Solenoidilla vai ilman? Fordin starttimoottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Slant Sickness, 11.3.2017.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    1988 F-150, kutonen ja automaatti. Startti oikuttelee. Ihan aluksi oli semmonen ettei tapahdu ns yhtään mitään muuta kuin "klik" lokasuojaan ruuvatussa releessä. Se semmonen, jossa piuhat on 1/2" tuuman muuttereilla kiinni. Vaihdoin osan ja tuli hyvä. Ei enää noita huteja.

    Kohta oli toinen oire, kuuluu isompi "klik" ja vähän mittarin valojen himmenemisestä näkee, että joku jo ottaa virtaa. Muttei inahdakkaan. Kaks kertaa oon koputellut tunkin kammella (on muuten hyvä kampe, pituus ainakin metri, ylettää ihan seisaaltaan naputtamaan starttia) starttimoottia. Ja heti ykkösellä tulille.

    Rockautossa ja SWT:ssä olisi startteja. Mutku ne on kaikki "ilman solenoidia" mallisia. Tässä autossa, jossa on lokasuojassa se iso rele (menisi kontaktorista) on jostakin syystä vielä kaiken päälle solenoidillinen startti.

    KÄYKÖ SOLENOIDITON STARTTI samaan paikkaan? Muuttaisi ohjauksen siten, että lokasuojan rele ohjaa päävirtaa, eikä solenoidia. Jos ei, niin mistä mä tohon osaan kaivella sopivan solenoidillisen startin.

    Moparien kanssa oli niin helppoa kun kaikissa malleissa oli yks ja sama startin kiinnitys ja malli.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Ite tarttin Fairlaneen viimetalvena uuden startin ja pyysin ns. "mini starttia" ja ehottivat että otan uudemman mallisen startin mikä ei tartte juuri tuota lokasuojassa olevaa "relettä" vai mikä se nyt onkaan ollenkaan.

    TuumaCidiltä sillon tilailin osia. Ja kyllä käy startit ristiin, tai ainaskin tohon 302 kävi.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En tajunnu nyt.
    Miten niin solenoiditon startti?
    Lokasuojan rele ei varmastikaan kestä startin virtoja.
    Startin hankinnassa ei pitäs olla mitään ongelmaa.
    80 luvun alussa oli vielä semmosella koppamallin solenoidilla varustettu startti, vaihtu sitten tavallisen mallin solenoidiin (vrt esim chevy) jossain vaiheessa.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Siis vanhan mallin starttiin ei ainaskaan tule kun yks piuha juuri tuolta releeltä vai solenoidiko se on siellä lokarissa?
    Uudempaan tulee sit jo akulta piuha suoraan ja siitä lähtee sit kaikelle muulle piuhat.

    Vanha:
    [​IMG]
    Uus:
    [​IMG]

    Ja tästä siis puhun minä ainaskin siinä lokasuojan päällä, täähän on tuossa uudessa startissa tuolla kylessä nyt joten turha kapistus jos startti on uuden mallinen:
    [​IMG]
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mitessenyt oli noiden piuhojen osalta...en muista. Mulla on tuossa yksi vehe jossa on juuri tuo startissa olevalla irrotettavalla kopalla oleva "solenoidi". Olen sen startin kerran elvyttänyt purkamalla ja puhdistamalla siellä olevat solenoidin kärjet juuri vastaavassa tilanteessa. Helppo homma.

    Rokissa oli listattuna juuri noita koppamalleja, eli semmonen sinne kai kuuluu.

    Lokarin relettä saattaa joku kutsua solenoidiksikin.

    Edit. Lienee piuhojen kanssa niinkun edellä kerrottiin, eli silloin lokarin rele/solenoidi kestää startin virrat.
    Uudemmissakin se edelleen on olemassa mutta startin voimavirta ei siis kulje sen kautta.

    Vanhanmallin startin tosiaan irrottaa ja putsaa kärjet tosi nopeasti. Oma on pelannut sen jälkeen ainakin 6 vuotta.
     
    Muokattu: 11.3.2017
  6. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ei ihan kaikki 302:n startit käy ristiin. Osa on vähän isompia, eli vanhemmat ja käy mm. cantonin öljypohjaan kiinni eli menee pienemmän startin vaihdoksi. Ei tiennyt teppo kun öljypohjaa myi että starttikin menee vaihtoon.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on ns uusimalli startin kyljessä olevalla solenoidilla autossa, siis ihan selvästi ei ykskään niistä rockenrollauton starteista ja tommosen näköisen releen uusin lokasuojaan uspartsvietnamista joskus syksyllä

    ']http://s873.photobucket.com/user/kristian60/media/IMG_0876_zpsk5kenwhg.png.html][​IMG][/URL]

    talli on niin pieni ettei tää mahdu huoltoon. Joten mieluusti kerralla kuntoon eli uusi starttimoottori.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ipadilla viestitetty...
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos helpommin tahtoo tehdä ja jättää sen solenoidin joka on uusittu paikalleen, niin laittaa startille sen solenoidittoman virtajohdon ja ottaa siitä johdosta herätteelle uuden mallin starttiin virran

    Se vanha solenoidi vaan toimii silloin startin päävirtakytkimenä

    Ei jaksa muistaa missä traktorissa se oli, mutta startin orkkisolenoidi on tankin päällä sellaisessa paikassa, että sinne ei käsiksi pääse ilman ratin koelaudan ja tankin irroittelua
    Siinä oli alkuaan solenoiditon heittostartti, siis sellainen jonka pyöriminen linkoaa hammasrattaan vauhtipyörälle
    Sittemmin oli laitettu uudenmallinen startti ja siinä oli loikka johdolla vaan heräte
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo nuita releitä on pari eri mallia.
    Oman startin irrotin lumihangessa ja rassailin keittiössä kun piti vielä auraushommiin päästä enkä viittinyt lähteä metsästään uutta :rotfl:.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Öljyisen hiekan sisältä kaivautui esille 96 mallinen solenoidistartti ja oli vieläpä Fordin merkki valussa. Solenoidi on prässätty purkamattomaksi. Pikkuisen nitkuttelin osia sprayöljyämisen jälkeen. Saas nähdä tekeekö vielä temppujaan. Rattaasta päätellen ei ihan hirveää määrää ole starttailtu. Ei voi tietää kun tää on ollu mulla vasta 1,5v.
     

Kerro tästä muillekin!