sitruunahappo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja pikkupiru, 13.9.2010.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mun pikku kemistin kokeet sittiksen ja lipeän kanssa puoltaa lipeää. 200L tynnyriin lipeät ja lämmitys. V-8 lohko puhdas ruosteesta,maalista, öljy paskasta jne alta aika yksikön. Alumiinin kanssa pitää lla erittäin varovainen sillä se häipyy lipeässä äkkiä. Täälä on noita vanhoja ketjuja lipeästä ja sittiksesä useampiakin.
     
  2. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Samaa mieltä, kyllä lipeä huomattavasti tehokkaampi keino ku sittis. Joskus laitoin vallun kaikki tukivarret tynnyriin lipeään ja kiehautin kunnolla, kyllä lillui lipeässä öljyt massat ja maalit tukivarsista tuli painepesun jälkeen melkein ku hiekkapuhalletut.
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tähän on paha lisätä mitään tai voihan siihen lisätä sen ettei tartte huolestua vaikka unohtaa rauta osat lipeään. mun lipeä kipossa lillui vajaan vuoden yks Oldsin imusarjan pelli tiiviste pientä kiteytymää pinnassa joka lähti vesi pesulla pois.
    Ehdoton ykkönen putsauksessa. Ikävää toi raju alkaalisuus jonka takia pitää olla yli varovainen.
     
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Lipeä on kyllä siitä hyvä, että irrottaa kaiken. Kidesooda + sähkö irrottaa kyllä sekin paskat ihan kohtalaisesti, samoin lähtee huonosti kiinni oleva maali, ja tietysti ruoste. Jäljelle tosin jää magnetiittia ruostekohtiin, joka pitäisi saada pois. Itse olen käyttänyt tuota paksuimpien ruosteiden ja likaisimpien osien putsaukseen, ja loput ottanut sitruunahapolla. Se poistaa magnetiitinkin ja huuhtelun ja kuivauksen jälkeen on osa valmis maalaukseen tai muuhun käsittelyyn. Mulla kun ei ole kunnon tiloja kuumennella lipeää, pienessä autotallissa en ainakaan ala sitä tekemään.

    Sitruunahappo ei teräkselle tee mitään pahoja, paitsi ilmeisesti siinä tapauksessa, että ripustaa osat sinne lillumaan kuparilangalla ja unohtaa pariksi viikoksi. Hyvä että oli edes uusien malliksi niistä sen jälkeen, ilmeisesti tuo kupari sai ne syöpymään hapon parina.
     
  5. Leppälän Manu

    Leppälän Manu 1st gear

    Lipeää enkä soodaa ole käyttänyt, mutta happojen kanssa on tullut pelattua.......

    50% fosforihappo alkaa olemaan jo liian tuhti seos. Siinä reagoimaton happo kiteytyy kuivaessaan valkeaksi kovaksi jauheeksi kappaleen pinnalle.

    Miedompi liuos jättää suojaavan fosfaattikerroksen kappaleen pinnalle, estäen näin hapettumista. Lämpöä pitää olla hallissa sen parikymmentä astetta. Kuivamisaika on pitkä, mutta maalata voi suoraan päälle.

    Tuossa seuraavassa videossa käsittelin fosforihapolla hiekkapuhallettut pinnat, koska puhallissuihku ei pienimmistä kolosista saanut ruostetta irti. Reaktion näkee pinnan "kiehumisena".



    Sitruunahappoa olen käyttänyt 4% liuoksena. Huuhtelun jälkeen olen kuivattanut osat nopeasti joko kosanilla tai puhalluslampulla.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Toimiiko kosanilla kuivatus, kun siittä tulee palaessa aika lailla kosteutta?
    Riittäskö kuumailmapuhallin?
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    En ole fyysikko, mutta eikös se mahdollinen kosteus haihdu sekunnissa tulikuumasta pellistä?
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Olishan tuo aika hauska nähdä, kun joku kastelisi peltiä kosanilla ...
     
  9. Leppälän Manu

    Leppälän Manu 1st gear

    Kuumailmapuhallin ajaa saman asian. Kosan on vaan sen verta tehokas suurimassaisiin kappaleisiin, jotta nekin saa nopeaan kuivaksi. Kappaleen lämpö kyllä kuivattaa samantien palamistuotteen.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Sitruunahapotetut osat, vaikka kuinka nopeesti lämmittää kosanillakin kuivaks, tahtoo saada ruosteisen värin pintaansa. Olisko parasta kylvettää ne osat lopuks Fosforihappoliemessä? Tai ainakin sivellä pinta fosforihapolla, jos on iso kappale.
     
