Sniper vie mielenterveyden

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 21.9.2022 klo 14:09.

  1. TMK

    TMK 2nd gear

    Otin jakajalta nuo kaks signaalijohtoo irti mistä rpm tulee, violetti ja vihreä, sit starttia niin samat voltit 10-11,2v. Ei tuu Sync tekstiä, mutta ei ilmeisesti voi tullakaan kun ei kulje dataa, vai oisko noista pitäny vaan toinen johto ottaa irti?
    Tän jälkeen piuhat kiinni ja laakista tulille, jännite on todennäköisesti sama, mutta vaikea katsoa kun lähtee samoin tein käyntiin kun starttaa.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No jopas.

    Eli purkki ei ymmärrä sitä tilannetta, että kierroslukuanturia ei ole (kytketty).

    Normaali 2000-lukuinen mikä tahansa tehdastekoinen moottorinohjaimen sisäinen vikadiagnostiikka tällaisen tietenkin käsittäisi ja antaisi siitä vikakoodin. Mutta tämä purkki näköjään ei.

    Jotain diagnostiikkaa purkissa kuitenkin ilmeisesti on, koska tuo SYNC-teksti tulee. Mitä foorumit ja valmistajan manuaali kertoo tästä?
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos anturi ”räkii” epätavallisella tavoin, fixullakin eculla voi loppua eväät. Mä asensin pilotoitavan 2 kanavaisen hall anturin triggeripyörään nähden +90 astetta. Lappu lattiassa joskus > 5k alueella ampui putkeen ja pieni kuolema. Logi oli aina puhdas.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toki.

    Toisaalta esimerkiksi sytkäkatkoksien tunnistus perustuu (ainakin) GM:n bokseissa siihen, että kampiakselin kierrosnopeus kiihtyy aina jokaisen onnistuneen sytytystulpan aiheuttaneen palamistapahtuman jälkeen.

    Toki muutokset on minimaalisia, mutta ilman toimivaa ja tarkkaa kampuran pyörimisnopeusanturia vikadiagnostiikkakaan ei toimisi. Ja oikeasti vaikkapa nyt kaikissa 2000-luvun LS-moottoreissa viallinen tulppa tai tulpanjohto on useimmiten just se jota boksi herjaa.
     
  5. TMK

    TMK 2nd gear

    Manuaalissa käsitellään asiaa vain käynnistyksen yhteydessä, lukee näin, käynnistä moottori ja katso rpm parametria. Sen tulisi vaihtua"syncing" ilmoittaen että ecu synkronoituu rpm signaalin kanssa hetkeksi, sitten näyttää rpm signaalin. Muuta mainintaa ei ole.
     
  6. TMK

    TMK 2nd gear

    Entäs onko tuo toisella virranjakajalla kokeilu pätevä keino diagnosoida viallinen ecu, mistä tuossa alotuksen FB linkissä on puhetta?
     
  7. sirkus

    sirkus Gearhead

    Ot, mut juuri tämän takia -96> lt1 motissa on kampiakselin asentoanturi kun vanhemmissa sitä ei ole. Eli obd2 vaati sytkäkatkojen tunnistuksen
     
  8. TMK

    TMK 2nd gear

    Samat voltit näkyy olevan kylmälläkin koneella ja pyörähtää samoin tein käyntiin
     
  9. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Tuli mieleen onkohan noi miten herkkiä sytytyksen läpilyönneille. Esim megaton herkkiä tosin eivät hävitä kierroslukua vaan aiheuttaa piikkejä kierroslukuun.
    Vaativat R tulpat tuli mieleen tilanne jossa yksi tulppa pimeneisi kokonaan lämmöstä
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    On ne herkkiä. Tulpat ja johdot pitää olla ehjät ja tesistirimallia.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuis paljon LS:n triggerissä on hampaita ja missä paikassa akselia se triggeri on? Kun nyt tuli puheeksi, niin täytyy ottaa joskus skoopilla slantin 32-2 tms pyörästä kierros näytteitä ja katsoa paljonko huojuntaa on. Kiertovärähtelyä lähinnä. Jakopään rullaketju hakkaa hulluna koteloon kylmällä koneella. On repinyt laturin pukin ja pultteja pienempiin palasiin. Sitten kun tein laturille kiinnikkeet niin, että säätöpulttikin on M10, niin eipä kilkata ketju yhtään. Kauan se haetutti itseään, ennen kuin löytyi. Ketju on tiukahko ja koppaakin tuli joskus laajennettua. Laturista tuntee kädellä värinän, jota ei muualla koneen osissa tunnu.
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    24 vanhemmissa 58 uudemmissa ja kampuran takimmaisessa limpussa kiinni. Anturi lohkon kyljessä.
     
  13. Onko ne induktiivisia vai Hall -antureita?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tommosella sijoittelulla on oma vaikutuksensa siihen, minkä huojunnan anturi näkee. Jos siirtäisi vastaavan anturoinnin kampuran etupäähän, voisi vakio-ohjelmalla tulla logi virheitä täyteen.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Induktiivisella anturilla näkee tilanteen triggerin koko matkalta, ei vain digitalisoitua näytteistystä. Siitä jatkuvasta aallosta irtoaa helpommin nopeusmuutostieto (mun mielestäni).
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Gen3 Hemeissä 03-08 32 hampainen ja +09 58. Sama kuin LS, vika limpussa kiinni ja anturi lohkon kyljessä.
     
  17. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    The Gen 4 engine uses a normal Hall Effect Sensor even though many in the industry refer to it as a Reluctor sensor. It is located above the starter motor towards the rear of the engine block. Gen 4 sensors are grey, Gen 3 sensors are black and of a Reluctor type (with internal signal conversion to output as a Hall) and cannot be used with a Gen 4 crankshaft trigger pattern
     

Kerro tästä muillekin!