Sitruunahapotetun koneen putsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ls1978, 29.11.2014.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    jos laittas karkeen sihdin jonku CAV sakkakupin lämppärikiertoon tms. joka keräilee sitä sakkaa pois joka jäähyn ja lohkon pohjalta lähtee liikkeelle runtua annettaessa, alkais se nestekin jossain vaiheessa pysymään kirkkaana kunhan ruostumisen on eka saanut pysäytettyä?

    ite huuhtelin kisaruosteita ilman termaria (unohdin laittaa glykolit kisan jälkeen), eka käytin kuumaksi tiskikoneaineen tai pyykkipulverin kera ja sitten lämppärin linjasta verkkovettä lirajamaan ja jäähyn pohjaproppu ja korkki auki jenkoin konetta, tyhmäkäynnillä se paska vaan ei tunnu nousevan laaksoista.

    verstaan lattialle kertyi ruostehiekkaa aika pitkäänkin vielä sen jälkeen kun vesi muuten alkoi pysymään kirkaana.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    tuohan on hyvä ajatus ihan muutoinkin moottorin jäähdytysjärjestelmän puhdistamiseen. Jos tuossa käyttäisi vielä vedenpuhdistuspatruunaa, niin sopisi liittimetkin aika lähelle. Esimerkiksi tällanen mutta karkeammalla suodattimella ettei heti tukkeennu.

    [​IMG]
    https://www.matruusi.com/juoma--ja-talo ... kkeet.html
     
  3. xp

    xp Gearhead

    Emäs syövyttää ainakin sinkkiä, magnesiumia ja alumiinia. Luulen että tekee rautalohkolle mitä vaan niin pelkillä vesillä ajettaessa nesteet muuttuu ruosteisiksi. Tuleehan kiinteistön vesijohdostakin ruostevettä jos se on pitkään käyttämättä, eikä siellä nyt mitään happoa ole ollut.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Yks Agrimarketin säkillinen Sitruunahapposuolaa on tullut veteen liuoiteltua..... Muistaakseni 70 euroa/40kg. 5kg on vielä jemmassa.

    Ihan hyvä aine pelti osille. Monesti lähtee maalitkin, kun jaksaa hivenen hangata/huuhdella aina välillä. Hidastahan se on, mutta jos aikaa on.....
    Fosforihappo olis parempaa, mutta kustannukset, ja myrkyllisyys kasvaa.

    Kerran pidin melko pitkään yhtä valurautaista jarrurumpua, ja -satulaa. En saanut niissä sitruunahappoprosesssia pysähtymään kokonaan, ja niihin tuli mittamuutoksia, vissiin siksi, kun ainetta hävis. Jotenkin hauraampiakin niistä tuli. Enää en Valurautaosia (varsinkaan harvinaista moottorilohkoa) laita happoon.

    Pelti, ym. teräs osat upotan sitruunahappoliuokseen, ja sitten lopuksi puhaltelen alumiinisilikaatilla (aika hyvä pohja maalaukselle). Pääsee monesti melko pienellä puhaltelulla, kun sitruunahappo on poistanut suurimmat ruosteet, ja maalit.
    Kovin kauaa ei kannata kerralla pitää upoksissa. Osiin tulee usein sellainen kellertävä kova kerros, joka on hankala poistaa.
    Lämpö nopeuttaa prosessia jonkun verran.
    Kannattaahan niistä hapotettavista aina poistaa rasvat, ja kaikki muu helposti irtoava.

    Kaverillani on Ultraäänipesuri, johon mahtuu mm. sylinterikannetkin. Se on ihan putsaava peli.
     
  5. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Kiitos kaikille vinkeistä! Nyt näyttäisi lupaavalta. Pari päivää sitten kaadoin koneeseen kidesoodaliuoksen (5-7%), käyttelin kuumaksi ilman termostaattia ja annoin olla pari tuntia. Sitten huuhdeltiin useaan otteeseen niin käyttämällä kone kuumaksi, ajamalla, kuin vesiletkullakin. lopuksi glykolit sisään ja nyt ajettu pari kertaa lämpimäksi. Näyttäisi pysyvän melko vihreänä. Tarpeen mukaan ehkä kerran vielä vaihdetaan liemet.

