Sl 560 -88 köhii lämpimänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja radebel, 12.5.2014.

  1. radebel

    radebel 1st gear

    Pitää taas turvautua foorumilaisten tietotaitoon ongelmassa jota olen tässä tuloksetta koittanut omin nokkineni selvitellä.
    Eli 560sl käy todella hienosti ja vastaa herkästi kaasuun kun sen käynnistää, käynnistyykin vielä ilman mitään ongelmia. Aikaisemmin tyhjäkäynti oli kohtuu rujo joten päätin uusia virranjakajan kannen, pyörijän, puolan, tulpat ja johdot. Lisäksi vaihdoin flektin lämpöanturin ja Lambdan koska pakokaasut näytti mitä sattuu ja lambda arvo oli nollilla tyhjäkäynnillä.
    Näillä toimenpiteillä sain käymään sen todella hienosti kylmänä. Lämpimänä kone käy aavistuksen rujommin ja kun kaasua polkasee hätäisesti about puolet, kone köhähtää, aivan kun saisi ihan liikaa kakkua ja meinaa tukehtua. Ja tekee vain karkeesti 1000-1800 kierroksen välillä. Maltillisesti tai kaasu pohjaan niin sit ihan normaalisti. Ajettaessa sama, hieman on ehkä puhtikin poissa maltillisessa ajossa. Lämpimänä kun nyppää tuon eha venttiilin töpselin irti niin toimii ja vastaa kaasuun aivan kuten pitäisi.

    Lisätiedoksi vielä että kaikki alipaineletkut, suuttimen tiivisteet ja ne kumiputket on vaihdettu. Eikä pitäisi imeä ilmaa mistään, kun olen putsi kannun kanssa suihkutellut sen läpi. Kumpikin siirtopumppu hyrrää nätisti, totesin kun vaihdoin bensafiltterin ja yhden letkun ku sylkäisi bensat silmille. Yksi banjoliitin vuosi toisessa pumpussa niin sinne vaihdoin uudet kupariprikat.

    En ole arvannut ruveta ruuvailemaan säätöruuveja kun ei oikein tuo tietotaito vielä siihen hommaan ole riittävä ja todennäköisesti aiheuttaisin vaan lisää harmia.
    Olisiko jollain viisaammalla ideaa mikä tuon voisi aiheuttaa ja mistä lähtis vikaa etsimään?
     
  2. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

  3. radebel

    radebel 1st gear

    Jonkun motonetin aineen sinne jo laitoinkin, mutta ainakaan sillä ei ole ollut mitään vaikutusta, about tankillinen ajeltu sen jälkeen.
     
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    mitenkä tossa on hoidettu bensan paineen säätely? Oireet saattas viittaa paineen säätimeen.

    EDIT: löyty rockautosta 177-250e paineensäädin :eek: on mokkulalla hintaa.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos tää mekaaninen ruisku kanssa niinkun varmaan on niin mikähän niistä nyt meni hmm... mesefoorumilla ainakin tietävät.
     
  6. username

    username Gearhead

    Kuulostaa mieluummin ettei saisi bensaa, voit testata että käykö laihalla
    silleen, että otat ilmaputsarin pois ja samalla kun avaat toisella
    kädellä kaasuläppää, painat toisella kädellä ilmamäärämittarin
    levyä/vartta. Jos paranee niin sitten purkamatta systeemiä voit
    koittaa rikastaa pitkällä kuusiokolo avaimella (voi olla semmonen
    metallitulppa siinä päällä joka pitää kaivaa ensin pois) kääntämällä
    kiinnipäin (säätö on herkkä, esim. 1/8 kierros kerrallaan).
    Jos ei auta niin sitten menee ehan/annostelija männän/ylä/alapaineiden
    säätämiseksi. Jos päädyt purkamaan niin mittaa säätöruuvien asennot
    digitönärillä/mikrometrillä satasen tarkkuudella niin helpottaa
    kasaamista (nimimerkillä kokosin tuommosen ruiskun laatikollisesta
    osia).
     
  7. 69

    69 Gearhead

  8. radebel

    radebel 1st gear

    No nyt täytyy illalla sitten mennä tarkistelemaan josko näilstä olis apua. Voikos esim tuota ilmamäärämittarin potentiomeysiä tai bensapaine säädintä todeta mittaamalla rikkinäiseksi/toimivaksi?
     
