SM465 ja NP205 välinen klappi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja anttikristus, 15.10.2009.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Vaihteiston ja jakolaatikon välillä on vähän liian runsaasti klappia. Onko kokemusta, onko vikana yleensä vaihteiston ulostuloakseli, jakolootan sisäänmenoakseli, vai niiden välinen naarasholkki? Vai kuluvatko useinkin samaan tahtiin (pahin skenaario)? Tietysti ainoa varma tapa todeta tuo, on ottaa jakoloota adapteri irti, mutta jos jollain olisi heittää valistunut arvaus...
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    eiköhän se klappi yleensä ole siellä jakoaskin synkassa.ei noi akselien spoorit kulu yleensä yhtään.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi on varsinkin manuaalin persiissä "kulutustavaraa"! Manuaalissa on eri boori kuin tomaatissa!!
     
  4. JanneB

    JanneB Gearhead

    Luulen arvaavani: se naarasholkki
     
  5. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Nonih, kiitos vastauksista, tuota toivoin ja arvelin! Lasken alustavasti sen varaan, että pelkän holkin vaihtaminen hyödyttää ja hommaan sen. Jos sitten jakolootan ollessa irti näyttää siltä, että jompikumpi urosakseleista on saanut siipeensä, niin ryhdyn vasta sitten tilaaamaan muita osia.

    Kun kardaania pyörittelee, niin ei vaikuta yhtään mitään, onko lootasta ykkönen vai nelonen päällä, mutta jos jakolootasta laittaa hitaan, niin klappi puolittuu. Siitä päättelin, että suurin osa tyhjästä saattaisi olla laatikoiden välissä. Ja ennenkin olen jostain lukenut, että noiden lootien välinen liitos ei ole ikuinen.
     
  6. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    No niin, otin jakolootan ja adapterin pois. Jakolootan akseli on kohtuullisessa kunnossa. Holkki on kulunut, kyllä. Valitettavasti myös vaihteiston akseli näyttää hiukka heikolta. :( Näyttää siltä, että kulunut holkki on päässyt hieman vääntyilemään linkkuun siinä akselilla ja hakannut booreja aika pahoin.

    Seuraavaksi nappaan laatikon pois ja varmaan puran osiksi ja vaihdan kaikki laakerit, tuon akselin, ja kaiken muun mikä näyttää huonolta. Muuten tuo on pelittänyt hyvin, mutta kakkonen on usein hankala saada päälle.

    Ja nyt (mahdollisesti tyhmä) kysymys: Muistelen, että parissa oppaassa on kehotettu kannattelemaan paikoillaan jotain laakeria kytkinkopassa, kun laatikon vetää pois. Mutta kun kytkimessä yhtään mihinkään ei pääse mistään suunnasta käsiksi, niin mitä tuolla tarkoitetaan? Pyrkiikö kytkinkopasta ehkä jotain ulos laatikon mukana? Kerran aiemmin olen manuaalin irrottanut ja silloinkin tuota mietin, mutta kaikki meni tuurilla hyvin... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!