Sopimuksesta ja miehen sanaan luottamisesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Petri A, 3.5.2019.

  1. 383

    383 Gearhead

    Olin ostamassa osaa joka oli lehdessä myynissä hinnan kanssa soitin myyjälle että ota se voin laittaa tilille rahaa ei tarvii oli vastaus,sitten aloin selvittämään millä saisin se kotiin no eräs kaveri oli menossa viikonloppuna sinnepäin niin olis ottanut kyytiin,no soitto myyjälle niin rupesi nostamaan hintaa ja sanoi että eka joka tulee saa sen piti järjestää auto lainaan että pääsi hakemaan. :mad::mad::mad::mad:
     
  2. 3964

    3964 3rd gear

    Minulle sattui vastaava tilanne liikkeen kanssa,hinta ja haku päivä oli sovittu mutta päivää aikaisemmin tuli ilmoitus että kollega oli myynyt alta pois.

    Olisi pitänyt maksaa varmaan tonni etukäteen ni oiskohan tuo auttanut.
     
  3. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Tossa suullisessa sopimuksessa on kans se vaara, notta molemmat voi käsittää sopimuksen sisällön ihan eri lailla... Kirjallinen on parempi joka tapauksessa, on näyttöä jos on tarve.

    Eipä näissä autokaupoissa kyllä kauheesti kirjallisia tai muitakaan sopimuksia oo tullu tehtyä puolin eikä toisin, rahat tiskiin tai tilille niin tavara vaihtaa omistajaa ja that's it.

    Varausmaksun voi laittaa sillon ku ei heti pääse paikan päälle kattomaan ja autosta on saatu riittävästi kuvia ja tietoa notta uskaltaa ostopäätöksen tehdä.

    Jos ei uskallus riitä, niin sillon on ehkä parein jättää myyjä rauhaan niin kauaks aikaa notta pääsee paikalle kauppasumma kourassa... Näitä turhaan lupaajia ku on huomattavasti enempi ku niitä, jotka huijaa sen varausmaksun itelleen!!!
     
    vivve tykkää tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mä hain kaverille sen autolla paperillisen prätkän osakasan muutama vuos sitten vajaan 300km:n päästä. Myyjä vedätti hintaa parisatkua ylemmäks, totesin vaan että mulla on sovittu raha mukana ja se on mulle ihan vitun sama meenkö takas romujen kanssa vai ilman. Kyllä ne kyytiin lähti.
     
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Varausmaksu/käsiraha, ja sen pohjalta esikauppakirja jossa sovitaan kaupan ehdoista, kuten
    - Maksetun käsirahan ja jäljellä olevan kauppasumman suuruus
    - Lopullisen kauppasumman maksamisen eräpäivä (jonka jälkeen myyjällä on vapaus myydä edelleen)
    - Ajoneuvon luovutetaan uudelle omistajalle lopullisen kauppasumman maksun yhteydessä

    jne...

    Tarvittaessa tällaiset asiat voi sopia jopa sähköpostitse. Ei tämä nyt ole niin hankalaa.
     
    Holley ja Mokaman tykkäävät tästä.
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Aikansa harmittaa, mutta ei nää Laturit tästä maailmasta ihan heti lopu. Mun mielestäni parasta olis unohtaa koko juttu.

    Itse suhtaudun kyllä melko kriittisesti pe-la iltaisin tulleisiin ostolupauksiin. Se ostokrapula tuppaa tulemaan usein samaan aikaan sen ”tavan krapulan” kanssa.
    Haaveilupuhelut menee jonkinlaisena unelmaterapiana, eikä mulle tee ongelmaa rupatella niitä näitä jonkin ostattelijan kanssa, jos mulla vaan on siihen aikaa.
    Toki pelisäännöt kaupanteossa teen selväksi ostajalle, ettei jää kummallekaan osapuolelle väärää kuvaan lupauksista tai lupaamatta jättämisistä.
    Sähköpostikyselyihin vastaa yleensä vain että soita, kun ne on niitä ostajia jotka yleensä katoaa ensimmäisinä.

