Slant Six kuumenee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juha745, 15.8.2015.

  1. juha745

    juha745 Gearhead

    Vastaavasta aiheesta varmaa netti täynnä tietoa, mutta koitetaan nyt silti vielä.

    Eli kyseessä Plymouth Belvedere -66, koneena Mopar 225.
    Auto nosti lämpöjä ensin vain maantieajossa, tai muissa tilanteissa joissa kone joutuu koville. Pistin kannentiivisteen menemisen piikkiin. No nyt on kannentiiviste ja kannenpultit vaihdettu, tilanne muuttui siinä määrin, että nyt lämpenee myös kaupunkiajossa, tätä ei siis tapahtunut ennen remonttia.

    Autoon vaihdettu/tehty minun toimesta (listassa voi olla aiheesen kuulumattomiakin):
    -Vesipumppu
    -Termostaatti (täytyy kokeilla vielä toisella kun kerkee hakea jostain)
    -Bensapumppu
    -Kannentiiviste
    -Venttiivarrenkumit
    -Tulpat johtoineen
    -Virranjakajan kansi ja pyörijä
    -Imu-pakosarjan tiiviste
    -Syylari puhdistettu miljoona kertaa

    Edellinen omistaja vaihtanu jäähdyttäjän Aspenista. Laatikkoöljyn lauhduttimen putkethan noissa ei vissiin käyny yhteen, joten liitos tehty letkuilla.

    Ja kuumeneminen ei perustu mihinkään lämpömittarin lukemiin, vaan auto on useampaan otteesen puskenut vettä pihalle syylarin korkista. No se lämpömittarin lukema kuitenkin onneksi pitää paikkansa, niin saa vältettyä pahemmat keittelyt.

    Mitähän tän kans nyt keksis? Itelle ei nyt tuu muuta mieleen, kun kokeilla toista termaria ja vaihtaa jäähtyttäjän korkki uuteen. Tuskinpa auttaa nekään?
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mulla 65-vallu 225 koneella kuumeni kanssa aika huolella ennenkun tein koneremontin,sen jälkeen rupes pysymään aisoissa. Noissa kai on jäähdytys aika alimittanen,tekiskö sitten väljä kone öljyyn just sen verran kuumuutta ettei auta vaikka olis kierto kunnossa...mut koneremppaan loppu kuumeneminen ainakin itellä. Sama vesipumppu ja termari kuten muutkin apulaitteet oli ennen ja jälkeen remontin,myös syyläri.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Jos kuumenee matka-ajossa vaan ei kaupungissa ni yleensä ongelmana on vain tukossa oleva syyläri ja putsailu ei juuri auta.

    Vaihda syyläri.
     
  4. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja niitä vesipumppujahan oli kahta erilaista,se toinen on sen näkönen "siiviltään" että ihme jos saa edes jotain virtausta aikaan...
     
  5. juha745

    juha745 Gearhead

    Kiitoksia vinkeistä! Täytyy koittaa metsästää toinen jäähdyttäjä jostakin. Näin alkajaisiks.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Koneen säädöt vaikuttaa käyntilämpöihin, ja se että onko paineellinen vai paineeton systeemi sulla siinä autossa. Jos on paineellinen ja se vuotaa paineet ulos, voi nostaa lämpöjä.

    Paljonko sulla on sytkäennakkkoa siellä? Myöhänen sytytys tekee ylikuumenemista.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Missä autossa on paineeton järjestelmä?
     
  8. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Kuplassa.. :D
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    No niimpä.. :D Olis ehkä pitäny kysyä että missä normaaliautossa... :)
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vanhoissa traktoreissa ja työkoneissa noita paineettomia systeemeitä on ja joissain 30-40- luvun autoissa tollasia ollut, varmaan jossain vielä 50-60luvullakin on ollut. Muistaakseni jossain britti-kinnerissä olen nähnyt paineettoman systeemin. Minäkin omistan kaksi paineettomalla järjestelmällä varustettua moottoria ja on tehtaalta tullessaan ollut tollanen, ja moottorit on 60 ja 80-luvulta.

