Släntin lämpöongelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pekkosbill, 14.6.2010.

  1. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Samaa se tekee mullakin tuo 170.. Meinaan jos satasta ajelee niin hetken perästä lämmötkin lähenee satasta, 90 ku ajaa niin lämmöt tattina 82c..

    No, mulla onkin lohko halki (ollut jo 20 vuotta) niin siksi en pidä tiivistettä syylärinkorkissa jolloin ei oo painettakaan, eihän se vesi kierräkkään sitten kunnolla joten johtunee siitä.. Kansivika ei pitäs olla ku se on laitettu aiemmin :D
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Puhdasta hanavettä ja 5-10% sitruunahappo jauhetta veden määrästä, seoksen kippaa jäähdyttimeen ja sitten vaan kone pitäis saada pysymään mahdollisimman paljon lämpimänä, toimii toki huoneen lämmössäkin mut lämpö nopeuttaa prosessia, 2 vuorokautta kun sais kohtuu lämpösenä pysymään niin varmaan riittäis, sitten vaan litku pois ja huuhtelu vedellä.
     
  3. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    apteekkiin siis... eli paljonkos tota sitte pitäs ostaa...?
     
  4. FURY BB

    FURY BB 3rd gear

    Mulla oli samantapaisia ongelmia v8 mopessa,pesin ja huuhtelin eri litkuilla ilman apua,kunnes ostin uuden alu syylärin.Murheet hävisi kokonan :rotfl: vaikka vanha kenno näytti hyvältä niin se ei silti toiminut :soosoo:
     
  5. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    kokeillaan nyt ensin noi litkut liemet ja poppakonstit. jos ei auta ni uutta syylaria
     
  6. coupe

    coupe Gearhead

    Täälläkin ollut samaa tautia. 170 lämpenee liikaa kun neula lähestyy satasta. Mulla on uusi jäähdytinki mutta ei auttanut. Ongelma tuli koneremontin jälkeen jolloin meni kaikki uusiksi ja jäähdytinkin "varmuuden vuoksi". Eli joko uusi jäähdytin eroaa jotenkin vanhasta alkuperäisestä (oli orkkis syylari ennen remppaa) tai sitten rempan yhteydessä tapahtui jotain.
    Jäähdytinkorjaamo ehdottomasti sanoi että tällä uudella jäähdytysteho ei ole voinut mitenkään laskea kun asiasta kyselin. Väittivät kiven kovaa ongelman olevan muualla. Enpä tiedä, vähän tekisi mieli kokeilla pykälää paksumpaa jäähdytintä mutta sitten ehkä altaat menee uusiksi eikä se houkuttele.
    Faktahan on että nämä uudet kennot ovat erilaisia kuin vanhat mutta miten se mahdollisesti vaikuttaisi jäähdytystehoon en osaa sanoa.
    Ja ainakin toi mun kone on sisältä "likainen". Ehkä olisi kannattanut rempan yhteydessä jotenkin yrittää putsata mutt jäi tekemättä. Nesteet menee saman tien ruosteiseksi kun hetken ajaa. Mutta eipä se ennen remppaa mitään ongelmia aiheuttanut. Eikä nytkään ainakaan jäähdyttimelle. Jäähdytinkorjaamo tarkisti läpivirtauksen kun valitin lämpöongelmista.
    Eli eipä ole liian helppo juttu....
     
  7. lumlum

    lumlum Gearhead

    Mulla tippu slantissa käyntilämmöt jäähdyttimen uusimisella 10-20 C...

    Mut vanha olikin jo iha loppu... 8)
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Meillä myös yhdessä vehkeessä oli noita lämpiämis vaivoja, mutta ei oolut ihmekkään...
    Kun vein kennotettavaksi, niin oli kuulemma 75% pilleistä tukossa...
     
  9. jariha

    jariha Double Gearhead

    uutta alkuperäistä syyläriä saattaa sit joutua ettimään? omaani laitoin ikh:n valikoimasta ford 3000 traktorin syylarin on mitoiltaan samanmoinen kuin alkuperäinen, hieman paksumpi mut mahtuu hyvin. letkulähdöt on samoilla puolilla kuin alkuperäisessä, tosin hieman isompaa tekoa. lämpöongelmat helpottivat sen jälkeen, tosin mul on manuaalilaatikko :D
     
  10. FURY BB

    FURY BB 3rd gear

    alu tarvike syyläri jenkkiosa puljuissa alle 200€ ja jäähtyy :wink:
     
  11. steelofamerica

    steelofamerica Gearhead

    lämpöongelma

    mulla kävi niin slant sixin kans joskus kun oli toi sama ongelma. mut kesti ajaa vaan 80. tein sille kans kaikkee mahdollista. lopulta repäsin kannenkin auki ku ei auttanu mikään. niin siälä oli semmonen vika. se kuljettajaa lähinnä oleva sylinteri. oli niin täynnä' ympäriltään, ruosteista ruskeeta mössöä, et neste ei kertakaikkiaan päässy ympäröimään sitä sylinteriä. ja sit oli kannesta viälä pari pientä vesireikää tukossa. tota operaatioo ennen kokeilin termarilla, ja ilman, pesin jäähdytintä moneen kertaan ja vaikka mitä. :pinup:
     
  12. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    tän tyyppinen epäilys mullakin on...
     
