Sinkki,Zincci öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja challenger-70, 18.6.2017.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Netistä:

    [​IMG]

    Jälkimmäinen numero kertoo viskositeetin sadassa asteessa.
     
  2. unknown

    unknown 3rd gear

    kaikissa alle +40 asteen lämpötiloissa 0-20 ja 0-60 ovat tasan yhtä paksua.
    Vasta kun öljy lämpiää, lisäaineet alkaa vaikuttamaan ja tekevät öljystä paksumpaa.

    -Moniasteöljyt siis paksuuntuvat lämmetessä.
    -Yksiasteöljyt ohentuvat lämmetessään.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Meinaatko et 40 astetta on Se raja et nousee sinne lineaarisesti?
     
  4. unknown

    unknown 3rd gear

    40 astetta on vain esimerkki, missä ollaan vielä normaalissa ulkolämpötilassa (muualla kuin Suomessa) millä tarkoitan sitä, että öljylle ja moottorille se on vielä "kylmän" puolella ja kaikki lämpötilat tuon alle on käytännössä yksi ja sama asia.
     
  5. grantorino

    grantorino Gearhead

    Eiköhän se Mobilikin kärrätä tänne maailman toiselta puolen.
    Bulkkitavaraa myydään paljon, siksi hintakin on halpa.Varmasti hyvin toimivaa mobil delvac on.
    Mutta ei Garlitsikaan kelpuuttanut Mobilia kilpuriinsa vaan halusi parempaa parafiinipohjaista vihreää Kendallia.
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Taisi Kendall vaan maksaa paremmin... :rotfl:
     
  7. mpg55

    mpg55 2nd gear

    No ei mikään öljy kyllä paksuunnu lämmetessään vaan ohenee. Moniasteöljyn lisäaineet vaikuttaa sen että oheneminen on vähäisempää kuin yksiasteöljyssä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kai ymmärrät että se asteikko on eri, eli jos olisi 10W-10 se ei ole saman paksusta kylmänä ja lämpymänä?

    Ootko vaihtanut ikinä autosta öljyjä kylmänä? Entä lämpymänä? Kummassa öljy oli paksempaa?


    Viskolukkojen öljy taitaa olla ainut sellanen mikä kuumetessaan paksenee.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vaihdettaisiko sen vuoksi kun koneet talvella käy kylmempänä jollon öljyn lämpötila on pienempi ja tätä halutaan kompensoida laittamalla talveksi ohuempi öljy mitä kesähelteille?
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    EI OLE. :odeek:
    Jo 5w-20 ja 5w-30 välillä on huomattava ero, puhumattakaan esim 5w-40.
    Mene jonkin öljyvalmistajan sivulle ja ota vertailuun vaikka saman tuotelinjan eri viskositeetit
     
  11. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    5w-20 on kiva
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei ole.
    Ei lue. Useimmissa on myös bentsiinimoottorien API luokitus tyyliin CF/SM. Tiedät varmaan mitä ne meinaa.
    :odeek:

    Mitäs liuottimia sitä on tullut nautittua? :lol:
    Nuo kaksi lausuhemaa on ihan suorassa ristiriidassa keskenään.
    Ensimmäinen on kokonaan puutaheinää, jälkimmäisen viimeinen lause on totta.
     
    Muokattu: 28.6.2017
  13. GMies

    GMies Gearhead

    Sano nyt "Powerstroke" näille tietämättömille, mikä öljynvalmistaja kertoo, että heidän öljynsä viskositeetti on aivan eri kuin mitä purkin kyljessä lukee. :odeek:
     
    Muokattu: 28.6.2017
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Osaatko laskea? 1, 2, 3 jne? 20, 30, 40 on eri numeroita nekin. 20 ja 20 on samat numerot. 20 ja 30 on eri. Pitääkö jatkaa kuinka pitkään että säkin "Gmies" tajuat?
    Jos purkin kyljessä on 5w-20 niin se on sitä. Jos 5w-30 niin se on sitä.
    Eri numero, eri öljy.
     
    Muokattu: 28.6.2017
  15. DX

    DX Double Gearhead

    joskus esmes kokkeilin jossain likemmäs 30 asteen pakkasessa, valmistajan ittensä sotkemilla mineraaliööleillä, että 10w30 oli semijuoksevaa ja 10W40 ihan jämähtänyttä, tosin olivat eri valmistajien.
     
  16. GMies

    GMies Gearhead

    "Mene jonkin öljyvalmistajan sivulle ja ota vertailuun vaikka saman tuotelinjan eri viskositeetit".

    Esitä tuo valmistajan sivu ja lopeta tuo typerä mantra.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Nuo SAE standardit kertoo mitä öljyn pitäisi olla. Sitten eri asia, miten lähelle valmistaja onnistuu/viitsii öljynsä trimmata. Ei kai noita kukaan valvo, paitti me harrastajat täällä foorumilla...
    Joskus huvikseni laitoin pakkaseen pikku pulloihin eri valmistajien öljyjä, samat SAEt. Tuli pulloista ihan eri tahtia. Nesteen öljy tuli nopeimmin ja shellin öljy ei meinannut tulla ollenkaan. Muut siltä väliltä.
     
    Muokattu: 28.6.2017
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No jos tarkkoja ollaan niin noinhan se on kuin Powerstroke kirjoittaa, kylmän pään viskositeetti on myös alhaisempi jos kuuman pään viskositeetti on alhaisempi.

    Ja tosiaan selviää kun käy lukemassa öljyvalmistajien sivuilta.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    itekkin tein edellistalvena kun oli sitä -30 pakkasjaksoja testejä. 20W-50 oli aika jäykkää mutta sae 30 ei juossut ollenkaan 80W-90 peräöljy oli myös aika jäykkää. Varmaan huima voiteluteho kun klontti tollasta on siellä perän banjon katossa ja seinillä.

    10W-30 ainakin oldsissa tuntui juoksevan hyvin noilla pakkasilla, akku piruvie vaan niin pieni ja onneton ettei jaksanut pyörittää vaikka piti hetken valoja päällä ennen starttia yms. muut vanhan kansan kikat. Hain lämpymästä ison traktoriakun jolla sai vouvattua kasin liikkeelle.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!