Sisäänajo, kun kaikki uutta koneen sisällä, sbc

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jankinnu, 1.7.2007.

  1. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Noniin. Joitakin vinkkejä kaipaisin vielä, ennenkuin päräytän täysrempatun moottorin pyörimään. Ensimmäistä kertaa olen tällaisen uudistuksen tehnyt (myöskin ensimmäinen harrastusauto) joten aloittelija olen isolla A:lla :)

    Koneessa on siis kaikki liikkuvat osat, laakerit, pakkastulpat yms. uutta. Lohko hoonattu. Kaikkien liikkuviin osiin olen laittanut molyrasvaa, öljyä tai sellaista punaista litkua ohjeiden mukaisesti, jotka tulivat eri osien mukana. Rullakeinuvivut säädin ohjeen mukaan siten, että esikiristystä on hydraulisilla nostajilla 3/4 kierrosta.

    Nokan mukana tuli ohje, että konetta pyöritetään 30min 1500rpm ja sitä suuremmilla kierroksilla vaihtelevin kierroksin. Ajattelin suorittaa operaation paikallaan auton käydessä, kun pihalla löytyy sopivasti vesiletkukin, jos tarvitsee syyläriä jäähdytellä.

    Mites muut liikkuvat osat, kuten männät ja männnänrenkaat (hypermännät, molymännänrenkaat)? Millaisen sisäänajon ne tarvitsevat?

    Sitten näitä aloittelijan kysymyksiä:

    -Miten säädän perusennakon virranjakajasta, kun auto ei ole vielä kertaakaan käynnistetty? Laitan virrat päälle, ja käännän kampiakselin päästä konetta, kunnes lyö kipinän ykköspytyn kohdalla ja katson, mitä astelukua dampperissa näyttää? Dampperin yläpuolisessa asteikossa merkinnät A O R ja niiden välillä asteikko (vissiin ihan vakio jakopään suojakoppa). Paljonkohan tuossa on noiden asteikossa olevien viivojen väli asteina? Paljonkohan se perusennakko pitäisi olla? Koneessa on puristuksia mäntien valmistajan mukaan 10.3:1 (itse laskin 9.7-9.8) ja dynaaminen ruttu 8.35-8.4.

    -Ton nokan sisäänajon voi varmaan ajaa jollain satavarmalla perusennakolla ja säätää sit tarkemmin sen jälkeen.

    Kyllä se tästä kohta tulille pärähtää, mutta ei huvittaisi tehdä tuhoja heti alkuun :)
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Aika pieniltä kuulostavat nuo nokan mukana tulleet ohjekierrokset,yleensä niissä on ollut 2500r/min,hiukan kierroksia vaihdelleen ja se onnistuu tosiaan ihan jollain hiukankaan järkevän kuuloisella ennakolla jota tosin voit sit lampun mukaan hiukan säädellä mieleiseksi nokan sisäänajon aikana!

    Ennen käynnistystä pyörittäisin porakoneella öljynpaineet koneeseen ja sit jakaja paikoilleen ja käyntiin!

    Jakajan laitat vaik silleen et 1syl.on ykk:ssa ja pyörrin jakajassa osoittaa 1syl.johtoa,tällä pitäis pärähtää käyntiin ja sitten vaan lampun kanssa joku n.25 astetta kun kone käy n.2000r/min ilman alipainesäädintä!
     
  3. tapio

    tapio Gearhead

  4. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Mä ajaisin kanssa noin niinkuin kime.
    Käytännössä noi moly renkaat ajautuvat parissa kymmenessä minuutissa sisään, mutta paikallaan polettaessa ei tule riittävää sylinteripainetta joten ne ajautuvat sisään vasta ajossa.

    Nokan sisäänajon aikana kone lämpenee kunnolla ja kannattaa kyttäillä että koneesta ei lopu nesteet tai ei ole mitään suurempia vuotoja ennen kuin lähtee baanalle, niin ei tartte työntää kotiin =)

    Nokan sisäänajon jälkeen ehkä vesiletkujen lemmarien kiristys, pakosarjojen pulttien kiristys ja riippuen mikä sun kone on niin kannenpulttien kiristys mikäli eivät ole venyvää mallia.
    Ja ei kun baanalle.
    Sitten kun olet sen reilu parisen kymmentä minuuttia käynyt kurnuuttamassa konetta maantiellä, niin kannattaa vaihtaa öljyt ja putsari niin ei pyöri se vaseliini koneessa ja näet öljystä ettei tule paljon metallinsilppua mukana.

