Sinkki,Zincci öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja challenger-70, 18.6.2017.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Hitto ku olis vielä noita erimerkkisiä ja samalla viskositeettilukemilla olevia, niin lämmittäisi vesihauteessa 100asteeseen ja vaikka din4mm suppilolla tekis sekuntitestit.
    Selviäisi käyntilämpötilankin jäykkyyserot.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En kanna vettä sun kaivoosi, aivan turhaa. Subin kanssa nähty juttu.
    Kaikilta valmistajilta löytyy öljyilleen "product data sheet" tms missä ilmoitetaan mitatut arvot. Jopa tuolla nimim. Baxterin laittamassa linkissä asia käsiteltiin, mutta et sitäkään tietenkään lue kun et osaa. Lisäksi valmistajien FAQ osastoilla puidaan asia.

    Lopetan tähän.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mitä tuolla linkin takana piti olla?
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kylmäviskositeetti ja kuumaviskositeetti, eikö niitä kysytty?
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jaa, nehän lukee purkin kyljessä. Ainakin niissä öljyissä mitä omiin romuihin kaadan.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ................
     
  7. fmila

    fmila Gearhead

    Hieman asiaa sivuten...

    Mentiin duuniporukan kanssa kotimaisen öljy-yhtiön labraan tutustumaan. Kun heidän kilpailijan mainoksessa siihen aikaan oli se kuuluisa paistinpannutesti, niin pyysivät meitä tuomaan moista tuotetta mukanamme purkillisen. Pyysivät myös tuomaan heidän vastaavaa tuotettaan samalla verrokki purkin. Ihan vaan siksi, ettei pääsisi kukaan sanomaan, että heillä olisi ollut purkissa jotain muuta, kuin mitä päällä luki. Sitten pantiin molempia rasvoja samaan pannuun ja pannut tulille. Oli muuten aika iso ero, sen kotimaisen tuotteen hyväksi, tuossa pohjaan palamis lämpötilassa!

    No, eihän sillä tietty ole suurta merkitystä, kun harvemmin sellaisia öljyn läpötiloja kunnossa olevaan moottoriin akaiseksi saadaan, edes ilman öljynlauhdutinta.

    t.AM
     
  8. GMies

    GMies Gearhead

    Vähän mentiin sivuun aloittajan aiheesta, mutta hyvä linkki, valitettavasti sieltä ei selvinnyt, että W-pään viskositeetit esim. 0W kohdalla eri öljyillä ovat erilaisia, vai tarkoititko , että tämän mukaan ovat erilaisia ”0W-30 MRV -30 ºC:ssa 26900” ja ”0W-40 26400” ? Mikähän noissa lienee mittatarkkuus?

    Öljyn valmistajat ovat sopineen SAE-standardissa, että kylmänpään (esim. SAE 0W -35°C) määritys tehdään CCS –simulaattorilla (viskositeetti cP/°C) ja lämpötila on sama riippumatta siitä, mikä on kuumanpään viskositeetti, eli kylmänpään viskositeetin määritys ei ole riippuvainen kuumanpään viskositeetista, näin väittää ainakin Mobil ja TB, eivät ole siis minun näkemyksiäni.
    Jos määritys tehdään jossain muussa lämpötilassa, silloin se ei ole vertailukelpoinen muiden öljyjen kanssa.

    Silloin, kun keskustellaan kylmänpään ominaisuuksista, niin käynnistyslämpötila on silloin ”kylmä”, eli esim. -25 tai jopa -30, ei 40°C, kun keskustellaan 0W- luokasta, silloin katsotaan mitä viskositeetti on nimenomaan -35 tai pumpattavuuden alaraja -40°C.
     
  9. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Nuo SAE viskoarvot on vaihteluvälejä, eikä tarkkoja arvoja. Samankin luokan öljyt voi olla sen välin ala tai yläpäässä ja siis vähän eri paksuisia.

    Harrastekikottimiin laahurinokilla on toimivia öljyjä yleensä kevyen kaluston dieselöljyt joissa myös bensaluokitukset (mielellään vähän vanhemmat kuten SJ).

    Teboil Power Plus on edukasta 10 tai 20L tonkassa, viskona 10W-30 tai 15W-40. Luulisin että sinkkiäkin löytyy tarpeeksi.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä sieltä löytyy, klikkaa kohdasta ominaisuudet siellä listattu kylmän (40C) ja kuuman (100C) viskositeetti. Sitten valitsee toisen öljyn ja katsoo siitä samat tiedot.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  11. GMies

    GMies Gearhead

    Kuten edellisessä viestissäni kirjoitin:
    "Silloin, kun keskustellaan kylmänpään ominaisuuksista, niin käynnistyslämpötila on silloin ”kylmä”, eli esim. -25 tai jopa -30, ei 40°C, kun keskustellaan 0W- luokasta, silloin katsotaan mitä viskositeetti on nimenomaan -35 tai pumpattavuuden alaraja -40°C."
    Sehän se ongelma, kun "toiset puhuu aidasta ja toiset aidanseipäistä".
    Siis jos kyse on moniasteöljystä, totta ihmeessä kuumanpään viskositeetit ovat erilaiset esim. 0W-30 ja 0W-40, mutta kyse oli nimenomaan kylmänpään viskositeteista - 0W, you know.
     

Kerro tästä muillekin!