    Kyllähän sitä kaikenlaisiin haaveilijaan näissä autonostajissa usein törmää, mutta jos joku on tulossa autoa katsomaan/ostammaan, niin kyllä mä ainakin sen siksi aikaa olen varannut.
    Homma toimii vähän niin kuin jonotusperiaatteella, eli osoitetta ei saa ennen kuin kaupanteko siirtyy seuraavalle, kun mulla ei oo tarvetta kilpalaulattaa ostajia auton vierellä.
    On oikestaan aika vähän tilanteista missä harmittaa enemmän kuin silloin että ajaa pitkän matkan ostamaan autoa/tavaraa, joka on myyty nokan edestä.

    Perheen 2. autoksi ostattelin Tuusulalaisesta pikkuliikkeestä Fiestaa. Kauppa sovittiin ja lähdin hakemaan rahoja ja apujoukkoja auton hakuun.
    Soitin vielä varmistuksen että nyt ollaan tulossa, homma ok. ja kun oli vaimon kanssa pääsemässä Sulan alueelle tuli liikennevaloissa samainen auto vastaan jonkin mummelin ajamana. Ei siinä mitään, mutta autosta sattui olemaan kansi ulospäin halki ja myynnissä kuitenkin ehjänä tuossa liikkeessä.
    Liikkeen pihaan päästyäni eka manne loikkas pää edellä koeajolle lähtevän auton takapenkille ja toinen lähti juoksemaan ties minne sen minkä kintuistaan pääsi. Naapuri liikkeestä huutelivat mulle kannustushuutoja sen mannen pieksemiseksi, mutta sillä oli nopeemmat jalat kuin mulla. Silloin ei naurattanut, myöhemmin sitten enemmänkin.
    Ostin niillä rahoilla sitten auton toisesta liikkeestä.

    Entisen duunikaverin kanssa maanantaisin joskus naureskeltiin sen Sp tekemille vkl kännitarjouksille jostakin nettiauton paskakasasta, kun se sai sitten koko sunnuntain pelätä että myyjä oikeasti tarttuu tarjottuun summaan, eikä sillä ainakaan pokka riitä jo tehdyn tarjouksen perumiseen, kun oli aina tarjouksensa mittainen mies.

    Aika tylsää elo olis, jos me oltais kaikki samanlaisilla tavoilla ja tottumuksilla varustettuja.
     
    Pertti K ja Inlinee tykkäävät tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Täällä jo moni olikin samoilla linjoilla, omia kokemuksia ja prinsiippejä:

    1. Jos ei ole rahaa, ei mennä mitään autoa katsomaan vaikka tilipäivä oliskin heti viikon päästä. Joskus rahaa ei ole käteisellä jos auton kunto mietityttää MUTTA otto automaatti + tilillä katetta ja nostorajaa niin, että asian voi korjata samalla reissulla.


    2. Varaajat ei yleensä ostamaan tule. Toki jos joku soittaa, että nyt olen täältä oulusta helsinkiin juuri lähtenyt autolla/junalla niin odotetaan sen aikaa eikä myydä nokan edestä.

    Kuitenkin viikon päähän tälläistä varausta ei tehdä.

    Varausrahoistakin voi tulla itse saatana ja kitinä kun se 200€ etumaksua laittanut ei tulekaan ja haluaa rahansa takaisin vaikka käytäntö olis mikä. Ei varausrahoja ei ylimääräistä mielipahaa.



    3. Jos en itse pääse paikalle ja hirveä autokuume jylläää niin olisiko sillä suunnalla kaveri joka rahoitettuna laitetaan paikan päälle?


    4. Jos ei ole valmis ajamaan 500km auton perässä niin turha edes soitella ja voivotella miksi auto niin kaukana. Tyytyy lähialueen tarjontaan.


