Slant nykii

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ilpo, 28.9.2007.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Noniin.. nyt on kokeiltu se kylmäkäynistys. Vaan eipä lähtenyt käyntiin. Korjasin ottamalla lisää ennakkoa, koska ilmeisesti ei nuo ajoitusmerkit pitäneet paikkaansa. Sitten alkoi toimia! Eikä nyi.

    Autolle tehtiin:
    -maadoituskaapelit uusittiin
    -kaapelit akulta uusittiin
    -kaapelikengät uusittiin
    -sytytyksen ja lataksen johdot käytiin läpi, joitain liitoksia parannettiin ja yksi johto korvattiin uudella.
    -jakaja vaihdettu parempaan(ei väljiä) ja sen hilut tarkastettiin
    -kansi ja pyörijä uutta
    -accelin rallimallin tulpanjohdot
    -uusi puola (accelin iso puola olis ollut mutta en viitsinyt sitä nyt sentään laittaa :rotfl: )
    -uusi esivastus
    -bensalinja on uusi
    -pumppu on uusi
    -suodattimia on uusittu
    -tankki putsattu
    -ilmanputsarin imuilman esilämmitysläppä(alipaine ohjattu) kytketty toimintaan ja putki vedetty pakosarjalle
    -varmaan jotain muutakin jota en nyt tässä muista.

    Strobolla ennkoita katsoessa ei esiintynyt "hyppimistä", joten jakopään oletan olevan kunnossa. vaikkei sellaisia oireita olekkaan.


    Jos ei nykimiset näillä lopu niin jo on kumma.. omalla kohdalla kyllä loppui ja auto toimii aika hienosti. kai näissä jotain toivomisen varaa joillain ihmisillä on :D
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Emännän slantti toimi ajossa hyvin ja kävi nätisti ym. mutta liikenne valoissa seistessä hiukan pitempään alkoi kone rykiä ja saattoi jopa sammua, kaasulla sai pidettyä käynnissä. Kaasutinta säädettiin ja venttiilivälyksiä parikin kertaa, syttyä myös ja tallin pihalla se käydä rouskuttikin aina nätisti ja kulki hienosti.
    Nyt sitten loppu syksystä alkoi ketutaan se valoissa rykiminen ja aloin hommaa tutkia kunnolla, eli hai vian "päälle" ja strobolla huomas, että välillä kipinä hävis pytyiltä tyhjäkäynnillä (lataus ja kaikki johdot kuitenki ok), puolan vaihdoin, tulpanjohdoissa oli parissa huomattava vastus ero, joten uudet laitetaan tilaukseen, mutta veikkaan että tuo puola sen vois aiheuttaa. Niin paljoo ei kuitenkaan keretty ajaa, että täyttä varmuutta sais, keväällä sen sitten näkee. Niin ja kärjetön sytystys on tässä laitteessa.
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Esivastus vois olla myös menossa.
    Tuollaista se teki mullakin, mutta en osaa sanoa suoraan mikä sen aiheutti kun oli tuota ongelmaa muutenkin.

    Se että käynti muuttuu jarrulla autoa seisottaessa on sinänsä ihan normaalia, koska jarrutehostin ottaa voimansa (alipaine) slantissa jostain 5-6 pyttyjen tienoilta imusarjassa. Huonon kipinän ja tuon alipaine "häiriön" summa vois olla hyvinkin se syy miksei pysy kunnolla käynnissä.. huono sytkä ei myöskään ainakaan edistä kunnollisia alipaineita imusarjassa. Vielä kun tuohon lisätään liian rikas seos niin coctail on valmis. helpostihan sitä korjaa huonoa käyntiä rikastamalla seosta, vaikka vika onkin sytkäpuolella..

    Itsellä tuo auto toimii muuten ok, mutta kylmäkäynnistys voisi toimia paremminkin. Se on outous mitä en ole saanut ratkaistua.Korjasin ongelmaa reiluhkolla perusennakolla..
     
  4. L.P.

    L.P. Gearhead

    Etuvastus kannattaa mitata ja tarkistaa ulkoisesti jos näyttää että olisi menossa poikki. Jos vastus on kasvanut liian suureksi niin puolan jännitekin alenee johon vielä lisätään Moparin laturin ominaisuus ladata tyhjäkäynnillä huonosti.