    En tiiä onko Belvederekään nykyään "normiauto" :rotfl: Vaikka varmaan normimpi se on mitä Kupla :rotfl:

    No joo, oli vähän tyhmä kysymys vaikkei noista autoista mitään voi olettaakkaan kun ovat niin vanhoja.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    No joo mutta mä en tosiaan muuta tuohon omassani keksiny kun tiukemmat pytyt=vähempi lämpöä kammioon. Koska toi jäähdytysjärjestelmä on tehty minimaaliseks.
     
  12. 69

    69 Gearhead

    Niiku xarper jo kertoikin syyläri tukossa, koita korkin reijästä pitkällä rautalangalla onko pillit auki. JP juttuihin en usko ollenkaan sulla konerempan yhteydessä avattiin tukossa olevat vesikanavat lohkoksta/kannesta.
     
  13. grantorino

    grantorino Gearhead

    Ettei vaan olisi liian pieni syyläri tuon kokoiseeen autoon, aspen on vähän pienempi kokoinen auto kuin belvedere.
    Kuutos aspenin alkuperäinen syyläri on aika tarkkaan mitoitettu nimenomaan aspenille.
    Uudet, myytävät, korvaavat syylärit aspeniin ovat kasimalliin tarkoitettuja ja näillä kuutosaspen lämpiää hieman hitaammin mutta jäähdyttää hyvin.
    Tälläinen kasimalli aspenin syyläri saattaisi toimia belvederessäkin.
     
  14. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kai mun se pitäis tietää kun mähän sen rempan tein! Ei juur vittuakaan kiinnosta mitä sinä uskot..
     
  15. 69

    69 Gearhead

    Ja koneistomon reissulla aukes sit ne vesikanavatkin kunnolla.
     
  16. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kuka meistä oli sitä konetta kasaamassa? Ei sitä kyllä koneistamolla käytetty ja luuletteko te jumalauta että niin paljon ruostetta voi kertyä kanaviin että tukkii kierron??? Miettikäähän vähän.
     
  17. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Ettei vika ole jäähdyttimen korkissa joka päästää paineet liian aikaisin ?
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Tarkista se sytytysennakko. Mulla lämpeni slanttivani ihan sadekelillä +15 C lämpötiloissa, kun sytytys oli myöhäisellä. Myös liian laiha seos saattaa edesauttaa lämpenemistä.

    Mulla slanttivanin lämmöt on ollu ihan hallussa jopa ilman asentamaani lisäflektiä +25 C lämpötiloissa aikaisemmalla sytkällä ja rikkaammalla seoksella.
     
  19. juha745

    juha745 Gearhead

    Juu sytytyspuolta pitää tutkia tuossa kanssa. En tiiä paljonko ennakkoa tällä hetkellä. Kaiken lisäks pitäs myös uus kaasari laittaa tai huoltaa tuo entinen, ei oo mitkää kovin kaksiset tiivisteet siinä, niin senkin säätöihin saaminen on hiukka haasteellista. :D

    Täytyy myös huvikseen ettiä uus korkki syylariin aluks.
     
  20. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Mul on kutos aspenin syyläri pikkulohko letukan kaverina ja hyvin riittää jäähdytystehoa niin en usko ettei slantissa riittäis.. ja toi jos kone olis loppu niin lämpee niin en usko oikeen siihenkään, itellä oli joskus aivan loppuun ajettu slantti ja ei niin hyvä syylärikään niin ei kyllä ollu koskaan lämpöongelmia.. koitas tarkistaa ettei olis ilmalukkoa koneessa..? Olekko kattonu korkin reiästä kuumana että kiertääkö vesi kunnolla tai tarkistanut ettei mittari näytä puutheinää..
     

Kerro tästä muillekin!