    5. Ei mitään osamaksuja
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Eikös tässä tapauksessa oltu jo sovittu hakupäivä. Oishan sen voinut varauksessa pitää siihen asti. Tuskin noille autoille nyt jonoksi asti on ostajia.
     
    esmi tykkää tästä.
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sitä paremmalla syyllä jos tuleekin rahojen kanssa ostaja tontille pitää toimia. Se joka käynyt koeajolla ja jäänyt miettimään tai tulee myöhemmin ei ole kovin vahvoilla.


    Jopa halvoissa romuissa varaus lyö näpeille. Muutaman kerran soittanut kolme ostajaa samoihin aikoihin ja kaikki olis heti tulossa. Eka peruu, toinen ei ota ja kolmas osti jo jonkun muun....
     
    Catiska tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Myyjänä olisin pyytänyt varausrahan. Ja jos olisin kokenut tavaran nähtyäni vastustamattoman "mulle toi" herätyksen, olisin kaivanut kuvettani varausmaksun verran.

    Ei ole itselläkään jäänyt 1 tai 2 kertaan, kun "lupaavaa" tosiostajaa ei enää näy. On tosin ollut sellainenkin, joka kuvitteli, että varausrahan saa takaisin, jos ilmoittaa myöhemmin, ettei jostakin syystä otakkaan kaupan olevaa tavaraa. Toki sekin saattaa olla mahdollista, mutta silloin mulla myyjänä on tiedossa vielä parempi kauppa.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oikeastaan täytyy olla kiitollinen että elämä on kohdellut minua näinkin hyvin autokaupoissa. Kukaan ei ole soitellut perään ikinä yksityishenkilönä myymistäni autoista kun annan tarpeeksi realistisen kuvan enkä ole itekään myyjien perään soitellut koska pidän itseäni näissä asioissa jonkun verran kokeneena enkä ilkiä sen takia enää sen tiimoilta asiaan palata. Jos on jäänyt huomaamatta jotain niin oma vika. On paskaa kyllä tullu joskus haukattua mutta melko harvoin. Poikkeukset ehkä siis vahvistavanevat säännön?

    Mitä tulee sopimuksiin niin olen pitänyt aina sanani. Siihen on opetettu kotona lapsena ja yhteisö myös jossa vartuin mieheksi. Mies joka ei pidä puheitaan ei ole mikään mies vaan akka(anteeksi kaikki naiset). Joku vuosi sitten haukuin puihin menneen pick upin myyjän puhelimessa. Ei se paska miksikään siitä muutu mutta tuli hetkeksi itelle parempi mieli. Tommosia akkoja kun ei voi edes lyödä vaikka se osus kohdalle. Se siitä enää mihinkään muutu, luonteen kieroutuminen on tapahtunut jo varhaisemmassa kehitysvaiheessa. Sitäpaitti eikös siitä saa saman käräjillä ku ihan normaali ihmisestäkin?
     
    Roberto, Nikuzai, Rotten ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Kyl oon kaikkea kaikkea nähnyt.

    -joku tarjos aikoinaan rengas/vannesarjasta 850€ (oma pyynti oli 1000)
    Sanoi et tehdään kaupat. Lähetin txt osoitteen. 2h ei näkynyt soitin "ostajalle" kysyin onko tulossa. Vastas et vois ostaa ne 700€.
    Kuten varmaan arvaatte kiitin kohteliaasti tarjouksesta :D

    -harlikan takahaarukan lähetin pohjanmaalle
    Osan hinta 70€ rahti 40€
    Kuukauden päästä paketti tuli takas ja maksoi vielä toiset 40€ rahtia.
    Soitin ostajalle. Ei noutanut pakettia kun ei tarvinnutkaan enään.

