailisi onko siellä vielä se sama sytty sekä polttoainen laitteiso.
    Eli killuuko ne sinetit vielä menossa mukana. Onko nämä luvat vanhatkin?
    Luulin että tuo sinetöinti hullunmylly jäi vähemmän kultaiselle 90-luvulle?

    -Olli
     
  10. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Ihan mielenkiinnosta kyselen, mitä laitoit poikkeuslupahakemukseen perusteluksi, miksi ajoneuvoa ei voi muuttaa "lainsäädännössä edellytettyjen vaatimusten mukaiseksi" ? :wink:
    .
     
  11. poikelin

    poikelin Gearhead

    Aika erikoista. No kone on varustettu kyllä "tarvittavin tarvikeosin" ja niillä se dynotaankin. Lievä viritys on jopa sallittua ellei pakollistakin projektin tässä vaiheessa. Luvat on viime kesänä saatu.

    Laitoin akellekin kyselyä mitä toi tarkoittaa, ootellaan.

    Toi dynottajan kelpoisuus kiinnostaa. Onko Eaglen laput kelvanneet?
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Faktaa ei ole mut on kuitenkin yks suomen ammattitaitoisimmista dynottajista ja laitteista. Eli en ymmärrä miks ei kelpais? Onko konttorilla kanttia esittää epäilyksiä kyseisen firman toiminnasta?
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä se kelpaa. Kelpaa suunnilleen vaikka naapurin Reiskan dynottama tulos. Reiska sitten vastaa, että tuo dynotus pitää paikkaansa, ja sinä vastaat siitä, että moottori on samassa kuosissa kun dynotettaessa. Ton kuvion merkitys on mun mielestä lähinnä toimia käsienpeusaltaana viranomaisille. Käytännössä noi on aivan oman rehellisyyden varassa.
     
  14. poikelin

    poikelin Gearhead

    Jos reiska on "luotettava tehonmittaaja" niin kelpaa. Tuo on se sanamuoto mitä käytetään. Eli kysymys on vielä auki.

    Tossa lähikonttorilla ei meinannu kelvata edes Autokeskuksen päästölappu nissanista... nyt kyseessä toinen putiikki.

    Ja sinetöintikokemuksia kerrytetään kanssa miten on toimittu.
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, se luotettavuus on niin kovin häilyvä termi. Kai se tarkoittaa selaasta ihmistä, jolla on kansalaisoikeudet? Eli, jos jättää sellaisen todistuksen hyväksymättä, joka tota testausta ammatikseen tekee, saa olla paukut aika kohallaan jos asiasta ruvetaan siitelemään. Soitto AKE:lle vaikka konttorin hallista saa usein katsastusmiehen asenteen muuttumaan.
     
  16. poikelin

    poikelin Gearhead

    Joo ei tässä mitään ihmeitä oo. Katsuri päättää miten sinetöidään eli varmistetaan että dynossa on ollu samat vermeet kuin itse leimallakin. Eli jos ne luetteloidaan ennen dynoa, merkitään tehon mittauksessa pöytäkirjaan ja sitten vielä leimalla katotaan että nää on samat niin riittänee.

    Sama on tuon mittaajan kelpoisuuden kanssa, on ihan katsurista kiinni.

    Jälkimmmäistä helpottais jos vaan kuulis jonkun käyttäneen eaglen paperia konttorilla tuloksekkaasti.
     
  17. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ei taida ihan naapurin reiskan tekemä paperi riittää, paitsi tietysti sitten jos reiskalla on asialliset laitteet ja työkseen niitä mittaa.
    eli jos on kyseessä yritys jossa ammattimaisesti harjoitetaan tehomittausta niin varmasti lappu kelpaa.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    nytvähän ot mut miten ihmees oot saanu luvat capriin kasille????
     
  19. Piru

    Piru 1st gear

    Ei varmaan ole vaatinut kun viitseliäisyyttä anoa erikoislupaa ja veikkaan että lupa on herunut sillä perusteella,että eihän tuollaisessa "uudemmassa" kasissa ole välttämättä edes sitä vertailumallin tehoa joka on ilmeisesti 3100rs jossa potkua +140hp???...kunhan nyt tässä arvailen :odroll: ...ja sinetöintihän estää virittelyn jälkeenpäin.
     
  20. poikelin

    poikelin Gearhead

    juu ihan arvailua. poikkeus haettiin liian painavalle, tehokkaalle ja liian isolle moottorille. 8)
     

Kerro tästä muillekin!