Slant nykii

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ilpo, 28.9.2007.

  1. Ilpo

    Ilpo Gearhead

    Tämä on ollut riesana aika kauan, jospa joku osaisi kertoa vian. Eli tasaisesti maantiellä mentäessä auto nykii niin häiritsevästi, että ajamisen mielekkyys menee. Vedättäessä kulkee kyllä tasaisesti, mutta tasakaasulla nykii. Kone on just rempattu, mutta vika ei hävinnyt vieläkään. Pakosarja vuotaa jonkin verran mutta tämä ei pitäis kai vaikuttaa asiaan. Kaasari on useita vuosia sitten ostettu tehdaskorjattu holleyn ykskurkkunen. Kertokaa mistä vikaa kannattais lähteä etsimään. Ilmavuoto ?

    - Ilkka
     
  2. pas2

    pas2 Gearhead

    Onko virranjakaja kovin väljä? Kärkiväli pienentyi olemattomiin omassa ja aiheutti samallaista.
     
  3. Ilpo

    Ilpo Gearhead

    Muutaman vuoden vanha jakaja ja kärjetön malli.
     
  4. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Siellei alipaine/ennakkosäätö vissin toimi jos kyseessä olis normisysteemi mutta minä en tiedä mitään noista järjettömistä systeemeistä, Originel is the best 8)
     
  5. slant

    slant Gearhead

    Voi olla että alipaine ennakkoa tulee liikaa. Sen saa säädetty jakajan alipainekellosta, letkun reiästä pieni (en muista kokoa) kuusiokoloavain sisään ja kierrät ruuvia pari kierrosta vastapäivään. Kokeilua ja säädät lisää jos vielä nykii.

    Toinen vikamahdollisuus on liian laiha tyhjäkäyntiseos tai alipainevuoto.
     
  6. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Sen alipaineen vaikutuksen saa muuten testattua että vetää nippusiteellä luttuun sen pikku letkun joka menee jakajalle.. 99% alipaineongelmista löytyy näin sillä se tukkiminen saattaa parantaa menoa aikalailla ja nykiminen loppuu... Tosin aiheuttaa muita ongelmia mutta testaillahan voi..
     
  7. Ilpo

    Ilpo Gearhead

    Jep, täytyy testailla tuota kuusiokolo säätöä. Olisko yksi mahdollinen syy, jos kaasuttimen vivustot vuotaa tai jostain muualta huikkaa ilmaa väliin? Ja mites nää kaasuttimen muut "asetukset" vaikuttaa menoon?
     
  8. XVD

    XVD Gearhead

    jos käy laihalla niin nykii tasakaasulla ajaessa...kokeile isontaa suutinta pari koleme pykälää
    niin ja kannattaa katsoo ne akseleitten välykset niistä jos vuotaa niin menee taas laihalle
     
  9. XVD

    XVD Gearhead

    ja tietenki kannattaa kahtoo nu sytkä ennakot myös kierroksilla että mitä on..jos on liikaa niin nykii
     
  10. slant

    slant Gearhead

    väärinpäin muistin sen säädön, säätöruuvia myötäpäivään kiertämällä alipaine-ennakon määrä vähenee.
     
  11. valsu67

    valsu67 1st gear

    Samaa tekee mullakin jos laitan alipaineletkun jakajaan paikalleen
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Hmm

    En tiedä tuosta kaasuttimesta mutta minusta tuntuu että siellä kaasuttissa on suuttimen edessä paska joka siellä kiusaa. Hyppii siellä ja aiheuttaa nykimistä... ja taas kaasu pohjassa antaa muuta kautta bensaa =kiihtyy. Tai ainakin mulla joskus oli kaasarin kannen tiiviste murentunut (korkkinen) ja murusia oli joka paikassa..
     