    -yks kaveri kävi autoa katsomassa. Kaikki meni hyvin. Kysyi hinnankin ja mistä löytyy pikapankki.
    Ei oo 20v näkynyt takaisin

    Ja näitä tarinoita voin kertoa lisääkin

    Arvatkaa vaan myynkö enään yhtään mitään ennenkuin näkyy rahaa :mad:
     
    1purehell, Roberto, rb ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Heh..
    Vanhan liiton kauppa on mun näkemyksen mukaan käsiraha ja kauppakirja paperilla allekirjoituksilla autoa katsottaessa kun ostopäätös on tehty.
    Toinen vaihe on autoa noudettaessa luovari ja loppusumman maksu. Luovariin merkintä kauppasumman kokonaan maksamisesta ja omistusoikeuden siirtymisestä.

    Vähemmän vasepuukkia ja enemmän valmiiden kauppakirjojen sekä luovareiden printtausharjoittelua vaikkapa nettiautosta...

    Muut hommat on lätinää...
     
    Muokattu: 5.5.2019
    mmM, z 900, Mokaman ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Toi on ehdottomasti hyvä tapa.

    Ei ne muutkaan hommat ole lätinää sopimusoikeuden näkökulmasta, mutta ongelmahan on se, että asioiden todistaminen tarvittaessa oikeudessa on vähintään haastavaa.
     
    RaiRai ja wilburi tykkäävät tästä.
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Niin, jälleen kerran perjantaina tuli onnistuneet autokaupat Halvasta kamppeesta. Ensin txt-viesti onko vielä tallella, sen jälkeen toinen onko ajokuntoinen yms (kaikki jo ilmossa mainitut asiat uudstaan),sitten soitto osoitteesta ja ilmoitus että navin mukaan ollaan siloin ja silloin pihassa, n.5min ilmoiteusta ajasta kaartaa auto pihaan, kätellään potkastaan renkaita käydään koeajolla ja todetaan otan ja rahat kouraan, mennään koneen ääreen tehdän luovutusilmoitus sun muut "paperityöt" ja molemmat tyytyväisiä...:) Niino eihän matka ollut kuin 204km;)

    Eli jälleen kerran yksi nappiin mennyt halpiksen myynti... EI ole vaikeaa:cool:
     
    Roberto ja wilburi tykkäävät tästä.
  16. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Otsikkoon liittyen niin joo, kyllä miehen sanaan pitäisi pystyä luottamaan. Tosiasiat on kyllä sitten myös hyvä tunnustaa, eli läheskään jokaisen sanaan ei voi luottaa. Ja aika hankala tehdä se objektiivinen arviointi henkilön luotettavuudesta näissä osto/myyntitilanteissa. Siksi, kuten mainittu, jos sopimusta ei ole paperilla niin käytännössä sitä ei ole.
    Onhan tää yksityisten välinen autokauppa (kehumatta automyyjiä sen kummemmin kuitenkaan) usein koomista touhua. Tuossa muutama vuosi sitten olin myymässä vajaan 2 k€:n käyttistä. Aluksi parit abubabut soittelee ja yrittää tingata jonkun satkun näkemättä koko autoa... " Sitten tulikin suomalainen dynamic duo katsastamaan autoa, syynättiin ja koeajettiin yli 20 km, nosturillakin käytiin... Vikoja ei löydy ja kaikki tyytyväisiä, perustinkaukset siihen sitten vielä, ja kaupat sovittiin. Itseasiassa, kun siinä "syynäämisessä" meni sen verran aikaa että oli jo aika myöhä, rupes jo vähän vituttamaankin, joten ehdotin ostelijalle reilusti itse että voidaan tehdä silleen että tyhjennän auton omista tavaroista huomenna ja lataan talvirenkaat siihen kyytiin, ja tuo ne rahat sitten samalla kun huomenna hakee auton. Kättäpäälle diili ja näin tehdään.
    Haha! seuraavana päivänä tulee tekstiviesti "...joudutaan perumaan kaupat." Minä lähinnä naureskelin tälle pelleilylle, koska ei ollut sellainen elämän ja kuoleman kysymys tämäkään kauppa :rotfl: En edes vastannut mitään vaan odottelin uusia ostelijoita tälle edustusautolle. Toki kävi mielessä että jos olisin kuitenkin yöllä jaksanut jumpata sitä kauppaa finaaliin niin olisiko mennyt siltikään, oisko tökännyt ja jos ois niin mihin.
    No ei siinä sitten kuitenkaan montaa päivää mennyt kun tuli tosiostaja, auton syynäys, lyhyt koeajo, tehtiin paperit (netissä) ja rahat siirtyi ja case closed.
    Minusta näissä autokaupoissa hauskaa on se että hyvin erilaista ihmistä siinä tapaa, ja aina alussa sellainen pieni terve jännitys siitä että "onkohan tämä täyspäinen henkilö vai mitähän tästäkin tulee".
     