    Ja jotta tulisi tästäkin tappelu, niin suosittelen laittamaan laahurin kanssa hyvät synteettiset jos vaan pysyvät sisällä. Varsinkin jos on modernia profiilia.

    Mä olen yleensä ajanut noilla toisilla öljyillä tuhannen tms ja sitten taas uudet sisään ja jos ne on ihan ok:t niin normi öljynvaihtoväli..

    Toi Tapion sisäänajo ohje soveltuu ihan hyvin moly renkaille, mutta noiden suositusten kanssa kannattaa olla varovainen. Jos käytössä on valurauta renkaat karhealla hoonauksella niin liian aikaisin polettamalla voi saada renkaat lämpöhalvauksen.. eli niitä kannattaa ajella rauhallisemmin sisään aluksi.
     
  5. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Vauhdin Maailmassa oli joku aika sitten aika vinkeä juttu sisäänajosta. En nyt muuta muista kuin, että oli kohtuullisen raakaa touhua.
     
  6. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    Kyllä meikäläinenkin sen jutun luki, mutta en muista lehden numeroa. Täyttä asiaa se kuitenki oli, ei konetta sisään ajeta millään tyhjäkäynnillä. Vanhat ukot teettää traktoriinsa koneremontin ja käyttää sitä pihassa tyhjäkäyntiä. Yksikin äijä meidän kyliltä teki juuri niin ja meinasi että kyllä nyt tulee hyvä. Äijä lähti viemään jonkin ajan päästä rojua kaatikselle traktorillaan 20km päähän, niin oli pitänyt matkalla käydä pyytämässä talosta bensaa, jotta saa siivottua tuulilasin öljystä kun ei nähny eteensä.
     
  7. Polara

    Polara Gearhead

    Mulle ne kyllä suoraan sieltä vauhtikaupasta sano, että ei missään nimessä muuta kun mineraaliöljyä koneeseen, sisältää kuulemma sitä sinkkiä mitä laahaava nokka tarvii! Näin tein...
    Mutta jos välttämättä itse haluaa ne synteettiset, niin eikuvvaan, nykyaikaa nääs...
     
  8. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Mineraaliölppää laitettiin miun koneeseen joka vastikään sisäänajettiin ja dynotettiinkin. Kuulemma hioutuu männänrenkaat paremmin yms.
     
  9. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Onhan noita sinkkiä sisältäviä synteettisiäkin.

    Pistin piruuttaan Mobilille kyselyä aiheesta, katsotaanpa vastaavatko.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Voin vastata jo nyt. Kyllä on. Tuolla aikaisemmassa zinkkilisäaine/nokkakeskustelusssa oli linkkejä. Itse taas myöskin vastaavaa kaipaavana lueskelin läpi www.mobil.fi sivujen tuotelinkkejä. Hakemaasi runsas sinkkistä synteettistä löytyy kuorkki ja traktoriöljyistä.. Joutuu vaan yleensä ostamaan 10 l tai 20 l vähintään kerrallaan..
     
  11. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Prätkäjutuissa voi olla eri asia, mutta kyllä nokka-akselin sisäänajossa on selvät valmistajan ohjeet. Ja männänrenkaiden sisäänajossa paine-vakuumi juttu--eli kaasutus-vaihdejarrutus. Asiasta paljon tietoa alan julkaisuissa. Kisapeleissä kuten em. motskat ja kelkat (2t. vielä erikseen) raaka peli on totuus.
     
  12. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    eikös se riitä että ilman tulppia pyörittää tartilla öljynpaineet koneeseen, onhan siellä liuskoissa voitelua jos ei oo kamalan kauaa seissy kasaamisen jälkeen ..
     
  13. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    oman käsityksen mukaan ei kuitenkaan heti kun käyntiin saa, kannata rajotinta vastaan karjuttaa. Ei ainakaan omat vehkeet oo menny ikinä mettään että ensialkuun semmosta tasasta vetoa, välillä vähän kierroksiakin tietty, sillai ettei väkisin vedätä eikä käytä järjetöntä mottorijarrua, sitte ku saa sen parisataa kilometriä ajettu ni öljyt vaihtoon ja voi antaa lämääkin jo 8)
     
  14. motorwatin´man

    motorwatin´man 1st gear

    öljyistä ja sisäänajosta

    Kisa koneenkin sisäänajossa Millers Oilin ohjeiden mukaan ensin mineraali jotta palikat hioutuu kohdalleen, sitten synteettinen kisaöljy.
    Vakiokoneissa riittää aivan hyvin hyvälaatuinen mineraali, 10W-40 tai 20W-50. Korostan sanaa hyvälaatuinen eli unohtakaa markettiöljyt.
     
