Släntin lämpöongelmat

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pekkosbill, 14.6.2010.

  1. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Tihkuu jäähdytinnestettä koska pakosarjan pinnapultti on suoraan kannen vesitilaan. Voi koikeilla tiivistää kierreteipillä jos pinnapultin saa EHKÄ ehjänä irti tai sitten se katkeaa.
     
  2. lumlum

    lumlum 3rd gear

    Jaahas. Kommentoin aiemmin tässä ketjussa käyntilämpöjen laskua jne. jäähdyttimen uusimisen jälkeen. Viime kesä (2010) meni ok ja tämäkin kesä elokuuhun asti (eli abt 10000 km uudella coolerilla). Pari viikkoa sitten lämmöt nousivat ihan kunnolla taajama-ajossa ja kone alkoi tiputtaa glykolia pihalle...vähän. Matka-ajossa lämmöt kohosivat vain hieman, mutta 60 km/h ja alle nostivat viisarin viimeiseen neljännekseen (aiemmin korkeintaan 3/8 - 1/2). Pihinä kävi ja ylävesiletku sai ruskeankeltaisen pintavärin.

    Kylmänä ei tiputtanut.

    Viime viikonloppuna avasin termarin kotelon ja keitettiin porukalla termaria kattilassa - eihän se ihan oikein auennut. Useammalla kylmää - kuumaa -tempulla aukeamislämpötila laski, eli jumia on. Myös termarin kotelon tiiviste lienee alkuperäinen ja reunat murenivat käsiin.

    Keittämisen jälkeen kasasin paketin ja nyt paineet tulivat termarin tiivisteen kautta suhinana läpi. Käyttölämmöt laskivat ehkä 15 %.

    Koeajon jälkeen kiristin termarin koteloa edelleen ja nyt se on niin tiivis kuin sillä ´79 tiivisteellä voi.

    Autolla pystyy ajamaan, mutta ostoslistalla ovat termari, kotelon tiiviste ja ne pultit, jotka olivat myös nähneet parhaat päivänsä. Ehkä ylävesiletkukin menee uudestaan vaihtoon.

    Raportoin lisää, kun termari on vaihdettu.

    Mahtaako muilla olla termarin kotelo ns. "kiehunut" eli appelsiinipintainen alaosastaan, ihan kuin lämmön "syövyttämä"?
     
  3. jariha

    jariha Gearhead

    kuulunee vuosimalliin :D ittel ainakin on syöpynyt kotelo? uuden termarin olen vaihtanut joka kesäksi nyt 3 vuotta ja lämmöt pysyny kurissa? paitsi tänä vuonna muutamaa poikkeusta lukuunottamatta mut nyt on ollu vähän muuttujia/vastoinkäymisiä muutenkin :wink:
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    erilainen ratkaisu

    Pannaas tähän vähän erilainen ratkaisu lämpöongelmaan. Vaihtelin tossa mun flexifuel (lue "niin paljon RE85 bensan joukkoon, kun vaan kakomatta sietää") slanttiin keväämmällä termostaatteja sekä kerran vesipumpun. Alusyylärikin ois tullut, jos USPartsissa ois ollut 22" leveetä hyllyssä. Sit kun alkoi radiokin rätisemään, tein pientä sähköjumppaa. Moottorin ja tulipellin välinen maakaapeli johti todella huonosti. Kun valot olivat päällä, tossa liitoksessa oli autossa, joka ei käynyt, puolisen volttia jännitehäviötä.

    Kun tää liitos tuli kuntoon, lämpömittarin hortoilu loppui ihan siltään. Mullahan ei vajunut vesi, ei vislannut syylärinkorkki eikä muutakaan ongelmaa, muuta kuin että lämpömittari (se orkkis) kiepaisi joskus ihan itsekseen asteikon kuumaan päähän ja ylikin. Ei tee sitä enää.
     
  5. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    No hyvä tietää tippu nyt sitten kivi syrämmelt....
     
  6. leksa

    leksa Gearhead

    Jep ilman termaria saattaa keitellä just ton takia.
    Veikkaan syylärin kuntoa vahvasti ja sitten sitä että koneen säädöt voivat olla pielessä.
    Jää vielä yksi epäilyksen paikka, nimittäin se kannessa oleva peltinen "jakolevy" joka kulkee kannen sisällä on joko ruostunut pois tai tukkeessa koko kansi. (voi olla myös lohko täynnä mujua )
    Vahvimmin olen termari ja syyläri kannalla.

    ps. Kirjoitin omille sivuilleni 225 virittelystä muistini sopukoista.
    http://www.leksanet.com/index.php?optio ... &Itemid=74
     
  7. lumlum

    lumlum 3rd gear

    Uudella termostaatilla (nyt 82C), tiivisteellä ja ylävesiletkulla meni koko lokakuu ilman ongelmia talvisäilöntään asti. Pultit ovat vielä hakusessa...
     
