Slant kutonen kiertää,sammuu,hankala käynnistys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kahvipoika95, 18.6.2018.

  1. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Autona -76 Aspen,moottorina 225 slant six,tf904,kärjetön moparin oma sytytys,perusennakko tällä hetkellä 12-14 paikkeilla jos merkkeihin luottamista,säädetty sytty myös kera alipainemittari samalla tyhjäkäyntiseosta säätäen alipaine n.21 inch.Hg,kaasarina weber 32/36 dgv 2-kurkkune 1-kurkkusessa imarissa.

    Kaasuttimen säädöt
    Neulaventtiili 200
    tyhjäkäynnit 55 ja 50
    pääsuuttimet 140 ja 135
    seosputket f50 ja f6
    ilmasuuttimet 165 ja 160
    kiihytyspumppu 50

    En ole vielä kerennyt suuttimia ostamaan ja säätämään kaasutinta suuttimia vaihtamalla.

    (HUOM. teki myös samaa alkuperäisellä kokoonpanolla Holley 1945)

    Jakopää uusittu,hyvät puristukset,hieman ohivuotoa.

    Autoa paikalleen (N) kierrättäessä kun saavuttaa about 2500 ja yli niin siitä ku höllää kaasun kokonaan niin kierrokset tipahtaa siihen pisteesee että sammuu. Tämän jälkeen starttaus on hankala,potkii takaisin..joskus iskee kaasariin.
    Hetken kun yrittäny starttailla 10-20 sec (muutama takaisinpotku) niin saa käyntiin mutta hieman epäilee käynnistyä. Tämän jälkeen toimii taas normaalisti.

    Kuumalla moottorilla siis,kylmänä en ole kokeillut.....

    JOS EI nosta paikallaan kierroksia niin sammutuksen jälkeinen startti..oli kuuma,kylmä tai haalea niin lähtee hyvin käyntiin!

    Tällä hetkellä säätöjä tekemässä kaasuttimeen mutta kun kävi vedättämässä ajossa kierrokset kapusi 3 tonnii vähän yli,hölläsin hitusen kaasua,iski 3 silmään mutta ei siis kierrokset tipahtaneet jotta moottori olisi sammunut.


    Kiva olisi kuulla etukäteen vinkkejä,mielipiteitä ennen kuin rupean itse tekemään.
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Miten tasaista on bensan saanti, bensan pinta kaasuttimessa, bensapumpun kunto, filtteri, bensalinja tankkiin ja tankki puhdas.
    Kerran yhdessä aspenissa oli roskanmurunen tankissa, lähtevän bensalinjan sihdin sisällä? ja se aiheutti kummallisia sammumisia aina välillä tukkien bensantulon. Puhalsin bensaputken puhtaaksi, puhdistin tankin ja sihdin. Sen jälkeen auto on toiminut moitteettomasti.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tosta tulee mieleen yks takavuosien tapaus, joka haetti vikaa aikas pitkään. Jakajan rattaalta oli sokka poikki. Mutta sillai, et siinä oli vielä pykälää, mihin tarttua välillä oikeaan kohtaan.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Jakajan keskipakolimput/ap-säädin jää jumiin/jousi/-et poikki?
     
  5. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Polttoainepaine säädetty kingi säätimellä 0.2-0.3.
    Lukema epätarkka koska surkea mittari. Kyseiselle kaasuttimelle suositellaan 0.15-0.2. Mittari näyttää tasaista painetta. Virtaus starttaamalla noin 8sek. ajan tuottaa n.4dl..arvio.

    Suodatin ennen kaasutinta puhdas,mutta ei täyty kokonaan? Suodattimella ennen pumppua näkyy ruostehilettä/paskaa ja tankissa ei ole sihtiä. Suodattimet melko uusia.
    Yritän huuhdella tankin ja vaihtaa suodattimen ennen pumppua.

    Jakajan otin irti ja putsailin sekä voitelin,en kuiteskaan aivan atomeiksi purkanut koska rattaan sokka oli hyvin jumissa enkä uskaltanu liikaa käyttää voimaa ettei ratas hajoa.
    Jouset oli ehjät ja alipainekello pitää alipaineen ja vivusto liikkuu normaalisti.
    Käytän sen vielä irti ja katson huolella.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Onks toi 8sek pumpputesti tehty ennen vai jälkeen regun?
     
  7. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Silloin ei ollu säädin paikallaan.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    No sit vois hakea vikaa siitä säätimestä.
     
  9. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Teki samaa ilman säädintä.
     
  10. -tl-

    -tl- Gearhead

    Sytytysennakko kirjan mukaan pitäs olla 2 astetta... tyhjäkäynti 75orpm.
     
  11. stana

    stana 3rd gear

    Kun sammuu, niin ennen uutta starttia kurkkaa kaasarin sisään. Älä yhtään hinkkaa käyntiin ennen bensapinnan tarkistusta. Ja oliko tuossa weberissä sihti- joku suodatin?
     
  12. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Tiedän ja tämä lukee konehuoneen tarrassa,ehkä 2 astetta jos kaikki siinä kunnossa miten tehtaalta tullut. Eikä edes tykkää alle 8 asteen ennakoista:rolleyes:

    Niin ja vika selvisi kun tarkistin sytytystä tarkemmin! Otin alipaine-ennakon pois käytöstä ja kierroksia lisäilin samalla katsoen sytytystä. Kierrosten lisääntyessä ei tullut ennakkoa vaan ennakkoa tuli vasta kun kaasun löysäsi:D

    Oli luiskahtanut irti keskipakosäätimen akseli levy (governor plate),nyt vetää jo paremmin eikä sammuile kovilta kierroksilta alas tullessa.

    Ei ihmekkää ku oli vähän tahmainen ajaa..noh seuraavaksi kaasutinta säätelee.:)
     
    jariha tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!