Soikeat kiertokanget

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tylsä Rautasaha, 20.7.2006.

  1. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Onko kokemusta, miten soikeita kiertokankia saattaa koneeseen asentaa? Tossa mun 454-rojektissa ilmeni semmoinen tilanne, että kiertokankien alasilmät on järkiään 0,05mm soikeita. Pystysuunnassa välys 0,10mm - 0,11mm ja sivusuunnassa 0,15mm - 0,16mm. Tehtaan yläraja välykselle on 0,0035" = 0,09mm, kangen alasilmän soikeudesta en ole mistään mitään juttua löytänyt.
    Kammentapit ovat mitoissaan, kaikki suoria ja pyöreitä 55,86mm, tehtaan speksit 55,85 - 55,88mm.
    Laakerit Clevite77, kk-pultit ARP 135-6002 3/8".
    Mittasin kammentapit mikrometrillä, sisäheittokellon nollasin tohon 55,86mm arvoon ja mittasin sillä kiertokanget, laakerit asennettuina ja pultit ohjeen mukaiseen 50 lb-ft arvoon kiristettynä.
    Kanget on vakiot eikä niissä ole mitään vaurioon viittaavaa havaittu.
    Siispä paikalleenko vai romuksi?
     
  2. pontso

    pontso Gearhead

    soitappa moottorikoneistamoon niin saat ne kuntoon
     
  3. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Eikun kyllä mä olen näihin kankiin jo ihan tarpeeksi sijoittanut, joko ne saa toistaseksi välttää näin tai sitten ostan uudet.
     
  4. Mopar

    Mopar Gearhead

    -75 Moparin pikkulohkon (tehtaan korjauskirjan mukaan) veivien max out of round on 0,001"
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi sivusuunnan heitto vähän ihmetyttää?? Mikä voima sen on saanut aikaiseksi?? Toi pyöristyskin on aika homma jos sen sivuheiton haluaa pois koska sekä laakerinkannesta että ite veivistä pitää ottaa aika siivu pois.
    Paikalleen vain jollet mitää hirviää kisakonetta tee. Eikä niitä täysin pyöreitä kampiakselin kaulojakaan kovin montaa ole muaailmassa :odroll: .
     
  6. ds340

    ds340 Gearhead

    Toi tuntuu olevan muidenkin valmistajien ongelma.
    Oon mitannu useita mopsin kankia ja kaikki tuntuu olevan
    enemmän tai vähemmän soikeita. myös pontiacissa olen törmännyt ilmiöön. Jos käyntivälys on tehtaan arvoissa niin kovaa ajoo vaan.
     
  7. Petri K

    Petri K 1st gear

    editoidaan hieman omaa tekstiä kun luin eka et olit mitannut kanget vain mutta sulla olikin laakerit asennettuna kun mittasit.

    Heitto on aika iso mutta eihän tou välys liian pieneksi mene. Ihmetyttää tuo soikeus jos välys on kuitenkin riittävä joka puolella.

    Yleensä näkee kun soikeutta tulee että minimihalkaisija tulee vastaan ja kanki täytyy hylätä sen vuoksi.
     
  8. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    No just sitä ihmettelin, mittasin ja tarkistin moneen kertaan. Eikä mun järjen mukaan tota edes saa korjattua, tai ei siinä ainakaan mitään järkee ole kun uusia "hyviä" kankia saa kohtuuhintaan. Olis pitäny älytä vaan mitata ne ensin. Nyt on rahaa menny noihin kankiin jo yläsilmien hoonauksen ja pulttisarjan verran eli melkein puolivälissä uusien hinnasta jo ollaan.
     
  9. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    No niin. Mittasin pari kankea ilman laakereita ja kas, soikeutta oli max. 0,02mm. Samoissa kangissa laakereineen oli tuo 0,05mm soikeus.
    Laakeri on soikea ja sen kuuluukin olla. Ja hieman iso välys ei haittaa.
    Viisastuu ihminen kun kysyy viisaammilta.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Älä sitten täällä kysele jos viisaammilta haluat vastauksia :rotfl: . Joku vain ehkä sattuu tietämään enemmän koska on helvetisti kipeämmät kantapäät ja ihan kuiva pörssi :poff: .
     
  11. ripee

    ripee Gearhead

    eikös niissä laakereissa kuulukkin olla kevennys reunoilla voitelun takia ainaskin muutamissa malleissa esim mun pontiacissa oli laakeriliuskoissa 0.1mm kevennys reunoilla kun mittas mikrolla liuskaa ympäri
     

Kerro tästä muillekin!