Slant super six suorilla putkilla.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sectoid, 17.3.2010.

  1. sectoid

    sectoid Gearhead

    Onko kukaan koskaan kokeillut asentaa suoran kutosen perään pakoputkea ilman äänenvaimentimia niin että haaroittaisi sen vielä kaksihaaraiseksi? Esimerkki tuubista http://www.youtube.com/watch?v=OpiGaiPPbT8 Ajatus on saada mahdollisimman kiukkuiset ja ihmisiä vituttavat soundit. Nykyään ongelmana on 80 - 100 vauhdissa oleva helvetillinen kumina. Tyhjäkäynti on nykyiselläänkin sopiva. Vaimentimetkin olisi oikein jees jos löytyisi semmoset jotka päästää läpi enempi rätisevää kuin kumisevaa ääntä. Kasikonetta ei kannata tarjota vaihtoehdoksi. :wink: Onko täysin kuolleena syntynyt idea?
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Joskus oli Fordin 250-kutvosessa suoraputki ja ääni muistutti lähinnä vanhaa Suomenlinnanlauttaa :rotfl: . Slantti vaan kiertää ylemmäs joten ääneen tullenee lisää "rähinää".

    Rätinää saaneet ku teet putken rosterista...
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Komppaan tuon Suomenlinnan lautan vertauksen kanssa. Matalaviritteisen koneen ääni ei muutu rähinäksi vaikka ois putki poissa kokonaan. Semmosta räpätystä sieltä vaan tulee pelkällä pakosarjallakin.

    Siihen kuminaan auttaa jos laitat toisen vaimentimen sinne pakoputken viimeiselle metrille. Resonanssi putkessa johtuu vissiin siesovista aalloista (jtkn tekemistä äänennopeuden kanssa) ja kun putki on vaimennettu parista kohtaa, tommosta resonanssikohtaa ei yhtä helposti synny.

    Paksu lastu kannesta, rallinokka, iso kaasari ja vielä peltisarjat, niin jopa on taxikutonen muuttunut myös saundiltaan rataraudan kuuloiseksi. Ja oloiseksikin. Ainakin vähän.
     
  4. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Mulla on kutos Ooppelissa 6-2-1-2 putkisto, lopussa kummallakin puolen läpivirtaava pieni vaimennin. Oon aina tykännyt et siinä on ihan mukavan kiukkuiset äänet.

    Koitin hakee et löytyykö mitään näytettä netistä, tuo on vanhalla hieman miedommalla koneella tossa vaiheessa mutta jotain ideaa saanee.

    http://www.dailymotion.com/video/x1ri1y ... itala_auto
     
  5. sectoid

    sectoid Gearhead

    En ole ikinä Suomenlinnan lautalla käynyt joten äänestä ei ole tietoa. Tossa linkissä jonka laitoin, niin siinä on mun mielestä hyvät äänet. Tietysti rätinää tuo sekin kun kameran mikrofoni alkaa särkemään. Mitään kilpa-auton ääniä ei ole tarve saadakkaan. Kova meteli ilman kuminaa olisi ajatuksena.

    Komeasti opeli kulkee. Vastaavan näköisellä autolla voisi itekkin ajella. Tyylikkäitä autoja tehtiin ennen.
     
  6. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Opelin kutonen muuten näyttää olevan aika tarkalleen saman kokoinen kuin slantti.
     
  7. jariha

    jariha Double Gearhead

    lisäisin tohon että myös moottorijarrutuksissa, mulla koko putki on 2,5" yhdellä suoralla läpivirtaavalla pöntöllä ja loppuu taka-akselin eteen. mut meteliä kyl on ihan mukavasti muistaakseni :eek:
     
  8. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Itse tein aikoinaan A-mallin coupe common kutoseen 6-2 tuplaputket läpivirtausvaimentimilla ja ongelmana oli juuri tuo maantiekierroksilla esiintyvä korvat lukkoon saava kumina kabiinissa. Lisäsin putkiin jopa toiset vaimentimet ilman vaikutusta ongelmaan, kunnes keksin yhdistää nuo tuplaputket H-putkella heti putkien alkupäässä, sillä seurauksella, että auton äänimaailma muuttui totaalisesti. Muutoksen jälkeen tyhjäkäyntipörinät olivat edelleen hyvät, mutta kierrosten kasvaessa äänet vaimenivat esim. maantienopeuksilla vaimeaksi huminaksi. Jos mahdollista, H-putkea kannattaa kokeilla.
     
