Kokeillaan jos tastäkin proggiksesta sais tänne jotain aikaan..... Olin jo pidemmän aikaa etsinyt 2d a-body Darttia/Valianttia ja päällimmäiset kriteerit oli että auton pitää edullinen, kasin papereilla sekä ehjä korinen ja mielellään rekisterissä!! Ja Jälkimmäiset kriteerit sitten vaikka rullaava koppa tai pelkkä koppa. No, ei ihan hirveesti ollut tarjolla pudjettiini/kriteereihin sopivia aihiota, paitsi jotain mätiä, mihin en lämmennyt, ei todellakaan kiinnosta hitsata neliö tolkulla peltiä. Aikansa se otti, kunnes kyseinen - 66 Dartti löytyi, siis hitsivapaa kori, ja etuakseli, mutta rekisterissä ja kasin papruilla. Ja kuitu flipillä sekä putkikeulalla Sovin myyjän kanssa noudosta Ja kaverilta lainasin takaakselin ja trailerin meisselin perään ja keula kohtia Varsinais-Suomea. Paikan päällä sit laina hanuri kiinni Darttiin ja auto trailerille ja meisselin keula kohti takas Nurmijärveä. Tarkoitushan olis rakentaa sellanen sleeper Dartti, hyvin toimivalla tekniikalla ja olis vielä hyvä ajettava, (onko edes mahdollista?) Hieman omia ajatuksia tekniikka kombosta...... Tallista löytyy jo tuleva motti, joku - 70 luvun 318,jollakin miedolla ne nenulla ja rautakansilla, mutta ajatuksena että tehtäisiin siitä kunnon katumotti, siitä myöhemmin kun herra x kerkee paikalle tuumailee.... Vaihteistoksi varmaan tf 904, tai sitten manuaali..... Hanuri olis 8 3/4...... Tarkoitus olis kuitenkin saattaa järkevällä budjetilla auto leimalle. Tässä nyt vaan täälääsiä perjantai illan mietteitä...... Kuvia tulee kun on jotai mitä näyttää.....
Tuosta saa sellasen suomi 80-luku henkisen laitteen.. Fuck the Perfomer RPM Air Gap, hail to Torker II!
Olikos se niin, että 318:ssa on pienet kanavat ja siihen sopii suoraan vain 273:n valurautasarja 4 kurkkuiselle tai joku antiikkinen Edelbrockin Streetmaster?
Saattais olla mun vanha Punainen paholainen, jos on JVR-xx ? Jos sama, niin mulla oli 360+904+7/14 ja Hestecillä
Jotenkin tuli mieleen tästä alkaa tutkii, että oliko Dartista FIA:n luokittelutodistus. No olihan se..: https://historicdb.fia.com/sites/de...401/homologation_form_number_1332_group_t.pdf No sitten huomasin, että siellä on mainittu sport camshaft ja arvot: Inlet: Valve opens 34 BTC Valve closes 74 ABDC 11,4 mm => 0,448818898 in Exhaust: Valve opens 70 BBDC Valve closes 34 ATC 11,6 mm => 0,456692913 in Sitten mopo hiukan karkasi taas kerran ja teki alkaa mieleen tutkii, että mikähän se nokka oikein. Laskin arvot sille: Imu: 180+34+74=> 288 astetta Pako: 180 +70+34 =>284 astetta Keskilinja: Imu: 288/2 -34 => 110 astetta Pako: 284/2 -34 => 108 astetta Nokkien välinen kulma: (110 + 108) /2=> 109 astetta. Katselin nykyisiä MP:n nokkia. En ihan samanlaista löytänyt, mutta tämä on lähellä: https://www.jegs.com/i/Mopar-Performance/312/P4120231AEK/10002/-1 Tämä näin offtopicina. Jos joku osaa kertoa, että mika toi tarkemmin luokittelunokka oli, niin saa kertoa..
Hanuri ajatuksia tässä funtsinut, kun noita 8 3/4 periä ei tunnu olevan olevan juurikaan myynnissä, niin mitä vaihtoehtoja tilalle? - Ford 8.8 tai 9 - GM - Hiase/volvo
Slantsix foorumilla höpäjävät Fordin 8.8 peristä. Se on vissiin jossakin vehkeessä ei-ihan-keskellä olevalla murikalla ja kaventuu kätevästi, kun käyttää molemmin puolin semmosen lyhyen axeliputken ja vetoaxelin.
Tuosta ohjeet https://www.forabodiesonly.com/mopar/threads/8-8-swap.89918/ Tuolta akseli https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=157876
Minusta toi Fordin 8.8 olisi kustannustehokas valinta. Kestävyys on lähempänä Moparin 8 3/4 ja niitä saa vielä aika halvalla ja monesti levyillä. 9" on kyllä hyvä, mutta niitten hinnat on eri luokkaa. Hyvä puoli Fordin akseleissa on Moparin kannalta sama pulttijako. Ainostaan navan halkaisijassa pieni ero. Tässä niiden leveyksistä: http://www.overdrive.fi/forum/threads/jaeykkien-taka-akseleiden-vertailua.309078/page-4#post-3460644 GM:n akseliosaaminen vähän niin ja näin. Tosin niitä 12-bolt trukkiakseleita saa halvalla ja ne kestää. Henkilömallit on periaattessa vielä kestävämpiä. Miinuksena eri pulttijako. Volvon akselikin kestää yllättävän paljon, mutta on kuitenkin kevyempää tekoa kuin edelliset. Ja eri pulttijako. Hiacen akseli olis kanssa kustannustehokas. Sellasia on Suomessa A-body Mopariin tungettukin. Huono puoli on tiuhat välitykset. Hyvä puoli sama pulttijako. Itse ole miettinyt semmoista Uazin perän suhteen. Uazin perä voisi olla hauska ralliperä..Tässä vastaava Willys-malli: https://www.automobilemag.com/news/vintage-circle-track-charger-rescue/
https://www.overdrive.fi/v8-market/parts-for-sale/bf01a800b6512cee11b5eb1c70d337f2/ Oli näköjään 8.8 ilman vetareita myynnissä