Sinkki,Zincci öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja challenger-70, 18.6.2017.

  1. J.J.

    J.J. Gearhead

    Veikkaan että lähinnä Castrollin kanssa junailtu yhteistyö kyseessä. Mitään todellista tarvetta tai hyötyä ei varmaan tuosta laaja-alaisesta viskositeetista ole.
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Oisko Hellcatissakin sitten lepuutus jäljellä?

    Normi 5,7 hempan öljysuositus on 5w 30 eikä sinne todellakaan kannata alkaa kaatelemaan mitään 20w 50 tavaraa, koska lepuutus systeemi on sen jälkeen ihan sekaisin!!

    Tää on kuulemma Suomessa testattu ja vieläpä ihan merkkikorjaamon toimesta....
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Siviili ajossa 20w-50 ei toiminu ainakaan hyde laahurin kanssa,aina käynnistäessä nostinten kolinaa hetki.
    Eikä tuommonen siirappi toimi normi ajussa,kun ei se öljyn lämpö tahdo nousta niin ylös että paksu kura toimisi.
    Kilpurissa ok,mutta siinä lämmitetään öljyt ennen rankaisua.Tosin surkeelta siinäkin näyttää öljyn paineet seisomisen jälkeen ennen kuin kura pääsee perille.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ?

    Onko noin, ite muistaisin että olis jotain 5w-40 öljyjä, ollut kaikissa paksuimmillaan.

    Tai sitten toi on ollut joku "kaasupohjassa erittäin kovaa ajoa autobahnilla tuntitolkulla"- optio ohjeissa jonka saatto vaan sivuuttaa kun suomessa ollaan ja mennä sillä normiajo vaihtoehdolla.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Samaa mieltä 5W-40 on sellaista mitä noihin minusta laitetaan....
     
  6. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllä ne nyt vaan sitä 10w-60 öljyä sisuksiinsa haluaa ainakin ne ämmä Bemarit.

    2015 vaihtui Bemarin öljyn toimittaja Castrollista Shelliin, sen myötä löytyy nykyään myös Shelliltä Bemareihin käypäistä 10w-60 öljyä.
     
  7. starcraft

    starcraft Gearhead

    5,7 hemin öljynsuositus on 5w-20. Ja tosiaan tuon lepuutuksen takia. Netistä löytyy kirjoituksia kun muilla viskositeeteillä tai liian vanhoilla öljyillä on ajettu niin lepuutuksen takkuilun takia vikakoodia pukkaa. Itselläkin tuli kerran vikakoodia lepuutuksesta kun rankkasateessa ajoin. Uudet öljyt koneeseen niin on vikakoodit pysyneet poissa vaikka on ajettu kovassa sateessa sen jälkeenkin.
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    5w 30 seisoo 2004 mallin ohjekirjassa, mutta enivei...

    5w 20 mäkin olen käyttänyt, koska Gulffilta löytyy sen paksuista litkua, mikä toimii RE 85:n kanssa.

    Ja 5000 mailia pitänyt max vaihtovälinä, että välttyisin kuvailemiltasi ongelmilta..
     
  9. meteor

    meteor Gearhead

    Jos tarkkoja ollaan bmw m3 e36 3.0 ei valmistaja suositellut 10w60 vaan 5w40, evo 3.2L ja siitä eteen päin tuli 10w60
     
  10. starcraft

    starcraft Gearhead

    No sitten siinä on tullut muutos kun mun 2005 hemin sekä ohjekirja ja öljykorkki sanoo että 5w-20 öljyä hemi kaipaa. 6 vuotta sitten kun auton ostin, ei ihan joka putiikissa moista öljyä ollutkaan. Skinnarsin kautta tuli ensin quaker state ja nykyään amelie öljyt.
     
  11. Hot Rod on tehnyt artikkelin näistä öljyjutuista. Artikelissa on vastaamassa Mark Ferner Quaker Statesilta, Matthew Ansari Chevronilta, Ed Newman Amsoililta ja Cameron Evans Red Linelta.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    M voi haluta jos oletuksena on kaasu pohjassa ajo mutta "BMWn kaikki bensaturbot" on vähän laajempi käsite kuin joku marfinali urheilumalli. Väitän että tollasta tervaa ei mihinkään 1 sarjan peruskoneeseen kuulu tai mihinkään muuhunkaan peruskoneeseen.


    Voin olla väärässä.
     
  13. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Täällä on melko viisaan oloista puhetta öljyistä. Oletettavasti hepulla on kokemusta myös vanhemmista ja tehokkaamista vinkkeleistä. Siitä iltalukemista, jos ei uni muuten tule...

    Teaserina pikku pätkä lainattuna...
     
  14. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Mulla on sellainen muistikuva jäänyt jostain tekstistä, että 3,0 litraisessa S50-moottorissa olisi aluksi ollut suosituksena 5w-40 tms. normiöljy, mutta muutaman takuuaikaisen konevaurion jälkeen öljysuositus vaihdettiin 10w-60 öljyyn ja sen jälkeen muihinkin motorsportmoottoreihin. Öljyn vaihtaminen oli hätävarjelua ja vika ei olisi sitten kuitenkaan ollut liian heikossa kuuman pään kestossa vaan laakerivalmistajan tuotteessa. Saattaa olla, että vika oli muuallakin, koska muistin varassa täytyy elää sillä linkkiä tekstiin ei ole nyt heittää. Valitan.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Cameron Evans: More viscosity can certainly help for a true “vintage” engine with very wide clearances and oil pressure issues.

