Sopimuksesta ja miehen sanaan luottamisesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Petri A, 3.5.2019.

  1. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Itteä vituttaa, kun oon niin "vietävissä". Eli hyvä sanaseppo saa puhuttua mut pyörryksiin. :mad:

    Yritän kyllä olla kyyninen, mutta jos oikeasti joku kiinnostaa, niin se on menoa.

    Autoihin suhtaudun enemmän tunteella, kun mihinkään muuhun munn elämässäni.

    Ehkä siksikin, että autot on aina ollut mulle kaikkein tärkeimpiä, mitä mun läheiset ei voi ymmärtää. (mun autot on ainakin jollain tavalla erikoisia ja "yksilöitä" aina ollut)
    (eikä varmaan moni muukaan:D)

    Esim. yhdelle muijalle sanoin aikoinaan, kun halusi alkaa seurustelemaan mun kanssa, että se on hopea, ja rakenteilla oleva harrasteautoni on kulta. Tämä kuitenkin yllätyksekseni sopi sille:eek:.
    Varmaan siksi, koska olin sillon nuorempana niin hyvän näköinen.;):D ja tykkäsi muutenkin pitkätukista)
     
    Muokattu: 5.5.2019
    Pertti K tykkää tästä.
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onhan toi melko halpamaista jos käydään kattomassa ja torstaina sovitaan et v-loppuna tullaan rahalla hakemaan, niin ei viitti ees soittaa tuli 30€ korkeempi tarjous nostatko ite vai miten?


    Yhelle astron myyjälle kävi huonosti, kun ei vaan ollut aikaa hakea niitä takajousia joista oli kauppaa teossa, noh löyty ehjät jouset sit tosta kylältä ja soittoa myyjälle ettei tulekkaan kauppoja. Niin alko märisemään, et häneltä ois kone ostettu ja laatikkokin. Siihen oli pakko todeta, et mulle ois ollut parempikin, kun pelkistä jousista oli kauppaa tehty ja se loppu raato on vaan haitolla, nyt pitää soittaa sille koneen ostattelijalle et onko vielä kiinnostunut
    Tässä kaupassa oli yhessä vaiheessa jo puhetta ettei ees tahdota sitä loppu autoa vaan pelkät takajouset ainoastaan, niin ei sitten niin paljoa kuunnella et mistä oltais tekemässä kauppaa


    Käyttis ostettiin kättäpäälle kaupalla, käytiin kattomassa koeajamassa ja tinkaamassa hinnasta.
    Hinnasta päästiin sillain sopuun et paljonko me emännän kanssa köyhdytään ja myyjä totesi et pikkasen kalliimmalla ois oulusta tulossa joku kattomaan jossei ole vielä huomiseen mennyt.
    Noh illasta sit puhelua et se oululainen ois tarjonnu 100€ enemmän, mut koska joudat hakemaan opelisi pois.
    Oliko 2 päivää kun sain kyydin ja siitä lähtien opelilla on teitä taivallettu 2 renkaat ja 2 aluvanteet vielä tuli mukana
     
  3. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Edelleen asia on niin, että jos sovitaan, että huomenna tuun auton hakemaan, ni ethän sinä siinä välissä myy sitä toiselle. Kyllä siinä vaiheessa se myyjä on paska. Jos se ostaja ei sitte huomenna tule, ni myy sitte toiselle. Kyllähän jokainen tietää, että on myös niitä renkaan potkijoita ja jahkailijoita. Eihän sellasten kanssa tarttekkaan odotella auton myyntiä. En tiedä missäpäin Suomea se kaupan teko ja asioiden sopiminen on noin vaikeeta. Tähän asti kyllä oon voinu luottaa miehen sanaan. Täytyy olla jatkossa varuillaan näitten suhteen, ku selvästikin täällä ollaan eri mieltä asioista ketjun aloittajan kanssa.
     
    PeteKoo tykkää tästä.
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En minäkään autoa myy jos se on sovittu. Jos joku käy autoa ensin katsomassa ja miettii/palaa asiaan myöhemmin tai lupaa x päivänä ostaa niin kyllä mun luotto ainakin varisee. Sillon yleensä sanon, että soita kun olisit lähdössä niin katotaan onko autoa vielä. Yleensä ei mitään enää kuulu....
     
    xarper ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kyllä näitä vaan tapahtuu.
    Ite olin useampi vuosi sitten käteisellä ostamassa harrasteautoa, ja pähkäilin kahden täysin erilaisen (saman hintaisen) auton välillä.

    Olin juuri itse netissä näitä pähkäilemässä, kun toisen auton hinta putosi. Soitin samantien, että tulen kattomaan. Vuosaaresta Espooseen ei ole pitkä matka, mutta matlkalla soitin kuitenkin, että olen tulossa OSTAMAAN sen, enkä kattomaan, niin kun olin puhelimessa sanonut. Se on välillä pienestä kiinni. Varsinkin pk-sudulla, jossa joku on muutamassa minuutissa paikalla.

