Sinkki,Zincci öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja challenger-70, 18.6.2017.

  1. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    ......
     
    Muokattu: 19.4.2022
  2. pizzamake

    pizzamake Gearhead

  3. El C

    El C 3rd gear

    Mä oon jo vuosia käyttänyt Shell Rimula (10W-30 muistaakseni), ostanut 20 litran astiassa IKH:sta. Siinä on ymmärtääkseni melko runsaasti ZDDP:tä, eli siis sitä sinkkiä. Monesta paikasta netissä oon tuosta lukenut ja käyttävät monissa vanhemmissa harrasteautoissa ympäri maailman.
     
  4. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Juttelin Teboilin asiakaspalvelun kanssa ja suosittelivat Classis 20w-50 laahurinokkien kanssa. Eivät paljasta reseptiä mutta sanoivat ettei classiciin kannata sotkea mitään zddp lisäaineita. Liika lisäaineistys tuo haittoja enemmän kuin hyötyjä.. itse laitoin keväällä classicit omaan 390fe:hen.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mobil peak life täysyntteettinen sisältää 1200ppm dpzz ja Mobil(ei synteettinen) Super 2000 sisältää 1900ppm..

    Muissa mobilin tuottessa on alle 1000 ppm jossain joku 500ppm.
     
  6. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Ko. puteli sekoitetaan koko määrään öljyä ennalta mitä koneeseen tarvitsee laittaa (noin 5 litraa). Jos ostaa esim. tätä Mobilin Delvac:a hintaan 4€/L, niin eipä taida ajokauden budjetti öljyyn ja ZDDP:n ostoon kaatua?
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/591320/Mobil-Delvac-Super-1400-10W-30-20L
    Tässä vastaus tuon ZDDP:n hintaan:
    http://mve-online.com/product_info.php/moottori/zddp-Öljyn-lisäaine-127g-p-562
     
  7. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Valvolinen VR1 öljyissä on reilusti sinkkiä. Tosin pesevät aineet puuttuu, joten vaihtovälin saa pitää muutaman tuhannen pituisena.

    Tuota RedLinen lisäainetta itse käytän muuten mieleiseni öljyn kanssa ja nokka tai muutakaan vaurioita ei ole ilmennyt.
     
  9. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Öljykeskustelu, taas... Nää nykyöljythän on niin paskoja, että nehän puskee vanhasta valurautalohkon kyljestäkin läpi...
    Paineenkesto on nykyään korvattu jollain muilla aineilla, eli kait toi zddp hommeli.
    Joskus aikoinaan tein fordin pikkulohkon johon laitoin käytetyn nokan ja nostajat ja käytin siinä pelkästään gulfin 5w40 formula g öljyä. Ei aavistustakaan zddp pitoisuudesta, ja sinkkiähän siinä ei ainakaan ole, niin kai vanhanliiton miehet sanois et nokka on heti pyöreenä. Ajoin sillä 170 tuhatta kilometriä ja auto toimii edelleen...
    Semmosen havainnon kaveri tässä juuri teki, että crate isolohko kulutti gulf 20/50 zinc plus öljyä hurjankin paljon, mutta nyt kun vaihtoi tuohon valvolinen 20/50 öljyyn (mainittiinko se tässä keskustelussa jo), niin ei ainakaan söisi sitä läheskään niinkään paljoa. Hämmästelen tuota kyllä itsekkin...
     
  10. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Näähän on parhaita vääntöjä,kun sinällään asiallisen kysymyksen heittäneen aloittajan juttu alkaa lopulta laajenemaan mutu/esso/eno/faijankaveri-linjalle:argue:.
    Aloittajan mosaan Teboilin Classic - voiteluaine käy hyvin.
    Itse siirryin uuden suunnittelun nokka-akselin myötä käyttämään täyssynteettistä 10 w40 RedLine-öljyä.Moottori on vanha Pontiac 400 ja kyllä se öljy on nyt tuhannen mailia pysynyt omissa kanavissaan ilman ulos tunkeutumista, palotilassa palamista tai muuta päräyttävää mitä synteettisen öljyn kuuluisi tehdä!
    Vaihtoväli liian pitkä,kerran vuoteen uusinta.Kustannus n. 120Eur/vuosi - auton ylläpidossa mitätön summa .
     
  11. J.J.

    J.J. Gearhead

    Miksei laita suoraan vaikka redlinen öljyjä niin ei tarvitse huolehtia mistään lisäaineista ja sinkin määristä?

    Edit, hidas: Eli juuri niinkuin edellinen vastasikin. Mulla kanssa meininki pistää redlinet pontiacin koneeseen kunhan joskus valmistuu.
     
  12. grantorino

    grantorino Gearhead

    Luonnollisesti Kendallia jenkkikoneisiin, muihin voi laittaa Lukoilin kuraa jos sitä välttämättä haluaa käyttää.
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Vieläkin ihmettelen et mikä noissa jenkki moottoreissa on niin ihmeellistä kun mun autot ja traktorit on toiminu perus öljyllä. Onko nokat sitten kapeat vai?
     
    Catiska tykkää tästä.
  14. J.J.

    J.J. Gearhead

    Liikkuvat osat on raskaat ja jos yhtään raikkaampi nokka kuin vakio niin jousipaineet menee nopeasti aika koviksi, ja siihen vielä päälle ne kaposet nokkaprofiilit niin alkaa äkkiä nokkaa ja nostajaa sylettämään.

    On vaan alkujaan nuo jenkki koneet tehty kohtuu aneemisille nokille, millä toki ongelmiakin ollut sitten paljon vähemmän.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hyvä tieto.
    Ja jälleen kerran, dieselmoottoreille tarkoitetuissa öljyissä on myös tuota luokkaa pääsääntöisesti. Viskositeeteissakin on valinnanvaraa niin ei tarvitse puolikiinteää 20w-50 laatua laittaa.
     
  16. Mulla on hyvät kokemukset tuosta Brittiöljystä.Kahdessa 60-luvun Jenkissä käytössä tälläkin hetkellä.Moottorit vakioita ei vuotoja eikä öljynkulutusta ja koneet käy "pehmeästi".Väri on eksoottinen vihreä.
     
  17. Gimis

    Gimis 1st gear

    Samaa British Classicia -60 käkkylässä, hyvin on pysyny koneessa....
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kuulostas tosi hyvältä jossei olis niin törkeen paksua.
     
  19. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Miten niin "törkeen paksua" ? Ainakin 60 - 70 luvun Opeleissa ohjekirjat suosittelevat ensisijaisesti käyttämään 20W 50:iä. Suositusta noudattaen vaihdoin itsekin koneeseen juuri Teboilin Silver Classic 20W 50:it 15W 40:ien tilalle. Noita 10W 30 ym lurjuja en laittaisi vanhempaan koneeseen mistään hinnasta, ruikkuja mitä ruikkuja.
     

Kerro tästä muillekin!