  8. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    Ja taas lämpöongelmia lancerissa... Tällä kertaa nousee liian ylös.... Noh täytyy huomaan ottaa syyläri pois ja koittaa huuhdella se.... Mutta ainakin mitä kattelin niin se taitaa olla kennotus edessä.... Mitä mahtaa kennotus maksaa...? :eek:
     
  9. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    ainaski tuo meidän kylällä oleva korjaaja huitas semmosen hinnan että saa kolme uutta griffiniä ja semmosen laitoinkin aikanaan buickiin
     
  10. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    No joo täytyy kysellä hintoja....
     
  11. sectoid

    sectoid Gearhead

    Kennotus on tosiaan jäätävän kallista. 350€ olisi maksanut Dodge Aspenin jäähdyttimen korjaaminen.
     
  12. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    No syyläri tul kuntto Ja mikä helvetti voi hajottaa vuooden vanhasta vesipumpusta Laakerit kylmänä kolisee ja sitten kun lavasta ottaa kiinni niin tuntuu selvä klappi.... Ei nyt mikään iso mut mun mielest tarpeeks suuri että tarttee sekin nyt sitten vielä vaihtaa... Voi v.......... Kun omast mielest remmikää ei oo ollu niin piukas että se ols sen kuluttanu laakereit...
     
  13. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    Mulla kans tuntu useemmanki släntin vesipumpussa klappi, lienee ihan normaalia, mutta yhen vaihdoin ku kolisi tyhjäkäynnillä eikä se kolina siltikä loppunu.vaihdoin vielä leveemmän kiilahihnan ni rauhottu.
     
  14. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    No juu tilasin kuitenkin sen pumpun ja meinasin vaihtaa... Kummallista kun tuota klappia ei ollu ennnen tuli ilmi sitten vasta kun oli vähä aikaa tyhjillään kun syylär ol korjauksessa.... ei viittis heti antaa ropellin lentää päin syyläriä tulee muuten aika kalliiks...
     
  15. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    EI Perkele kuuluuko slantin oikeasti käyrä niin kuumana ettei ylävesletkusta pidä kärellä kiinni mutta ei silti keitä?

    Ja tällä kertaa neste on puhdasta kirkasta eli puhdasta Kaikki on uusittu paitsi kannentiivistettä no termari on kyl viimekesältä mutta kuitenkin vähä aikaaa pysys lämmöt kurissa kun sillo kennotin sen syylärin... Ja nyt nostaa lämpöä kun ajaa pidemmän aikaa satasta taikka 90kmh.... Mä en enää ymmärrä... Kait sen sitten kuuluu käyrä kuumana mutta onko vähä turhan kuuma? Mutta ei keitä... :odroll: Viittiskö joku pistää 170 slantin ennakon säätö arvot ja kärjen välykset niin jos vaikka tällä kertaa kokeilis sieltä suunnalta... :lol:
     
  16. lumlum

    lumlum 3rd gear

    Re:

    Joopa joo, vuoden 2011 lokakuu oli aika lämmin ja kaunis, toisin kuin kulunut kuukausi. Släntti siis edelleen ajossa, enkä suosittele 82C-termostaattia muuta kuin +5C ja ylöspäin käyttöön. Aika viileänä on käynyt koko lokakuun ja jouduin virittelemään vanhan kansan pahvit jäähdyttimen eteen jo kuukausi sitten...

    Oma vika, vaikka ilmasto auttoi myös...

    Ensi kaudella cruisaillaan varmaankin taas alkuperäisasetusten mukaisella termostaatilla.

    Viisastelijoille tiedoksi, että auto on pakkoajossa keleistä huolimatta, kun tallipaikan saa vasta kohtapuoliin.

    P.S. Kolme vuotta vanha tarvikejäähdytin päästi aika lailla litkuja läpi jo kevään korvalla. Kävi tinattavana ja nyt pitää nesteet, mutta melkoista kuraa tekevät nykyajan "vaativille" kuluttajille. Jos ei kestä, vien alkuperäisen kennotettavaksi, maksoi mitä maksoi.
     
  17. kinpin

    kinpin 1st gear

    Moron.

    Ketjun ongelmat kuulostaa tutulta paitsi pikku bonarina näyttää kermahyhmää ilmaantuvan öljytikkuun.

    Sytytys on ennakon puolella, vespumppu uus ja jäähdyttimessä ollut ruosteista vettä, no, aina. Joku kiertopalkinto sekin.

    Eihän tuo nyt ihan keitä vielä mutta kovasti pihisee hukkaputken kautta höyryä. Konetilan ruostetäplistä päätellen oli höyryä tullut matka-ajonkin aikana.

    Mutta siis, lieneekö vika syylärin lisäksi myös muualla kun hyhmää on mittatikun varressa?
     
  18. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Riippuu aika paljon siittä saako valmista kennoa
     

Kerro tästä muillekin!