    Olen sen kokenut, niin siksi soitin matkalta, että tulossa ostamaan sen. Että pitää mulle sitä siihen asti, kun pääsen paikalle. Ettei myy sille, joka ehtii tässä välissä paikalle.
     
    Muokattu: 5.5.2019
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Myyjänä ota sitten riski ja karkoita rahoja heiluttava ostaja pois...

    Varsinkin kalliimpi auto niin seuraava rahallinen ostaja voi tulla ??? Joskus.


    Myyjillä on periaatteita, joskus myös ostajilla. Kaveri myi 10k autoa. Ostaka tontilla rahojen kanssa, 50€ päähän jäi riita, tinkiminen oli pientä alunperinkin.

    Ostaja lähti rahojen kanssa ja sitä autoa myytiinkin sitten pitkään ja lopulta aiiika paljon halvemmalla.
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Olin siis matkalla jo soittaessani. Ja ostin pyyntihinnalla pois. Tinkailijat saakin potkia vittuun siinä vaiheessa jos on OSTAJIA tulossa tontille.

    Varsinkin kun puolituntia kestää matka.


    EDIT: tai sitten voi ystävällisemmin sanoa tinkaajille, että tulkaa myöhemmin uudestaan, jos se tulossa oleva ei otakaan. Esimerkiksi näin.;)
     
    Muokattu: 5.5.2019
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se onkin ihan eri asia, jos et lupaa pitää autoo. Myyt sen sitten jos joku ehtii hakee. Mutta jos lupaat, niin sitten sitä ei myydä siinä välissä.
    Ei kai tässä muusta ollu kyse?
    Ei siihen saa vaikuttaa, onko joskus jollain ollu huonoja ostajia. Jos epäilyttää, niin ei lupaa mitään. PISTE.
     
    dart -66, viikinki75, rb ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Samaa mieltä. Jos sovitaan kauppa tai jotain muuta miesten kesken niin se pitää. Jos myyjä myy jollekin toiselle ennen kuin ehdin paikalle taikka myy jollekin sen kaman vaikka satasen kalliimmalla niin se just tuli hinnoittelleeksi itsensä satasen huoraksi. Minä en ole huora, sana pitää vaikka saisin joltain enemmän koska en ole ostettavissa. Jokainen voi miettiä keskenänsä minkähintainen on jokaisen oma kunnia ja antama lupaus. Oli sitten ostaja tahikka myyjäpuolella. Ja pystyykö nukkumaan hyvin yönsä vaikka söisikin sanansa.
     
    C-Body Polara tykkää tästä.
  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Itse olen sanani pitänyt, ja maininnut vielä joskus kännissä netissä tarjonneena/ vaihdosta sopineena, että vaikka olenkin kännissä, niin sanani pitää myös selvinpäin. Kaikilla ei ikävä kyllä pidä edes selvinpäin.

    Jos sä olet varma,että sä haluat sen auton, niin kai sä olet valmis maksamaan siitä jonkun varausrahan, ettei sitä myydä muille? Muutenhan ei ole mitään varmuutta siitä, että sulle tuleekin "ostokrapula"? Itse olen varannut useamman kerran näille "ostajille". Yllättäen vaan sattuukin jotain, minkä takia ei voikaan ostaa....o_O:eek::rolleyes:

    Näitä "varmoja ostajia" on nähty ihan liikaa.:rolleyes:
     
    Muokattu: 6.5.2019
    xarper tykkää tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Edelleen toistan, ei kai tässä siitä ollu kyse? Vaan siitä, luvataanko jotain ja pidetään siitä kiinni.
     
  12. Petri A

    Petri A 3rd gear

    Niin tuossahan tuo 500 varausmaksuna ei merkkaa mitään jos joku heittää tonnin korkeamman hinnan. Joutunut tappelemaan noiden varausmaksujen kanssa pienemissä summissa kun myyjää ei enään näy eikä kuulu, kuten myöskään tässä tapauksessa, eli olisi mennyt varausmaksu ja auto.
     
  13. Petri A

    Petri A 3rd gear

    Totta, renkaan potkijoita ja muita riittää. Myyjän kanssa oltiin yhteydessä jatkuvasti ja odotin häneltä hinta-arviota kilvittämiseksi osineen ja töineen. Kaikki tapahtu hyvässä yhteisymmärryksessä ja neuvoi vielä esim olemaan myös Hussoon yhteydessä ja kysymään puuttuvaa laatikkoa koneen perään.

    Ja by the way ei ole tapana näitä kännissä kirjoitella kun joku myös sellaista lateli.
     
