Sopivin nokka-akseli scb 350:iin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Adventurer, 5.9.2014.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Mikä olisi mielestänne sopivin nokka täysrempattuun 350:iin jota kaveri tarjoaa minulle ostettavaksi. Kone on vanha tbi-pannu nyt Edelbrockin 3704 nokalla. Aivan vakio muuten.

    Motti tulis x-runko Chevyyn TH700 askin eteen ja peräkin on suht tiheä.
    Performer imukansi ja Edelbrockin kaasari on jo odottamassa ja pukinsarvet.
    Tuo 3702 nokkahan on TBI:lle suunniteltu PU, 4x4, Van yms nokka. Toimisihan se tuokin varmaan mutta en halua traktorimoottoria enkä driftervehjettäkään vaan matalata vääntävän ja tarvittaessa tehokkaan motin mutta millä kuitenkin olisi taloudellista ylivaihteella lasetella matka-ajoa.
    Ite olen ajatellu jotain 210-220 asteen @50 nostolla ja 0.430 -0.450 nostolla olevaa nenää.
    Paljon löytyy vaihtoehtoja. Olisiko kenellä kokemusta mikä toimisi tuommoisen matalapuristeisen peruspannun kanssa ja mitä olisi hyvä huomioida.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun kyseessä on muuten vakio kone 193-kansineen niin edelin nokka on siihen ihan ok.
    Varmaan se hieman piristyisi tuollasella jota itsekin olit ajatellu, ja nuo specsithän täyttyis esim. compin xe256 tai lunatin vastaavalla voodoo-nokalla. Onko vaihto sitten kannattavaa jos ei koneelle muuta tee ja tuo edelin nokkakin on uusi, jää omaan harkintaasi.

    TBI-koneen kannet on suurin tehojarru, mutta toki nekin on korjattavissa. Pari vuotta sitten porttasin vähän hupina tuollaset ja virtaus parani 167 cfm:stä 218:sta!
     
  3. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No tätäpä tässä itsekkin ihmettelen, että saako tuosta koneesta Performerilla, 600cfm kaasarilla (jotka siis joka tapauksessa laitan ja tbi-rojut menee minne meneekin) ja jollain 256 asteen nokalla hengittävän toimivan koneen. Kone on siis pokattu, niin ei olisi taloudellisesti viisasta lähteä nostamaan ruttuja eikä vaihtamaan kansia.
    Kun tuon nyt kiinni olevan saastenokan asteet on imupuolella 194 @0.5 ja nostoa alle 0.4 tuumaa, niin se numeroina vaan kulostaa siltä, että mikä tahansa nokka on parempi.
    Tietysti jos nuo kannet on jarruna eikä se sitä kakkua saa sen enempää paremmalla nokallakaan???
    Mulla ei näistä Chevykoneista ole kokemusta eikä niin kiinnostustakaan kun BB-moparit on se minun juttu :)
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vakio tbi-kansien virtaus ei juuri kasva enää .400" noston yläpuolella, mutta olishan se suotavaa että venttiilit olis hetken auki edes tuon verran. Mä oon sanonutki leikkisästi vakio tbi-nenää pikkulohkojen nopeeramppisimmaksi akseliksi: venttiili ehtii tuskin raottua kun se jo meneekin kiinni!

    Tbi-kone piristyy kyllä kun siihen tulee kaasari, performer ja alipaine-hei. Samoin pakosarjat ja -putket tekee hyvää. Alunperinhän tuon koneen suunnittelussa on pyritty lähinnä siihen ettei pakoputkesta tulisi juuri mitään pihalle.

    Vaihda se nokka niin siitäkin tulee vähän lisää, tai vaihtoehtoisesti myös 1.6 keinuilla saat todellista nostoa lisää luokkaa .035".
     
  5. hukkis

    hukkis Gearhead

    Joku nykyaikanen nopeeramppinen pikkunokka siun ehottamilla asteilla vois antaa tuolle vähän terää. Just noita lunati/comp uudehkoja profiileja. Jos vielä investois mataliin peltisiin kansipahveihin(uspartsissa yleensä hyllyssä) ni sais ruttuja kohilleen. Hegellä taitaa olla tuollanen xe256 koneessa starttailukunnossa,kysele joko on päässy ajelemaan.
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kiitos neuvoista! Osui ja upposi.
    Lueskelin eilen amerikan foorumeita ja siellä oli samaa kokemusta noista nokista, että ne pelaa hyvin näissä smogi-moottoreissa. Overlappi jää pieneksi eikä karkuuta paineita sylinteristä. Joku oli dynottanut kumpaakin nokkaa ja saanut tuolle Lunatille paremmat arvot vaikka speksit paperilla onkin aikas samanlaiset.
     
  7. hukkis

    hukkis Gearhead

    Lunatia ja howardsia rullana ja laahurina oon tunkenu viime vuosina useempaan moottoriin hyvällä menestyksellä.
     
  8. mirage

    mirage 3rd gear

    Mulla on howardsin 215 asteinen, varaosanumero muistaakseni 931-loppunen. Vääntää. Ei haittaa vaikka henki loppuu 4500 rundissa kansista.
     

Kerro tästä muillekin!