    Niinkuin totesit, että koneen säätämisessä "kaikki vaikuttaa kaikkeen".

    Tuo on kyllä yleistä, että seosruuvia on käännetty melko rikkaalle kun ei ole muuten ollut säädöissä. Jos kaikki on kunnossa niin saattaa olla että seosruuvin oikea asento on jopa vain 1-2 kierrosta auki.

    Eikös liika ennakko juuri huononna käynnistyvyyttä vai olenko aivan metsässä? Muuten pitää kyllä paikkansa, että Slant saattaa toimia aika hyvinkin paljon reilummalla perusennakolla kuin mitä huoltokirja antaa.
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo ennakon pitäis kyllä olla oikea, että kone syttyy helpommin. Jostain syystä tämä yksilö ei oikein tahdo käynnistyä jos on normaali ennakko. Mutta siis vikahan saattaa olla ihan siinä ettei asteikko pidä ihan paikkaansa.

    Sitten, mulla oli tähän päivään asti hiukan vääränlaiset kytkennät tuon puolan ohituksessa käynnistys tilanteessa. Nyt on oikein, mutta ei ole taaskaan kylmästarttia kokeiltu.. semi lämpimänä toimii ainakin loistavasti.
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    Joko on kylmästarttaus kokeiltu. Ainakin kelit ovat kylmenneet riittävästi.

    Yläkuolokohdan merkin paikkansapitävyys on helppo tarkastaa kun ottaa 1. sylinterin tulpan irti ja katsoo jonkin mittatikun kanssa milloin mäntä on yläasennossa ja samalla katsoo, onko dampperin merkki tällöin asteikon 0-kohdassa.
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    Tuo kannattaa tarkistaa ennenkun lampun kanssa lähtee säätämään. 90 prosentin varmuudella ei ole kohdallaan. Käsikopelolla kannattaa slantin ajotukset säätää.
     
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    "Käsikopelolla" säätäminenkin toimii hyvin. Eivät nämä vanhat moottorit ole hirmiusen tarkkoja, jos ei sytytys ole aivan asteelleen oikea.

    Moottorihan pitäisi säätää siten, että se toimii parhaiten kun ajetaan normaleissa olosuhteissa. Säädön voisi tehdä esimerkiksi sytytysennakko-alipaine-kierrosluku-taulukkoa apuna käyttäen.

    Minun mielestäni säätämiseen on hieman väärä lähestymistapa se, että säädetään tyhjäkäynti mahdollisimman hyväksi. Tyhjäkäyntiähän kuuluu välttää muutenkin autoillessa, sen tarkoitushan on estää moottoria sammumasta kun kaasua ei paineta. Varsin hyvään lopputulokseen varmasti päästään ajettavuudessakin kun säädetään korvakuulolla, kiitos sen, ettei slant ole kovin ronkeli säädöistään.

    Minun näkemykseni asiasta on kuitenkin se, että jakajan ennakkokäyrät on autotehtaalla suunniteltu siten, että moottori toimii parhaalla tavalla kun perusennakko on säädetty tehtaan arvoihin. Tietenkin tässä on huomioitava se, että moottorit ovat tulleet jo 40 vuoden ikään ja mm. polttoaineissa on tapahtunut jonkinlaista muutosta 60-70-luvulta. Sitten pitää vielä varmistaa, että moottorissa on yleensä alkuperäiset sytytysosat paikallaan, jotta sille suunniteltu ennakkokäyrä toteutuu.

    Mitä tässä tylsässä yksinpuhelussa yritän ilmaista on se, että säätämisessä olisi syytä ottaa ensisijaisesti huomioon ajettavuus, sen jälkeen tyhjäkäynti. Jos moottori ei tahdo mitenkään pelata tehtaan sytytyksen arvolla, niin vikaa on syytä etsiä myös muualta.
     
  9. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo tosiaan, vaihdoin accelin super coilin tuonne pellin alle, puola kun oli tosiaan paska. Nyt toimii ja starttaa kelillä kuin kelillä. eikä nyi. Ennakkoa on JUST toi 5 astetta.
     

Kerro tästä muillekin!