    Korkeampi viskositeetti voi varmasti auttaa väljää ja alhaisesta öljynpaineesta kärsivää todellista "vintage" moottoria. (Vintage ei oikeen käänny, puoliantiikki kai lähinnä).


    However, we find that many street rodders commonly select an oil viscosity that is too heavy.

    Kuitenkin, mielestämme roddarit usein valitsevat liian paksun öljyn.

    Unless one is looking at .005-inch clearances or very worn rings, a 20W-50 is probably not required.

    Jollei (laakerien) välykset ole 0.005 tuuman luokkaa tai männänrenkaat kuluneet, on 20w-50 käyttö tarpeetonta.

    Running such a heavy product usually leads to excessive wear at cold temperatures and gives up fuel economy.

    Niin paksun öljyn käyttö yleensä johtaa moottorin liialliseen kulumiseen kylmissä lämpötiloissa ja taloudellisuus huononee.


    In many cases, it is possible to move down one oil weight (from 20W-50 to 10W-40) when switching to a fully synthetic product.

    Monissa tapauksissa on mahdollista siirtyä pykälää alempaan viskositeettiin vaihtamalla täyssynteettiseen öljylaatuun
    .

    The rule of thumb is to start with 10W-30 motor oil for crate engines, homebuilt engine projects, and the like.

    Nyrkkisääntö on aloittaa 10w-30 öljyillä crate moottoreissa ja omissa moottoriprojekteissa jne.

    In a hot climate, 10W-40 is a better idea, and 20W-50 motor oil is only necessary in extreme conditions or very powerful engines.

    Kuumassa ilmastossa, 10w-40 on parempi vaihtoehto, ja 20w-50 on tarpeellinen vain äärioloissa tai erittäin voimakkaissa moottoreissa.


    Edit. Tämä oli siis tuolta hot rod lehden jutusta, Evans oli Red Linen hommissa.
     
    Muokattu: 26.6.2017
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ihan oikeassa olet.

    2000 luvun ämmäläisiin pitäisi tuota 10w-60 laittaa.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo Baxterin lainaama artikkeli laittaa tämän sinkki keskustelun mielenkiintoiseksi.
    Artikkelin mukaan sinkkiöljyt ja sinkkilisäaineet on syy, miksi nokat on menneet piloille.
    Mitäs nyt, kun isossa autoilukulttuurin maassa suositellaan synteettisiä matalaviskositeettisia öljyjä ja kerrotaan, että 20W-50 on liian jäykkää, muuhun kuin kilpailukäyttöön tai väljään loppuun ajettuun läjään.
    Voidaanko yhdessä todeta, että ei ne jenkeissä mitään tajua autoista, varsinkaan jenkkiautoista...
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ja kuitenkin nokkien valmistajat haluaa sitä ZDDP-lisäaineistusta sinne koneeseen. Eiköhän näistä nettijutuista jokainen löydä perustelunsa omalle mielipiteellensä.

    Minä jatkan edelleenkin 10W-60 Valvoline VR1 öljyn käyttöä tuossa Moparissani. Se on omien pohdiskelujeni perusteella siihen sopivaa ja hyvin moottori on rokannut. Tosin eipä sillä paljoa ole ajettu, mutta 500km perustarkastuksessa nokka ja muut pääkomponentit oli kunnossa. 2000km tarkastuksessa männätkin tuli tsekattua, samoin alakerran ja nokan laakerit. Ei valittamista.
     
    Muokattu: 26.6.2017
  19. unknown

    unknown 3rd gear

    5-xx öljy on hyvä, koska kun käynnistät auton on öljy niin notkeaa, että pumppu heittää sen joka paikkaan mahdollisimman nopeasti.

    Periaatteessa mahdollisimman kestävän moottorin saa, kun sitä ei koskaan sammuta, laittaa koneeseen 20:set yksiasteöljyt, koska moottori ei kylmene, ei tule kylmäkäynnistyksiä, eikä kulumaa.
    Siksi myös ennen vanhaan kun taksi mersut nakutti tolpalla ympäri vuorokauden, koneet kesti näissä paremmin, ei ollut kylmäkäynnistyksiä.

    Öljyissä kannattaa muuten muistaa, se että ensimmäinen numero tarkoittaa pohjaöljyä ja jälkimmäinen sitä, kuinka paksuksi öljy tulee kuumana. Polttoaine tuhoaa tätä laimentaa/pilkkoo lisäainetta ja jos koneessa on ongelmaa polttoaineen pitämisessä oikealla puolella mäntää, kannattaa huomioida tämä ja silloin on perusteltua ajaa yksiasteöljyllä tai vaikka 20-50 öljyllä.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Koneen täytyy olla rikki jos se eicole mikään super kisakone jos polttoaine ei pysy ylhäällä.
     
    Ana67 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!