Sitruunahapotetun koneen putsaus

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ls1978, 29.11.2014.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    ei meil oo tallilla lähelläkännä 20 astetat, kyllä se toimii viileemmässäkin mut rauhallisemmin. Noit on muistaakseni ainakin yks tehty irtolohkolle, ehkä jokunen enempikin. Mut kantsii toki tehdä sillee kun itse hyväks näkee ja oikeeks tuntee.
     
  2. elmeri

    elmeri 1st gear

    Niin, toimii rauhallisemmin eli ei toimi oikein kunnolla..

    Tuo kiteytyminen on semmonen juttu että sitä ei aina tapahdu. En oikein tiedä tarkkaa syytä mistä se johtuu mutta esim. yksiin rautakansiin kun happo kiteytyi noin 15 asteen lämmössä niin niihin tuli tumma lasimainen pinta ja sitä ei saa irrotettua kylmällä vedellä huuhtelemalla. Kuuma vesi, mekaaninen hankaus tai kosaanilla kärventäminen auttaa, ja jos tuo on lohkon sisällä vesikanavissa niin kuuma vesi taitaa olla ainut järkevä keino saada se sieltä pois.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kuorma volvosta meinasin lohkoa huuhdella ja pestä teollisuus kokoisella tiskialtaalla antaen veden valua siihen ja viemäri lähdöstä koneeseen sisälle tai sitten ravintola pesukoneen korilinjastoa käyttää ja siihen paluu vaikka lakanan päälle, et siihen jäis irtomoskat ja järvestä uutta vettä tilalle

    Luonnollisesti sitä koneesta irtoovaa moskaa ei sit lasketa siihen järveen
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Minulle sattui yllättävä ilmiö sitruunahapon kanssa ruiskusuutinputkistoa puhdistaessa. Laitoin altaaseen lämmönvaihtimeksi vanhan messinkipäätyisen lämppärinkennon (kuumavesikierto sisällä)
    metalliset jo ulkoisesti puhtaat polttoaineputket muuttui ihan mustiksi kun kenno oli ollut puolisen tuntia altaassa ja kennon päädyt oli muuttuneet kuparin värsiksi. Kai tuossa muodostui joku sähköpari.

    Yritän saada nuo tuolla sitruunahapolla sisältä puhtaiksi, ulkoa ne on puhdistettu elektrolyysillä ja se ei toimi putken sisällä kun sähkö ei johdu sinne. Ja syy noiden puhdisteluun on, että uusia eikä hyviä käytettyjäkään ole oikein saatavissa tuohon moottoriin.
     
  5. rodisko

    rodisko 1st gear

    Alkuperäiseen viestiin ajatus:

    Eihän nyt ole niin että termari on paikoillaan ja siksi pitää konetta käytellä. Termari kun aukeaa, niin alkaa se ruostevesi kiertämään.

    Eli ajattelin vaan että jos termaria et ole ottanut pois, niin ei sitä oikein saa puhtaaksi millään.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eikös vasta jossain ollut juttua et termarin poistolla menee veden kierto pieleen??

    Eli termari pitäis rikkoa niin, et vaan se keskiö lähtee pois niin ei veden kierto häiriinny
     
  7. LPV

    LPV 2nd gear

    Tai tehdä tilalle pellinpala, jossa on suunnilleen saman kokoiset reiät...
    Toisaalta tässähän ei varmaankaan ajeta Hanko-Nuorgam väliä, vaan heitetään vaan joku lenkki ja vaihdetaan nesteet uusiin.
    Sitten kun litku pysyy puhtaahkona voi laittaa kunnon nesteet ja termarin kiinni. Ei se kone siitä paskaksi hajoa jos vähän ilman termaria käyttää ja ajaa.
     
  8. ls1978

    ls1978 3rd gear

    Kiitos vinkistä. Tosiaan on termari paikallaan. :oops: Olisi kai itsekin pitänyt ajatella. Kokeillaanpa tätäkin
     