  9. sectoid

    sectoid Gearhead

    Hyvä ehdotus. Sitä tarvii varmaankin kokeilla. Pitää jostain hommata sopivaa putkea enemmänkin. Hävettää edes kysyä, mutta onko H-putki vain pelkkä putkenpätkä joka yhdistää varsinaiset pakoputket toisiinsa? Eli tämän näköinen.

    [​IMG]

    Koko putki pitää rakentaa pakosarjoista eteenpäin jostain sopivasta teräsputkesta. Nykyinen putki kun on tarkoitus säilyttää varaputkena katsastusta yms juttuja varten. Onko sillä paljon vaikutusta ääneen mihin kohtaan putki loppuu? Nyt putki loppuu ennen takapuskuria.
     
  10. mie

    mie Gearhead

    Kaverilla oli -65 Valiantissa peltisarja 225:n kyljessä ja suorat tuplaputket sarjoilta taakse asti jostain vajaasta 2" (oisko ollu 1 3/4") putkesta. Ei se kyllä hääviltä kuulostanut. Lähinnä yhtä typerältä mölinältä kuulosti kuin jonkun corollan ääni, johon on vaihdettu takavaimennin. Vaihtui reiluun 2" tuumaiseen yhteen putkeen ja yhteen vaimentimeen, alkoi oikeasti olla "ääntä", alkoi tasainen mölinä kuulostaa edes 6-koneelta.
     
  11. 660

    660 1st gear

  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jostain syystä tossa slantissa on aivan sairaan ruma pakoääni, kuulostaa ihan joltain tuning vehkeen Fart Pipelta. Muutenkin käynnin tassauudet sun muut on ihan "omaa luokaansa", Ihan eri planeetta jos vertaa vaikka opelin, bemarin tai jaggen kutosiin; mist johtuu, ma tieda en? Parhaimmillaan noiden ääni on suht hiljasena asiallisilla vaimentimilla.
    Tos ollaan edes vähän alueella: http://www.youtube.com/watch?v=VrAqCYhA ... annel_page
     
  13. olds79

    olds79 3rd gear

    Mulla oli -65 valsussa suora putki, kun ostin sen. Eipä kehannu ajella silleen vaan oli laitettava vaimennin väliin ettei kuulo lähe kun ajelee oli se melu sen verran kova ilman vaimenninta.
     
  14. sectoid

    sectoid Gearhead

    Aika huonon vastaanoton tuntui idea täällä saavan. Rumasta käyntiäänestä voidaan olla montaa eri mieltä. Itse vihaan eniten nykydieselien särisevää pärinää. Rumin ääni on VAG-konsernin autoissa. Onneksi ei tarvii moisella ajaa.
    No, toi pakoputken rakentaminen onkin vasta myöhemmin tehtävissä töissä. Ketään ei ole tarkoitus miellyttää täällä eikä missään muuallakaan. :) Pitää vaan miettiä ja kokeilla eri ratkaisuja.
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tämä kuullosti tyhmäkäynnillä vähän siltä ku Ford 250 suorallaputkella, tosin Fordissa vielä rauhallisempi ja syvempi syke... Eikä kierroksilla rähissy tohon malliin vaan pysy "maamoottorimaisena" :rotfl: .
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Sytytysjärjestyksestä?
     
  17. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Emännän slantti darttiin tein pakoputken n. 2 tuumasesta putkesta, takapenkin alle takaveto volvon pönttö ja tankin viereen vielä halppis läpivirtaava pönttö. Kovin ääni mitä autosta lähtee on kaasuttimen imuilma ja kiinteän flektin humina...pakoputkesta kuuluu hiljaista supsutusta kun oikein alkaa kuuntelemaan...ole erillainen ja tee siitä niin hiljainen ettei sen käyntiä edes huomaa :D
     
  18. dartvader

    dartvader 1st gear


    Tossa tais olla suurtehopuola ja nelikärkitulpat luulen ma... :poff:
     
  19. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Kyllä.
     
  20. sectoid

    sectoid Gearhead

    Kiitos.
     

Kerro tästä muillekin!