  15. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Jatketaas tähän samaan ketjuun. Eli sisäänajo on nyt tehty paikallaan. Seuraavaksi ois sit vissiin syytä käydä ajelemassa joku 20 minuuttia ja silloin tällöin tehdä kaasutus-moottorijarrutus?

    Tähän liittyen:
    Mahtaakohan tuollaiseen 750cfm Holley kaasariin (vakuumitoisiot) olla olemassa jotkut perussäädöt 383cid koneen kanssa, etten ainakaan liian laihalla ajele? Kaasarin säädöt edellisen omistajan jäljiltä 350cid koneesta.

    Tarkoitus olisi käyttää auto rullilla jossain vaiheessa, jotta näkisi paljon takarenkaille asti tulee hummia. Onnistuukohan Lappeenrannassa tuollaisen kaasarikoneen säädättäminen esim. AM-worksilla tai Tepalmet Motorsportissa? Saisi kutiteltua ne viimeisetkin lähes ilmaiset hevoset irti koneesta.
     
  16. tapio

    tapio Gearhead

    Sit vaan öljyn ja suodattimen vaihto ja ajelemaan kiihdytys/moottorijarrutussession merkeissä. Itse vaihtaisin öljyt ja suodattimen taas n. 100 km jälkeen, mutta se lienee jo liioittelua ;-)
     
  17. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Jees homma etenee. Nyt on se 25 syttyennakko 2000rpm kierroksilla, kun letku on irti alipainesäätimestä.

    Kertokaas mistä johtuu, että kuskin puolella oleva venttiilikopan huohotin sylkee öljyä pihalle. Apukuskin puolella venttiilikopasta on sellainen lörppäletku vedetty ilmanputsariin. Voiko se johtua jotenkin rullakeinuvivuista, sillä ne ovat paljon isommat kooltaan kuin aiemmat peltiset. Venttiilikopasta olevasta reijästä ei ole kuin ihan olematon matka siihen rullavipaan. Viskooko se suoraan öljyä jotenkin tuohon huohottimen suuntaan ja se sitten tiputtelee öljyä venttiilikopan päälle?
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Yleensähän noissa Holleyn vacuumeissa ei ole toisiopuolella vaihdettavia suuttimia,vaan sellaisen kiinteäsuutinlevy joka tosin on korvattavissa vastaavanlaisella kuin ensiopuolella olevalla levyllä!

    Minkäkokoiset suuttimet ensiopuolella on ja onko siinä vaihdettavat suuttimet toisiopuolella?
    Ensiasennuksena siinä on 72:t ensiopuolella ja jos on vaihdettavat toisiopuolella niin 76:t ja yleensä ne on pyrkineet laittamaan tehtaalla nuo suuttimet hiukan yläkanttiin ettei menis laihalle ja rikkois moottoria ja muistaakseni holley ei suosittelis suuttimia vaihdettavan enempää kuin 4pykälää suuntaansa ennen kuin kaikki muu on tutkittu,ettei vika olis muualla...

    Eiköhän tuo kaasarin säätö onnistune kummassakin paikassa,tosin tuo tepalmet on nimenä ainakin mulle ihan outo mut eipä tuohon kaasarin säätöön oikein muuta tarvi kuin seosmittarin,hyvänä lisänä tietystikin on sitten ihan täydellinen mittauslaitteisto oskiloskooppeineen!
     
  19. Fastback

    Fastback Gearhead

    Mulle sanoi 40v moottoreita ammatikseen rakentanut ukko että mineraaliöljyt sisään missä paljon sinkkifosfaattia ja 2000 mailia samoilla öljyillä - hioutuu kunnolla. Sen jälkeen voi vaihtaa synteettisiin.
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    ´

    Systeemissä on tekovika, eli sulla ei ilmeisestikään ole PCV venttiiliä (Positive Crankcase Ventilation System) huolehtimassa kampikammion tuulettumisesta. Koneissa tulee aina jonkinverran ohivuotoa, etenkin sisäänajossa. Ja niissä ohivuotokaasuissa on öljylle haitallisia aineita.

    Ja mineraaliöljyt ehdottomasti sisäänajossa normaaliremontin jälkeen (hoonauskarkeus).
     

Kerro tästä muillekin!