Sopiva materiaali aluvanteen putsaukseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja toyopet, 10.8.2016.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minkälainen laikka/hiontaväline/yms. olisi sopiva aluvanteiden putsaukseen.
    Lakkavikaa/hapettumaa siinä kumin tiivistyspinnassa, mikä pitäisi saada pois ennen uusien kumien asennusta.
    Lakka siis hilseillyt ja vuoti kumin ja vanteen välistä ja on siinä paikoin valkoista hapettumaa.
    Teräsharjalla voi tulla alumiiniin vähän liian pahaa jälkeä.

    Pikkurälläkkään tai porakoneeseen ajattelin työkalun sijoittaa.
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mulla oli samanlainen ongelma moottoripyörässä, itse pohdin samaa ja rengasliikkeessä hio vanteen sisusta rautaharja tyylisellä terällä ja sen jälkeen santapaperia ja vesihiomapaperia. Ei ole sen jälkeen vuotanut mitään. Maksoi 20€ renkaan pois otto hionta ja takaisin laitto... 17" moottoripyörän alumiini vanteelle.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Omissa puhdistuksissa Noson ErikoisVannepesu on osoittautunut todella hyväksi
    http://www.nosotuote.fi/13
    Ei paljoa ole tarvinnut hioa pesun jälkeen. Tietysti lakka lohkeamat on erijuttu. Hapettumat ja sellaiset lähtee pois.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuo lakan irrottelu varmaan vaatii mekaanista otetta mutta onko noin, että ihan teräsharjalla raappaisi?
    Tietysti porakoneen harjalla pystyy vähän kierroksia säätämään.
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Hapettuman poistoon alumiinista on oksaalihappo passelia. Saa apteekista, tai rautakaupasta laattapesun nimellä (kaikissa niissä ei ole oksaalihappoa.) Joissain vannepesuaineissakin on. Ei kannata upottaa päiväkausiksi, alumiiniseoksia on erilaisia, ja reagoivat eri nopeudella. Toimii kyllä nätisti - hapettumat lähtee, terve pinta jää - ja antaa hyvän pinnan jatkotoimille. Ei kai lakkaa kokonaan tarvitse poistaa, vain irti oleva? Teräsharjan pitäisin kaukana.

    Vanteen ja renkaan välinen tiivistyspinta ei sitten ole siinä vanteen "huulessa", vaan sisäkehällä. Siellä asti harvoin on hapettumia. Jotkut renkaat vain alkavat vanhemmiten muutenkin fuskaamaan.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos oksaalihappo pelaa, niin mitenkäs sitruunahappo? Sitä on vielä pari kiloa ruosteenpoistojen jäljiltä.

    Joku noista renkaista vuoti ihan ympäri sen kehän, märkänä näkyi kuplia koko matkalla.
    Kumit toisella vanteella piti ilmaa ihan hyvin.
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Muut hapot taitaa syödä tervettä alumiinia melkein yhtä innokkaasti, kuin hapettumia. Ei kyllä ole tullut kokeiltua itse.
     
  8. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Joskus kokeilin pitää vajaan vuorokauden alumiinin palasta n.3% sitruunahapossa ja syöpyi sellasia pieniä reikiä, ihan niinkuin pitikin...

    Mutta tuohon itse aiheeseen, niin ehkä kokeilisin sellasella porakoneeseen tulevalla nailonharjalaikalla hioo.
     
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jostain olen lukenut, että kuumailmapuhaltimella varovasti lämmittämällä lakan koostumus muuttuu ja jäähtyessään se haurastuu. Messinkiharjalla ei saane tuhoa aikaan alumiiniinkaan.
    Käytännön kokemusta tuosta lämmittelystä ei ole. Kumi pois ja keittiön uuniin paistumaan vanne kerrallaan :D.

    (Muija ensin Ikeaan tai Anttilan loppuunmyyntiin viettämään laatulaikaa itsekseen !)

    IS
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Lasikuulapuhallus...?
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jostain rosteri harja porakoneeseen ja vanne napaan pyörimään
     
  12. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ei kai nyt sentään rosterilaikalla alumiinia?
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei laikkaa kun harjaa, sellainen pullasuti tai karvakiekko

    Rosterisena niitä pullasuteja oon nähnyt useemmin kuin karvakiekkoa


    Rälläkällä saa tuhottua peltivanteenkin nopeesti siksi vaan poralla

    Pelli vanteita monesti putsannut karvakiekolla ihan kuminkin välistä, mulla oli sellanen tosi hyvä mikä oli kartioksi vääntynyt, tasanen pelli hinkkasi kumiin ja karvat putsasi bead;i uran, mutta se katosi jonnekkin.

    Sen korvaaja nakkelee niitä saamarin lankoja mihin vaan voi fyysisesti sattumaan saada reidet, posket silmät ois suosittu kohde seivästää, mukku maskia käyttää niin langan pätkät joutuu tyytymään kaulaan
    On muuten muikean tuntusta ottaa jousuja pois kun uppoaa sellainen käkkärä rautalanka taskun kohdasta läpi nahkaan ja jää kiinni taskun jalanpuoleiseen kankaaseen puolsenttiä se oli jalassa kiinni kun tongeilla irti nyppäsin
     
  14. camaro1

    camaro1 Gearhead

    Lasikuula alumiiniin on hyvä, jonkun verran nuita putsaillut. Jos Raahen alueelta nii löytys Puhalluskaappi/ asennus ja painokone. Lasipuhallukset vähän reilumpikokoisetkin kuin renkaat.
     
  15. Käytin itse juuri boschin valmistamaa "nailon"harjapäätä iskuporakoneessa. On vissiinkin juuri pehmeiden metallien puhdistukseen tarkoitettu, alkuun laitoin solmasterin maalinpoistajaa jotta lakka pehmenisi, sitten laikalla/harjapäällä niin kauan kun lakkaa oli pinnassa, perään moponetistä löytyvillä vesihiomasienillä karkeudet 36/60 ja 60/100 vesihionta, näiden jälkeen sisallaikka, pehmeärättilaikka ja hiomavahat hiova,kiillottava ja viimeisenä autoglymin cromeclans tahnaa ja peilikiilto on taattu. Teen vanteiden ja osien kiillotusta myös toiminimellä tuntityönä. Kuten myös ultraäänipesuja hyvinkin edullisesti.
     
  16. jus57

    jus57 Gearhead

    Mikäs taika tuossa iskuporakoneessa on?
     
  17. Anteeksi virheellisestä termistä.

    Tarkennan vielä vähän eli akkuporakoneen teho sekä pyörintänopeus ei riittänyt lakan irroitukseen niin käytin sähköporakonetta/iskuporakonetta (minulle kuin ovat samalaite). Ei siinä mitään taikaa ole mutta kun tuo termi nyt sattui sopimaan vehkeeseen jota itsekäytin.
     
  18. cdi

    cdi Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!