    Enää en kyllä sittikseen tässä hommassa koske :rotfl:
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Itse on noiden happojen kanssa tullut leikittyä, ja ei niistä mitään ongelmaa ole koskaan ollut. Valurautaa ei pidä liotella yhtään enempää, kuin on tarpeen, ja karkaistuja osia ei mielellään ollenkaan (happo haurastuttaa korkealujuuksista terästä.) Mitä jäähdytysjärjestelmään tulee, niin 60-lukulaisessa käyttö-ohjekirjassa neuvotaan huuhtelemaan jäähdytysjärjestelmä 50tkm:n välein suolahappoliuoksella, mikä kuulostaa aika hurjalta alumiinikoneelle. Liuokset sisään, 10min käyttöä, hapot pois, ja sitten 20min huuhtelua niin, että kone käy, sisään juoksutetaan samalla vettä ja pidetään tyhjennyshana auki. Sitten neutralointi kidesoodaliuoksella ja samat huuhteluproseduurit. Varmasti on kattilakivi saanut kyytiä!
     
  7. Lahtipoika

    Lahtipoika 1st gear

    Jos haluan 10% seoksen ja vettä on 50 litraa, paljonko laitan 100% happojauhoa?
     
  8. ViLU

    ViLU Gearhead

    Koulut jääny käymättä!? :poff:

    Lue tuolta...
     
  9. Lahtipoika

    Lahtipoika 1st gear

    Kiitti linkistä, Peruskoulu päättyi osaltani 25v sitten ja eipä niistä opeista ole enää mitään hyötyä kun en muista edes mitä eilen on tapahtunut =)
     
  10. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Valurauta muuttuu noissa happolitkuissa mustaksi ja haurastuu helkkariin, en (enää) käytä koneen sisällä mitään happoja. Enkä emäksiäkään, aluosat taas liukenee niihin.

    Liottelin ruosteisia pultteja fosforihapossa, tuli kyllä puhtaita mutta onkohan nekin nyt vetyhaurastuneet pilalle?
     
  11. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Eipä ne mikskään mee ellet oo ihan samantien vetämässä niitä täyteen momenttiin. Vety poistuu hapotetusta metallista ajan kanssa ja sitä voi merkittävästi nopeuttaa lämmittämällä kappaleita esim 100 asteeseen muutamaks tunniks.

    Sen verran täytyy kuitenkin todeta että en kuitenkaan hapottais esim kannenpultteja tms.
     
  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Aikoinaan kyselin korkeampilujuuksisten (10.9 ja enemmän) pulttien sinkityksestä, ja sain ohjeeksi uunittaa niitä 150 asteessa jotain pari tuntia. Asteet ja aika on ihan ulkomuistista, voi olla jotain muutakin. Jätin nuo korkealujuuksiset pultit pinnoittamatta, mielummin varman päälle. 8.8-lujuuksisten pulttien kanssa en ole päätä vaivannut, vaan hapotellut puhtaaksi ja pinnoittanut uudelleen. Ei niitä tietenkään tarpeettoman pitkään (päivä/viikkokausia) kannata siellä hapossa kuitenkaan pitää.

    Valurautaa on niin monen sorttista, että niiden yleisestä hapotuskestävyydestä ei voi sanoa mitään. Ainakin nuo vanhemmat valut tuntuu olevan sellaisia, että pinnoitus ei onnistu kunnolla, ja sitä edeltävä hapotus irrottaa runsaasti töhnää.
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Valuraudassa on hiiltä. Kun huokosissa ja pinnassa tapahtuu ruostumista, jää rautaoksidia ja hiiltä.Happo poistaa oksidin ja jäljelle jää hiiltä. Se musta vois olla sitä.
     

Kerro tästä muillekin!