  14. Petri A

    Petri A 3rd gear

    Itsekkin ok pyyntihinnan kanssa enkä sen kummemmin lähtenyt tinkamaan hinnasta, ja kaikki keskustelu oli asiallista ja rakentavaa. Jos auto olisi ollut kilvitetty niin olisi saanut rahat heti. Mutta projektin kanssa johon 3 lisätekijää niin .... Kaveri ei edes ehdottanut "varausmaksua" ja itse tietenkään tajunnut myöskään ehdottaa. Sen verran tehnyt sopimuksia että pitää olla sen verran kova paperi jossa lukee esim että 20 % autosta omistuksestani ja myyjällä hukkaamiskielto, ja sopimusrikkomuksesta varausmaksun palautus sekä 1000€ kuluihin. Tuolla sopparilla maksan 16k€ autosta 1k€ heti mutta kuka tuollaisen sopimuksen myyjän puolella allekirjoittaa. Eikä tässäkään ole rahasta kiinni vaan siitä kuinka paljon häirinnyt muita osien tilauksessa ja henkilöresurssien varauksessa, edes mahdollinen 500€ varausraha ei ota pattiin niin paljon kuin se että soitella ja pahoitella muille yrittäjille joiden kanssa sovittu aikataulut ja varattu osat. Näillä kun tykkään yleensä olla aina heijastusvaikutuksia, varsinkin projekteilla ja tiukalla aikataululla.
     
  15. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Lupailijoita on moneen lähtöön. Enemmän niitä lupailijoita on ostajissa, vai mitä?

    Itse olen sitä mieltä, että lupaukset täytyy täyttää. Ei pidä luvata mitään, mitä ei pysty pitämään.. Tuntuu, että nykypäivänä lupaukset ei enää merkitse mitääno_O

    Itselle Lupaus on aika pyhä asia. Se pidetään.

    Itse olen tehnyt tutuille lupaajille testejä. Esim. rahaa lainannut tuttu lupasi maksaa tiettynä päivänä. Kysyin, että jos ei kyseisenä päivänä rahoja ole, saan pätkiä sen pesismailalla?
    Ei luvannutkaan. Lupaus on se mikä pidetään. Em. tapauksessa sitten lainataan muualta rahaa, että saadaan lupaus pidettyä. Myönnän, suutun, jos ei lupausta pidetä.
     
    Muokattu: 6.5.2019
    xarper tykkää tästä.
  16. Petri A

    Petri A 3rd gear

    Jep, varsinkin kun ei puhuttu viikoista, työkiireiden takia ei vain päässyt aikaisemmin paikalle. Yksi vanhempi Oldsi joka oli nettiautossa meni ohitse, oli sovittu tapaaminen 1,5 viikon päähän kun olit itse ulkomailla sitä ennen ja kaveri lähti taas heti tuon jälkeen reissuun ja kun tuli sovittu päivä mennä katsomaan niin tuli edeltävänä päivänä viesti että myyty. Kysyin että oli kuitenkin sovittu näytöstä ja että onko mahdollista tarjota enemmän mutta ei halunnut ja tässä ihan OK koska en ollut antanut ostalupausta.

    Auto oli ollut myynnissä kuitenkin jo kauan Nettiautossa ja medioissa joten juuri tuo tiistaina palaverissa viesti että ostan ja torstaina soitto (en häiritse ihmisiä pyhinä sen verran pitää toisia kunnioittaa ja heidän vapaa aikaa) että ostan ja tulen sunnuntaina kun pääsen niin maksamaan.

    No uutta hakuseen, täytyy lähteä lahteen katsomaan tuoreempaa chargeria :)
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  17. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Joskus ostajakin voi olla väärä autolle ja myyjä haluaa turvata mielenterveytensä kauppojen jälkeen.
     
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mä "varaan" aina ostajille, jotka haluaa varata ilman varausmaksua. Ja koskaan ei ole tarvinnut myydä näille, vaan semmoiselle joka tulee rahojen kanssa hakemaan. Eivätkä ole koskaan soitelleet perään.

    Jonkun värkin lupasin varata kolmelle "ostajalle", eikä yhdestäkään sen koommin kuullut.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  19. exchevelle

    exchevelle Gearhead


    Noiden perusteella sanoisin että ei nyt niin selvä sovittu kauppa ollut kyseessä kuin annoit ymmärtää. Odotit hinta-arviota kilvitettynä ja kilvettettynä olisi maksanut heti. Niin mistä olisit edes tiennyt paljonko maksaa kilvitettynä kun odotit vielä tarjousta tästä?? Etkä ollut valmis maksamaan heti kauppasummaa kun se oli projekti jossa 3 lisätekijää... Että mikäköhän tässä on "totuus"`? Ei ainkaan kelvannut sulle sillä hinnalla projektina millä oli myynnissä kun sulla olisi ollut mahdollisuus kuitenkin maksaa se samantien... mutta jäit odottamaan tarjousta mitä se maksaisi kilvitettynä :rolleyes:
     
    Karpov tykkää tästä.
  20. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Isäukko terotti mulle aikanaan, että "Miehen sana on ainoa, mikä sulla on." ... ja perään lisätty maininta, että "etenkin kännissä annettu sana eritoten pidetään".

    Näiden oppien mukaan pyrin edelleen elämään ja mulle halveksuttavimman, suon pohjassa olevan, olminpaskan alapuolelle sijoittuu nämä sanansa syöjät.

    -JJ-
     
    C-Body Polara, xarper, viikinki75 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!