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Voihan sitä järkyttyä että ihmiset on epäluotettavia ja valehtelee jos ei ole ennen oikein mitään kauppaa tehnyt.

    Oma viimeisin parintonnin käyttiksen myynti alkoi lopulta olla sen luokan farssi, että meinasin jo pistää sen tuonne someen lahjoitettavaksi kera nasevan saatetekstin.
    Oma persaukisuus pisti vielä hetken jaksamaan myyntiä.

    Ajattelin naiivisti että tämähän menee äkkiä ja vaivatta kaupaksi kun pistää hinnan alakanttiin ja autossa kaikki muutenkin ookoo. No kyllä alkoikin puhelin soida ja viestiä puskea kaikkea mahdollista reittiä pitkin. Lupailtiin niitä näitä, tarjottiin puolta jo halvasta pyynnistä, vaihtoa ehdotettiin milloin mihinkin, kaikki perus metkut siis mitä vaan skaalaan kuuluu.

    Mitta alkoi olla tosiaan ihan täynnä ja oman ajan tuhlaus typeriin kyselyihin alkoi riittää. Onneksi viimenään löytyi se yksi kuka oikeasti oli auton tarpeessa, saapui paikalle, maksoi pyyntihinnan, ihmetteli että ompa hyvä peli hintaisekseen, pyysi lähettämään varmenteen perään ja kaasutteli kotimatkalle.

    Varmasti monella on tasan samat kokemukset.
    Mutta jollekin voi tosiaan tulla yllätyksenä miten kauppaa, ehkä varsinkin nykyään, oikein käydään. Tuntuu että normaalit pelisäännöt elämään ei päde autokauppaan ollenkaan.
     
    Muokattu: 5.5.2019
    Roberto, stana, Camino'79 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Pari vuotta sitten ostin yhden tuotteen näkemättä yksityiseltä. Hintaa oli rahteineen 1400 ja kaveri toi sen kuorma-autolla pihaan 350km päästä. Kova luotto oli myyjällä että lähti tuomaan tavaraa ilman mitään ennakkomaksua tai muuta,ainut minkä laitoin kuvan seteleistä joita oli 4000e.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  19. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Eli lopputulema tässä asiassa on se, ettei miehen sanaan voi luottaa enää. Hyvä topicci josta kaikki voi oppia jotain. Mikään ei oo varmaa ennenku nimet on paperissa. Ite oon pyrkiny näissä asioissa kyllä olemaan rehellinen. Ei vaan omatunto kestä sitä, että tehdään toisin ku sovitaan. Mutta onhan meitä moneen junaan. Kaikki jos oltas samanlaisia, ni oiskai täällä aika tylsää:)
     
    Rotten tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Myyjien sanansyönti on kyllä paskojen ostajien syy. Sama juttu miksi ei paljon postiennakolla suostu kukaan lähettämään mitään enää. Jos ostajat olis kunnollisia vois myyjäkin luottaa.
     
    1purehell, Pertti K, viikinki75 ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!