SISÄGUMMIT???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja sakkeus, 22.2.2005.

  1. sakkeus

    sakkeus 1st gear

    PYSYYKÖ ILMAT Ns."OIKEALLA PUOLELLA", EI TUBELES VANTEESSA ILMAN SISUSRENKAITA VAI JÄÄKÖ VÄKISINKI VUOTAMAAN?? VANTEET PUHALSIN JA MAALASIN JOTEN PASKAA EI VÄLIIN KYLLÄ JÄÄ.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tubeles vanne + rengas toimii mainiosti, mutta ilman sisärengasta ei sisärenkaalliselle renkaalle tarkoitettu vanne toimi, eli ilmaa jää ajossa vaan vanteen yläpuolelle.

    Sisärenkaalliselle ulkokummille tarkoitettu vanne on yleensä kolmessa osassa, eli varsinaiseen vanteeseen liitetään toinen vanteen huuli renkaan paikalleen laiton jälkeen ja vanteen osat kiilataan toisiinsa kolmannella, vanteen kiilaosalla, tai osat pultataan toisiinsa tai jotain muuta kummallista. Tämmösen vanteen tuntee heti kun näkee.

    Useimpiin henkilöauton vanteisiin on tarkoitettu tubeless-rengas varmaan jo 60-70 luvulta saakka, eli jos vanne on yksi yhtenäinen kokonaisuus, se yleensä toimii ilman sisärengasta, ellei siinä sitten ole isoja vuotokohtia, joiden ei tietenkään tarvi aina olla renkaan ja vanteen liitoskohdassa.
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    pysyy

    Pysyy, jos on myös tubeless-renkaat. Vanteen rengasta vasten tulevien osien pitää olla sileitä, samoin kuin venttiilinreiän reunojenkin, eikä renkaan reunassa saa olla vikoja. Vannerasvaa väliin asennettaessa!
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    :eek: Mahtanetko nyt tarkoittaa kuorma-auton rengasta lukkovanteineen??
     
  5. sakkeus

    sakkeus 1st gear

    KYLLÄ NYT ON KYSE 14" PELTIVANTEISTA. EIKÖS SIINÄ TUBELES VANTEESSA SISÄPINNAN MUOTO OLE HIUKAN ERILAINEN.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eipä niitä pelkästään kuorma-autoissa ole ollut, sillä mm. vanhoissa Toyota maasturissa on ollut lukkovanteet, eikä tossa kysymyksessä täsmennetty, millainen vanne on kyseessä ja missä autossa.

    Kuinkahan moni nuoremmista harrastajista muuten tuntee lukkovanteen nimeltä? Vaikka harvinaisiahan ne on, sillä kuorma-autoissakin on jo vuosia ollut tubeleksit ihan painonsäästö syistä.

    Sisärengaspyörän vanne voi olla myös kokoon pultattava, ei siis välttämättä lukkovanne.

    Mutta kuten siteeratussa viestissä oli sanottu, mikäli kysyjällä on yksiosainen vanne, joka ei rakenteellisesti vuoda, siinä voi käyttää tubelesta, vaikka alkuperäinen rengas olisikin ollut sisärenkaallinen. On kuitenkin mahdollista, että vanne ei ole tarpeeksi tiivis.
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    eroa

    Tubeless-vanteessa on tiivistyspinnan sisäreunassa pieni harjanne, joka estää rengasta luiskahtamasta keskiuraan kovempaa kantatessa, mutta kyllä ilma sinänsä pysyy sisällä vanhanaikaisella vanteellakin. Kurviin vaan ei pidä ajaa pyörät linkussa.
     
  8. sakkeus

    sakkeus 1st gear

    KIITOS!! EIPÄ TOLLA OLLA ASEMANMUTKAAN SLADISSA MENOSSA,JOTEN KAIPA ILMAN SISUSRENKAITA PÄRJÄÄ. PITI VAIN SAADA JOTAIN VARMUUTTA ASIAAN KUN JATKUVA PAINEITTEN KYTTÄÄMINEN ALKANU VIT....AAN.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuli ihan ammattilaiselta vaarallinen ohje. On hieman riskaabelia käyttää olakketonta vannetta ilman sisärengasta. Jos rengaspaine on alentunut, vaikkapa 40% sitä ei huomaa silmällä, mutta kaarteessa rengas tyhjenee silmänräpäyksessä. "Ajaahan rallikuskitkin renkaat tyhjinä ja pelkillä vanteillakin". Kyllä minäkin laitan renkaita kiinni liimalla ja ihan varmuudenvuoksi, en kylläkään tielle.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    semmoinen juttu vielä että ei tubeless vanteissa on yleensä isompi venttiilinreikä kuin normaaleissa tubeless vanteissa. On kyllä olemassa sopivia tubeless venttileitä isoon reikään, voivat olla hieman hankalia löytää.
     
  11. makke

    makke 1st gear

    Yleisesti ainakin venttiilireiän reiän koko on kyllä aivan sama oli sitten tubeless vanne tai sisärenkaallinen.
    Niin ja onhan sitten olemassa isolla reiälläkin varustettuja tubeless vanteita. Tai ainakin mulla on sellaisia uusia venttiilejä aika runsaasti, mutta vannetta jossa niitä käytetään ei ole vielä vastaan tullut.
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meilläkin on ilman mitään sisägummia pikupissa takana ite tehdyt (tai siis osaavalla tekijällä teetetyt) levennetyt peltivanteet ja niillä Mickey Thompssonin katuslicksit, joihin valmistaja kylläkin suosittelee sisärengasta. Mut pitää kuin pullo eli tippaakaan ei paineet laske ja niitä on aina välillä tsekattu tarkallakin mittarilla, eikä siis vaan bensa-asemien arvauslaitteilla. Vanneaihioina siinä on käytetty tavallisia jostain itelle kertyneitä GM:n vakio peltivanteita tyyliin 4:stä vanteesta saa tehtyä kaks :wink: Eli eiköhän noissa ilmat pysy kunhan vanteet on suorat ja virheettömät.
     

Kerro tästä muillekin!