  13. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    Päivitetääs tätä aihetta ku on päässy unohtumaan. syy ongelmiin on löytyny, tossa loppu kesästä jo. niin ku tuolla aiemmin sanottiin niin vika löyty korkista. jousi niin kuollut ettei jaksanu enää pitää painetta syylarissa.
     
  14. sectoid

    sectoid Gearhead

    Paljonko on slant super six moottorin normaali lämpötila maantieajossa? Ajelin noin 80km/h ja mittari näytti melko kovia lämpötiloja. Moottorin sammuttamisen jälkeen lämpö jaktaa nousuaan, ja koneen yläosasta kuuluu pientä pihinää. Kiehuuko vesi? Vettä on järjestelmässä niin paljon kuin sinne mahtuu. Ylävesiletku on melko kova silloin kun vesi on kuumaa.

    Mittari ei ole varmaan mikään tarkkuuslaite, mutta tämän verran se näyttää. Kyseesä on fahrenheit asteikko.
    [​IMG]

    Tarviiko vesitilaa yrittää putsata jotenkin, vai voisiko termostaatti olla jumissa?

    Kaasutin pitäisi myös puhdistaa ja säätää. Nyt tyhjäkäynti on normaali, mutta vähän kaasua antaessa käynti muutuu röpöttäväksi ja epävarmaksi. Reilusti kenkimällä kone vetää hyvin ja ei röpötä. Miten väärä sytytysennakko tai liian laiha seos vaikuttaa? Alipainesäädin ei toimi?

    Yleismittarin lämpöanturilla testasin auton oman lämpöanturin vierestä, ja se näytti enimmillään 85 celsiusta. Voihan tuollainen tarvikemittari tietysti näyttää aivan liikaakin. Pitäisi vedestä päästä mittaamaan.
     
  15. kotr

    kotr 3rd gear

    tuommonen halppismittari voi tosiaan näyttää mitä sattuu!!kokemusta on!
     
  16. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    No mulla ei sitten taas nouse tarpeeksi ylös noi lämmöt vaikka kuinka ajais lujaa.
     
  17. L.P.

    L.P. Gearhead

    ^^^

    Vuodesta 1969 alkaen vakiotermostaatti on 195 F. Koneen lämpötila pyörinee siis sen molemmin puolin. +-10F ehkä.

    Väärä syttysennakko voi aiheuttaa ylikuumenemista. Korjaa alipainesäädin ja säädä ennakko.

    Jos termostaatin kunto epäilyttää, niin vaihda. Huuhtele samalla lohko puhtaalla vedellä.

    Tarkista jäähdyttimen korkin kunto, kuten jo aiemmin todettu. Todennäköisesti kuitenkin toimii, koska järjestelmässä on painetta. Korkki on kulutusosa tulee vaihtaa uuteen 5-10 vuoden välein.
     
  18. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    No niin mites tota noi niin se ennakko on? Kun vaihdoin kärjet ja konkan niin mites sitä vielä säädetään? jottai arvoja? Mun mielestä kone käy hyvin.
     
  19. sectoid

    sectoid Gearhead

    Harrasteessani on kärjetön sytytys, mikäli olen oikein ymmärtänyt. 74 Dart on kyseessä. Luultavasti jäähdytin ei ole alkuperäinen, mutta se on melko leveä ja paksu. Otan mitat vielä, kun vaan muistan.

    Tarvii korjaamolla tutkia sytyksen ajoitus. Miten alipainesäätimen voi testata? Letku irti?

    Onko tarvikekaupoissa myytävistä puhdistusaineista mitään hyötyä? http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/608019/0

    Termostaatin voisi tosiaan uusia.

    Slant six foorumia yritin hieman lukea. Sain käsityksen, että melko kuuma jäähdytinneste on normaalia. Siitä en tiedä onko sammuttamisen jälkeinen pihinä normaalia. http://www.slantsix.org

    Ihmettelen vaan sitä kun lämmöt nousee niin korkeaksi moottorin sammutuksen jälkeen. Tietysti lämpö nousee ylöspäin, mutta...
     
  20. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    Mitäs tota onkos joskus jollain tullu jotain nestemäistä pakosarjan tiivisteen välistä kylmänä. Eli mulla tulee siitä kohtaa kun termarin kotelo loppuu niin siinä on pieni väli ja sitten alkaa jo pakosarja niin kylmänä kattelin vaan taskulampulla että sielt tulee ihan siis tosi vähän jotain nestettä? oliskos kondessio vettä vaiko glykolia? Ja sitten kun kone lämpenee eli pakosarja tulee edes hiukan lämpimäksi niin se loppuu.???? :odroll: :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!