  11. JRD50

    JRD50 3rd gear

    Pikkuesineet olen sitruunahapon jälkeen harjannut pyörivällä teräsharjalla. Ei ruostu uudelleen ainakaan tallioloissa.
    Niittausten ja pistehitsien rakoon ujutan Laspekin 33 % fosforihappoa.
     
  12. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Omien kokeilujeni perusteella sitruunahappo on hyvä mutta kylvettämisen jälkeen ilmestyvä kalvo on joskus työläs poistaa, en kyllä ole peitannut liottettuja osia mitenkään vaan ainoastaan pessyt lämpimällä vedellä ja teräsharjalla. Melassi puhdistaa paljon paremmin ja tasaisemmin ruosteennosista eivätkä osat enää ruostu kuukausiin jos ovat edes sateensuojassa, putsaisin sillä ehkä varsinkin valuosia mutta koko tontti haisi ihan hirveälle.

    Hapoistafosforihappo on ehkä silti paras raudalle, metsämättäältä kaivetuista A-Fordin pelleistä paljastui ruosteen alta jopa alkuperäisen maalin jäänteitä ja pintaan ei tunnu tulevan niin nopeasti uutta ruostehuntua. Lipeä on nopein ikkunaheloihin, maalinpoistoon, jäähdyttimien pikapesuun, mutta syö myös puhdasta rautaa sekä tuottaa vetyä ilmaan. Kun kerran menin peittämään parvekkeelle kiikuttamani kiehuneen lipeäastian ajatuksissani alumiinifoliolla, on meillä ollut sitten neljä vuotta kiveyksessä valkoinen läiskä muistuttamassa räjähdyksestä taloyhtiön iloksi. Hups.

    En ole vielä luovuttanut, mutta itseoppineen kotikemistin pitkän oppimäärän jälkeen on silti alkanut tuntua, että ei ole oikotietä onneen tässäkään asiassa, kaiken lutrauksen, huuhtelun ja harjauksen aikana samat osat olisi jo hionut tai hiekkapuhaltanut ja maalannut puhtaaksi, sotkusta hommaa.

    Seokset olen laskenut fiiliksen mukaan 6-15% väliin, viimeksi oli isompi satsi melassia kahdessa valurauta-ammeessa läpi kesän ja syksyn käryämässä. Ammeista muuten irtosi emali melassin kanssa, ehkä happo meni pienistä naarmuista pinnan alle muhimaan? Syytä kuitenkin varoa vaikka jonkun pinnoitetun osan kanssa. Yhdet vanhat rautapuolavanteet ehkä pilasin, kun jostain saumasta imeytyi happoa sisäpuolelle ja eihän niitä saa nyt huuhdeltua kunnolla mitenkään.
     
    Muokattu: 4.6.2018
    Nikuzai tykkää tästä.
  13. Nikuzai tykkää tästä.
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Fosforihappo 30 prosenttia.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Muokattu: 20.5.2018
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Oma kokemus on, että liian vahva fosforihappoliuos jättää pintaan paksun kerroksen, joka on paikottain jauhomainen, eikä lähde helpolla pois. Jarrulevyt oli omassa kokeilussa uhreina. Ehkä tuossa tapauksessa helpottaa, jos uittaa rajallisen ajan.

    Jotain tuollaista vahvuutta kyllä käytin aikoinaan, kun akkutelineen (kiinteänä korissa) putsasin. Ensin rälläkkään kierteinen teräsharja kiinni ja sillä enimmät pois, sitten vahva fosforihappo sivellen pintaan. Meniköhän niin, että annoin kuivua (ei välttämättä pitäisi), ja totesin, ettei lähde pesemällä, joten uusintakäsittely rälläkällä (lähti paljon jäljellä olevista ruosteista samalla), ja sitten taas happokäsittelyä ilman että antoi kuivua... Joka tapauksessa tosi nätti tasaisen raudanharmaa lopputulos se oli. Harmi vain, kun on yli kuusi vuotta siitä, niin ei muista enää kaikkia yksityiskohtia, ja joutuu joskus opettelemaan uusiksi.

    Tosin nyt tekisin vastaavan homman hiekkapuhaltamalla, silloin ei ollut minkäänlaisia puhallusvehkeitä.
     
  17. MAKE68

    MAKE68 3rd gear

    Lahjoitan hakijalle noin 1000 litran astian jossa olen ite hapottanut muutaman rodin korin.
    Metallikehikko ympärillä ja helppo liikutella vaikka roclalla. Lahdessa on. Soittele
    040-5853308.
     

Kerro tästä muillekin!