  13. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kertokaas nyt mistä te otatte ton alipaineen jakajalle, kun muijan dartissa on 225cid ja 1-kurkun holley jossa jokaisesta alipaine lähdöstä tulee imu jo tyhjäkäynnillä, eli ennakko menee persiillleen heti tyhjäkäynniltä lähtien jos ton jakajan kytkee?
     
  14. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    En tiiä noista MoParin kutosista, mutta eikös alipaine YLEENSÄ oteta läppärugon alapuolelta jossa alipaine suurimmillaan tyhjäkäynnillä ja pienellä kaasulla koska laiha seos vaatii pidemmän paloajan.
     
  15. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    kyllä otetaan
     
  16. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Ja ORKKIS kaasarissa on jopa ihka oikea paikka :wink: Aikani taistelin korvauskaasuttimien kanssa ja sitten kun sain oikean alkuperäisen BBS:än paikalleen niin ah kun toimii hienosti 8)
     
  17. L.P.

    L.P. Gearhead

    225 + Holley 1920

    Ok, vähän samantapaista itsellänikin, mutta lievemmässä muodossa.

    Ajettaessa tasakaasulla 50-60 kph, tuntuu kuin pikkaisen nykisi. Ei mitenkään huomattavasti nyvi, mutta vähän kiihtyy ja hidastuu vauhti vaikka kaasupoljinta pitää samassa asennossa. Myöskin jos lähtee paikoiltaan liikkeelle ja antaa reilusti kaasua niin miettii ensin vajaa sekunnin ja sitten ottaa kierroksia.

    Jälkimmäiseen ainakin voisi auttaa kiihdytyspumpun säätö. Tällä hetkellä taitaa olla keskimmäisessä pykälässä. Vaihdoin kuukausi sitten kaasuttimeen tiivisteet, venttiilit ja kiidytyspumpun = korjaussarja.

    Bensanpintaa en tarkistanut paikoillaan olevasta kaasuttimesta, ainoastaan kohon asennosta irrallaan.

    Ilmaruuvi on noin 3 kierrosta auki. Olisikohan syytä vääntää vieläkin rikkaammalle ettei tukehtuisi pikkukierroksilla?

    Ennakko on tasan 5 astetta ja alipaine-ennakko toimii normaalisti. En ole koittanutkaan säätää sieltä alipainekellon sisältä ruuvista, mutta olisiko ehdotuksia mihin suuntaan kannattaisi veivata?
     
  18. L.P.

    L.P. Gearhead

    Selvitin jo itse vikaa.

    Nykiminen korjaantui seosruuvilla.

    Viaksi osoittautui ilmeisesti rikkinäinen alipainesäätimen kalvo. Mittasin alipainemittarilla ja letkuun tulee alipainetta juuri kuten kuuluukin - tyhjäkäynnillä ei mitään ja heti kun läppä aukeaa alipaineet pomppaa. Letkun irrotus ei vaikuta mitenkään ennakoihin ja letkusta imemällä kalvo ei liiku mihinkään. Ilmeisesti systeemiin kuuluu keskipakosäätö, koska luulin alipaineen toimineen koska ennakkoa kuitenkin tulee kierroksilla.

    Säädin ennakot väliaikaisesti kymppiin ja uusi kello ostoslistalle.
     
  19. Snapper

    Snapper 1st gear

    Keskipakosäädin lisää ennakkoa kierroksilla. Vaan alipainesäätimeen kuuluu tulla tyhjäkäynnillä kovasti alipainesta ja läppä levällään ei juurikaan mitään, se toimii niin. Kas kun tyhjäkäynnillä siellä kaasuläpän alla vallitsee kova alipaine, täyskaasulla vähäinen.
     
  20. valsu67

    valsu67 1st gear

    kyllä ainakin slantin orkkis kaasarissa alipainetta ei ole tyhjäkäynnillä,kierroksilla on.Siis letku siinä paikassa missä se on ollutkin jo tehtaalta tullessaan
     

Kerro tästä muillekin!