Sisäpuolisen jousipuristimen käytöstä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Damned, 17.3.2012.

  1. Damned

    Damned Gearhead

    DeVillestä ('68 ) pitäisi purkaa eturipustukset, vaan tuli osaamisen rajallisuudesta johtuva tenkkapoo. Pitäisikö puristin sovittaa jousen sisään

    a) alhaalta, jolloin molemmat koukut pitäisi pujottaa jousen sisään, kiristys tehdään alakautta ja jousipaketti puristimineen lähtee kerralla pois
    b) ylhäältä, jolloin vain toinen koukku pujotetaan jousen sisään, kiristys tehdään yläkautta ja jousipaketti jää kiinni runkoon (josta sen voi sitten vapauttaa kun alatukivarsi on irti)
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mä tein siten, että kiristys alakautta, jolloin molemmat koukut olivat jousen sisässä.

    [​IMG]

    Olen nähnyt myös sellaisia ratkaisuja, joissa pitkä kierretanko tulee iskaritornin reiän läpi ja kierretangon alapäässä on nuo alakoukut. Kierretangon yläpäässä, iskartornin yläpuolella on prikka ja mutteri jota kiristämällä kierretanko nostaa koukkuja, ja samalla jousi puristuu kasaan.
    Siten alatukivarren on voinut irroittaa ja tämän jälkeen sit jousi on vapautettu kierretangon ylämutteria hiljalleen löysäämällä
     
  3. Damned

    Damned Gearhead

    Juu. Cadillacissa on jousi aika tiheellä kierteellä ja yläpää menee pitkälle rungon sisälle. Alakautta jo kokeilin asetella puristinta, vaan ne yläpään koukut tuppaa joko tippumaan irti tai sitten eivät mene tarpeeks korkeelle.
    Shop manual tarjoaa konstia jossa puristinta ei käytetä ollenkaan. Taidan noudattaa niitä ohjeita PLUS laitan puristimella jousen pieneen jännitykseen yläkautta, joten kun lasken alatukivarren alas, jousi ei pääse sieltä mitenkään lävähtämään irti.
     
  4. Damned

    Damned Gearhead

    Joo. Laitoin yläkautta. Koukut lävähti irti laskun loppuvaiheessa, jousi onneksi kiilautui alatukivarren pohjaanlyöntikumia vasten + olin laittanut sen kuormaliinalla runkoon ettei pääse kovin kauaksi. Onkohan tuossa liian lyhyet nuo koukut vai mikähän helevetti.

    Seuraavaksi etsimään lautasmallin puristimia - kävisköhän tuo Bilteman MB-puristin? Jousen ulkohalkaisija on 13,5 cm. Pitänee käydä sovittamassa ennen ostoa.
     
  5. stoneland alley

    stoneland alley Gearhead

    Itsellä on kanssa tuollaiset sisälle pujotettavat puristimet, mutta ei oikein toimi tai en osaa käyttää...

    Tein 16 mm kierretangosta ja pitkistä muttereista oman puristimen.
    '
    http://kuvablogi.com/nayta/2944683/

    Se kiinnitetään alatukivarteen ja pujotetaan rungon iskarin reiästä. Toimii hyvin, vaatii vaan aika paljon tilaa
     

Kerro tästä muillekin!