  9. Futurage

    Futurage Gearhead

    Älkää puhdistako lohkoja sitruunahapolla.Aikanaan tein näin joillekin lohkoille ja tulihan niistä siistejä.Liuos ei muuten tarvitse olla kuin 1-2 % niin toimii.
    Mutta: lopetin sitruunahapon käytön kun yksi 351 W lohko meni pilalle vaikka kylvetin samalla tavalla kuin ennenkin..tosin erona oli että laitoin lämmintä vettä. 3-4 päivää 1-2 % liuoksessa, lämmin vesi joka sitten tietenkin jäähtyi tallissa tynnyrissä.Huuhdellessa mustaa paskavettä irtosi ja irtosi eikä irtoaminen loppunut koskaan. Huomasin että kylpy oli syövyttänyt myös ihan ehtaa rautaa eikä vain poistanut ruostetta, esim. runkolaakeripukit ja poraus menivät niin väljiksi että laakerit eivät enää pysyneet paikallaan kun sitä kokeilin !
    Oma neuvoni on että älä käytä happokylvyssä, mutta jos olet jo sen tehnyt, anna hapon neutraloitua vähintään 4 kk ennen kuin koneistat / ja mielellään lisää ennen kuin käynnistät mooottorin..poraaminen heikentää luonnollisesti sylinteriseinämiä eikä hapotus niitä myöskään vahvista.
    Lipeäkylvystä ei mulla ole huonoja kokemuksia mutta ruostettahan se ei kokemukseni mukaan poista...lasikuulapuhallus voisi olla hyvä keino tähän.Tottakai vesitiloihin vain tehokas huuhtelu / painepesuri.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyl ainakin yks mun vanha lohko joka oli kuumalipeekylvyssä oli joka puolelta kuin just valimosta tullut valupinnoiltaan.
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Samanlaiset kokemukset hapon käytöstä. Valurauta on huokosta ja huokoset jää täyteen happoa niin se ruostuminen jatkuu ja jäähdytysvedet pysyy paskasina.
    Se että hapottamalla tulee huuhdellessa likasta vettä ulos ei kyllä tarkoita että lohko puhdistuis. Voi demota laittamalla tehdasuuteen lohkoon hapot sisälle. Parin päivän päästä sieltäki tulee mustaa vettä ulos.
    Miten auton lohkon saa sisäpuolelta ruostumaan? Ellei sit joku ole ajellu merivedellä.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kyllä ne lohkot on helvetin usein sisältäkin "umpi"ruosteessa ihan autokäytössäkin. Ja näkyy noista kilpureistakin tulevan ruosteista vettä ulos kun pakkasnesteet on kielletty.

    Ei munkaan lipeäpytyssä ruoste häviä mutta jos on maalit pysyny niin sitten pytystä nouseen ihan uuden näköinen läjä.

    Ja ton hapon saa neutralisoitua vaikka mäntysuovan kanssa.
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    Niin auttaako sitruuna hapon neutraloinnissa mäntysuopa? Toimiiko se myös suolahapon kanssa?
     
  14. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Esim. Kampiakselin kun pesee mäntysuovalla hapotuksen jälkeen eikä huuhtele sitä pois niin se pysyy täysin ruosteettomana säilössä kunhan on sateelta suojassa.
     
  15. xp

    xp Gearhead

    No vesihän hapon neutralisoi. Jos PH:n vääntää pieneksi emäksisellä aineella (esim lipeä) niin pitääkö sitten neutralisoida hapolla? Ja vielä sitten vähän emäksisellä liuoksella. Ja hapolla..
    Saippua voi kyllä auttaa pienentäen veden pintajännitystä jolloin putsaa huokoset paremmin.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Siinähän se juju vissiin on että hapot on fe:pohjasia syövyttäviä aineita, emäksiset ei taida olla?
     
  17. Toope

    Toope 2nd gear

    Ainut tapa saada se sittis lohkosta irti jollain tapaa,on lipeässä keittäminen.Sen jälkeen kuumavesihuuhtelu riittää,eikä tartte mitään neutralointeja.Valurauta on siitä vittumainen noitten happojen kanssa,että se imee sitä sisäänsä kun pesusieni,ja pikkuhiljaa haurastuttaa paikkoja.Se musta mönjä on juurikin merkki siitä että grafiitti irtoaa valuraudasta kun se rauta on syöpymässä poijjes ympäriltä,grafiitti tunnetusti ei liukene oikein mitenkään.
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Juuri näin. ÄLÄ pistä rautaa happoon vaan emäkseen. Sitruunahappo jne tuntuu hyvältä dippiaineelta raudan kans mutta mutta se rauta menee vituralleen happamassa liemessä. Jos jätät rauranpalan happoon se ruostuu mutta emäksessä esim lipeä vaan kiteytyy pinnalle eikä syövytä rautaa. Nimimerkillä yli 1/2 vuotta Oldsin imusarjan tiiviste ollut lipeä kipossa.
     
  19. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Raudan ja hapen palamistuote, ruoste, on emäksistä
    Sitruunahappo liuottaa emäksistä ruostetta
    -Maalaisjärjen mukaan ruostunut ja ruosteesta puhtaaksi liuòtettu metalli on heikompaa kuin puhdas metalli?
    -Liukeneeko/irtoaako grafiittia valukappaleesta hapotus prosessissa?
    Jos grafiitin määrä pienenee kappaleen pinnassa niin kappaleen pinnan ominaisuudet muuttuvat. Pinta on "eri puuta" sisempien osien kanssa. Ei hyvä

    Ruokasooda saattaisi olla sopivaa tavaraa neutralisointiin?
     
  20. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Soodaa ehdotettu neutralointiin (Na2CO3), toimii myös ruokasoodalla.
     

Kerro tästä muillekin!