  9. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Tuon ikäluokan mersuissa jää rikastin päälle, vaikkakin ruisku on. Eli saa tosiaan liikaa kakkua, näin ainakin 190 sarjassa, ja 300 sarjalaisissa, ja vieläpä uudemmassa 180 sarjalaisessa.
     
  10. radebel

    radebel 1st gear

    Okei, tuo vois sitten selittää tuota ongelmaa, koska fiilis on just sellanen että se meinaa tukehtua ennenku herää. Mitäs tuolle on tehtävissä, onko tuo rikastin nyt tarkalleen ottaen tuo nimenomainen eha venttiili?
    Taitaa pakokaasutesterissä selvitä parhaiten?
     
  11. username

    username Gearhead

    Ei taida pakokaasutesteri antaa luotettavaa mittausta tuosta jos
    vika ilmenee vain nopean kaasun avauksen yhteydessä, laajakaista
    lamda saattaisi toimia paremmin.
    Eha on virtaohjattu venttiili joka rikastaa seosta koneen ollessa kylmä
    ja jos sulla on happitunnistin siinä systeemissä niin säätää myös
    sen tiedon perusteella, yleismittarilla voit mitata ehalle menevän
    virran. Kaasuläpällä ei ole varsinaista potikkaa ke-jetronikissa,
    on vain kytkin joka tunnistaa tyhjäkäynti ja täyskaasu asennot.

    En oikein jaksa uskoa tuohon tukehtumiseen, jos rikastus jää päälle
    niin vähiten sen pitäis just vaikuttaa tuossa nopeessa kaasun avauksessa
    jossa tarvitaan eniten bensaa. Eli kantsii kokeilla juttu jonka tuohon
    aikaisemmin kirjoitin.
     
  12. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Se tekee näissä muissa mersuissa just tota köhimistä, mutta saattaa silti toki vika muuallakin olla. Tämä on noista oma kokemus vaan. Tuon rikastimen tarkkaa toimintaa en osaa kertoa.
     
  13. radebel

    radebel 1st gear

    Okei, elikkäs taas saatiin sormet rasvaan, kokeilin hieman laittaa rikkaammalle kun kokeilin usernamen neuvojen perusteella ja paremmin rupes toimimaan. Eli nyt kun kaasuttelee vapaalla niin ei oikeastaan huomaa enään sitä prötäämistä, myös pienimuotoinen paukuttaminen loppui mitä tyhjäkäynnillä aikaisemmin kuului putkenpäästä. Ei kuitenkaan vieläkään vastaa kaasuun niin rivakasti kuin kylmänä. Kun lähtee paikaltaan kiihdyttämään niin kierrokset ikäänkuin miettii hetkeksi 1500 kierrokseen ennenkun se lähtee oikein vetämään. Kyllä tuossa on joku ilmamäärämittari kait siinä ruiskun kyljessä. Sille en ole tehnyt vielä mitään. Rupee tässä epäilyttämään tuo motonetin lambda jonka siihen ostin, olisko ollu susi syntyessään...Sen onneksi vissiin pitäis pystyä mittaamaan. Sitten täytyy ottaa käteen tuo ilmamäärä mittari ja näyttää cleaneriä sille jos auttais. Olisko jollain parempia ideoita?
     
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Tuo on mekaanisesti ohjattu sähköruisku eli KE-Jetronic. Siinä on lautanen joka seuraa ilmavirtaa ja lautasesta lähtee vipu joka liikuttaa määräjakajan sisukaluja mekaanisesti. Ilmavirtaa taas annostelee kaasuläppä. Eli ei ole mitään sähköä tuossa yhteydessä eikä mitään "mittaria". Täällä on selvitystä aiheesta:

    http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=105

    EHA on määräjakajan kyljessä ja se saa ECUlta ohjauksen. ECU ohjaa eri mittaustulosten perusteella, noissa jenkkimalleissa asiaan vaikuttaa enemmin muuttujia kun euromalleissa. Oma 560SEC on ns ECE "euro"versio eli minulla ei ole lambdaa eikä kattia mutta EHA ja ECU on.
     
