Släntin lämpöongelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pekkosbill, 14.6.2010.

  1. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    onko a-korisen jäähdytin alimitotettu tai jotain ku ei kestä ajaa maantietä 90km/h kovempaa? sen jälkeen alkaa lämmöt nousta ja keittää. termari uusittu vuosi sitte, vesipumppu uusittu. ja nyt kahella eri jäähdyttimellä kokeiltu. auto 73 valiant ja 225.
     
  2. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Veikkaan että tuo "jotain" on lähempänä kuin alimitoitettu jäähdytin..
    Kokeilisin vielä vaikka ilman termaria. Voihan se jäähdytinkin olla tukkeessa, sisältä tai ulkoa..
     
  3. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    mites noissa 170, 198 ja 225 syylareissa on eroja? nää molemmat on 2 rivisiä
     
  4. XVD

    XVD Gearhead

    tai vesipumpun siivet ruostuneet pois..mikä kylläkin lienee mopareissa ennen kuulumatonta :eek: ..kuulostaa kyllä ouvolle vialle..onko sielä ilimaa järjestelmässä??
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tukkoinen jäähdytin on yksi mahdollisuus. Varsinkin jos on ollut vuotoja ja vettä on lisätty aika ajoin, lopulta systeemi on kalkista tukossa. Eräskin slantin harrastaja :oops: kairasi toisen lohkon vanhoille männille kun oli halkeamasta varma. Loppujen lopuksi "kunnollinen" syyläri ratkaisi ongelman. Vähät rahat ja ennakkoluulottomuus saivat etsimään romisvalianttien lisäksi syyläria muidenkin kansien alta. Volgan syyläri toimi...

    Myöhempinä aikoina olen kokenut sellaisenkin ilmiön, että termostaatti on mitaten ihan kunnossa (kattilassa keitetty lämpömittaria vahtien) mutta kuitenkin moottoritievauhdissa lämmöt tupaavat kohoamaan. Ilman termostaattia ajo paljasti tämän vian ja U.S.A. valmisteinen termostaatti lopulta korjasi. Slantin vesipumppu tuottaa runsaan virtauksen ja autotarvikeliikkeestä halkaisijan ja toimintalämmön perusteella valittu ranskalaistermostaatti ilmeisesti ei jaksanut kaikissa olosuhteissa aueta vesipumpun tuottamaa painetta vasten.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  7. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    ilmaa ei ole, autolla voi ajella kaupungissa ja alle 90 vaikkaa 200 kilometriä ilman ongelmia. mutta kun nopeus nousee niin lämmötki nousee... ja tätä ongelmaa on ollu jo muutama vuosi, niin kauan ku auto on ollu mulla ajossa. myös pakosarjan läppä on katottu että on auki eli sekään ei ahdista.
     
  8. vip68

    vip68 1st gear

    olisko jäähdyttimen flekti väärinpäin :eek:
     
  9. mjsn

    mjsn 1st gear

    itellä saman lainen kompinaatio ja oli saman lainen ongelma. heitin termarin vekeen rupes suurin piirtein pysyyn aisoissa .mut syylärin korkki pitäis vaihtaa on vissiin alkuperainen rupee oleen aikasta lailla oleen pehmee.
    itellä omassa suurin syy taitaa kyllä olla toi sytkän pielessa olo.pitäis säätää mut eioo kerenny.
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    Moottori kannattaa tosiaankin joutessaan säätää kohdalleen, jos vika selviäisi sillä.

    Eihän jarrut laahaa tai vastaavaa?

    Syylärin korkki on kulutusosa. Korkissakin lukee yleensä että trakasta tai vaihda nesteenvaihdon yhteydessä - eli vähintään 5 vuoden välein. Pari korkkia on hajonnut tai katkennut.

    Ranskalaisesta termostaatista on minullakin huonoja kokemuksia. Ilman termostaattia ei kuitenkaan kannata ajaa enempää kuin on tarpeen, eli sen verran kunnes oikea vika on selvinnyt.
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Taisit jo jäähdyttimen putsaus aineet joskus siellä uitella? Vois vielä kokeilla sitruunahapolla ja puhtaalla vedellä, pitäis ajaa mahdollisimman paljon (pitää neste kuumana) 1-2vrk sisällä, sen jälkeen huuhtelu vedellä.

    10 litraan vettä vois vaikka laittaa 500-800g, maksaa apteekissa 2e 100g pussi.
     
  12. lordC

    lordC Gearhead

    Tommonen tapaus tuli taannoin vastaan,ku kaveri osti pikkulohko Dartin.
    Ois toiminu hyvin lehtipuhaltimena, mutta kovissa vauhdeissa tosiaan lämpes... :odroll:
     
  13. atobee

    atobee Gearhead

    Tarkasta, että alavesiletkussa on se spiraalijousi sisällä, toisinsanoen ettei pumpun imu ime sitä ruttuun kierrosten kasvaessa.
    nm. kokemusta on.
     
  14. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    edellä mainitut asiat on katottu, termari on south west tradesta, (usa tuote). flekti oikein päin. ja jousi letkussa.
     
  15. fisu

    fisu Gearhead

    Kokeiles ottaa vanhasta termarista sisuskalut hittoon niin et jää vaan "prikka" jarruttamaan veden virtausta, usein keittely vaan pahenee jos otetaan termari poies jolloin koneen takaosa kiehuu ja etuosa on kylymä :odroll:
    Ja tiivistä syylarin ympäriltä kaikki aukot umpeen niin että ajoviima taatusti painuu syylarin läpi eikä sivuilta ohi...
     
  16. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Mun ex Aspenissa auttoi vastaavaan ongelmaan kannentiivisteen vaihto.
     
  17. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    oisko niin että kone on niin loppu että kuumenee kun kierrokset on koholla yli 90kmh...?
     
  18. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    ei oikeen muuta tuu mieleen... tai sitte vesitila niin täynnä paskaa...
     
  19. wlamies

    wlamies 1st gear

    sitruunahappopesu auttoi just samaan vaivaan mulla, tuli sen näköistä kuraa ulos kun huuhteli että varmaan oli syyläristä osa tukossa
     
  20. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    syylarista ku laskee nesteet ulos ni vajaan 10 litraa tulee ulos... muistaakseni tilavuus pitäs olla enemmän... mites tollanen sitruunahappo huuhteluputsaus käytännössä toimii?
     

Kerro tästä muillekin!