Slantin männänrenkaat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tonmar89, 8.8.2018.

  1. Tonmar89

    Tonmar89 1st gear

    Olis edessä männänrengas humppaa kun tahtoo öljyn syönti olla kohallaan ja todettu vielä puristupainetestissä että öljyä laittamalla paineet nousee. Ongelmana rockauto.com valikoima että Minkähän niistä RE-RING KIT sarjoista uskaltaa ostaa että tulee oikea?? Onko hoonaus tarpeellinen jos vaihtaa vaan renkaat? Ei mitään tietoa onko joskus hoonattu vai ei. Ja mitä muuta olis hyvä vaihtaa samalla?
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kone levälleen ja sit mittaus että tarviiko porata jne. Ja siltäpohjalta sit tarvittaessa ylikokomäntää jne. Purkamatta/mittaamatta et pysty valitsemaan millään oikein. o_O
     
  3. Tonmar89

    Tonmar89 1st gear

    Näin vähän oletin että purettava ensin. Mites mittaukset suoritetaan oikea oppisesti? Perus tönärillä mitat joka pytystä?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sillä selviää se missä koosssa/ylikoossa kone on. Kun aukaiset niin näet kuluman ja sen perusteella sitten rengastus tai poraus uuteen isompaan kokoon => männätkin uusiksi.

    Pienen kuluman tuoman pykälän voi poistaa sylinterin yläpäästä ja rengastaa koneen jos ei ole halua antaa slantille kokonaan uutta elämää. Ostin just itselleni moiseen toimeen "ridge reamerin".
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Käytä koneistamossa mitattavana ellei tutuilla oo sylinterimittaa, koska myös soikeus ois hyvä tietää jos meinaat itelle tehä. Jos pelkkä pisnis mielessä ni vaiha vaan paksummat öljyt ja lyö purkki stp:tä sekaan ja hävitä kiireesti :poff:
     
  6. Tonmar89

    Tonmar89 1st gear

    Nyt purettu ja männän halkaisija about 86mm eli standardi?? Ja rengas about 90mm karkeesti perus tönärillä mitattuna vapaana. Eli mittaanko vielä sylinterit ja paljon ne pitäis olla että riittää pelkästään uudet renkaat ilman porausta ja uusia mäntiä? Kiitos!
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Jos siellä ei oo rappua ni eikun läjään vaan uusilla osilla, toimii kyllä hyvin vaikka vähän oliskin.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Googleta stanu mitat ja korjausrajat netistä. Mulla on joissain autoissa shop manuaaleissa mainittu nuo. Ei kyllä tuohon mottiin.
    Ratkaisevia on tietenkin männän halkaisija ja pyöreys. Sylinterin halkaisija ja onko muodossaan. Männän renkaat laitat sylinteriin ja mittaat onko päittäisvälys sallituissa toleransseissa. Tuollain niiko karkeasti harrastelija pohjalta tavalliseen käyttömoottoriin. Sylinterin kuluman kyllä näkee silmämääräisesti jo aikaisemmin mainitusta yläosan kyntteestä. Sylinterin yläosa, jota ei männänrenkaat yletä kuluttamaan.
     
  9. Tonmar89

    Tonmar89 1st gear

    Yläreunassa noin 1cm-1.5cm syvyydessä kantti joten se olis varmaan hyvä hoonata pois ja sitten vanhoilla männillä mutta uusilla renkailla kasaan? Mites muuten kammen ja nokan kunnon selvittää? Tähän ei kuvia saa lisättyä puhelimesta mutta nokasta olis kuvaa millanen kuluma kyseessä.
     
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

    Olivatko öljyrenkaat täysin jumissa? Ja puristus renkaat myös kuoleentuneet.
    Välin on vanhasta koneesta venttiivarren kumitkin kadonneet, mikä edesauttaa öljynkulutusta.
     
  11. Tonmar89

    Tonmar89 1st gear

    Varren kumit vaihdettu keväällä mutta eivät perinteisesti pysy alhaalla vaan liikkuu venttiilin mukana. Kansi oikaistu ja venttiilit läpätty samalla kertaa. Öljyrenkaat oli kaikki jumissa, vapautui vasta sokkia nostamalla. Puristus renkaat liikkui. Renkaat vapaana mitattuna perus tönärillä n.90mm. Laitanko tilaukseen pelkät renkaat ja lyön motin kasaan?
     
  12. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Jos tallista ei löydy hienompia mittalaitteita, niin laita irtonainen puristusrengas sylinteriin vaikka 20mm dekkitasosta mahdollisimman suoraan ja mittaa "rakotulkilla" männänrenkaan katkosrako. Sitten tee sama mittaus sen sylinterissä olevan pykälän yläpuolella, eli esim. 1mm dekkitasosta. Sitten vähän ala-asteen matematiikkaa pohtimaan, kuinka sylinterin kehä vaikuttaa halkaisijaan, niin saa edes suuntaa antavan lukeman sylintereiden kuluneisuudesta. Sylinterin soikeus ym. onglemat ei tietenkään paljastu tolla taktiikalla, mutta saa ainakin jonkun käsityksen onko siinä pelkkien renkaiden vaihdossa mitään järkeä.
     
  13. 3964

    3964 3rd gear

    Eikös tuossa mainittu öljyrenkaat jumissa.jos renkaat kunnossa ja liikkuu ni aika huonokin alakerta toimii kyllä ok,tosin tehoahan se ei tuota.yleensä suurin öljyn kulutus tulee ohjainten kautta.
     
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tuliko kansiremontissa myös venttiilin ohjurit korjattua tai todettua kelvollisiksi.
    On tuo männänrenkaiden vaihto vähän sellainen hätäaputyö, uusia männänrenkaita kannattaa verrata vanhoihin, saa jonkinlaisen käsityksen kuluneisuudesta.
    Varmaankin tälläisella "budjettiremontilla" slantti taas jonkun aikaa toimii, jollei ole tarkoitusta pitää konetta itsellä pidempään.
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    7 vuotta ajossa ollu vai kohta jo 8 yks 302 missä oli varmaan millin rappu ylhäällä, uudet laakerit renkaat perusremppa ja kovaa ajoo eikä mitään ongelmia että savuttelis tai veis öljyäkään.
     
  16. grantorino

    grantorino Gearhead

    Niin, kyllä nämä maamoottorit toimivat, kun eivät ole vielä pienivälyksisiä nykyajan tarkkuusmoottoreita.
     
    KajS ja xarper tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joskus on saanu sellasia rengassatseja rapulliseen, jossa ylin rengas on pikkasen viistetty, niin ei tökkää rappuun.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  19. Tonmar89

    Tonmar89 1st gear

    Taitaa mennä venttiili ohjurit vaihtoon kun lähes kaikissa väljää kun heiluttelee. Paljonko saa olla klappia vai ei yhtään? sylintereitä mittailtu sen verran että mäntä sisään ja 0.15 liuska menee männän ja sylinterin väliin ja pitää männän paikallaan. Eli varmaankin vakio renkaat voi laittaa? Pitäis alkaa osia tilailemaan että saa läjään vielä tämän kuukauden puolella.
     
  20. Tonmar89

    Tonmar89 1st gear

    Onkos slanttiin mahdollista edes vaihtaa ohjureita?? Sain autozone comista sellasen käsityksen..
     

Kerro tästä muillekin!