  15. username

    username Gearhead

    Lamda putoaa pelistä pois tuommosessa nopeammassa kaasun avauksessa
    eli siitä ei pitäs olla kiinni tuo nyt. Saattaapi vieläkin olla
    bensan puutetta tuossa eli vielä vähän rikastamista voisi kokeilla.
    Tarkista myös että ilmamäärää mittaava lautanen liikkuu vapaasti eikä
    ota kiinni kotelon reunoihin (siinä kyllä tuntuu vastus jos bensan
    paineet on vielä korkeella).
     
  16. radebel

    radebel 1st gear

    Noniin eli palaillaanpa asiaan näin päivän päätteeksi. Eli käänsin sitä nyt rikkaammalle, ja kyllä se niin oli että nikottelu oli ruuan puutetta. Sain kääntää joku 20min rikkaammalle niin sitten rupes vastaamaan kaasuun mukavasti. kävin koeajolla ja katoin minkä väriseksi tulpat muuttui ja hyvältä näytti. Noh, tinailin siinä uusia parkkeja kun jenkkiparkit ei katsastusmiehen mukaan suomessa läpi mene. Sain ne valmiiksi ja päätin että perkeles, nyt käyn ajelulla kun sain sen niin hienosti toimimaan. Moottorin lämmöt oli nollilla kun höräytin käyntiin ja voi juma mikä musta pilvi tomahti putkesta ja hädin tuskin kävi, sitä ruokaa sitten tuli oikein kunnolla nyt kylmänä (ilmeisesti rikastin vielä rikasti). Pitelin sitä kaasulla sitten käynnissä että viisari lähti nousemaan, kun kone lämpes niin sit toimi aivan niinku sen säätämällä sain toimimaan.

    Eli maalaisen johtopäätös olis että nyt kun säädin siitä ilmanputsarin läpi sitä seosta rikkaammalle niin nyt se onkin sitten liian rikas kylmänä. Jenkkifoorumilta luin että joku ukko rikasti omaa vehettään siitä eha venttiilistä (sielläkin on ruuvi takana). Eli päivän kysymys kuuluukin että rikastinko mä sitä väärästä paikasta, vai onko joku paikka rikki?
     
  17. username

    username Gearhead

    Tuo ruisku on paholaisen keksintö, sinun ruiskussa on toistakymmentä
    säätöruuvia jotka vaikuttaa seokseen ja kaikki vaikuttavat myös toisiinsa.
    Kuulostaa siltä että ehan vaikutus on liian suuri kylmä/lämmin kone eli
    voisi koettaa niin että säätäisi ehaa nyt laihemmalle jonkun verran,
    siinäkin on herkkä säätö eli esim. 1/4 kierrosta muistaakseni aukipäin
    (itse säätöruuvi on toisen suojana olevan ruuvin alla).
    Voi olla että joudut säätämään sitä jo säädettyä ruuvia vähän takaisin
    päin jos kovasti ruuvasit sitä, normaalisti säätöalue on alle kierroksen.
     
  18. radebel

    radebel 1st gear

    okei :D Eli ei sitä tarvinnut kauheasti pyörittää, 20min kiinnippäin riitti. Aluksi säätelin vaan vähän turhan arasti kun jokapaikassa varoiteltiin että on tosi herkkä säädettävä. Eli sitten seuraavaksi sitä eha:ta aukipäin. Säätyykö tuosta eha:sta ainoastaan se kylmän koneen rikastus?

    Joo näin itsekkin totesin että se rikastaa sitä aivan liikaa nyt kylmällä koneella. Lämpösenä kehrää komeesti.
     
  19. username

    username Gearhead

    Se vaikuttaa yhdessä tuon jo säätämäsi ruuvin kanssa, eha ikäänkuin
    antaa bensamäärälle minimiarvon(lämmin kone) ja maksimin(kylmä kone) joka vielä
    kerrotaan mm. sillä sinun jo säätämällä arvolla(ruuvilla).
     
  20. radebel

    radebel 1st gear


    okei, onpas melkonen värkki. Ehkä lähden nyt sitten siitä että säädän sitä eha:ta laihemmalle ja katson mitä tapahtuu. Kiitos näistä tähän asti, on ollut suuri apu.
     

Kerro tästä muillekin!